Gå til innhold

Hund drikker og tisser mye

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en hannhund på 12 år, som for to måneders tid siden begynte å drikke enormt mye vann i forhold til det han pleier. Tidligere så har han nærmest ikke rørt vannskåla i løpet av dagen. Det fører jo til at han skal tisse like ofte, som kan være 5-7 ganger om dagen. Dro til veterinæren og tok to blodprøver, én som ble sjekket hos vet og en annen som ble sendt inn til veterinærhøgskolen for å utelukke Cushings syndrom. 

Alle verdiene var fine, og tenkte at det kanskje var forbigående, frem til jeg her om dagen så at det var mange tilfeller av hunder med Fanconi syndrom nå, så dro tilbake til veterinær med urinprøve. Og der var også verdiene helt fine. 

Så jeg skjønner ingenting. Er det noen som har vært borti det her og har noen erfaringer om dette? 

Anonymkode: 1edf3...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Regner med de sjekket for diabetes også? Hvis ikke kan det være noe å prøve.

Anonymkode: ec644...9bc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Regner med de sjekket for diabetes også? Hvis ikke kan det være noe å prøve.

Anonymkode: ec644...9bc

Ja, sjekket for det også, og det var det heller ikke. Så det blir et mysterium. Lurer på om det er noe mer man kan teste utenom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, sjekket for det også, og det var det heller ikke. Så det blir et mysterium. Lurer på om det er noe mer man kan teste utenom. 

Og hvorfor spør du på et forum og din veterinær?

Anonymkode: e633b...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vår hadde samme greie, ble sjekket for diabetes, cushings og en hel del andre ting. De konkluderte med at det bare var alderen som endret han. Så dette er en del år siden, men han er frisk og fin idag minus en liten cyste på prostata som han medisineres mot en gang per år. Har dere tatt ultralyd for å se på prostata? Er visst vanlig hos eldre hunder.

Anonymkode: 0ea91...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker at det kan være at han bare har endret seg som han er blitt eldre. Syns ikke det er mye for en hund å tisse 5 ganger om dagen da... 

Anonymkode: 8f2e3...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at det kan være at han bare har endret seg som han er blitt eldre. Syns ikke det er mye for en hund å tisse 5 ganger om dagen da... 

Hvis den må ut på 5-7 tisseturer (altså, mer enn bare rett ut å tisse en gang i hagen feks) så er det mye. 

Ts; har du byttet for i det siste? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det høres veldig ut som diabetes, rart det ikke var det. Min hund begynte også å drikke og tisse mye. Dessverre sjekket vi det ikke hos veterinær, trodde det bare var alderen. Etter noen mnd ble hun gradvis blind og fikk nyresvikt. Da måtte vi dessverre avlive henne, hun ble 13 1/2 år.

Anonymkode: 98239...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 hours ago, AnonymBruker said:

Og hvorfor spør du på et forum og din veterinær?

Anonymkode: e633b...aad

Fordi det er enklere om man har noe konkret å gå etter dersom noen har erfaringer med det samme. Veterinæren foreslo ikke noe videre utredning, men hun anbefalte å regulere vanninntaket hans ved å fjerne vannskålen til tider, men har ikke lyst til det heller tilfelle det går utover nyrene. Det er tydelig at han drikker vannet fordi kroppen hans trenger det.

Vår hadde samme greie, ble sjekket for diabetes, cushings og en hel del andre ting. De konkluderte med at det bare var alderen som endret han. Så dette er en del år siden, men han er frisk og fin idag minus en liten cyste på prostata som han medisineres mot en gang per år. Har dere tatt ultralyd for å se på prostata? Er visst vanlig hos eldre hunder.

Han ble kastrert i relativt ung alder, og har ikke hatt problemer med å tisse eller hatt blod i urinen som jeg har sett, men kanskje greit å få tatt en røngten/ultralyd uansett.

Ja, det er også en mulighet, men det skjedde nærmest over natten at han begynte å drikke så synes det er veldig merkelig. Han er helt klar, like aktiv som da han var 5 år, og allmentilstanden hans er helt fin. For han er det veldig mye. Han markerer flere ganger når han er ute selvsagt, men å slippe han ut flere ganger daglig utenom turer er veldig uvanlig for han som nærmest har drukket unormalt lite hele livet frem til nå.

11 hours ago, Gia_ said:

Hvis den må ut på 5-7 tisseturer (altså, mer enn bare rett ut å tisse en gang i hagen feks) så er det mye. 

Ts; har du byttet for i det siste? 

Han har gått på Orijen Senior ett par år, men byttet til mer nyrevennelig for da jeg oppdaget det, sånn i tilfelle.

11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes det høres veldig ut som diabetes, rart det ikke var det. Min hund begynte også å drikke og tisse mye. Dessverre sjekket vi det ikke hos veterinær, trodde det bare var alderen. Etter noen mnd ble hun gradvis blind og fikk nyresvikt. Da måtte vi dessverre avlive henne, hun ble 13 1/2 år.

Uff, veldig trist å høre om hunden din. Det er lett å tro at det kommer av alder, for man hører det ofte. Synes også det var rart at alle verdiene var helt fine, både fra urinprøve og to blodprøver, så klarer ikke helt å slå meg til ro med det, for det er noen alvorlige sykdommer som har disse symptomene. Tenker kanskje å ta røngten for å om det evt er noen svulster, etc. Skal også høre om diabetes insipidus.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han ble kastrert i relativt ung alder, og har ikke hatt problemer med å tisse eller hatt blod i urinen som jeg har sett, men kanskje greit å få tatt en røngten/ultralyd uansett.

Vår hadde heller ikke noe sånt, han bare tisset oftere, drakk mer og tisset mer om gangen (i motsetning til all småmarkeringen han drev med i sine yngre dager).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

.Han har gått på Orijen Senior ett par år, men byttet til mer nyrevennelig for da jeg oppdaget det, sånn i tilfelle.

Begynte han å drikke mer og naturligvis tisse mer på orijen? Eller var det etter fórbytte?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var da han fikk orijen, men han hadde vel hatt det som fôr hvertfall ett år før det her oppsto. Han får også litt våtfor som variasjon/snacks fra tid til annen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff, veldig trist å høre om hunden din. Det er lett å tro at det kommer av alder, for man hører det ofte. Synes også det var rart at alle verdiene var helt fine, både fra urinprøve og to blodprøver, så klarer ikke helt å slå meg til ro med det, for det er noen alvorlige sykdommer som har disse symptomene. Tenker kanskje å ta røngten for å om det evt er noen svulster, etc. Skal også høre om diabetes insipidus.

Tusen takk :hjerte: Jeg håper det går bra med hunden din og at det ikke er noe alvorlig som feiler han/henne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dumt spm, men kanskje det har noe med at dere (jeg vet ikke altså bare gjetter) har fyra mye og det er veldig varmt inne? hunder er jo litt utspekulerte og, så kanskje han drikker mye vann for å komme seg ut oftere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Orijen er jo et for med mye proteiner. Min hund på 10 år byttet til det foret nå nettopp. Han drakk enorme mengder, og måtte ut og tisse om natten. Etter mye googling fant jeg ut det over, pluss at orijen er så komprimert at det må mye væske til for å løse det opp, hvis du forstår hva jeg mener. Jeg bytta tilbake til RC igjen, og gjett hva, hunden drikker og tisser som han gjorde før.

Anonymkode: 456cd...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Orijen er jo et for med mye proteiner. Min hund på 10 år byttet til det foret nå nettopp. Han drakk enorme mengder, og måtte ut og tisse om natten. Etter mye googling fant jeg ut det over, pluss at orijen er så komprimert at det må mye væske til for å løse det opp, hvis du forstår hva jeg mener. Jeg bytta tilbake til RC igjen, og gjett hva, hunden drikker og tisser som han gjorde før.

Anonymkode: 456cd...d1e

Men er det ikke rart at det plutselig kom over natta? Men ja, det gir mening da det er mye proteiner. Byttet for og nå er han tilnærmet normal igjen, så det er godt mulig!

Var pga dette at jeg dro tilbake til veterinæren med urinprøve, men hun sa at det ikke var Fanconi syndrom siden alle prøvene var fine. Men fant ut at godbitene som han har fått med jevne mellomrom var tørket kylling fra Asia! Så det kan ha en sammenheng! De gikk rett i søpla for å si det sånn! Så vær obs!

Like raskt som det kom så har han endelig fått et nesten normalt forhold til vann igjen, etter to måneder der han drakk tre-fire fulle skåler, så er han tilbake til en halv skål daglig omtrent. Merkelige greier... Vet ikke om det var foret eller kyllingfilet-godbitene fra Dogman, men han kommer ikke til å få det igjen for å si det sånn.

Tusen takk for svar alle! :)
Bare overlykkelig for at det ikke var diabetes eller nyrene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er det ikke rart at det plutselig kom over natta? Men ja, det gir mening da det er mye proteiner. Byttet for og nå er han tilnærmet normal igjen, så det er godt mulig!

Var pga dette at jeg dro tilbake til veterinæren med urinprøve, men hun sa at det ikke var Fanconi syndrom siden alle prøvene var fine. Men fant ut at godbitene som han har fått med jevne mellomrom var tørket kylling fra Asia! Så det kan ha en sammenheng! De gikk rett i søpla for å si det sånn! Så vær obs!

Like raskt som det kom så har han endelig fått et nesten normalt forhold til vann igjen, etter to måneder der han drakk tre-fire fulle skåler, så er han tilbake til en halv skål daglig omtrent. Merkelige greier... Vet ikke om det var foret eller kyllingfilet-godbitene fra Dogman, men han kommer ikke til å få det igjen for å si det sånn.

Tusen takk for svar alle! :)
Bare overlykkelig for at det ikke var diabetes eller nyrene.

Fint at du oppdaterer. Og godt at det ikke var noe alvorlig :)

Anonymkode: a34a9...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...