Gå til innhold

Hjelper solarium hvis man er nedfor?

Fremhevede innlegg

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Gir solarium D-vitamin som kan forebygge f.eks depressivt stemningsleie?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Solarium gir d-vitamin ja. Men det er jo ikke sikkert det er d-vitamin mangel som er årsaken til dårlig stemningsleie da 

Anonymkode: 4d59b...324

Skrevet
5 minutter siden, Jegskulleønskeat said:

Tran er sunnere.

AnonymBruker
Skrevet

Tar du tran slipper du kreft. I tillegg kan du kjøpe en dagslyslampe :)

Anonymkode: a1682...581

AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: 04822...355

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg hjelper solarium veldig mye på vinterdepresjon. Tar solarium i 18-20 minutter, ikke oftere enn en gang hver uke til annenhver uke. Men man føler seg freshere, deilig med litt farge på kroppen, jeg har ikke d-vitaminmangel og er veldig fornøyd i grunn. Om jeg får kreft er det IKKE pga solarium, da både min mor og tante har hatt det. Jeg vil heller ha mye bedre livskvalitet på vinteren enn å være deprimert og tenke på at jeg KAN få kreft. Flyttet nordover og på skolen min anbefalte lærerne oss å ta solarium en gang i blant, nettopp pga mørketiden. 

Anonymkode: 1464b...d69

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg hjelper solarium veldig mye på vinterdepresjon. Tar solarium i 18-20 minutter, ikke oftere enn en gang hver uke til annenhver uke. Men man føler seg freshere, deilig med litt farge på kroppen, jeg har ikke d-vitaminmangel og er veldig fornøyd i grunn. Om jeg får kreft er det IKKE pga solarium, da både min mor og tante har hatt det. Jeg vil heller ha mye bedre livskvalitet på vinteren enn å være deprimert og tenke på at jeg KAN få kreft. Flyttet nordover og på skolen min anbefalte lærerne oss å ta solarium en gang i blant, nettopp pga mørketiden. 

Dette var en veldig merkelig logikk. Selvsagt øker du sjansene for at du får kreft av solarium selv om hudkreft skulle være genetisk i din familie. Kjøp deg dagslyslampe så slipper du både kreft og depresjon. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Solarium har ikke den typen lus som sollyset eller lysterapilamper har, følgelig hjelper ikke solarium på vinterdepresjon. 

D Vitaminer og depresivt stemningsleie hva er det? Ikke noe som er forankret i den vestlige medisinen. 

Mistenker du at du har for lite D vitaminer så snakker du med lege. 

Anonymkode: c31a9...90a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Solarium har ikke den typen lus som sollyset eller lysterapilamper har, følgelig hjelper ikke solarium på vinterdepresjon. 

D Vitaminer og depresivt stemningsleie hva er det? Ikke noe som er forankret i den vestlige medisinen. 

Mistenker du at du har for lite D vitaminer så snakker du med lege. 

Her tror jeg du tar feil. Kjæresten min er lege, har D-vitamin mangel og sliter med dårlig humør, og han tar sol nettopp pga dette. 

Tar d-vitaminer også nå fordi nivået er superlavt 

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mor tok tran daglig hele livet, og døde av kreft. Hadde tran hatt den virkningen, så hadde jo alle i verden tatt det.

Anonymkode: b864f...d6f

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her tror jeg du tar feil. Kjæresten min er lege, har D-vitamin mangel og sliter med dårlig humør, og han tar sol nettopp pga dette. 

Tar d-vitaminer også nå fordi nivået er superlavt 

Fordi om han er lege og mener solarium hjelper så er ikke det dermed en giodkjenning på en sammenheng her. Plaseboeffekten fungerer nemlig også for leger. :)

En annen sak er at han ikke har lov til å behandle seg selv medisinsk når han er lege og feiler noe. Da skal ha oppsøke sin egen lege. (Regner med at å snakke om leger ikke er direkte regelbrudd i forhold til bestemmelsene på forumet?) 

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dagslyslampe har ingen hensikt å begynne med etter vårgjevndøgn. Da er det bedre å gå ut på formiddagen. 

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var en veldig merkelig logikk. Selvsagt øker du sjansene for at du får kreft av solarium selv om hudkreft skulle være genetisk i din familie. Kjøp deg dagslyslampe så slipper du både kreft og depresjon. 

Ordla meg nok litt rart. Brystkreft er genetisk i min familie, på begge sider og om jeg får kreft er det nok ikke føflekk-kreft fordi jeg tar 18 minutter med solarium annenhver uke. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi om han er lege og mener solarium hjelper så er ikke det dermed en giodkjenning på en sammenheng her. Plaseboeffekten fungerer nemlig også for leger. :)

En annen sak er at han ikke har lov til å behandle seg selv medisinsk når han er lege og feiler noe. Da skal ha oppsøke sin egen lege. (Regner med at å snakke om leger ikke er direkte regelbrudd i forhold til bestemmelsene på forumet?) 

Dagslyslampe har ingen hensikt å begynne med etter vårgjevndøgn. Da er det bedre å gå ut på formiddagen. 

Han har lov å skrive ut medisin til seg selv jo. 

Placeboeffekt? Så man kan øke d-vitamin nivået som sees på blodprøver bare med placebo? 

Et kjapt Google søk sier uansett også at solarium øker d-vitamin nivået 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Solarium gir d-vitamin ja. Men det er jo ikke sikkert det er d-vitamin mangel som er årsaken til dårlig stemningsleie da 

Nei, det gjør ikke det. Når skal folk slutte å ta kjente urbane myter for god fisk uten å sjekke? Har du ikke hørt om kildekritikk? Med Google for fingerspissene så tror moderne mennesker på all slags idioti.

Ts: gå på apoteket. Kjøp D-vitamin. Hva skal du i solarium? Det er jo for år og dag siden bevist at mengden D-vitamin i dem er null til neglisjerbar. 

Anonymkode: 12169...d86

Skrevet

For meg hjalp det veldig. Jeg var nedfor og lei av å være tynn og blek. Så jeg tok næringsmidler og solarium og sluttet å være tynn og blek. Følte meg bedre og så bedre ut

AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper meg så mye at jeg velger å ta solarium 10 min, 2 ganger i uken på vinterhalvåret. Ja, jeg kjenner risikoen for hudkreft, men jeg har veid det opp og føler det er verdt det. De aller fleste som soler seg får jo ikke kreft, men det stemmer at det er en økt risiko. Min kropp, mitt valg. Orker ikke være konstant deppa på vinteren. 

Anonymkode: 36e3f...5c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...