Gå til innhold

Hva feiler det enkelte?


Gjest pelikanen

Anbefalte innlegg

Gjest pelikanen

Mor har en datter på 11 mnd. Så leker jeg med ungen, og "spør" hva ønsker du deg da, til bursdagen.. Så svarer mor stolt....hun ønsker seg hull i ørene! Blir så fin atte.  Hun er fast bestemt på å gjøre dette til 1 årsdagen. Kan ikke mødre vente til ungen er stor nok til å virkelig ønske dette?

Hva er poenget med hull i ørene til en unge på 1 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wow... det må jeg si. Hvor finner man noen som tar hull i ørene på ettåringer? 

 

Anonymkode: 61b2c...315

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, pelikanen skrev:

Mor har en datter på 11 mnd. Så leker jeg med ungen, og "spør" hva ønsker du deg da, til bursdagen.. Så svarer mor stolt....hun ønsker seg hull i ørene! Blir så fin atte.  Hun er fast bestemt på å gjøre dette til 1 årsdagen. Kan ikke mødre vente til ungen er stor nok til å virkelig ønske dette?

Hva er poenget med hull i ørene til en unge på 1 år?

Der jeg har familie fra, er det tradisjon og helt vanlig at alle jenter får hull i ørene som babyer. Jeg er i mot det selvsagt. Anser det som estetisk vold på samme måte jeg anser omskjæring som religiøs vold. Det er et overgrep uansett hva som ligger bak. Folk må få velge selv om de ønsker en hullete kropp eller å kvitte seg med deler av penis. Det er et inngrep på forsvarsløse barns kropper og det er ikke etisk forsvarlig i mine øyne, noen av delene.

Anonymkode: dbf07...9ea

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ville jeg ikke ha «utsatt» barnet mitt for. Jeg ville ventet til barnet ønsket det selv, og kunne bidra med å ta ansvar for det som fører med seg.

Anonymkode: 29c97...3b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et typisk tilbakevendende tema på de fleste fora og hvor det fort blir skyttergravskrig mellom de som er helt i mot og de som synes det er kjeeeempesøtt og ikke ser problemet. Selv er jeg helt enig med deg og synes rent personlig at det ikke er fint på noen, hverken voksne eller barn, men at det som et minimum bør vente til barnet ønsker det selv og er modent nok til å forstå hva det innebærer og til å ta seg av alt av stell selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catalina Culès

Burde vært aldersgrense på hull i ørene, en minste alder på 6 år. Jeg har sett små babyer med hull i ørene, stakkars barn.

Endret av Catalina Culès
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Har hun ikke råd til det selv?!

2) Etisk dilemma. Ikke alle mener dette er ok.

 

Tosk av ei mor. Glad jeg fikk velge dette selv. Hun kan evt. ønske seg penger til en chihuahua?

Anonymkode: 91d2d...b59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lammelåret skrev:

 Ja hva er poenget med hull i ørene, sånn generelt? 

 Synes du ikke st hun var litt i yngste laget? :P

Anonymkode: 4126a...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Synes du ikke st hun var litt i yngste laget? :P

Anonymkode: 4126a...4a5

Jeg ser ikke at det er en voldsomt alvor sak, så hvis mor og far er enige er det bare å kjøre på. Ungen blir ikke skada, liksom. Det er ingen livsvarig avgjørelse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er vanlig i mange kulturer. De er norske hele familien.  Jeg forstår heller ikke de som tar jobben med å stikke hull i ørene på baby. Alt for pengene? 

Anonymkode: 6a15d...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent til barnet er 6år. Hvis mor skaper seg, så vil det si at hun har psykiske problemer og ikke kan ta en skikkelig diskusjon.

Anonymkode: 896cf...07a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det å ta hull i ørene på barn som ikke kan bestemme det selv er egoistisk og uansvarlig. 

Et lite barn har overhode INGEN glede av det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er dette din mor? Kjæreste eller venn?

Anonymkode: d1e6f...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ikke hull i ørene før jeg var cirka 19 år, hadde aldri lyst på det før den tid og jeg vet at jeg hadde vært skikkelig irritert dersom foreldrene mine tok det valget for meg. Min kropp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du skulle ha spurt henne selv da: Hva feiler det deg egentlig? Hva er poenget?

Anonymkode: 503b3...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...