Veslejenta Skrevet 17. februar 2005 #1 Skrevet 17. februar 2005 Jeg er for tiden på en diett for å få orden på magen min. Jeg prøver å finne sauser som jeg kan lage til fisk, kjøtt og til kylling. Det jeg kommer på som sausen ikke kan inneholde er: *sukker *hvetemel *melk (men laktosefri/laktoseredusert melk går greit) *plantemargaring (meierismør går greit) *Gjær, gjærekstrakt. I tillegg har jeg allergi for gulrot, pepperrot, kålrot, nøtter. Noen som vet om noen gode sauser? Gjerne basert på egg.
Elze Skrevet 17. februar 2005 #2 Skrevet 17. februar 2005 Maizena er din venn - ikke Maizena jevner som visstnok inneholder melk, men den vanlige. Kok opp kraft eller buljong - spe med Maizena utrørt i litt vann, slik får du sauskonsistens. Smak til med en smørklatt, og det krydderet eller smakstilsetningen du måtte ha lyst på : soyasaus, rødvin, sennep, hva som helst egentlig. Tåler du andre meieriprodukter enn melk? Da kan du kanskje bruke det oppi også? Ev. soyamelk eller rismelk.
Gjest piaf Skrevet 17. februar 2005 #3 Skrevet 17. februar 2005 Jeg har også måttet gå på diett, og det lærte meg å koke kraft, dvs finne ut hvordan man får saus og supper til å smake noe uten pose- og buljonghjelp (alt inneholder sukker, gjær og mel...). Å koke kyllingkraft er nå en koselig søndagsaktivitet for meg. Kjøp en fersk kylling (feks Gourmet fra Prior), skjær av bryst og lår (som du kan ha til middag eller fryse), og du står igjen med skroget og vingene. Skjær evnt. i mindre biter, skyll og ha i en gryte med gulrot, løk, purre (feks det slappe, grønne øverst du ellers kaster ), stangselleri, hvitløk og laurbærblad. Persillestilker (frys dem istedet for å kaste når du har brukt bladene!) og andre urter er også godt. Kok opp, fjern skum og la koke i 1 1/2 time. Sil, avkjøl og sett i kjøleskap over natta. Neste dag fjerner du fettet som har dannet seg på toppen og fryser kraften. Kyllingkraften kan så kokes inn og brukes som svært anvendelig basis for ulike sauser, men her har kanskje andre flere idéer? (I farten kommer jeg på: Sjalottløk, presset appelsin, kraft, friske urter du liker, slat&pepper og smør tilslutt - som saus til kyllingbryst)
Calla Skrevet 17. februar 2005 #4 Skrevet 17. februar 2005 Kan du bruke kokosmelk? Isåfall kan du jo lage en deilig kokos&karri saus til kylling f.eks.....
ivanka Skrevet 17. februar 2005 #5 Skrevet 17. februar 2005 Kan du bruke kokosmelk? Isåfall kan du jo lage en deilig kokos&karri saus til kylling f.eks..... kokos er en nøtt... eh, sandefjordssmør med laktoseredusert melk?
Calla Skrevet 17. februar 2005 #6 Skrevet 17. februar 2005 kokos er en nøtt... eh, sandefjordssmør med laktoseredusert melk? Sa jeg no feil??
ivanka Skrevet 17. februar 2005 #7 Skrevet 17. februar 2005 Sa jeg no feil?? jeg vet ikke hvordan det er med kokosnøtter og nøtteallergi, men det gjør forhåpentligvis trådstarter... forøvrig er kokosmelk veldig godt da, og hvis det ikke er et problem i forhold til allergi var det et godt tips! følte bare behovet for å minne om at kokos også er en nøtt, siden en del nøtteallergikere kan få ganske ekstreme reaksjoner.
Calla Skrevet 17. februar 2005 #8 Skrevet 17. februar 2005 Ok..spurte fordi min mor med nøtteallergi fint kan spise kokosmelk....
Gjest gjest1 Skrevet 17. februar 2005 #9 Skrevet 17. februar 2005 Hollandaisesaus, som er basis for bl.a bernaisesaus. Den er lagd av eggeplommer og klaret smør.
Gjest piaf Skrevet 17. februar 2005 #10 Skrevet 17. februar 2005 Jeg overså dessverre at du også er allergisk mot gulrot, og foreslo å bruke gulrot i kraft. Sorry... Kraften kan kokes uten gulrøtter, eller du kan bruke beslektede søte røtter som pastinakk og persillerot istedet, hvis du tåler det.
Veslejenta Skrevet 17. februar 2005 Forfatter #11 Skrevet 17. februar 2005 Takk for mange gode svar! Tror jeg kan drikke kokosmelk, hvis ikke finner jeg det fort nok ut.. hovner opp i halsen. Bare å komme med flere forslag. Ser ut som jeg får bruke en helg på å lage opp litt saus og fryse det ned. Har ikke alltid så god tid på hverdagene.
ashera Skrevet 18. februar 2005 #12 Skrevet 18. februar 2005 Sitronsmør er godt til fisk - varm opp smør og sitronsaft sammen, serveres som det er eller tillsettes friske urter. Deilig!
Veslejenta Skrevet 19. februar 2005 Forfatter #13 Skrevet 19. februar 2005 cons: hva er oppskriften til kokos og karri? Og ivanka, hva er oppskriften på sandefjordsmør? Pulverheksa? hvor mange eggeplommer på hvor mye smør? Takk for forslag hera! :-) Noen som har noen ideer til pastasaus?
Gjest Catwoman Skrevet 19. februar 2005 #14 Skrevet 19. februar 2005 Noen som har noen ideer til pastasaus? husk at vanlig pasta er laget av hvetemel da
Veslejenta Skrevet 19. februar 2005 Forfatter #15 Skrevet 19. februar 2005 Durumhvete går greit! Så jeg må bare passe på det før jeg kjøper inn pasta. :-)
Gjest pulverheksa i.i Skrevet 21. februar 2005 #16 Skrevet 21. februar 2005 hollandaisesaus Hvis du blander reduksjonen( eddiken og pepperen) med estragon får du bernaisesaus.
Veslejenta Skrevet 21. februar 2005 Forfatter #17 Skrevet 21. februar 2005 Tusen takk pulverheksa!! Så det jeg trenger nå er en god tomatsaus uten sukker i. Noen som er gode på sånt?
Plym Skrevet 22. februar 2005 #18 Skrevet 22. februar 2005 For å få en god tomatsaus uten å tilsette sukker, er det viktigste at den får koke lenge. Da kommer søtsmaken fram. Lag en stor porsjon, minst seks bokser tomat, og la den koke inn til det halve. For eksempel: En løk En hvitløk (eller så mye du ønsker) To selleristenger To gulrøtter Seks tomatbokser Oregano Salt og pepper 3-4 laurbærblader
Veslejenta Skrevet 23. februar 2005 Forfatter #20 Skrevet 23. februar 2005 Pulverheksa: jeg tenkte å lage hollandaise i kveld, men jeg skjønner ikke helt oppskriften. Bland eddik og pepper og redusér blandingen til det er nesten tørt. Tilsett vann. Hva betyr dette? Hvordan reduserer man. Skal man ha det i en bolle.. Skal man ha det i en kjele og ha på varme? Eller kun lage sausen over varmbad?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå