AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #1 Skrevet 22. mars 2018 Jeg forstår ikke helt hvorfor bloggere/youtubefolk alltid må skrive "Trigger warning" før videoer om f.eks spiseforstyrrelse, selvskadning, PTSD, angst osv. Jeg sliter en del selv, selvskadning, angst, ptsd og spiseforstyrrelse... og jeg blir aldri trigget av slike videoer. Er det virkelig folk der ute som blir trigget av dette? Og hvis så; hvorfor? hvordan? hva skjer inni dere som blir trigget av at noen forteller sin historie om psykiske lidelser? Anonymkode: 92e49...c08
FluffyJuggernaut Skrevet 22. mars 2018 #2 Skrevet 22. mars 2018 Ja, det er folk som blir trigget av slikt. Jeg er ikke av dem, men syns det er fint å vise hensyn, så advarselen plager meg ikke. 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #3 Skrevet 22. mars 2018 Jeg blir trigget uten at jeg merker det. Ser jeg et kutt merker jeg at jeg blir trigget, men ikke av ting du nevner, men blir allikevel trigget. Det kommer vonde følelser uten grunn, og det tok mange år før jeg faktisk skjønte at jeg plutselig føler meg helt jævlig fordi jeg har blitt trigget, uten å merke det, men kroppen og hodet gjør. Litt som når man tenker på en vond hendelse som man har opplevd og plutselig har du de samme følelsene i kroppen som du hadde den gang, kanskje du ikke engang ser at kroppen reagerer fordi du tenkte på noe vondt som har hendt. Anonymkode: 80ade...f40 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #4 Skrevet 22. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke helt hvorfor bloggere/youtubefolk alltid må skrive "Trigger warning" før videoer om f.eks spiseforstyrrelse, selvskadning, PTSD, angst osv. Jeg sliter en del selv, selvskadning, angst, ptsd og spiseforstyrrelse... og jeg blir aldri trigget av slike videoer. Er det virkelig folk der ute som blir trigget av dette? Og hvis så; hvorfor? hvordan? hva skjer inni dere som blir trigget av at noen forteller sin historie om psykiske lidelser? Anonymkode: 92e49...c08 Det handler jo ikke om hva en har. Men om hva som er ens personlige tålegrense. Internett inneholder (mildt sagt) litt av hvert, så det er jo bare hyggelig at folk der ute tar seg bryet med å advare dem som sliter i sådan grad at eksponering for noe akkurat her og nå kan være nedbrytende for arbeid de gjør med egen psyke. Omtrent sånn det er hyggelig at folk advarer mot lysglimt eller lyder som kan utløse fysisk sykdom hos epileptikere eller andre med lidelser der en ikke skal eksponeres for ting X. Tenk på det som advarsel mot laktose i mat. Folk flest trenger den ikke. Men for dem som trenger advarselen er den viktig. Det er nemlig samma sak: eksponering gjør noen syk eller sykere. Anonymkode: 218a1...105 5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #5 Skrevet 22. mars 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det handler jo ikke om hva en har. Men om hva som er ens personlige tålegrense. Internett inneholder (mildt sagt) litt av hvert, så det er jo bare hyggelig at folk der ute tar seg bryet med å advare dem som sliter i sådan grad at eksponering for noe akkurat her og nå kan være nedbrytende for arbeid de gjør med egen psyke. Omtrent sånn det er hyggelig at folk advarer mot lysglimt eller lyder som kan utløse fysisk sykdom hos epileptikere eller andre med lidelser der en ikke skal eksponeres for ting X. Tenk på det som advarsel mot laktose i mat. Folk flest trenger den ikke. Men for dem som trenger advarselen er den viktig. Det er nemlig samma sak: eksponering gjør noen syk eller sykere. Anonymkode: 218a1...105 Mener det ikke på en spydig måte slik som "Jeg sliter også men bryr meg ikke og blir ikke trigget. Så det er jo bare tull at andre reagerer siden jeg ikke gjør det". mer nysgjerrig på hvordan man blir trigget. Hva skjer inni folk som blir trigget. Siden jeg aldri har opplevd det. 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir trigget uten at jeg merker det. Ser jeg et kutt merker jeg at jeg blir trigget, men ikke av ting du nevner, men blir allikevel trigget. Det kommer vonde følelser uten grunn, og det tok mange år før jeg faktisk skjønte at jeg plutselig føler meg helt jævlig fordi jeg har blitt trigget, uten å merke det, men kroppen og hodet gjør. Litt som når man tenker på en vond hendelse som man har opplevd og plutselig har du de samme følelsene i kroppen som du hadde den gang, kanskje du ikke engang ser at kroppen reagerer fordi du tenkte på noe vondt som har hendt. Anonymkode: 80ade...f40 takk for utdypende svar. interessant hvordan andre reagerer på andres sykdom. Det med å tenke på en hendelse også være tilbake dit og kjenne det i kroppen. Den kjenner jeg meg igjen i, pga ptsd. Så det blir noe ala det samme? For meg så er videoer av barn som blir slått eller ropt til vanskelig å se på. Fordi det tar meg tilbake til min egen barndom, men jeg får ikke panikk av det. men får panikk når jeg får flashback helt utav det blå, altså uten trigger. Så det er litt sånn da altså? en trigger som ja trigger et minne eller følelser? TS Anonymkode: 92e49...c08
