Gå til innhold

Blodpropp og hjertestans/hjerteinnfarkt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er redd jeg er utsatt for å få hjerteinfarkt/hjertestans eller blodpropp. Hva kan jeg gjøre for å minske muligheten for å få det? Er det noe jeg burde slutte å spise? Legemidler jeg burde unngå?

Anonymkode: 6ed34...60c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er du redd for det? Du kan trene og være aktiv, drikke nok vann

Anonymkode: 11c26...1e4

Gjest Daryl Dixon
Skrevet

På LHL sine sider kan du lese om retningslinjer for hjertevennlig kosthold og trening. 

AnonymBruker
Skrevet

Spise sunt og variert, trene og ellers være aktiv, ikke røyke :)

Anonymkode: 54dd6...581

AnonymBruker
Skrevet

Som de andre skriver, trening og kosthold er kjempeviktig.

Du kan jo og gå til legen og høre om han deler din bekymring. Da kan du bli satt på forebyggende medisin, blodfortynnende og kolesterolsenkende, hvis det er behov for det.

Anonymkode: 9144a...1c8

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er redd jeg er utsatt for å få hjerteinfarkt/hjertestans eller blodpropp. Hva kan jeg gjøre for å minske muligheten for å få det? Er det noe jeg burde slutte å spise? Legemidler jeg burde unngå?

Anonymkode: 6ed34...60c

Steg en er jo å slutte å bekymre deg for dette. Først fordi det for lenge siden er vist at bekymring eller stress øker sannsynligheten for dårlig helse, faktisk i slik grad at mennesker som oppfatter seg selv positivt er markant fysisk sunnere enn mennesker som oppfatter seg negativt. 

Deretter fordi sannsynligheten for å forebygge noe ved å være redd for det er 0%. 

Altså er bekymring fullstendig irrasjonelt og unyttig. Ta vitaminer. Gå tur. Gjør yoga. Besøk venner. Lev. Før eller siden dør du (og alle andre) av noe, men livet er heldigvis kvalitet, ikke kvantitet. :) 

Anonymkode: 7254b...74e

AnonymBruker
Skrevet

Om du er utsatt for det? Arvelig hjerteproblematikk? Det må du ta opp med legen din. Da vil han sjekke blodtrykk/ puls. Evn døgnmåling.

Sørg for min 30 min trening hver dag. Det hjelper å gå. Unngå røyk, usunt fett og bearbeidet mat.

Hjertestans kan ramme hvem dom helst. Eller, det viser seg i ettertid at de hadde uoppdaget feil på hjertet, høyt blodtrykk.

Blodpropp kan alle få. Mye du kan unngå for å få det. Som de tingene jeg nevnte du skal unngå 

Som sagt, har du familie med slike diagnoser. Ta det opp med legen.  Du kan iallefall bli beroliget. Med måling av blodtrykk, kolestrolmåling.

Anonymkode: 98015...514

Skrevet

Jeg er ikke helt enig i at det ikke hjelper å bekymre seg for dette, som en over sa. Litt bekymring kan være bra så lenge det fører til konstruktiv handling som kan forebygge det man frykter. Noe annet er hvis frykten tar overhånd og man går og bekymrer seg uten at bekymringene er til hjelp. Å trene, ikke røyke og spise sunt er uansett bra.

Hvis du også er utsatt genetisk, går det jo an å ta det opp med legen. Da faren min fikk påvist hjertesykdom (uten å være spesielt gammel), ble vi barna anbefalt av sykehuset å ta noen prøver hos fastlegen. Usikker på hva de målte, men de fant ikke noe bekymringsverdig. Nå lever jeg sunt, men jeg har hvertfall lært litt av de tidlige tegnene min far hadde, og vil ha det i bakhodet om jeg opplever det samme.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Jeg er ikke helt enig i at det ikke hjelper å bekymre seg for dette, som en over sa. Litt bekymring kan være bra så lenge det fører til konstruktiv handling som kan forebygge det man frykter. Noe annet er hvis frykten tar overhånd og man går og bekymrer seg uten at bekymringene er til hjelp. Å trene, ikke røyke og spise sunt er uansett bra.

Hvis du også er utsatt genetisk, går det jo an å ta det opp med legen. Da faren min fikk påvist hjertesykdom (uten å være spesielt gammel), ble vi barna anbefalt av sykehuset å ta noen prøver hos fastlegen. Usikker på hva de målte, men de fant ikke noe bekymringsverdig. Nå lever jeg sunt, men jeg har hvertfall lært litt av de tidlige tegnene min far hadde, og vil ha det i bakhodet om jeg opplever det samme.

Da har du misforstått hva en bekymring er. En bekymring er av natur negativ og ikke-konstruktiv.

Ts kan helt fint velge å leve sunt både fysisk og psykisk ved hjelp av veldokumentert gulrot (bedre livskvalitet) heller enn å velge pisk. I moderne samfunn velger vi vekk pisk i oppdragelse fordi vi vet at den ikke funker. Ts er, vil jeg tro, for det meste et rasjonelt vesen. Derfor er det eneste rasjonelle å benytte moderne metoder også når det gjelder selvoppdragelse.

Det er heller ikke sånn at «ubekymret» betyr «uinformert». Å være velinformert motvirker bekymring, fordi en da vet nok til å måle risikoen for det ene opp mot risikoen for det andre. Folk uten info er ofte de mest bekymrede.

Anonymkode: 7254b...74e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...