AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #1 Skrevet 20. mars 2018 Har ei visdomstann i underkjeven som det ikke er plass til, og den ligger der og lager betennelse. Ble derfor anbefalt å operere den ut. Men jeg lurer på: 1. Kan man trene/være fysisk aktiv samme dag og dagen(e) etter tanna er operert ut? Eventuelt hvorfor ikke? Man får vel smertestillende? 2. Er det veldig dumt å vente noen måneder før en opererer ut slike visdomstenner? Bør det gjøres så fort som mulig? Hadde betennelse for ca. 1 måned siden, som forsvant etter 2 dager med Corsodyl. Etter det har jeg ikke hatt symptomer, men de ser betennelse på bildene tatt hos tannlegen. Anonymkode: 297e7...b63
T-Rex Skrevet 20. mars 2018 #2 Skrevet 20. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Har ei visdomstann i underkjeven som det ikke er plass til, og den ligger der og lager betennelse. Ble derfor anbefalt å operere den ut. Men jeg lurer på: 1. Kan man trene/være fysisk aktiv samme dag og dagen(e) etter tanna er operert ut? Eventuelt hvorfor ikke? Man får vel smertestillende? 2. Er det veldig dumt å vente noen måneder før en opererer ut slike visdomstenner? Bør det gjøres så fort som mulig? Hadde betennelse for ca. 1 måned siden, som forsvant etter 2 dager med Corsodyl. Etter det har jeg ikke hatt symptomer, men de ser betennelse på bildene tatt hos tannlegen. Anonymkode: 297e7...b63 1. Nei. Du kommer ikke til å føle for det, jeg garanterer. Og det du får av smertestillende kan være et B-preparat (jeg fikk Aporex tabletter med meg etter en slik operasjon i hine hårde - det var et A-preparat). Da bør du ikke trene, selv om du skulle bli bortimot smertefri. Andre eller tredje dag kan det kanskje være mulig å trene litt forsiktig; dette er individuelt, og kommer nok også litt an på hvor greit det går å få fjernet tanna. 2. Spør tannlegen.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #3 Skrevet 20. mars 2018 1. Nei du skal ikke drive hard aktivtet etter du har trekt visdomstann. Vet ikke hvorfor men det har kanskje noe med at du blør litt i etterkant. 2. Vil tro det blir verre om du ikke opererer den ut nå. Skal selv trekke min 3 visdomstann i morgen Anonymkode: 5a9b2...475
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #4 Skrevet 20. mars 2018 Akkurat nå, T-Rex skrev: 1. Nei. Du kommer ikke til å føle for det, jeg garanterer. Og det du får av smertestillende kan være et B-preparat (jeg fikk Aporex tabletter med meg etter en slik operasjon i hine hårde - det var et A-preparat). Da bør du ikke trene, selv om du skulle bli bortimot smertefri. Andre eller tredje dag kan det kanskje være mulig å trene litt forsiktig; dette er individuelt, og kommer nok også litt an på hvor greit det går å få fjernet tanna. 2. Spør tannlegen. Hva er forskjellen mellom B- og A-preparat? Skjønner jeg kan spørre tannlegen, men jeg glemte å spørre om dette da jeg var der sist, og føler ikke for å mase mer akkurat nå Avtalen er at jeg skal kontakte dem for å bestille time, men det er ikke sagt noe spesifikt om når det må/bør skje. Anonymkode: 297e7...b63
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #5 Skrevet 20. mars 2018 Mine som er operert ut var vonde, spesielt den ene. Hadde vondt i mange dager med den tanna. Den andre var vond i et par dager. Sikkert ikke lurt å presse seg for hardt mtp på blødning også. Det blør litt den samme dagen. De som bare er trekt (oppe), var ikke vondt i det hele tatt. Jeg gikk mange år med stadig tilbakevennende infeksjoner i alle visdomstennene pga redsel for å fjerne dem. De vokste svært sakte, for det var ikke plass til dem. Anonymkode: c148d...dd0
T-Rex Skrevet 20. mars 2018 #6 Skrevet 20. mars 2018 A-preparat regnes som narkotika, type opium og denslags. B-preparater er vanedannende og kan ha en viss ruseffekt - typisk kan du ikke kjøre bil med B-preparater i kroppen. Paralgin Forte er et B-preparat. C-preparater er "vanlige reseptbelagte medisiner", som for eksempel penicillin og blodtrykksmedisiner.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #7 Skrevet 20. mars 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ei visdomstann i underkjeven som det ikke er plass til, og den ligger der og lager betennelse. Ble derfor anbefalt å operere den ut. Men jeg lurer på: 1. Kan man trene/være fysisk aktiv samme dag og dagen(e) etter tanna er operert ut? Eventuelt hvorfor ikke? Man får vel smertestillende? 