Gå til innhold

Hjelp meg med å forstå...!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Trenger hjelpe til å forstå dette:

Min mann har 2 barn fra før, han betaler sitt i barnebidrag på disse hver mnd og samt har samvær med de. Men dette med barnebidrag, mor krever stadig mer og mer penger, selv er hun arbeidsledig, har vært det ihvertfall 4 år nå, og avogpå i 10år, vi må bare betale mer når hun er arbeidsledig, samtidig får hun jo mye i barnetrygd også, og hun får dekket SFO, og hva mer hun får dekket eller utbetalt vet jeg ikke... men er det slik at alenemødre bare kan gå arbeidsledig og kreve mer i barnebidrag?? Kan aldri tro at barna virkelig koster så mye... burde det ikke vært en ny regel der? At hvis mor(eller far)ikke får seg jobb så burde ungene flytte til den av foreldren som kan forsørge barna?! Slik hadde folk komt seg fortere ut i arbeid... slik som det er nå så slipper denne moren å arbeide.. ganske frustrerende for far også, der han betaler mye hver mnd, åsså går den eldste ungen rundt å sier han nesten ikke eier klær og mor kjøper seg den dyreste iphonen osv....

Hvorfor er systemet sånn her i Norge?

Anonymkode: 92e81...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har nok ikke så mye innsyn i denne saken. Det er nemlig ikke slik at man kan velge å være arbeidsløs for å få mer i barnebidrag. Inntekten blir da satt til at man har en 80% stilling om man velger å ikke jobbe når nav beregner bidrag. Om mor ikke jobber pga sykdom og har dokumentasjon på dette tas inntekt som sosialstønad o.l til grunn. 

Du burde kanskje sette deg inn i saken før du lager deg mange meninger. 

Anonymkode: 81763...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har nok ikke så mye innsyn i denne saken. Det er nemlig ikke slik at man kan velge å være arbeidsløs for å få mer i barnebidrag. Inntekten blir da satt til at man har en 80% stilling om man velger å ikke jobbe når nav beregner bidrag. Om mor ikke jobber pga sykdom og har dokumentasjon på dette tas inntekt som sosialstønad o.l til grunn. 

Du burde kanskje sette deg inn i saken før du lager deg mange meninger. 

Anonymkode: 81763...dcf

Men de regner jo etter hvor mye inntekt mor har? Når hun da har lav inntekt, går på sykepenger eller dagpenger så må far betale mer? For det regnes etter inntekt.

Hadde det vært mitt barn som hadde sagt til meg at hun/han nesten ikke har klær, der jeg betalte mange tusen hver mnd, så hadde jeg blitt ganske frustrert for å si det slik...!

og så forstår jeg ikke når noen barn skal ha 13000 hver mnd mens noen bare skal ha 2000,, når ble barn så dyre?

har ei venninne som er 3barns mor, far tjener godt, der hun får ganske mye hver mnd, nok til å være student på heltid, og leve et liv der hun tar det ene og det andre hos hudpleien(som ingen studenter burde ha råd til for å si det slik) og hun sier hun har mye penger igjen til å kjøpe masse leker til ungene fordi hun kan, og har råd.. da gjør hun det.. der sitter far igjen og ikke kan gjøre det samme som mor til barna.. hvor er logikken?

Anonymkode: 92e81...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bidrag regnes etter begges inntekt ja, men om mor er arbeidsledig over mange år så regner nav ut hva hun hadde tjent dersom hun hadde hatt jobb innen det hun er utdannet som/har jobbet som tidligere. Man kan ikke velge å la vær å jobbe for å få mer i bidrag.. 

Anonymkode: 205d4...a9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...