AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #1 Skrevet 22. mars 2018 Hunden blir aldri sulten før sånn utpå dagen. Jeg er veldig usikker hvordan jeg skal løse dette, og til nå betyr det at han går uten å spise. Hva gjør dere ? Jeg jobber kveldsvakt i dag. Så klokken 1200 går jeg tur med hunden. Jeg går en time - halvannen. Så hjem for dusje før jeg drar på jobb. Hunden spiser ikke når jeg ikke er hjemme med han. Han spiser gjerne sånn i 13-14 tiden mens jeg er i dusj, men da går han på do inne ila kvelden.. Resulterer i at jeg fjerner matskål når vi går på tur, og setter den frem igjen når jeg går på jobb. Da har han ikke sjans til å spise mens jeg dusjer. Men han spiser ikke når jeg er på jobb heller. Når jeg kommer hjem fra jobb sent i kveld fjerner jeg også matskål. For hvis han spiser så sent så må han på do midt på natta.. Så.. En hel dag uten å spise. Det er jo ikke krise.. men litt dumt da.. Noen innspill ? I går spiste han første porsjon kl 12 cirka og neste porsjon sånn 14/15 tiden.. Anonymkode: a7beb...75a
nurcos Skrevet 22. mars 2018 #2 Skrevet 22. mars 2018 Så du går siste turen med hunden din klokken 12 på dagen, og du er ikke hjemme før sent på kvelden? Det er alt for lang tid for en hund å være alene hjemme. Lei inn noen som kan gå en tur med hunden din når du har kveldsvakter. 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #3 Skrevet 22. mars 2018 Tur kl 12 å du er ikke hjemme før sent på kveld? Hva er sent på kveld? Jeg tenker at dersom du er hjemme kl 20 Så kan han spise da. Er du ikke hjemme før 22-23 så får du få noen til å passe han da det er alt for lang tid for en hund å være alene. Anonymkode: 41b40...a9c 5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #4 Skrevet 22. mars 2018 8 minutter siden, nurcos skrev: Så du går siste turen med hunden din klokken 12 på dagen, og du er ikke hjemme før sent på kvelden? Det er alt for lang tid for en hund å være alene hjemme. Lei inn noen som kan gå en tur med hunden din når du har kveldsvakter. Jeg har ikke hund, men hva gjør alle andre hundeeiere som har en jobb? Mange som jobber 8-16 og klarer å ha hund i tillegg. Da er jo hunden hjemme alene i mange timer... Anonymkode: df8f3...c33
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #5 Skrevet 22. mars 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke hund, men hva gjør alle andre hundeeiere som har en jobb? Mange som jobber 8-16 og klarer å ha hund i tillegg. Da er jo hunden hjemme alene i mange timer... Anonymkode: df8f3...c33 Nå veit vi ikke hva Ts mener med «sent på kveld». Om det er fra 12 til 20 er en ting, men om Ts er borte til 22-23 om kvelden så er det faktisk ikke greit. Anonymkode: 41b40...a9c 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #6 Skrevet 22. mars 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tur kl 12 å du er ikke hjemme før sent på kveld? Hva er sent på kveld? Jeg tenker at dersom du er hjemme kl 20 Så kan han spise da. Er du ikke hjemme før 22-23 så får du få noen til å passe han da det er alt for lang tid for en hund å være alene. Anonymkode: 41b40...a9c 14 minutter siden, nurcos skrev: Så du går siste turen med hunden din klokken 12 på dagen, og du er ikke hjemme før sent på kvelden? Det er alt for lang tid for en hund å være alene hjemme. Lei inn noen som kan gå en tur med hunden din når du har kveldsvakter. Jeg går tur med hunden klokken 12 ja. Og er ikke hjemme før 2320 cirka. Det er jo akkurat som alle andre hundeeiere som jobber ? Ser ikke helt problemet her ? Jeg går tur med hunden 12-13 eller 12-1330 cirka. Hjem for å dusje og gjøre meg klar for jobb. Så drar jeg hjemmefra 1430/1440. Jobb i 8timer. Så hjemme 2320 cirka. Ser ikke helt hva som er så galt? Er jo like lenge alene hjemme som om jeg jobber 7-15 og alle andre som jobber. De fleste av oss har vel 8 timers arbeidsdag ? Og det er jo ikke alle som går en time eller halvannen tur når de er på jobb på morgenen. Men heller på ettermiddag.. Her får han jo lang tur før han er hjemme alene.. Anonymkode: a7beb...75a 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #7 Skrevet 22. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå veit vi ikke hva Ts mener med «sent på kveld». Om det er fra 12 til 20 er en ting, men om Ts er borte til 22-23 om kvelden så er det faktisk ikke greit. Anonymkode: 41b40...a9c Hvorfor ikke ? Anonymkode: a7beb...75a
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #8 Skrevet 22. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg går tur med hunden klokken 12 ja. Og er ikke hjemme før 2320 cirka. Det er jo akkurat som alle andre hundeeiere som jobber ? Ser ikke helt problemet her ? Jeg går tur med hunden 12-13 eller 12-1330 cirka. Hjem for å dusje og gjøre meg klar for jobb. Så drar jeg hjemmefra 1430/1440. Jobb i 8timer. Så hjemme 2320 cirka. Ser ikke helt hva som er så galt? Er jo like lenge alene hjemme som om jeg jobber 7-15 og alle andre som jobber. De fleste av oss har vel 8 timers arbeidsdag ? Og det er jo ikke alle som går en time eller halvannen tur når de er på jobb på morgenen. Men heller på ettermiddag.. Her får han jo lang tur før han er hjemme alene.. Anonymkode: a7beb...75a Du sier i hi at du går tur kl 12 og ikke er hjemme igjen før 23.30. Det er nesten 12 timer! Det er lenge for et levende dyr. Anonymkode: 41b40...a9c 7
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #9 Skrevet 22. mars 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sier i hi at du går tur kl 12 og ikke er hjemme igjen før 23.30. Det er nesten 12 timer! Det er lenge for et levende dyr. Anonymkode: 41b40...a9c Leste du egentlig alt ? Hvis vi er tilbake fra tur 1330 og jeg er hjemme 2330 så er han uten tur 10 timer. Det klarer ett levende dyr fint... Anonymkode: a7beb...75a
happiest Skrevet 22. mars 2018 #10 Skrevet 22. mars 2018 Jeg gir mat to ganger om dagen. Om jeg jobber tidlig, så gir jeg minste måltidet om morgenen og største når jeg kommer hjem fra jobb. Hundene klarer fint å holde på det lille måltidet frem til jeg kommer hjem og vi går ut på tur. Siden jeg gir det største måltidet etter jobb (15-16tiden) så har vi god tid hele kvelden for å sørge for at hundene får gjort fra seg før vi legger oss. Om jeg jobber sent, så gir jeg første måltid når jeg står opp. Da er det noen timer til jeg skal på jobb også tar vi en tur rett før jeg kjører. Da har som regel maten kommet gjennom fordøyelsessystemet slik at de får gått på do. Så gir jeg siste på kvelden (litt sent). Da klarer de fint å holde på det de har spist frem til morgenturen. Tror man bare bør finne et mønster som passer hunden. Jeg kjenner hundenes "dovaner" rimelig godt. Om de ikke driter på kveldsturen, så sørger jeg for å gå frem til de driter på morgenturen (om ikke kan jeg ende opp med at de driter inne). Og om de driter på ettermiddagsturen, så vet jeg at det ikke alltid er at de går på do på kveldsturen også. Men generelt så pleier de å gjøre nr 2 ca. 1 gang om dagen, av og til to. Men om du sliter med at hunden går mye på do inne, kan du ikke forsøke å gi mindre, men oftere mat? Kanskje hunden ikke klarer å holde på så mye av gangen? Og gi måltidene når du er tilstede, siden hunden kun spiser da. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #11 Skrevet 22. mars 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sier i hi at du går tur kl 12 og ikke er hjemme igjen før 23.30. Det er nesten 12 timer! Det er lenge for et levende dyr. Anonymkode: 41b40...a9c Tror du må lese HI en gang til... Anonymkode: df8f3...c33 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #12 Skrevet 22. mars 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leste du egentlig alt ? Hvis vi er tilbake fra tur 1330 og jeg er hjemme 2330 så er han uten tur 10 timer. Det klarer ett levende dyr fint... Anonymkode: a7beb...75a 10 timer er også for lenge mener nå jeg. Men jaja, ditt dyr. Anonymkode: 41b40...a9c 6
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #13 Skrevet 22. mars 2018 Sverige ligger så langt forran oss når det kommer til dyrevelferd! Man blir straffet om man lar hunden være alene uten lufting i mer enn 6 timer om dagen. Å bøtelagt om man stenger dem inn i bur når man er borte. Men (noen) norske hundeeiere nekter å ta til seg ny kunnskap om velferd 🙄 Anonymkode: 41b40...a9c 7
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #14 Skrevet 22. mars 2018 Om hunden din går på do inne i løpet av dagen dersom han har tilgang på mat og vann, så sier det seg selv at 10 timer er alt for lang tid.... Anonymkode: 27813...71f 7