2. Er det veldig dumt å vente noen måneder før en opererer ut slike visdomstenner? Bør det gjøres så fort som mulig? Hadde betennelse for ca. 1 måned siden, som forsvant etter 2 dager med Corsodyl. Etter det har jeg ikke hatt symptomer, men de ser betennelse på bildene tatt hos tannlegen. Anonymkode: 297e7...b63 Nei, du kan ikke trene samme dag fordi det blør og trening øker blødning. Med meg gikk det vel et år før jeg opererte ut den ene og noen måneder før den andre ble tatt, og det gikk fint selv om jeg måtte skylle litt med corsodyl med skyllesprøyte under hudfolden over tanna nå og da. Du trenger som regel ikke smertestillende etter å ha operert ut visdomstanna annet enn ibux og paracet. Om du får dry socket som komplikasjon vil du helt sikkert trenge ganske sterke saker. Anonymkode: b0012...3c1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #8 Skrevet 20. mars 2018 7 minutter siden, T-Rex skrev: A-preparat regnes som narkotika, type opium og denslags. B-preparater er vanedannende og kan ha en viss ruseffekt - typisk kan du ikke kjøre bil med B-preparater i kroppen. Paralgin Forte er et B-preparat. C-preparater er "vanlige reseptbelagte medisiner", som for eksempel penicillin og blodtrykksmedisiner. Så jeg kan ikke trene fordi jeg er "ruset" av B-preparater? Anonymkode: 297e7...b63
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #9 Skrevet 20. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, du kan ikke trene samme dag fordi det blør og trening øker blødning. Med meg gikk det vel et år før jeg opererte ut den ene og noen måneder før den andre ble tatt, og det gikk fint selv om jeg måtte skylle litt med corsodyl med skyllesprøyte under hudfolden over tanna nå og da. Du trenger som regel ikke smertestillende etter å ha operert ut visdomstanna annet enn ibux og paracet. Om du får dry socket som komplikasjon vil du helt sikkert trenge ganske sterke saker. Anonymkode: b0012...3c1 Men er det farlig å blø, da? Kan vel ha papir, bomull e.l. for hånden? Jeg jobber med trening og derfor er det litt dumt om jeg må vente med å bevege meg i ukjent tidsrom etter operasjonen. Anonymkode: 297e7...b63
T-Rex Skrevet 20. mars 2018 #10 Skrevet 20. mars 2018 Just now, AnonymBruker said: Så jeg kan ikke trene fordi jeg er "ruset" av B-preparater? Anonymkode: 297e7...b63 Du bør ikke trene med smertestillende innabords, fordi du kan risikere å presse deg for hardt, både i forhold til kondisen generelt, og i forhold til at du har en skade kroppen skal reparere. Å trene hardt gjør også at kroppen må reparere etterpå, og det kan bli litt for mye. På B-preparater vil du bli litt sløvet/litt svingstang, så det er i alle fall ikke lurt å trene med vekter og lignende. Men uansett må du bare ta det som det kommer, og bruke litt sunn fornuft. Er du "svettende instruktør" på et treningssenter, tror jeg du skal belage deg på tre dager fri.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #11 Skrevet 20. mars 2018 Du bør ikke trene første døgnet etter en slik fjerning. Når du fjerner den kommer du til å skjønne hvorfor. Det er både for å begrense blødning og fordi det gjør vondt i hele munnen. Anonymkode: 07f28...a87 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #12 Skrevet 20. mars 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør ikke trene første døgnet etter en slik fjerning. Når du fjerner den kommer du til å skjønne hvorfor. Det er både for å begrense blødning og fordi det gjør vondt i hele munnen. Anonymkode: 07f28...a87 19 minutter siden, T-Rex skrev: Du bør ikke trene med smertestillende innabords, fordi du kan risikere å presse deg for hardt, både i forhold til kondisen generelt, og i forhold til at du har en skade kroppen skal reparere. Å trene hardt gjør også at kroppen må reparere etterpå, og det kan bli litt for mye. På B-preparater vil du bli litt sløvet/litt svingstang, så det er i alle fall ikke lurt å trene med vekter og lignende. Men uansett må du bare ta det som det kommer, og bruke litt sunn fornuft. Er du "svettende instruktør" på et treningssenter, tror jeg du skal belage deg på tre dager fri. Da tror jeg at jeg dropper å fjerne den til jeg er ferdig med denne våren, Er mye som skjer både på jobb og fritid, og har ikke tid til å bare ta meg tre dager fri fordi jeg kan begynne å blø hvis jeg rører meg, og hvis jeg ikke får lindret smertene med smertestillende. Anonymkode: 297e7...b63
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå