Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Nina1975
Skrevet

Du må høre med banken hvor mye du kan låne og så høre med samboeren din om å få kjøpe deg inn (% eierandel) Hvis han avslår, ville jeg vurdert å bli særbo. Hva vil du skal stå i samboerkontrakten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om jeg hadde vært samboeren din hadde jeg nok syntes det var for tidlig at du skulle kjøpe deg inn. Jeg synes det er rimelig at du betaler noe for å bo hos han - helt uavhengig av hva du ellers ville betalt på leiemarkedet. Jeg synes i alle fall det er helt irrelevant hva han kunne tjent på leiemarkedet på noen andre enn deg, for det er jo uansett ikke er aktuelt scenario. Men, jeg er altså enig med dem som skriver her at han har enkelte forhøyede utgifter av at dere er to, og han har også risikoen med boliglån, så noe synes jeg du må betale.

Når det er sagt synes jeg prinsippet om å betale like mye på alt av felleskostnader og mat blir ugreit når den ene tjener over dobbelt så mye som den andre, særlig når det er i en forbigående fase. 

Da jeg og min mann ble samboere skrev vi kontrakt på at vi bidro etter evneprinsippet og hver gang en av oss fikk høyere eller lavere inntekt justerte vi vårt bidrag. Dette gjorde at vi begge to følte at vi hadde tilsvarende god/dårlig råd, og det tror jeg var en viktig forutsetning for at vi sjelden var uenig om pengebruk, selv om vi i perioder tjente svært ulikt. Nå er vi gift og praktiserer fortsatt evneprinsippet, men tjener for tiden også ganske likt. 

• Liker 1
Gjest GoldenLioness
Skrevet
2 timer siden, lyx22 skrev:

du blir ikke utnyttet. er en selvfølge at du skal betale halvparten av lånet + strøm osv om du bor der. det er da ikke noe å klage på. å bo ute koster så og si det samme, du har en stor leilighet for deg selv og ikke 4 andre studenter.

hva han tjener spiller ingen rolle. halvparten av utgiftene hver er rettferdig. 

vist du har lagt ut for noe hyttetur regner jeg med han betaler tilbake, ellers er det ingen problemer her. du blir ikke utnyttet, selvfølgelig skal du betale halvparten av utgiftene for å bo dere.

dere kan kjøpe maten separat slik at du har dine penger og han sine

Når man blir samboere så er poenget å se en fremtid sammen og tenke at man skal ha lik levestandard. Om man ikke tenker sånn så er det ikke mye kjærlighet inni bildet. De er da ikke samboere, men hun er en leieboer. Det er bare rett og rimelig at hun enten får kjøpe seg inn eller kun betale på strøm, mat etc. 

Om hun er sammen med han i mange år og betaler halve huslånet og han dumper henne så sitter hun igjen med ingen ting, mens han sitter igjen med en verdifull bolig som hun har vært med å betale ned på og som har økt i verdi.

Jeg hadde ikke godtatt det og hadde heller ikke orket å være sammen med en sånn fyr. Meg, meg og mer meg. 

Skrevet

Du må jo si til han at du har dårligere råd etter at dere flyttet sammen! Jeg er for at du betaler, men du betaler for mye! Enig i at 4000,- høres mye rimeligere ut! For nesten alle kvinner blir maten dyrere når man deler med en mann, de spiser jo oftest mye mer enn oss. Men du kan ikke bare tenke her, du må snakke med han! For oss virker han sleip, men det er overhodet ikke sikkert han er det, han skjønner det kanskje ikke! Så snakk med han!

• Liker 1
Skrevet

Forholdet deres er relativt ferskt, og du er student, så å kjøpe seg inn på nåværende tidspunkt er kanskje litt urealistisk.

Jeg synes en fornuftig ordning vil være å betale halvparten av «løpende driftsutgifter» til å bo der, og min tolkning av dette er «alt» unntatt avdrag på lån. Hva du har betalt tidligere, synes jeg er irrelevant.

Jeg ville tenkt at du skal bør som følger;

• Halvparten av rentene på boliglånet. Bruker man f eks DNBs boliglånskakulator, vil et månedlig avdrag på 14.200 kr tilsi at hans lån er på 3,1 mill. Av avdragene er det dog kun 6.900 som gjelder renter, som du skal betale halvparten av, dvs 3.450 kr. Du skal ikke betale på avdragene på lånet (ca 7.300 kr), da dette er formuesoppbygging for ham
  • Halvparten av eventuelle felleskostnader
  • Halvparten av andre kostnader, som strøm, nett, eventuelle kommunale avgifter osv

For å finne «riktig pris» for deg ville jeg tenkt at du må opplyse mer om de andre kostnadene.

Hvordan dere deler innkjøp av mat er en egen sak - her bør dere nok tilpasse bedre til din økonomi, evnt må han bidra mer e.l. 

Lykke til :) 

• Liker 3
Skrevet (endret)

.

Endret av Anonymine
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...