happiest Skrevet 22. mars 2018 #15 Skrevet 22. mars 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Sverige ligger så langt forran oss når det kommer til dyrevelferd! Man blir straffet om man lar hunden være alene uten lufting i mer enn 6 timer om dagen. Å bøtelagt om man stenger dem inn i bur når man er borte. Men (noen) norske hundeeiere nekter å ta til seg ny kunnskap om velferd 🙄 Anonymkode: 41b40...a9c Jeg synes det bør være en viss for for regler, men akkurat 6t synes jeg er litt drøyt egentlig. Jeg tenker det heller kommer an på hunden. Om hunden har seperasjonsangst så sier det seg selv at en ikke bør være lenge vekke av gangen. Noen hunder klarer seg utmerket fint alene noen timer, selv om det er mer enn 6t. Så lenge de har vann stående, evt mat, ikke er redd alene og kanskje har noen mental-treningsleker så skal det gå fint. Jeg har Feks to hunder også og de finner selskap i hverandre. Man kan jo sette opp kamera for å finne ut hvordan hunden egentlig har det. Mine hunder er alene 8t max. I snitt jobber jeg 2 senvakter i uken og da er de bare alene 3t før kjæresten kommer hjem fra jobb. Om det blir samme regler for Sverige kan få ha hund og hva skal man gjøre med de hundene vi har i Norge nå? Selvsagt kan man få en lufter, men regler bør ikke være for strenge så lenge man gir hundene omsorg, trygghet, turer, mental trening, mat og drikke, stell. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #16 Skrevet 22. mars 2018 Må si jeg blir helt sjokkert over at noen lar hunden være alene i 10 timer! Et liv der den venter og venter på eier med andre ord. Ikke rart den gjør fra seg inne.... Anonymkode: 1dc8a...a5a 6
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #17 Skrevet 22. mars 2018 Synes flere her burde tatt seg ei bolle.. les nå heller hva som faktisk blir skrevet før dere skriver da!? Hvor står der at bikkja er hjemme alene i 10 timer ? Ingen plass.. det står at hunden går 10t uten tur.. Det står heller ikke at han går på do inne hvis han har tilgang på mat og drikke eller at det skal være ett stort problem.. det står at han kan gå på do inne hvis han spiser maten mens man dusjer i 1330-1400 tiden. Herrefred så mange eksperter det var her. Veldig glad jeg tok denne anonym gitt. Anonymkode: a7beb...75a
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #18 Skrevet 23. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes flere her burde tatt seg ei bolle.. les nå heller hva som faktisk blir skrevet før dere skriver da!? Hvor står der at bikkja er hjemme alene i 10 timer ? Ingen plass.. det står at hunden går 10t uten tur.. Det står heller ikke at han går på do inne hvis han har tilgang på mat og drikke eller at det skal være ett stort problem.. det står at han kan gå på do inne hvis han spiser maten mens man dusjer i 1330-1400 tiden. Herrefred så mange eksperter det var her. Veldig glad jeg tok denne anonym gitt. Anonymkode: a7beb...75a Hvis hunden ikke er alene hele denne tiden så kan vel de som er med han mate og lufte? Så er problemet løst. Har ingen annen løsning til deg enn at du får noen til å lufte han mens du er på jobb. Ev. kan du prøve å gjøre maten litt mer fristende slik at han vil spise etter at du har gått. Anonymkode: 09776...364 1
nirvania Skrevet 23. mars 2018 #19 Skrevet 23. mars 2018 Jeg har matskålen og vannskålen fremme hele tiden, jeg. Det går helt fint for tispa mi, hun regulerer selv når hun skal spise og ikke.. Men dette er noe jeg bevisst har gjort fra hun var valp at maten står fremme hele tiden. Hun er verken overvektig eller undervektig. Så kanskje du bør la hunden få ha porsjonen sin fremme mens du ikke er hjemme? Dessuten synes jeg det er litt lenge for en hund som er flokkdyr å være alene 10 timer daglig... Husk at de har KUN oss som underholding, vi er deres eneste dør til omverden. De kan ikke se på tv, sitte på tlf, snakke med andre sånn som oss. Tenk litt over det. Og jeg håper for guds skyld at hunden din ikke er i bur i 10 timer, men at den er løs. 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #20 Skrevet 23. mars 2018 On 3/22/2018 at 3:47 AM, AnonymBruker said: Jeg går tur med hunden klokken 12 ja. Og er ikke hjemme før 2320 cirka. Det er jo akkurat som alle andre hundeeiere som jobber ? Ser ikke helt problemet her ? Jeg går tur med hunden 12-13 eller 12-1330 cirka. Hjem for å dusje og gjøre meg klar for jobb. Så drar jeg hjemmefra 1430/1440. Jobb i 8timer. Så hjemme 2320 cirka. Ser ikke helt hva som er så galt? Er jo like lenge alene hjemme som om jeg jobber 7-15 og alle andre som jobber. De fleste av oss har vel 8 timers arbeidsdag ? Og det er jo ikke alle som går en time eller halvannen tur når de er på jobb på morgenen. Men heller på ettermiddag.. Her får han jo lang tur før han er hjemme alene.. Anonymkode: a7beb...75a HVA??? Det er aaaaaallt for lenge og det er mishandling å la hunder være et sekund mer enn 6 timer alene. BETAL HUNDEPASSER!! Anonymkode: 5b2c2...aeb 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå