Gå til innhold

STOPP IKKE MOBB-regelen! Hva synes dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

 

 

Har barna deres lært denne? Vi lærte  aldri det på barneskolen og selv om det i de fleste tilfeller gikk bra med de aller fleste barn den gang, så synes jeg det er  bra at barn lærer dette helt fra barnehagealber nå for tiden😊

For de som ikke vet hva dette er så limer jeg inn fra http://fuglenesskole.no/?navB=1&artID=628&print=1

Spoiler

 

Det er bare den det gjelder som vet hvor tålegrensen for en selv går og at en føler seg plaget. Når en elev sier til en annen: ”STOPP - dette vil jeg ikke være med på”, - da skal den andre stoppe!

 
STOPP - Grunnregel: ”Jeg skal ikke plage andre!”
(Elev – elev)
Brukes når en elev føler seg plaget, truet eller såret
Brukes når andre måter å løse konflikten på er prøvd
Brukes bare når det menes alvor
Hvis STOPP ikke aksepteres, må det tas alvorlig, og voksne må ordne opp.
 
STOPP ”Dette vil jeg ikke at du/dere holder på med”.
(Voksen – elev) Eleven skal stoppe/ høre på den voksne.
Brukes når eleven ikke respekterer tilsnakk
Brukes når andre måter å løse konflikten/stanse handlingen er prøvd
Brukes når det er fare for at elever kan skade seg selv eller andre
Brukes ved hærverk
 
Det er viktig å vise STOPP - regelen respekt. 
Den må ikke brukes i utide, for da mister den sin funksjon.
 
 
 

Anonymkode: 56eb9...ca4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er lærer, og mener at den brukes feil av svært mange. Mange sier "stopp!", men forklarer ikke hva man skal stoppe med eller hvorfor.  Da er det umulig for den andre parten å vite hva den gjør gale. 

Anonymkode: 4afad...d5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lærer, og mener at den brukes feil av svært mange. Mange sier "stopp!", men forklarer ikke hva man skal stoppe med eller hvorfor.  Da er det umulig for den andre parten å vite hva den gjør gale. 

Anonymkode: 4afad...d5b

Det betyr enkelt og greit stopp med det du driver med akkurat nå. 

Anonymkode: 56eb9...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr enkelt og greit stopp med det du driver med akkurat nå. 

Anonymkode: 56eb9...ca4

Det vet jeg, men det er ikke så lett å forstå hva de mener alltid.  Dette har jeg hundrevis av eksempler på. Én gutt sto f.eks. i garderoben da et annet barn sa "stopp!" til ham. Han holdt på å ta på seg sko.  Han sluttet med det, og tok heller på seg jakke. Da så det andre barnet rødt, og skrek at han ikke fulgte stopp-regelen. Da vi hadde roet situasjonen viste det seg at gutten hadde  stått i veien slik at det andre barnet ikke kom seg frem til jakken sin...

I en annen situasjon spilte 4 stk kort. Det ble diskusjon om en regel, og ett av barna begynte å si "stopp" hver gang han ble motsagt fordi han ikke likte det.

Anonymkode: 4afad...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt bekymret over at noen barn ikke forstår nei, de mener at så lenge man ikke sier stopp så teller det ikke. Har sett mye rart etter at min begynte på skolen...

Barna må forklares at "nei" og "ikke gjør det" er like viktig som denne stopp regelen. Frustrerte barn (og voksne) glemmer av og til å si stopp og sier i stedet nei og når jeg da ser barn bare flirer og fortsetter fordi det ikke blir sagt stopp da må jeg si jeg stusser noe voldsomt over oppdragelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...