Gå til innhold

Ritalin og adhd

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Fikk adhd diagnose for en tid tilbake og har nå begynt på Ritalin depo. Har holdt på med opptrapping og står nå på 40mg. Hadde håpet jeg skulle kjenne effekt nå men utenom trøtthet kjenner jeg ingenting.  Fortsatt like mye kaos i hodet og sliter med å sitte stille. Eneste som er bedre er at jeg sovner fortere. 

Har lest litt om andre alternativer men blir skremt av bivirkningene som det skrives om.  Har gått med ubehandlet adhd i så mange år at det er ikke aktuelt å gå lenger uten medisinering. Jeg er sliten og føler jeg drukner i meg selv. Er det noen som har erfaring med Ritalin, eventuelt andre adhd medisiner? Håper noen kan hjelpe meg litt her. 

Anonymkode: e04de...71c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dytter

AnonymBruker
Skrevet

Moren min har gått over 50 år uten behandling av adhd, men hun har nå akkurat begynt på ritalin. Jeg lurer egentlig også på hvordan effekten egentlig er, for så langt merker ihvertfall ikke jeg noen endring på henne. 

Jeg håper også noen har litt erfaringer. 

Anonymkode: 6fefb...9cc

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Fikk adhd diagnose for en tid tilbake og har nå begynt på Ritalin depo. Har holdt på med opptrapping og står nå på 40mg. Hadde håpet jeg skulle kjenne effekt nå men utenom trøtthet kjenner jeg ingenting.  Fortsatt like mye kaos i hodet og sliter med å sitte stille. Eneste som er bedre er at jeg sovner fortere. 

Har lest litt om andre alternativer men blir skremt av bivirkningene som det skrives om.  Har gått med ubehandlet adhd i så mange år at det er ikke aktuelt å gå lenger uten medisinering. Jeg er sliten og føler jeg drukner i meg selv. Er det noen som har erfaring med Ritalin, eventuelt andre adhd medisiner? Håper noen kan hjelpe meg litt her. 

Det er en liten dose da.

Effekten er veldig subtil. Gi det tid.

Amfetamin har jo generelt færre bivirkninger? Kanskje du tenker på strattera, det er søppel.

Jeg fikk 72mg concerta på det meste. Eller 60mg ritalin depo +10mg ir.

Det er ikke en magisk kur og fokuset kan lett kastes bort på tull. Snakk med legen din og bwgynn å trene. Trening har veldig positiv effelt på adhd.

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Det er en liten dose da.

Effekten er veldig subtil. Gi det tid.

Amfetamin har jo generelt færre bivirkninger? Kanskje du tenker på strattera, det er søppel.

Jeg fikk 72mg concerta på det meste. Eller 60mg ritalin depo +10mg ir.

Det er ikke en magisk kur og fokuset kan lett kastes bort på tull. Snakk med legen din og bwgynn å trene. Trening har veldig positiv effelt på adhd.

Det er strattera jeg har lest så mye negativt om ja. Noe magisk kur forventer jeg ikke, men hadde håpet å få noe effekt. Trene gjør jeg allerede. Legen min har ikke kompetanse til å hjelpe meg, var derfor jeg ble sendt til psykiater. Takk for svar.

ts

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er strattera jeg har lest så mye negativt om ja. Noe magisk kur forventer jeg ikke, men hadde håpet å få noe effekt. Trene gjør jeg allerede. Legen min har ikke kompetanse til å hjelpe meg, var derfor jeg ble sendt til psykiater. Takk for svar.

ts

Hvis ritalin ikke funker ber du om amfetamin. Vyvanse er vel godkjent nå. Det er et-eller-annet-dexamfetamin. 

I tilleg har du rasemisk amfetamin som de selger under et annet navn for å berolige hysteriske mødre.

Finnes mange alternativer som ikke er strattera.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Modafinil finnes i Norge også. Som i, PRAT MED LEGEN DIN OM DET! (Admin: jeg kommer ikke med noen medisinske råd, jeg kommer med et tips om å prate med legen om noe).

Disse tablettene får du kun og bare kjøpt på apoteket. På resept fra legen.

Du kan søke etter andre videoer på youtube etter modafinil og adhd. Eventuelt kan du google.

Men vurderer du å prøve, noe jeg hverken kan råde deg til eller fraråde, så prat med legen din om det.

Jeg vil absolutt anbefale deg å prate med legen din om det.

