Gå til innhold

Regler for spilling til 14-åring...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en på 14 år som er veldig opptatt av å spille Playstation/PC.

Han har en fritidsaktivitet, og den er kun en dag i uka. Så han har mye tid til overs.

Hvis han får styre spillinga selv, så er det kun det som det går i. Han sitter da i mange timer og gjerne hele dagene i helgene. Han blir i tillegg ofte sur og frekk av spillinga. Og han har vanskelig for å akseptere at han blir bedt om å skru av.

Hva slags regler ville dere satt for spilling? Hvor mye spilling osv?

Anonymkode: 207a8...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GoldenLioness

Jeg og mannen gamer selv så jeg skjønner at det er en verden man lett kan trekkes inn i. Man gamer online, får venner og faste folk man gamer med, det er sosialt og man det gøy samtidig. 

Men det er viktig å finne en balanse så en ikke bare lever i en virtuell verden. 

Jeg ville sett på hele bildet. Hvordan gjør han det på skolen, har han venner, hvordan er han med andre etc etc. 

Kan du fortelle litt mer om han? Hva fritidsinteresser har han? Er han noen gang med venner? Hvordan trives han på skolen? 

Det hadde ikke vært aktuelt at vår sønn hadde fått spille flere timer i hverdagene og hver helg fra morgen til kveld. Unntak er om det er et nytt spill som en har gledet seg og ventet på. Da skjønner jeg at en har lyst å spille i helgen. 

Utover det hadde jeg regulert spillingen ved å sette opp tidspunktet det er OK på. Hadde han gitt meg attitude så hadde jeg faktisk tatt spillkonsollen for en periode. 

Men igjen, så er det mye mer enn spillingen som vik ha noe å si for hvor alvorlig jeg ville tatt det. Hadde han ellers vært en glad og sosial gutt som hang med venner og hadde sunne fristilsaktiviter, gjorde det bra på skolen etc så tror jeg spillingen ville regulert seg selv litt. Det er drittvær og kaldt ute og på vinteren er det lettere å ha lyst å holde seg hjemme kontra på sommeren når det er varmt, sol og mye som skjer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke lage en regel på skjermtid? Det hadde jeg da jeg var yngre, men det var jo før alle ble helt avhengige av skjerm. To timer spilling per dag må da være mer enn nok. 

Anonymkode: 0758f...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...