Gå til innhold

Hvor mye koster egen hest?


bolle456

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe islandshest til min datter på 15 år. Vi vurderer en stallplass på 1 650kr mnd., og vi må selv sørge for for, flis etc. 

Jeg lurer altså på; 1) hvor mye ca vil dette koste i året? 

2) Hvor kan man få tak i flis og for? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke har satt deg bedre inn i dette enn å sjekke på KG, anbefaler jeg å vente med hele prosjektet. 

Anonymkode: 10923...107

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke har satt deg bedre inn i dette enn å sjekke på KG, anbefaler jeg å vente med hele prosjektet. 

Anonymkode: 10923...107

Jeg har jo satt meg inn en del, men det er datteren min som sitter på mest kunnskap om hest. Jeg bare lurer på hva dette vil koste;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stalleie: 1650 kr/mnd

Mat: 1500 kr/mnd

Saltipasning (bør gjøres minst en gang i året): 3000 kr/år

Tannrasp, vaksine (årlig): 3000 kr/år

Utstyr til hesten: 4000 kr/år

Forsikring: 1500 kr/år

Utstyr til datteren din: 4000 kr/år

Hovslager: 1200 kr/mnd

Sånn ca. 6000 kr i mnd i snitt over flere år med den stalleien du oppgir (noen gang kjøper man mer utstyr, f.eks. ny sal som fort koster 10-20.000 kr). 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Aryamili skrev:

Stalleie: 1650 kr/mnd

Mat: 1500 kr/mnd

Saltipasning (bør gjøres minst en gang i året): 3000 kr/år

Tannrasp, vaksine (årlig): 3000 kr/år

Utstyr til hesten: 4000 kr/år

Forsikring: 1500 kr/år

Utstyr til datteren din: 4000 kr/år

Hovslager: 1200 kr/mnd

Sånn ca. 6000 kr i mnd i snitt over flere år med den stalleien du oppgir (noen gang kjøper man mer utstyr, f.eks. ny sal som fort koster 10-20.000 kr). 

 

Ikke glem veterinærutgifter. Selv med forsikring vil det fort komme på endel (egenandeler, ting som ikke dekkes etc). 

Anonymkode: 686bd...a8a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke glem veterinærutgifter. Selv med forsikring vil det fort komme på endel (egenandeler, ting som ikke dekkes etc). 

Anonymkode: 686bd...a8a

Det er sant. Jeg runder litt opp etter å ha regnet det sammen, men veterinærutgifter er en viktig post. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flis og kraftfor kan man få tak i på felleskjøpet blant annet. 
Flis bør regnes ca 500kr pr måned. 
Ellers støtter jeg "budsjettet" som allerede er postet, så fremst det skal være en hobby/kosehest. 
Skal hun delta på treninger og/eller konkurranser, så stiger fort prisen for utstyr til både hest og rytter en del. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et minimunsbudsjett uten alle de uforutsette kostnadene som dyrlegeregninger, kurs, ridetimer eller nytt utstyr, behandling osv. 

Stalleie: 1650

Høy: 900 (3 kr pr kg hvis den spiser 10 kg i døgnet)

Kraftfor: 200

Flis: 500

Hovslager/barfottrimm: 700 mnd (1400 pr gang annenhver måned

Årlig tannrasp og vaksinering: 1500

Forsikring, behandlinger, ridetimer osv anbefales, så jeg ville regnet med en tusenlapp ekstra i måneden sånn gjennomsnittlig

Da koster et hestehold mellom 4 og 5000 i måneden om hesten holder seg nogenlunde frisk og det ikke er snakk om bytting av utstyr noe mer enn nødvendig. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, bolle456 skrev:

Jeg vurderer å kjøpe islandshest til min datter på 15 år. Vi vurderer en stallplass på 1 650kr mnd., og vi må selv sørge for for, flis etc. 

Jeg lurer altså på; 1) hvor mye ca vil dette koste i året? 

2) Hvor kan man få tak i flis og for? 

 

Flis er en ting, du skal ha hovslager, dyrlege, utstyr til ridning og sikkert også forsikring på hesten. Fem tusen i måneden er et minimum i tillegg til stallplassen. Du skal vel også kjøre bort møkk? 

Anonymkode: 93aa8...1c6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 kr kg for høy, da har man kjøpt dårlig rundball eller produserer det selv! På vestlandet er høyet oppe i 9 kr/kg, for det finnes ikke produsenter her, og avlingen var dårlig i sommer. 

Anonymkode: 91e5e...4ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

3 kr kg for høy, da har man kjøpt dårlig rundball eller produserer det selv! På vestlandet er høyet oppe i 9 kr/kg, for det finnes ikke produsenter her, og avlingen var dårlig i sommer. 

Anonymkode: 91e5e...4ed

Dette gjelder vanlige år, ikke slike uår som var i fjor. 

Vanlig pris er rundt 3-4 kg

Anonymkode: 31b02...9d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3 kr kg for høy, da har man kjøpt dårlig rundball eller produserer det selv! På vestlandet er høyet oppe i 9 kr/kg, for det finnes ikke produsenter her, og avlingen var dårlig i sommer. 

Anonymkode: 91e5e...4ed

Jeg har da selv kjøpt til 3 kr/kg selv å bor i innlandet.

det er ikke likt i hele Norge. Å heldigvis er det ikke alltid like dårlig vær som det var i sommer. 

Anonymkode: ab4f5...dff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å spørre om hva en hest koster å holde blir litt det samme som å spørre om hva en bil koster i måneden.

De fleste månedene koster bilen forsikring og drivstoff, men plutselig kommer det en dag hvor noe streiker og den må på verksted. Kanskje har du flaks og det koster en tusenlapp, har du uflaks koster det en halv bondegård. Noen kjører problemfritt i "alle år", mens andre omtrent lønner hele verkstedet.

Det samme er det med hest. Jeg hadde en hest som kostet meg ca 3000kr i mnd i "alle år". Tennene ble sjekket to ganger i året og den fikk en vaksine - ferdig snakket. Så kjøpte jeg meg en til og sørget for at veterinæren min fikk seg både hytte på fjellet og båt i skjærgården om du ser tegningen 🙈

Syntes budsjettet lenger opp virker veldig ok på en hobbyhest. Har du råd til å bruke ca 6000kr i mnd så kan du heller bli positivt overrasket over at det de fleste måneder koster mindre :) Bare husk at du KAN risikere å plutselig stå der med en dyrlegeregning på 80-100,000 (ekstremt sjeldent, men det skjer) som forsikringen nekter å dekke.... Har du råd til det?

Endret av Sirah
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke vaksinere en gang i året, det er bare tull. Samme med tannrasp om hesten ikke har noen spesielle tannproblemer. 

Anonymkode: 637a4...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sjukt hva folk bruker på jentungene....

Hva skjedde med fotballtrening til 200 kr mnd?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

37 minutter siden, bananbøy skrev:

Så sjukt hva folk bruker på jentungene....

Hva skjedde med fotballtrening til 200 kr mnd?

Nå er heldigvis ikke alle idioter etter lærballer. En hest lærer et barn å ta ansvar, man vokser utrolig mye på det. 

Anonymkode: ab4f5...dff

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Man trenger ikke vaksinere en gang i året, det er bare tull. Samme med tannrasp om hesten ikke har noen spesielle tannproblemer. 

Anonymkode: 637a4...c99

Vil man konkurrere, så må hesten være vaksinert. Uansett om noen synes det er bare er tull eller ikke, så er det bestemmelser fra NRYF og FEI. 
En del staller krever også at man følger NRYF sine vaksinasjonsbestemmelser. 

Tannraspen derimot, den kan variere. Min første hest fikk nesten aldri raspet tenner men ble kontrollert hvert år, siste hesten min ble raspet hver 18 mnd, og en venninne sin måtte raspes 3 ganger i året.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes budsjettet over her så bra ut, jeg ville også pratet med noen andre som har stallplass der, for de kan gi dere mer nøyaktige priser på spon/kraftfor/høy og evt. bortkjøring av møkk eller annet.

Jeg vil også lagt til minst 1-2 uker med trening, det kan hun ha god nytte av. F.eks en uke sommerleir med egen hest og 2-3 samlinger i året om det er en rideskole i nærheten som arrangerer dette. (Men det kan godt hende hun rir fast på kurs da, og isåfall ignorer denne setningen :) )

Anonymkode: 5f4ee...1ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå er heldigvis ikke alle idioter etter lærballer. En hest lærer et barn å ta ansvar, man vokser utrolig mye på det. 

Anonymkode: ab4f5...dff

Det gjør også en hund. Uten at den koster 6000 kr i måneden...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...