Gå til innhold

Forestående spysyke

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på medisiner jeg må ta hver dag, som det tar meg 2-3 uker å oppnå full effekt av. De må tas oralt morgen og kveld. Hvis jeg ikke tar dem, kan jeg heller ikke leve normalt, og jeg kan risikere å måtte på legevakten. Det er ikke sikkert jeg må, men jeg kan risikere det. Og i tillegg så har jeg høyere risiko for blodpropp enn andre, og dehydrering er ikke bra. Det er en av de tingene legene har nevnt, omgangssyke og dehydrering, det øker risikoen for nye blodpropper. Og om ikke det var nok så har jeg veldig dårlig immunforsvar, jeg blir alltid sykest av alle oss her hjemme og sist jeg spydde, i livet mitt, var jeg mildt sagt elendig. Og dehydrert. Jeg sliter allerede med å få i meg nok næring i hverdagen, så det er ikke heldig om det skulle forverres. 

Men.. er det noen med lignende som meg som har hatt spysyke ofte? Jeg har vasket spy og drevet med spy i hele går så sjansen for å bli smittet er STOR. 

Anonymkode: fe697...98e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går på medisiner jeg må ta hver dag, som det tar meg 2-3 uker å oppnå full effekt av. De må tas oralt morgen og kveld. Hvis jeg ikke tar dem, kan jeg heller ikke leve normalt, og jeg kan risikere å måtte på legevakten. Det er ikke sikkert jeg må, men jeg kan risikere det. Og i tillegg så har jeg høyere risiko for blodpropp enn andre, og dehydrering er ikke bra. Det er en av de tingene legene har nevnt, omgangssyke og dehydrering, det øker risikoen for nye blodpropper. Og om ikke det var nok så har jeg veldig dårlig immunforsvar, jeg blir alltid sykest av alle oss her hjemme og sist jeg spydde, i livet mitt, var jeg mildt sagt elendig. Og dehydrert. Jeg sliter allerede med å få i meg nok næring i hverdagen, så det er ikke heldig om det skulle forverres. 

Men.. er det noen med lignende som meg som har hatt spysyke ofte? Jeg har vasket spy og drevet med spy i hele går så sjansen for å bli smittet er STOR. 

Hvorfor har du drevet med spy om du ikke kan bli syk? Det finnes da normalt andre som kan ta slike jobber? Partner, barn, tanter, vaskebyrå..?

Uavhengig av dette valget så er ikke sjansen stor for å bli spysjuk av å ta på spy. Smitten spres selvsagt ikke gjennom huden. Så om du hadde normalt god hygiene vil du neppe bli syk. Hadde du dårlig hygiene og valgte å ta hånd til munn i løpet av gårsdagen uten å umiddelbart før utføre håndvask med såpe og varmt vann (og ikke ta i dørhåndtak)... ja, da vet du svaret innen mandag. 

Sånn til neste gang: førstevalget er å ringe et vaskebyrå. Andrevalget å ta på deg et munnbind, vaske spy og så vaske alle dørklinker etter at du har vasket spy, og så i 4-5 dager i lokalet med spy ikke ta på munnen din uten håndvask direkte før.

Husk også at spysjuka fortsatt smitter etter spriting av hender.

Anonymkode: 7f195...b14

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt munnbind, og vasker hendene hyppig. Dusjer hår og kropp hver dag. Ingen har tatt på dørhåndtak. Men pleier å bli syk uansett.

AnonymBruker
Skrevet

.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...