Gå til innhold

Barn med skjeve føtter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er det noen her som har erfaring med barn med skjeve føtter? Han er 2,5 år. 

Saken er at han alltid har gått innover med føttene, ene foten mer enn den andre. Dette gjør at han blant annet faller mye å slår seg. Føler beina hans er "over alt" når han løper feks. 
Vi begynte med å ta det opp hos fysio på helsestasjonen, men hun avblåste det med at det var HELT normalt og det ville forsvinne.

Jeg som mor har også skjeve føtter, og slår meg derfor ikke til ro med denne "vurderingen". Nå har vi vært hos manuellterapeut, men hun ønsket å sende oss videre til en fysio med mer peiling på barn. Hun så også at han går mye mer innover enn vanlig, og sa også at slik kan han ha arvet fra meg. Hun ønsket en vurdering på hvor "grensen" går før man gjør noe med det. 

 

Noen?

Anonymkode: 84f86...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig rart at fysioterapeut på helsestasjonen avfeide dette. Vel, når jeg tenker på det så sa alle på helsestasjonen "Det er heeelt normalt" og først da vi kom ut i vanlige helsetjenester ble det tatt tak i ting hos mine barn.

Ville fått en second opinion. Det er jo uansett gratis med små barn.

Jeg har også skjev fot. Har gått med innleggssåler i visse perioder av oppveksten. Nå i voksen alder har jeg fått problemer med knærne - min mor tror kanskje det skyldes de skjeve føttene mine. Uansett er det ikke dumt å høre med en anne fysioterapeut enn helsestasjonens.

Anonymkode: ccd2a...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig rart at fysioterapeut på helsestasjonen avfeide dette. Vel, når jeg tenker på det så sa alle på helsestasjonen "Det er heeelt normalt" og først da vi kom ut i vanlige helsetjenester ble det tatt tak i ting hos mine barn.

Ville fått en second opinion. Det er jo uansett gratis med små barn.

Jeg har også skjev fot. Har gått med innleggssåler i visse perioder av oppveksten. Nå i voksen alder har jeg fått problemer med knærne - min mor tror kanskje det skyldes de skjeve føttene mine. Uansett er det ikke dumt å høre med en anne fysioterapeut enn helsestasjonens.

Anonymkode: ccd2a...91f

Ja akkuratt. Vi har som sagt fått second opinion og skal ha tredje nå neste uke! 

 

Jeg selv sliter med knærne siden føttene er skjeve. Dager jeg er i mye aktivitet så får jeg vondt, en slik brennende vond følelse liksom. Skikkelig vondt :( 

Anonymkode: 84f86...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

 

Glemte å si at min mor fikk også beskjed om meg, at de skjeve føttene mine var vanlig og ville rette seg opp. Det har de overhode ikke gjort. Føttene mine har gitt meg en den smerte i voksen alder, i knærne. Mobbing har jeg også vært utsatt for oppover oppveksten. Ønsker overhode ikke at mitt barn skal måtte oppleve det samme. 

Anonymkode: 84f86...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få henvisning til ortoped. De jobber med føtter og tilpasninger av feks sko og såler sånn at man kanskje kan få justert det. Men fortsett hos fysioterapaut, det er bedre å jobbe med dette nå enn når han er eldre.

Anonymkode: 95991...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Få henvisning til ortoped. De jobber med føtter og tilpasninger av feks sko og såler sånn at man kanskje kan få justert det. Men fortsett hos fysioterapaut, det er bedre å jobbe med dette nå enn når han er eldre.

Anonymkode: 95991...068

Regner med fysio henviser videre om han trenger det.

Ja, er nok lettere å fikse nå mens skjelettet fortsatt er ganske mykt :)

Anonymkode: 84f86...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt barn (9 år) går til fysioterapi pga føttene. Men han peker tærne utover, ikke innover. Fysioterapeuten sier at slik feilstilling kan gi såkalt PFSS, som er diffuse knesmerter uten at noe egentlig er direkte galt med selve kneet.  Det kan også gi plager i rygg, nakke, bekken osv. pga feil ganglag. Ved å gjøre spesielle styrkeøvelser for å styrke de svake musklene rundt kneet og anklene, og tøyeøvelser for å strekke de musklene som er for stramme, så vil dette kunne rette seg. I tillegg behandler fysioterapeuten ham regelmessig, for å løse opp i diverse låsninger og muskelknuter og slikt, og følge med på utviklingen. Men det tar lang tid, vi har gjort øvelser daglig i omtrent et år og er ikke ferdige. Regner med at vi må holde på en god stund enda, for at han ikke skal falle tilbake i gamle mønstre etter hvert som han vokser.

Etter å ha fått rettet opp det verste, så anbefalte fysioterapeuten å begynne med ortopediske innleggssåler. De koster 1200,- pr par og man får ikke dekket noe som helst av det. Må skifte såler ofte, like ofte som han skifter skostørrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

 

Er det noen her som har erfaring med barn med skjeve føtter? Han er 2,5 år. 

Saken er at han alltid har gått innover med føttene, ene foten mer enn den andre. Dette gjør at han blant annet faller mye å slår seg. Føler beina hans er "over alt" når han løper feks. 
Vi begynte med å ta det opp hos fysio på helsestasjonen, men hun avblåste det med at det var HELT normalt og det ville forsvinne.

Jeg som mor har også skjeve føtter, og slår meg derfor ikke til ro med denne "vurderingen". Nå har vi vært hos manuellterapeut, men hun ønsket å sende oss videre til en fysio med mer peiling på barn. Hun så også at han går mye mer innover enn vanlig, og sa også at slik kan han ha arvet fra meg. Hun ønsket en vurdering på hvor "grensen" går før man gjør noe med det. 

 

Noen?

Anonymkode: 84f86...c10

Vår gutt på 3 ble henvist til ortoped fra fysio i bhg pga det samme. Fikk beskjed om at han antakelig hadde litt hypermobile ledd og innsvingte hofter men at det nok skulle gå seg til med føttene etterhvert. Avsluttet uten oppfølgning og med beskjed om at det er viktig med gode sko som gir riktig støtte og ellers mest mulig i sokkelesten/barbeint/uten tøfler. Antakelig genetisk fordi både jeg og mannen min har noe av det samme,

Anonymkode: 1bd78...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...