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #6 Skrevet 22. mars 2018 Hei! Trigger warning er en veldig viktig advarsel! Og det skader jo ingen med to sekunder på skjermen med "triggerwarning" som tekst, men kan derimot skade noen betraktelig om de ser dette som kan være triggeutløsende. For eksempel de som har traumer etter krig, voldtekt , vold , kidnapping, vitne til å se barna sine dø f eks i brann osv , kan oppleve flashbacks, og det er ikke bare bilder i hodet, men fullstendig gjennoppleving følelsesmessig og fysisk av akuratt det som har skjedd, av diverse triggere som for andre er helt uforståelig. Helene Sjekker Inn , på NRK nett tv , episode 5 i sesong to , der hun sjekker inn på Modum Bad anbefaler jeg deg for å se. Der ser man reaksjonen til flere traumeoffere, som blandt annet får ekstreme reaksjoner av å være i de samme omgivelsene man opplevde traumet (en som fikk trigger av at noen dunket, fordi hun ble overfalt av tre maskerte menn med balltre på døra hjemme hos seg selv en gang) (en som fikk et ekstremt nervesammenbrudd av å gå i oslo sentrum fordi hun var der når bomben til ABB smalt), og for eksempel bare av å høre et glass velte (hun var oppvokst med vold og gjennopplevde stundene der hun gjemte seg i kjøkkenkroken livredd for eget liv, situasjonen, morens liv og mistillitt og frykt til faren som skulle være den som skulle ta vare på hun, og så moren ble banka og glass knuste). Man gjenopplever det som ga en traumene. Jeg fikk PTSD for 2 år siden, og forstod ikke mekanismene før dette. Tenkte at man kanskje var skjør og litt merkelig om man tok så på vei for lyder, bilder, høye stemmer osv , skjønte at det kunne skape kjipe assosiasjoner men ikke at det var så ekstremt for hjerne og kroppen, og det er ikke noe man bestemmer selv eller kan kontrollere. Hjernen har opplevd noe som har brent seg fast, som har satt seg i alle nerver og celler i kropp og hjerne som et imprint, og alt som er i forbindelse med det traumet, enten det er samtaleemner, lukter, lyder, bilder, reaksjonsmønstre, og i mitt tilfelle noe så enkelt som dialekt kan være trigger og kan trigge sterkt psykisk og fysisk ubehag, mildeste fall stress og angst, kvalme, svimmelhet fordi man minnes om situasjonen, og i værste fall å gjennoppleve det hele, følelesmessig, frykten for livet, sjokket, hjelpesløsheten, fluktmodusen, fysisk høy puls, oppkast, skjelvinger - akuratt sånn man hadde det i selve traumesettingen. Anonymkode: 87039...45a 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #7 Skrevet 23. mars 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: (...) Tenk på det som advarsel mot laktose i mat. Folk flest trenger den ikke. Men for dem som trenger advarselen er den viktig. Det er nemlig samma sak: eksponering gjør noen syk eller sykere. Anonymkode: 218a1...105 Dette! Så godt formulert. Tar det med meg videre, da det skjer litt for ofte at folk ler av tw og syns det er helt patetisk. Anonymkode: cb88a...498 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #8 Skrevet 26. mars 2018 Synes det var teit selv, men så begynte jeg å slite med bla. selvskading og det å ikke føle meg god nok. Om jeg så bilder med arr/sår som var verre enn mine, følte jeg meg gjerne mislykket og ikke flink nok til å engang skade meg selv. Anonymkode: be017...7ff
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #9 Skrevet 27. mars 2018 På 22.3.2018 den 21.12, AnonymBruker skrev: Mener det ikke på en spydig måte slik som "Jeg sliter også men bryr meg ikke og blir ikke trigget. Så det er jo bare tull at andre reagerer siden jeg ikke gjør det". mer nysgjerrig på hvordan man blir trigget. Hva skjer inni folk som blir trigget. Siden jeg aldri har opplevd det. takk for utdypende svar. interessant hvordan andre reagerer på andres sykdom. Det med å tenke på en hendelse også være tilbake dit og kjenne det i kroppen. Den kjenner jeg meg igjen i, pga ptsd. Så det blir noe ala det samme? For meg så er videoer av barn som blir slått eller ropt til vanskelig å se på. Fordi det tar meg tilbake til min egen barndom, men jeg får ikke panikk av det. men får panikk når jeg får flashback helt utav det blå, altså uten trigger. Så det er litt sånn da altså? en trigger som ja trigger et minne eller følelser? TS Anonymkode: 92e49...c08 Bare hyggelig Jeg så på Helene sjekker inn, angstbehandling. Jeg ble generelt trigget fordi jeg har vært igjennom det samme selv og det var vondt. Det var ei som var ute på eksponering og begynte å gråte ute. Jeg ble kjempe trigget, fordi jeg har gjort det samme selv, og det er ikke selve gråtingen som er triggende, men den smerten hun hadde der og da, som jeg også har hatt, og da blir jeg på en måte sendt tilbake til den tiden og smerten. Det høres ut som at sånne videoer er din trigger, jeg får overhodet heller ikke panikk av å bli trigget. Det er ikke sikkert at du får flashbacks ut av det blå, den kan være noe som trigger det, som du ikke har oppdaget enda, men det er selvsagt noe du tar opp med behandler om det er noe du vil finne ut av. Anonymkode: 80ade...f40
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå