Gå til innhold

Medisinavhengighet?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at dere ikke er helsepersonell, og jeg skal selvfølgelig snakke med fastlegen min om dette, men jeg har så noia så ville høre her om noen har erfaringer (altså, ikke medisinsk kompetanse).

Jeg er kronisk syk og har de siste årene brukt pinex forte ved behov. Jeg tar ikke med diagnose da jeg ikke ønsker diskusjon om min helsetilstand, kun bruken av medisin - men jeg kan si så mye som at hvis jeg ikke tar de når jeg trenger det ender jeg opp på legevakten og får enten det eller sterkere ting likevel. Tidligere brukte jeg voltaren, som føltes tryggere pga den ikke har trekant, men jeg kan ikke lenger ta det pga en annen diagnose jeg har fått.

I januar tok jeg 3 pinex forte.
I februar tok jeg 5 pinex forte.
I mars har jeg så langt tatt 14 stk, fordelt på 10 dager. De siste 4 dagene har jeg tatt en de to første dagene og to de to siste dagene (altså i går og i dag). Dette fordi jeg har hatt influensa i tillegg til min sykdom som har forverret alt.

Nå har jeg egentlig helt panikk for at jeg kommer til å få abstinenser eller noe. 
Og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre hvis jeg er like dårlig i morgen og trenger det da også (orker ikke dra til lege i morgen slik som det er nå, har 40 i feber og er helt elendig). 

Er det noen som vet hvor mye som skal til for å bli avhengig? Altså hvor mange dager på rad eller slikt? Ettersom jeg ikke tar 4 ganger i døgnet, vil jeg tro det kanskje går ut av kroppen, men er ikke sikker på halveringstid og slikt på kodeinet? 

Jeg tar altså en tablett og venter minst 8 timer til neste. Det er 500 mg paracet og 30 mg kodein.

Anonymkode: 39771...981

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utgangspunktet skal du være nødt til å ta større doser over lengre tid for å utvikle en avhengighet. Men nennesker er forskjellige der også, noen opplever fortere avhengighet enn ande. Opplever du en form fr rus, godfølelse, likegyldighet etter du har tatt tablettene? Hvis den eneste virkningen du opplever er at smertene blir borte/mindre, tror jeg ikke det er noen fare enda.

Du bør snakke med fastlegen om alternative medikamenter som ikke er A-preparater, om du er redd for å utvikle avhengighet, eventuelt abstinenser.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Elleven skrev:

I utgangspunktet skal du være nødt til å ta større doser over lengre tid for å utvikle en avhengighet. Men nennesker er forskjellige der også, noen opplever fortere avhengighet enn ande. Opplever du en form fr rus, godfølelse, likegyldighet etter du har tatt tablettene? Hvis den eneste virkningen du opplever er at smertene blir borte/mindre, tror jeg ikke det er noen fare enda.

Du bør snakke med fastlegen om alternative medikamenter som ikke er A-preparater, om du er redd for å utvikle avhengighet, eventuelt abstinenser.

Jeg får en veldig mild slags rus, men ettersom det aldri tar smertene helt blir det ikke så "euforisk", blir bare litt småtrøtt og litt svimmel. Syns bare det er ekkelt (drikker f. eks. ikke alkohol fordi jeg ikke liker rusfølelse). Blir ikke glad eller sånn, men smertene blir levelige (ikke helt borte, kanskje like greit - sikkert ikke bra å venne seg til å føle seg helt smertefri når man må leve med daglige smerter).

Nå er vel pinex forte såvidt jeg vet et B-preparat, men vi har snakket om det og det finnes ikke så mye annet å velge i når voltaren/NSAIDs generelt er utelukket ifølge min lege iallefall. :( 

Det finnes et alternativ for min tilstand, men det er litt sånn 50/50 om det gjør det bedre eller verre og blir det verre blir det gjerne grusomt en stund. Er derfor litt redd for det. Det andre er at den andre medisinen har større bivirkninger på kroppen, altså, man kan få seriøse plager og i verste fall dø om man bruker denne behandlingen mye. 

Har aldri brukt så mye som dette noen gang tidligere, det meste jeg har tatt tidligere er 7 ganger på èn måned, og de fleste måneder blir det 1-6 ganger, så håper jo at når jeg bare blir kvitt influensaen så blir det bedre igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke abstinenser av et så lite og så kortvarig bruk. Slutt å uroe deg.

Anonymkode: 640c6...02e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du får ikke abstinenser av et så lite og så kortvarig bruk. Slutt å uroe deg.

Anonymkode: 640c6...02e

Takk, haha, burde kanskje nevnt at jeg er vokst opp med en medisinavhengig forelder (det har vært som å vokse opp med en narkoman). Kanskje derfor jeg er litt ekstra redd.

AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke en avhengighet av så lite. Når man er blitt avhengig så må man ha det hver dag, flere ganger om dagen. Og etterhvert så må man øke dosen for å oppnå den samme effekten. Da må man reagere. 

Anonymkode: 69287...735

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har da ikke tatt mye, ikke nok til å få abstinenser etter min mening.  Dessuten er det ikke farlig med abstinenser, bare ubehagelig. Og det går over.  Ubehag kommer og går her i livet. 

Anonymkode: 6bdce...c51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Avgengig eller ikke.. Blir du ruset av tablettene er dosen for høy.

Anonymkode: 829b7...f3f

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nei, det trenger den ikke være. Er ikke enig i dette.

• Liker 4
Skrevet

Det er veldig bra at du tenker over dette.

Jeg tror ikke du skal føle deg avhengig, basert på bruken du beskriver. Men fastlegen din er den rette til å veilede deg videre. 

Synes også at du viser stor kontroll, mtp at du har notert opp hvor ofte/ når du har tatt Pinex Forte. Anbefaler deg å fortsette med det. Medikament-dagbok er veldig lurt! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er bare tull. Opiater går over til sentralnervesystemet og blir derfor påvirket av medisinen. Det får man nesten uansett styrke i starten. Man må opp i en hvis styrke for å få smertelindring, det er det som er viktig her. Det er svært vanlig å bli noe påvirket, men etter lengre tids bruk så blir man vant til medisinene og man føler seg ikke ruset. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at dere ikke er helsepersonell, og jeg skal selvfølgelig snakke med fastlegen min om dette, men jeg har så noia så ville høre her om noen har erfaringer (altså, ikke medisinsk kompetanse).

Jeg er kronisk syk og har de siste årene brukt pinex forte ved behov. Jeg tar ikke med diagnose da jeg ikke ønsker diskusjon om min helsetilstand, kun bruken av medisin - men jeg kan si så mye som at hvis jeg ikke tar de når jeg trenger det ender jeg opp på legevakten og får enten det eller sterkere ting likevel. Tidligere brukte jeg voltaren, som føltes tryggere pga den ikke har trekant, men jeg kan ikke lenger ta det pga en annen diagnose jeg har fått.

I januar tok jeg 3 pinex forte.
I februar tok jeg 5 pinex forte.
I mars har jeg så langt tatt 14 stk, fordelt på 10 dager. De siste 4 dagene har jeg tatt en de to første dagene og to de to siste dagene (altså i går og i dag). Dette fordi jeg har hatt influensa i tillegg til min sykdom som har forverret alt.

Nå har jeg egentlig helt panikk for at jeg kommer til å få abstinenser eller noe. 
Og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre hvis jeg er like dårlig i morgen og trenger det da også (orker ikke dra til lege i morgen slik som det er nå, har 40 i feber og er helt elendig). 

Er det noen som vet hvor mye som skal til for å bli avhengig? Altså hvor mange dager på rad eller slikt? Ettersom jeg ikke tar 4 ganger i døgnet, vil jeg tro det kanskje går ut av kroppen, men er ikke sikker på halveringstid og slikt på kodeinet? 

Jeg tar altså en tablett og venter minst 8 timer til neste. Det er 500 mg paracet og 30 mg kodein.

40 i feber og like fullt klarer du å skrive et langt innlegg på forumet? I tillegg har du sterke legemidler innabords? Wow. 

Fysiske abstinenser får du ikke av så lite. Psykisk avhengighet er nok mer sannsynlig enn fysisk her. 

Pust med magen.

Anonymkode: 6ec35...fcc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

40 i feber og like fullt klarer du å skrive et langt innlegg på forumet? I tillegg har du sterke legemidler innabords? Wow. 

Fysiske abstinenser får du ikke av så lite. Psykisk avhengighet er nok mer sannsynlig enn fysisk her. 

Pust med magen.

Jeg hadde tre paralgin forte innabords hverdag i de tre dagene jeg skrev spesialpedagogikkoppgaven på lærerhøgskolen på grunn av sterke smerter og fikk en A. Så noen av oss klarer fortsatt å tenke tydeligvis.

Anonymkode: 388a5...e6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får en veldig mild slags rus, men ettersom det aldri tar smertene helt blir det ikke så "euforisk", blir bare litt småtrøtt og litt svimmel. Syns bare det er ekkelt (drikker f. eks. ikke alkohol fordi jeg ikke liker rusfølelse). Blir ikke glad eller sånn, men smertene blir levelige (ikke helt borte, kanskje like greit - sikkert ikke bra å venne seg til å føle seg helt smertefri når man må leve med daglige smerter).

Nå er vel pinex forte såvidt jeg vet et B-preparat, men vi har snakket om det og det finnes ikke så mye annet å velge i når voltaren/NSAIDs generelt er utelukket ifølge min lege iallefall. :( 

Det finnes et alternativ for min tilstand, men det er litt sånn 50/50 om det gjør det bedre eller verre og blir det verre blir det gjerne grusomt en stund. Er derfor litt redd for det. Det andre er at den andre medisinen har større bivirkninger på kroppen, altså, man kan få seriøse plager og i verste fall dø om man bruker denne behandlingen mye. 

Har aldri brukt så mye som dette noen gang tidligere, det meste jeg har tatt tidligere er 7 ganger på èn måned, og de fleste måneder blir det 1-6 ganger, så håper jo at når jeg bare blir kvitt influensaen så blir det bedre igjen.

Har du prøvd å bytte ut Pinex forte med vanlig Pinex? Feks halvparten av tablettene. 

Anonymkode: 44bbb...2a8

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke en avhengighet av så lite. Når man er blitt avhengig så må man ha det hver dag, flere ganger om dagen. Og etterhvert så må man øke dosen for å oppnå den samme effekten. Da må man reagere. 

Så bra, takk for svar!

Du har da ikke tatt mye, ikke nok til å få abstinenser etter min mening.  Dessuten er det ikke farlig med abstinenser, bare ubehagelig. Og det går over.  Ubehag kommer og går her i livet. 

Takk for svar! Jeg vet at det ikke er farlig med abstinenser, men vil jo helst slippe det:) 

Nei, det er feil. Det er helt vanlig å føle seg litt småtrøtt og småsvimmel, det står på vanlige bivirkninger. Det hadde jo stått "opplever du trøtthet eller svimmelhet/rusfølelse, kontakt lege umiddelbart" hvis det var tilfellet.

13 timer siden, Hurrahei skrev:

Det er veldig bra at du tenker over dette.

Jeg tror ikke du skal føle deg avhengig, basert på bruken du beskriver. Men fastlegen din er den rette til å veilede deg videre. 

Synes også at du viser stor kontroll, mtp at du har notert opp hvor ofte/ når du har tatt Pinex Forte. Anbefaler deg å fortsette med det. Medikament-dagbok er veldig lurt! 

Takk for det, skal selvfølgelig ta det opp med han når jeg blir litt friskere og skal dit neste gnag :) 
Ja, jeg gjør det fordi jeg tenker at det kan være lett for å tro at man har tatt mer/mindre enn man har og det kan være vanskelig å huske, så er det også greit når jeg skal ta opp med legen noe rundt problemet mitt for da vet jeg hvor ofte det har vært så "ille" også.

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pust med magen.

Ja, åpenbart så klarte jeg det? Haha, what.
Takk for svar. 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd å bytte ut Pinex forte med vanlig Pinex? Feks halvparten av tablettene. 

Anonymkode: 44bbb...2a8

Ja... Hele grunnen til at jeg får pinex forte er jo at "vanlige" smertestillende ikke hjelper da..

AnonymBruker
Skrevet

Som de over her sier, neppe noen fare! Du virker også bevisst på faren for avhengighet og det er bra. Bare ikke la den bli overveldende. Snakk gjerne med legen din om det, slik at vedkommende vet om tankene dine om avhengighet og hvorfor du tenker på det. Da kan legen din følge deg opp og gi deg råd. Slik føler du nok en ekstra trygghet når det kommer til medisindoseringen.

Jeg tar veldig mye mer smertestillende enn deg. Jeg har en sykdom med så stor smerteproblematikk at jeg har ikke noe valg. Uten smertestillende blir jeg suicidal. Er egentlig ikke noe glad i å ta det, da jeg har opplevd å bli avhengig tidligere og måtte gå gjennom noen kjipe abstinenser i forbindelse med nedtrapping og utfasing av legemidlet. Men det var snakk om mye sterke og skumlere medisiner i store doser over lang tid.

Anonymkode: 8326a...a91

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som de over her sier, neppe noen fare! Du virker også bevisst på faren for avhengighet og det er bra. Bare ikke la den bli overveldende. Snakk gjerne med legen din om det, slik at vedkommende vet om tankene dine om avhengighet og hvorfor du tenker på det. Da kan legen din følge deg opp og gi deg råd. Slik føler du nok en ekstra trygghet når det kommer til medisindoseringen.

Jeg tar veldig mye mer smertestillende enn deg. Jeg har en sykdom med så stor smerteproblematikk at jeg har ikke noe valg. Uten smertestillende blir jeg suicidal. Er egentlig ikke noe glad i å ta det, da jeg har opplevd å bli avhengig tidligere og måtte gå gjennom noen kjipe abstinenser i forbindelse med nedtrapping og utfasing av legemidlet. Men det var snakk om mye sterke og skumlere medisiner i store doser over lang tid.

Anonymkode: 8326a...a91

Legen er klar over det, både jeg og han har vel et litt humoristisk forhold til mitt hysteri (jeg har angst og har hatt det i 20 år). :) 
Men, jeg hadde samme lege som min mor i mange år og han var jo ikke særlig restriktiv på blokken, så jeg er litt på å følge med litt selv i tillegg. Da jeg spurte ulike om avhengighet ifht. benzodiazepiner, fikk jeg ulike svar av alle (farmasøyt, lege, psykiater, psykolog, sykehuslege). De svarte at man ble avhengig (fysisk) etter 1-6 uker. Hva som er sannheten vet jeg ikke, men det er forvirrende når de sier så forskjellig.

I pakningsvedlegget til pinex forte står det at det ikke skal brukes sammenhengende mer enn 3 dager (jeg regner da med at de mener full dagsdose), men jeg er usikker på halveringstid og alle skjønner vel at 3 dager ikke er avhengighetsskapende, men har lite å gå etter. Det varierer kanskje hvor sårbar man er for avhengighet også. Uansett, vi har vel sånn sett en plan om at jeg skal prøve en annen type behandling for smertene mine, men det er ganske nytt at jeg ikke tåler voltaren og den er ikke trekant så jeg hadde egentlig ikke oversikt over hvor mye/ofte jeg tok og hvor ille smertene jeg hadde var før jeg måtte begynne med pinex forte istedenfor. Så ja, det ordner seg vel. Syns han det blir for mye bytter vi vel bare over før vi opprinnelig hadde planlagt. 

Ønsker ikke samme skjebne som min forelder iallefall:-)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...