Gå til innhold

Ny regel for Kontantstøtte hva søren ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For noe dritt , altså jeg har en mann som ikke har vært Norsk statsborger i 5år , vi har bodd i utlandet og flyttet hit for 3 år siden , men jeg har alltid vært Norsk statsborger har barn som er og blir født i Norge.

I tillegg har jeg de siste 12 årene jobbet for Norsk bedrift og når jeg bodde i utlandet jobbet jeg fremdeles for samme bedrift og betalte skatt til den Norske stat, men nå har det seg sånn at siden min mann ikke har vært Norsk statsborger i 5 år så skal ikke vi få kontantstøtte 😳 for noe dritt , hvorfor  i alle dager skal vi straffes pga dette??? 

Anonymkode: 40891...819

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere straffes ikke. Det må være noen regler for dette. 

Anonymkode: 4fcaa...745

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Det er kanskje for å hindre at folk flytter hit for å utnytte ordningen. 

Anonymkode: 046a1...d6a

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er kanskje for å hindre at folk flytter hit for å utnytte ordningen. 

Ding ding ding! Denne ordningen utnyttes OG misbrukes enormt! Da må man ha regler, og dessverre må disse reglene være de samme for alle. 

Anonymkode: 82450...ad0

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ding ding ding! Denne ordningen utnyttes OG misbrukes enormt! Da må man ha regler, og dessverre må disse reglene være de samme for alle. 

Ja, det var liksom det jeg ville fram til da, Einstein.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvem kan få kontantstøtte?

For å ha rett til kontantstøtte må barnet ditt være fylt ett år og ikke gå i fulltids barnehage med offentlig tilskudd. Hvis barnet har deltidsplass, kan du ha rett til halv kontantstøtte. Se mer under "Hva kan du få?".

Som hovedregel må både du og barnet bo i Norge. Hvis barnet ditt oppholder seg i Norge i minst 12 måneder sammenhengende, blir barnet regnet som bosatt. For EØS-borgere gjelder det egne regler, les mer om kontantstøtte og utland.

Fra 1. juli 2017 må du i tillegg ha minst 5 års medlemskap i folketrygden. Når barnet bor sammen med begge foreldrene må begge foreldrene ha vært medlemmer i folketrygden i 5 år. Når NAV vurderer vilkåret om medlemskap, skal trygdeperioder i et annet EØS-land også regnes med. Du må selv innhente dokumentasjon fra de aktuelle EØS-landene som har registrert dine trygdeperioder. Hva som kvalifiserer som trygdeperiodene varierer fra land til land. Det kan for eksempel være bosted, arbeidsperioder eller begge deler.

Regelendringen gjelder bare nye søknader.

Du kan ikke få kontantstøtte for barn som er i fosterhjem eller i en institusjon.

Utrolig idiotisk at jeg som har betalt skatt og virkelig aldri løyet om 1 kr engang må straffes :(

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om din mann ikke er EØS borger så blir det slik du har sett ja.

Er han derimot EØS borger så åpner du lenken du har fått og klikker deg videre derfra.

Anonymkode: 57e97...597

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei han er ikke eøs borger . 

Jaja vi overlever nok , vi kommer jo til å bruke av sparepengene er bare litt surt , skulle jeg meldt meg som enslig vil vi få disse pengene, men det går dessverre i mot våres moral , så blir å ta av sparepengene , siden lille ikke skal i bhg før han er nesten 1,5- 2 år . 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hey! 

Einstein er mitt uttrykk til de med mindre intelligens!

Anonymkode: c9279...53b

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at du synes det er urettferdig, synes det holder med at en av foreldrene er norsk statsborger. Hvorfor skal barna til de av to norske få være hjemme, mens den med kun en norsk må i barnehagen? Ikke alle vil sende en 1 åring i barnehage. Synes dette er ugreit.

Anonymkode: a64a1...9bb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skjønner at du synes det er urettferdig, synes det holder med at en av foreldrene er norsk statsborger. Hvorfor skal barna til de av to norske få være hjemme, mens den med kun en norsk må i barnehagen? Ikke alle vil sende en 1 åring i barnehage. Synes dette er ugreit.

Evt. at det barnet med kun en norsk statsborger som foreldre må vokse opp i trangere levekår fordi de ikke får samme støtte.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk der sa du det , endelig noen som forstår 😔,  hadde liksom forstått det vist jeg og hadde flytte vekk herfra og vi ikke var norske osv , men har jo aldri meldt meg ut av Norge betalt skatt i alle år og nå som det er våres tid for barn så skal vi straffes 😞

Ts 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk der sa du det , endelig noen som forstår 😔,  hadde liksom forstått det vist jeg og hadde flytte vekk herfra og vi ikke var norske osv , men har jo aldri meldt meg ut av Norge betalt skatt i alle år og nå som det er våres tid for barn så skal vi straffes 😞

Ts 

Det betyr jo at norske kvinner straffes for å velge en utenlandsk partner, er ikke det egentlig rasisme?

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr jo at norske kvinner straffes for å velge en utenlandsk partner, er ikke det egentlig rasisme?

Det er nok flere par der det er mannen som er norsk denne regelen bla er ment for, og det er nok mange flere av dem. Hadde vært kjønnsdiskriminerende om man skilte på det. Skille går på medlemskap i folketrygden og EØS-borger eller ikke, det rammer jo mange nordmenn som har bodd ute og ikke vært medlemmer også, så rasisme er det ikke. Man kan ikke flytte utenlands for å tjene penger og ikke betale skatt, for så å reise til Norge når man får barn, blir syk, pensjonist osv, Nå har TS vært medlem, men mannen ikke. Da er det slik.

Anonymkode: 7fd54...9cd

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok flere par der det er mannen som er norsk denne regelen bla er ment for, og det er nok mange flere av dem. Hadde vært kjønnsdiskriminerende om man skilte på det. Skille går på medlemskap i folketrygden og EØS-borger eller ikke, det rammer jo mange nordmenn som har bodd ute og ikke vært medlemmer også, så rasisme er det ikke. Man kan ikke flytte utenlands for å tjene penger og ikke betale skatt, for så å reise til Norge når man får barn, blir syk, pensjonist osv, Nå har TS vært medlem, men mannen ikke. Da er det slik.

Anonymkode: 7fd54...9cd

Men ettersom TS ville fått kontantstøtte om hun var alene, så synes jeg hun burde få det nå også, blir rart om hun ikke skal få det bare fordi hun valgte en utenlandsk partner.

AnonymBruker
Skrevet

Ts, da får dere vente med å få barn da, til mannen din har opptjent rettigheter i Folketrygden. Dere har jo barn fra før.

Anonymkode: 0e54a...0a8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

.. Eller bruke barnehagen fra fylte ett år, og komme deg tilbake på jobb 

Anonymkode: 509e7...a07

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

.. Eller bruke barnehagen fra fylte ett år, og komme deg tilbake på jobb 

Anonymkode: 509e7...a07

Det kommer jo an på barnehagedekningen der man bor. Ikke alle steder man får plass straks barnet fyller 1 år. 

Anonymkode: 52818...bc8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gees prøver bare å vise at jeg er enig med deg 🙄🙄🙄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snart avvikles heldigvis hele ordningen...

Anonymkode: c7f6a...547

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...