Gå til innhold

Farfar blir 80 år -Gavetips!!


1Cecilie

Anbefalte innlegg

Hei! 

Min kjære farfar blir 80 år denne uken. Han har alt, og er veldig standard på det at han ikke ønsker seg noe.....

Er det noen som har noen gode bursdags tips til en Kristen, avholds mann på 80 som har alt?

Mottas med takk!

 

 

NB!!! Jeg har ganske dårlig råd

 

 

Endret av 1Cecilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min fars høyeste ønske var å få reise og oppleve Israel, "vandre i Jesu fotspor". Kunne det være en tanke for din farfar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe fin tanke, men han har gjort det allerede :tristbla:

6 minutter siden, Arabella skrev:

Min fars høyeste ønske var å få reise og oppleve Israel, "vandre i Jesu fotspor". Kunne det være en tanke for din farfar?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med innad i Norge? Det er jo endel fine, om ikke helt nydelige steder å besøke. 

Jeg husker jeg besøkte øya Selja, med klosterruiner og historie om kristning av de hedenske nordmenn, samt helgenen St.Sunniva.

Øya Kinn utenfor Florø har også lignende historie, men ikke like flotte ruiner og område. Men de har et eget utespill der. Kinnspelet. 

Det er mange slike utendørs skuespill, samt flotte områder i Norge. Tur til Nidarosdomen eller Borgund Stavkirke? 

Hører du nevner dårlig råd, men kanskje dere kan slå dere sammen flere? Enda større gave blir det om han får selskap av dere på turen. 

Anonymkode: 7550a...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en forestilling og middag med deg? :) 

Anonymkode: 1608e...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin konfekt fra en forretning? Eldre er vel glad i søtt😊

Anonymkode: 63f01...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett ryggsekk, sitteunderlag i ull, termokopp- Ting som gjør at han lettere kan ta seg en tur ut i nærområdet. Kjøpte dette til svigermor, det satt hun pris på. Apotek1 har ryggsekker som er veldig lette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om de gamle har «alt» er det ofte slik at de ikke unner seg noe nytt, nettopp fordi de «har fra før», selv om «fra før» kan bety 40 år gammelt ullundertøy e.l. Hvis han er av den  typen, kan det være fint å gi bort et par pene hansker, en god lue, en fin genser etc. Hvis dette ikke passer: gi noe spiselig. Fin sjokolade, god kaffe, en spekepølse, en spennende ost, litt eksklusiv eplemost/kortreist saft... Det finnes mye fint og godt på markedet, og avhengig av hvor du bor kan det være ulike kortreiste alternativer. Eldre unner seg sjelden slike ting selv, og selv om man har alt, vil det likevel komme godt med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 1Cecilie skrev:

Hei! 

Min kjære farfar blir 80 år denne uken. Han har alt, og er veldig standard på det at han ikke ønsker seg noe.....

Er det noen som har noen gode bursdags tips til en Kristen, avholds mann på 80 som har alt?

Mottas med takk!

 

 

NB!!! Jeg har ganske dårlig råd

 

 

Minnebok med bilder av barn og barnebarn eller bilder fra minner han har med barn og barnebarn osv... f.eks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sånn gavebok om tema han er interessert i? Mange eldre liker å lese lokalhistorie. Ellers klær, god mat eller fin sjokolade siden eldre gjerne ikke unner seg så mye selv. Kinobillett til deg og han til en historisk film? Den 12. mann eller Darkest Hour (den om Churchill)? Kanskje billett til revy eller konsert? 

Anonymkode: aa07a...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skjæra på tunet

"Fortell, bestefar - del din historie med meg" 

Det er en bok med spørsmål og plass til svar. Han kan få den, så kan du intervjue han, eller han kan skrive selv hvis han har lyst. Noen synes det er veldig artig å få fortelle litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange steder gir historielaget ut bygdebøker eller årlige hefter eller bøker med lokalhistorie. Kunne noe sånt vært noe?

Dersom du har bil, kunne du invitert ham med på en kjøretur rundt i områdene han har vokst opp eller bodd + en middag på en lokal kro eller noe?

Kanskje det går an å få tak i gamle bilder av familien hans eller gamle skolebilder eller noe han eller familie/venner er med på og forstørre opp (og eventuelt ramme inn)?

Kanskje det finnes noen som har lagd en innspilling av gamle lokale viser eller noe?

Er han oppvokst på gård? Kanskje det går an å få til en avtale med en eller annen bonde/småbruker om å få komme på besøk og se på en times tid midt under lamminga eller noe?

Anonymkode: bcf86...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mat eller drikke fra en lokal landhandler. Ikke alle har sånt i nærheten, men vi har flere her jeg bor. Det pleier jeg å kjøpe til mine besteforeldre som har alt

Anonymkode: 607c4...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...