Gå til innhold

meklingsattest når man ikke har bodd sammen??


Gjest MizBiz

Anbefalte innlegg

Gjest MizBiz

jeg og barnefar var sammen, uten å bo sammen, da vi fikk barn. etter noen måneder er vi heller ikke par lenger. jeg har fått høre om at jeg kan søke om utvidet barnetrygd. har fått foreløbig svar på at denne vil bli avvist da vi trenger meklingsattest siden vi bodde sammen før. men vi har aldri bodd sammen. vi har alltid hatt separat husholding, hver vår leilighet, hver våre utgifter. jeg har betalt *alt* som har med barnet vårt å gjøre. jeg har ikke fått en krone av barnefar til hverken mat, babyting eller noe annet. jeg trodde meklingsattest gjaldt de som skiller seg eller i det minste har vært samboere, med felles husholdning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

..og dere bestemte dere for barn fordi? (for utenom å ha sex)

Anonymkode: 09fed...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sendt mail og forklart situasjonen. Da får du skriftlig svar på hva du må gjøre  (jeg har dårlig erfaring med muntlige svar, dessverre)

Anonymkode: 29199...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MizBiz
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

..og dere bestemte dere for barn fordi? (for utenom å ha sex)

Anonymkode: 09fed...979

...og hvordan er svar på dette relevant i forhold til det jeg spør om..? (svaret er NONE OF YOUR BUSINESS)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MizBiz
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville sendt mail og forklart situasjonen. Da får du skriftlig svar på hva du må gjøre  (jeg har dårlig erfaring med muntlige svar, dessverre)

Anonymkode: 29199...9ca

ok, det skal jeg gjøre. merkelige greier, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, MizBiz skrev:

ok, det skal jeg gjøre. merkelige greier, altså!

Nav svarer ikke på spørsmål i beskjed tjenesten sin så det er ikke noe poeng å gjøre. Det er kun krav om meklingsattest om dere bodde sammen når/etter barnet ble født. Bare søk og forklar situasjonen.. 

Hilsen veileder i NAV

Anonymkode: 55c4d...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MizBiz
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nav svarer ikke på spørsmål i beskjed tjenesten sin så det er ikke noe poeng å gjøre. Det er kun krav om meklingsattest om dere bodde sammen når/etter barnet ble født. Bare søk og forklar situasjonen.. 

Hilsen veileder i NAV

Anonymkode: 55c4d...90e

vi har jo selvsagt overnattet hos hverandre i løpet av den tiden forholdet varte, men ikke bodd sammen noengang. nav sier de har informasjon om at vi bor sammen, jeg skjønner ikke hvordan det er mulig, siden vi aldri har bodd sammen på ordentlig noen gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MizBiz skrev:

vi har jo selvsagt overnattet hos hverandre i løpet av den tiden forholdet varte, men ikke bodd sammen noengang. nav sier de har informasjon om at vi bor sammen, jeg skjønner ikke hvordan det er mulig, siden vi aldri har bodd sammen på ordentlig noen gang

Hvis NAV mener dere bor/har bodd sammen må de enten ha fått et tips om det, eller dere har/har hatt lik folkeregistrert adresse på et tidspunkt.. 

Om du allerede har søkt og har fått brev du ikke skjønner ring 5555 3333 tastevalg 3 på mandag mellom 08- 15.30 og be en veileder se på saken din . 

Anonymkode: 55c4d...90e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, MizBiz skrev:

jeg og barnefar var sammen, uten å bo sammen, da vi fikk barn. etter noen måneder er vi heller ikke par lenger. jeg har fått høre om at jeg kan søke om utvidet barnetrygd. har fått foreløbig svar på at denne vil bli avvist da vi trenger meklingsattest siden vi bodde sammen før. men vi har aldri bodd sammen. vi har alltid hatt separat husholding, hver vår leilighet, hver våre utgifter. jeg har betalt *alt* som har med barnet vårt å gjøre. jeg har ikke fått en krone av barnefar til hverken mat, babyting eller noe annet. jeg trodde meklingsattest gjaldt de som skiller seg eller i det minste har vært samboere, med felles husholdning?

Barnelova. 

§ 51.Kven skal møte til mekling

Foreldre med felles barn under 16 år må møte til mekling før det vert reist sak om foreldreansvar, flytting med barnet ut av landet, kvar barnet skal bu fast eller om samvær.

Gifte foreldre med felles barn under 16 år må for å få separasjonsløyve eller skilsmisseløyve etter ekteskapslova §§ 20 og 22, ha møtt til mekling på familievernkontor eller hos annan godkjend meklar jf. ekteskapslova § 26.

Sambuarar med felles barn under 16 år skal ved samlivsbrot møte til mekling.

Foreldre som ikkje er samde om at barnet skal flytte, må møte til mekling.

Departementet kan gje forskrifter om mekling, også om unntak frå møteplikta i særlege høve.

Se første ledd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, MizBiz skrev:

jeg og barnefar var sammen, uten å bo sammen, da vi fikk barn. etter noen måneder er vi heller ikke par lenger. jeg har fått høre om at jeg kan søke om utvidet barnetrygd. har fått foreløbig svar på at denne vil bli avvist da vi trenger meklingsattest siden vi bodde sammen før. men vi har aldri bodd sammen. vi har alltid hatt separat husholding, hver vår leilighet, hver våre utgifter. jeg har betalt *alt* som har med barnet vårt å gjøre. jeg har ikke fått en krone av barnefar til hverken mat, babyting eller noe annet. jeg trodde meklingsattest gjaldt de som skiller seg eller i det minste har vært samboere, med felles husholdning?

Da er det noe feil i systemet hos det offentlige. Enten fra føden og til Folkeregisteret eller i Folkeregisteret (sorterer under Skatteetaten) eller hos Nav sitt system. 

Ta en telefon og forklar situasjonen. De er pliktig til å hjelpe deg, men skal du skrive frem og tilbake når systemet ikke fanger opp din situasjon så blir du aldri å komme i mål med saken din.

Anonymkode: 9310d...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...