AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #1 Skrevet 18. mars 2018 Dette gjelder ikke meg,men min far. Han var veldig plaget av ørebetennelse som barn, noe som er en av årsakene til at han er så og si døv på det ene øret. Jeg merker hvordan dette hemmer han i det daglige - fra å være en sosial fyr som elsket å være med venner og familie, til at han nå "isolerer" seg ved å bare være hjemme etter jobb. Han snakker alltids med folk, men han syns det er veldig ubehagelig og ikke minst flaut at han hører så dårlig. Han har fått høreapparat,men bruker det ikke da det gnager og gjør vondt. Kan legge til at han også er plaget av tinnitus fra tid til annen. Han har vært hos lege flere ganger, og har vel egentlig akseptert at det ikke finnes noen behandling... men så til det jeg syns er rart: for en stund siden kunne han fortelle at han nøs skikkelig kraftig, å da var det akkurat som om at noe "løsnet"..! Å plutselig kunne han høre på det døve øret. Det har jo tettnet til igjen nå, men jeg tenker jo at det da må finnes håp?? At han egentlig ikke er døv, men at det er noe som gjør at det blir tett. Er det noen som har noe peiling på sånt? Han gidder ikke selv å undersøke hvorvidt dette kan fikses,ettersom at han ikke selv tror at det er mulig. Men jeg tenker at det må finnes håp om å kanskje få den rette behandlingen som kanskje kan gi ham hørselen tilbake, når han tross alt kunne høre normalt etter det nyset! Har hørt om en klinikk i Tallin, så tenkte jeg skulle google meg litt fram. Men er det noen som har vært borti lignende og som kanskje tror at dette ikke behøver å være hverdagen hans? På forhånd takk. Anonymkode: 86396...eab
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #2 Skrevet 18. mars 2018 Er selv døv. Og bruker høreapparater. Disse hjelpe mye. Jeg skjønner det kan gnage i øret med høreapparat. Men da er det mulig han har fått propper han ikke liker/tåler. Finnes flere forskjellige. Hel skallpropp. Halv skallpropp. Myk/hard propp osv osv. Forsøk forskjellige ting. Når man har høreapparat så nært innpå øret og mye volum, er man dessverre utsatt for tinnitus. For min del er det plagsomt når det har vært veldig mye lyder. Trafikk, på jobb (lagerstøy, anleggsplass) fest o.l. Jeg bruker da å slå av høreapparatene og istedetfor være døv. Hører uannsett ingenting med høreapparatene på (bortsett fra støy 🤪) når det gjelder at han nøys og fikk tilbake litt hørsel har jeg ærlig talt ingen peiling på, kan det være at øregangen var tett med ørevoks? At det løsnet litt da han nøys? Håper dette var til hjelp. 👍🏼 Anonymkode: 6bd94...793
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #3 Skrevet 18. mars 2018 Hei, og takk for svar. Det er en stund siden det skjedde, men jeg forsto det sånn at han aldri hadde opplevd det før. Det var et kraftig nys, men den følelsen av at noe løsnet seg opp og at han plutselig kunne høre. Han har jo vært hos lege der det er blitt konkludert med at det ikke er mengde ørevoks som er problemet. Har prøvd å googlet litt, og det er visst en operasjon som kalles tympanoplastikk(?) Som angiveligvis kan bedre problemet. Nå er jeg ikke sikker på om han er en kandidat for en slik operasjon, men jeg skal høre med han om han har hørt om det før.. han er sta og lei av å få forhåpninger, så jeg tviler på at han kommer til å bry seg nevneverdig desverre. -ts Anonymkode: 86396...eab
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #4 Skrevet 20. mars 2018 Hei. Denne operasjonen har jeg ikke hørt om før. Men synes det er rart om legen (øre/nese/hals-avdelingen) har oppdaget dette før. Men alle muligheter for bedre hørsel, er en fin mulighet. Jeg som døv forstår faren din godt. Det er kjedelig å møte på skuffelser. Og at man isolerer seg fra hørende samfunn er da også forståelig da man ikke i like stor grad henger med og føler seg utenfor. Jeg har et liv i både hørende- og døve-miljøet. Jeg plukker ut det beste fra begge verdener. I det døve miljøet er jeg f.eks en ressurssterk person, og derfor har jeg også lederverv. Jeg mener jeg er samme person i hørende miljøet, men her får jeg ikke engang sjansen til å f.eks være med i diskusjoner, svare på spørsmål, bidra osv osv. (dette i jobbsammenheng f.eks.) Vi blir stigmatisesert og diskriminert dessverre. På den andre siden, håper jeg at faren din etterhvert vil bruke høreapparatene jevnlig i første omgang. Man må trene på å takle tinnitus. Etterhvert som han ser at hørsel "er en fin ting", vil han nok etterhvert bli mer omgjengelig og sosial. Kanskje han da bestemmer seg for denne operasjonen? Håper på det beste for dere Anonymkode: d0978...c93
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #5 Skrevet 20. mars 2018 På 18.3.2018 den 2.52, AnonymBruker skrev: Dette gjelder ikke meg,men min far. Han var veldig plaget av ørebetennelse som barn, noe som er en av årsakene til at han er så og si døv på det ene øret. Jeg merker hvordan dette hemmer han i det daglige - fra å være en sosial fyr som elsket å være med venner og familie, til at han nå "isolerer" seg ved å bare være hjemme etter jobb. Han snakker alltids med folk, men han syns det er veldig ubehagelig og ikke minst flaut at han hører så dårlig. Han har fått høreapparat,men bruker det ikke da det gnager og gjør vondt. Kan legge til at han også er plaget av tinnitus fra tid til annen. Han har vært hos lege flere ganger, og har vel egentlig akseptert at det ikke finnes noen behandling... men så til det jeg syns er rart: for en stund siden kunne han fortelle at han nøs skikkelig kraftig, å da var det akkurat som om at noe "løsnet"..! Å plutselig kunne han høre på det døve øret. Det har jo tettnet til igjen nå, men jeg tenker jo at det da må finnes håp?? At han egentlig ikke er døv, men at det er noe som gjør at det blir tett. Er det noen som har noe peiling på sånt? Han gidder ikke selv å undersøke hvorvidt dette kan fikses,ettersom at han ikke selv tror at det er mulig. Men jeg tenker at det må finnes håp om å kanskje få den rette behandlingen som kanskje kan gi ham hørselen tilbake, når han tross alt kunne høre normalt etter det nyset! Har hørt om en klinikk i Tallin, så tenkte jeg skulle google meg litt fram. Men er det noen som har vært borti lignende og som kanskje tror at dette ikke behøver å være hverdagen hans? På forhånd takk. Anonymkode: 86396...eab Han må undersøkes av øre nese halslege, noe jeg regner med at han har blitt før han fikk høreapparat. Ulempen med ørebetennelse både som bar og som voksen er at betennelsen kan gå utover hørselen. Så mye annet å gjøre med den saken enn høreapparat og eventuelt "høreimplantat" i hjernen når dete r helt dødt er det ikke i dagens samfunn. Anonymkode: 4ef0e...0cd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå