Gå til innhold

Angst og Delta

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er blitt påmeldt og sendt på noe arbeidsrettede tiltak sak på Delta (nav), og der blir vi noen ganger satt i grupper for å diskutere ting. Jeg sliter med sosial angst, så dette er et mareritt for meg og jeg sitter mer å ser dum ut enn noe annet.. Er det noen andre som har vært borte i dette? Kan jeg spøre om å gjøre oppgaver alene?

Anonymkode: 4ffd8...ae2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er blitt påmeldt og sendt på noe arbeidsrettede tiltak sak på Delta (nav), og der blir vi noen ganger satt i grupper for å diskutere ting. Jeg sliter med sosial angst, så dette er et mareritt for meg og jeg sitter mer å ser dum ut enn noe annet.. Er det noen andre som har vært borte i dette? Kan jeg spøre om å gjøre oppgaver alene?

Angst, Ts, er ikke farlig. Det er ubehagelig, men ikke farlig. Å være redd men likevel gjennomføre er en naturlig og normal del av å være voksen. 

Dersom du blir redd på et nivå som tilsier at du må ut for å spy/gråte/puste i en papirpose i løpet av møtet så kan det være ok å informere vagt om dette. Type «jeg sliter med magen» om du ønsker å være diskret eller «jeg kan få panikkanfall også måtte gå ut en tur» dersom du er komfortabel med å si det. Uansett er verken å spy eller gråte verken farlig eller uvanlig. Gå. Gjør ditt. Opplev mestring.

Anonymkode: 8e9b1...42a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Angst, Ts, er ikke farlig. Det er ubehagelig, men ikke farlig. Å være redd men likevel gjennomføre er en naturlig og normal del av å være voksen. 

Dersom du blir redd på et nivå som tilsier at du må ut for å spy/gråte/puste i en papirpose i løpet av møtet så kan det være ok å informere vagt om dette. Type «jeg sliter med magen» om du ønsker å være diskret eller «jeg kan få panikkanfall også måtte gå ut en tur» dersom du er komfortabel med å si det. Uansett er verken å spy eller gråte verken farlig eller uvanlig. Gå. Gjør ditt. Opplev mestring.

Anonymkode: 8e9b1...42a

Signerer denne. Jeg har slitt med sosial angst i flere år og eksponering er det eneste som har hjulpet! Det går alltid fint, selv om det ikke føles sånn i kroppen og hodet. Jeg ble sendt på et jobbsøker-kurs gjennom nav for noen år siden og det var slik jeg fikk utfordret den sosiale angsten selv. Etterhvert må man jo ut og søke jobb, og når man får jobb så må man snakke med ukjente mennesker da også. Alt er en utfordring, men det blir enklere jo flere ganger man setter seg selv i ubehagelige situasjoner. Selv om jeg syntes kurset var kjedelig, så hjalp det kjempe mye og følte mye mestring sosialt. Nå har jeg jobbet med den sosiale angsten lenge og det er helt rart hvor stor forskjellen er fra hvordan jeg var og hvordan jeg er nå, så det er absolutt håp for at du kan jobbe deg forbi den, men det vil du ikke gjøre om du ber om å få jobbe med oppgaver alene. Du må bare pushe på :)

Anonymkode: deb8d...cc3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Klarte å prate, ille, men jeg overlevde :D Sant det dere sier, jeg var tross alt mye verre før, men det var bare den situasjonen med å sitte med et par andre og prate som gjorde meg helt skjelven.

Men ordene deres hjelper å sette ting i perspektiv med angsten :)

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Leve med angst i mange år og er som de sier over her, det er ikke farlig. Først når jeg trosset angsten og fikk skikkelig pannikkanfall i en butikk så forsvant redselen for angsten. Den er der hele tiden, men den er ikke lengre i veien. Ja hva så om jeg må sette meg ned å hylgrine midt i en butikk? Det verste som skjer er jo t man opplever at mennesker bryr seg.  Så lever de angsten i magen, men er sjeldent den bryter ut til hysteri etter et forstod at det ikke er flaut eller farlig i vise sine svake sider til vilt fremmede. 

Stor klem til Ts g vit at det ble bedre de tid og stunder.

Anonymkode: a8fc0...475

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Klarte å prate, ille, men jeg overlevde :D Sant det dere sier, jeg var tross alt mye verre før, men det var bare den situasjonen med å sitte med et par andre og prate som gjorde meg helt skjelven.

Men ordene deres hjelper å sette ting i perspektiv med angsten :)

Ts

Så bra! :) Jeg tror det beste er å prøve å stoppe seg selv når man merker at man får negativt tankekjør for hva man skal gjøre (for eksempel at man skal snakke i grupper slik du gjorde). Jeg merker at jeg er veldig flink til å tenke på alt som kan skje, som bare bygger opp angsten enda mer, haha. Men hvis man er oppmerksom, så kan man prøve å stoppe det før man blir helt skjelven og så nervøs at det føles som om man skal kaste opp. 

Selv om jeg er mye bedre sosialt nå, jeg mestrer det sosiale ganske bra, men jeg sliter med at jeg TROR at jeg fortsatt er veldig sjenert og har super-sosial angst. Resultatet av dette er at jeg får angst for sosiale ting fortsatt, selv om jeg vet at det går bra, haha. Slitsomt! 

Anonymkode: deb8d...cc3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...