Norsk legemiddelhåndboks beskrivelse av legemidlet:

http://legemiddelhandboka.no/Generelle/59344

Igjen, prat med legen om det.

Anonymkode: 03d73...236

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Modafinil finnes i Norge også. Som i, PRAT MED LEGEN DIN OM DET! (Admin: jeg kommer ikke med noen medisinske råd, jeg kommer med et tips om å prate med legen om noe).

Disse tablettene får du kun og bare kjøpt på apoteket. På resept fra legen.

Du kan søke etter andre videoer på youtube etter modafinil og adhd. Eventuelt kan du google.

Men vurderer du å prøve, noe jeg hverken kan råde deg til eller fraråde, så prat med legen din om det.

Jeg vil absolutt anbefale deg å prate med legen din om det.

Norsk legemiddelhåndboks beskrivelse av legemidlet:

http://legemiddelhandboka.no/Generelle/59344

Igjen, prat med legen om det.

Nesten ingen får modafinil i norge på grunn av et utslett noen filkk.

AnonymBruker
Skrevet

Modafinil er ikke noe man skal be om. Det er svært begrenset erfaring for at dette har noen signifikant effekt på ADHD. Slik behandling er enda relativt eksperimentell, og det skrives ikke ut dersom ikke man har opplevd komplett terapisvikt med andre medikamenter.

Dette er et nokså dårlig råd.

Anonymkode: 6a41f...5a8

AnonymBruker
Skrevet

Er det slik at hvis Ritalin ikke virker så vil sannsynligvis ikke concerta ikke gjøre det heller? 

Kunne tenke meg å prøve dexamfetamin men er redd for å spør psykiateren om det. Takk til alle som kommer med innspill og erfaringer. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Nesten ingen får modafinil i norge på grunn av et utslett noen filkk.

Feil. Men det er riktig at det er få som får Mododial (som det heter, virkningsstoffet heter modafinil)  i Norge. Det er fordi det er lite kjent. Jeg får Mododial. Vil du se bilde av esken min? Tablettene mine?

Det er derfor jeg kjenner til det. Fordi jeg bruker det. Jeg skulle så gjerne også sagt noe om det og om ritalin, men reglene er strenge så jeg får nøye meg med å anbefale TS til å prate med lege om det.

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Men det er riktig at det er få som får Mododial (som det heter, virkningsstoffet heter modafinil)  i Norge. Det er fordi det er lite kjent. Jeg får Mododial. Vil du se bilde av esken min? Tablettene mine?

Det er derfor jeg kjenner til det. Fordi jeg bruker det. Jeg skulle så gjerne også sagt noe om det og om ritalin, men reglene er strenge så jeg får nøye meg med å anbefale TS til å prate med lege om det.

Nesten ingen betyr jo at noen får det.

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med psykiateren om dette. Alle folk er forskjellige, og medisiner virker forskjellig fra person til person. Da kan du i samråd med psykiateren prøve ut ulike doseringer eller kanskje en helt annen medisin som passer bedre for nettopp deg. At noen på dette forumet ikke har noe virkning av Ritalin betyr ikke at det er derfor du ikke kjenner noe.

Anonymkode: 74e0e...a66

AnonymBruker
Skrevet

Gi det litt tid. Hos meg kom bedringen over tid, nesten uten at jeg merket det helt selv. En dag gikk det bare opp for meg at "oisann, jeg fungerer faktisk bedre enn for x antall mnd siden" 

Ha dialog med legen og gi det litt tid!

Anonymkode: e55ae...a3d

Gjest making.a.mess
Skrevet
På 20.3.2018 den 14.06, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd vanlig ritalin som fungerte fint på konsentrasjon og indre uro. (60-80 mg pr døgn), fikk unnagjort alt som må gjøres, ro i tankene og stokket dem i riktig rekkefølge. Litt pes å huske disse hver 4 time. Brukte disse flere år. 

Har også prøvd ritalin depot 20mg men da fikk jeg så mye hodepine, tretthet og ubehag at jeg ikke fikk utrettet stort mer enn å ligge på sofaen. Veldig lite effektivitet med andre ord. 

Har også prøvd conserta men hodepinen var så intens at jeg ikke fikk utrettet noe. Den hjalp heller ikke på konsentrasjon.

Men nå er det sånn at medisiner er veldig individuelle. Det som virker for en passer ikke for en annen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...