Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

:)

Anonymkode: d6351...82d

Det var ikke meg! Jeg sverger!!! :hoho:

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men jeg har lest at man kan lage en plante av den øverste biten av løken (gul løk), og da bruke de skuddene som kommer opp, i matlagning.
Man kan gjøre det samme med flere andre grønnsaker også.

Kult. Du har ikke prøvd selv? 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Jolijojo skrev:

Det var ikke meg! Jeg sverger!!! :hoho:

Særlig! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men jeg har lest at man kan lage en plante av den øverste biten av løken (gul løk), og da bruke de skuddene som kommer opp, i matlagning.
Man kan gjøre det samme med flere andre grønnsaker også.

" Mykje av maten vi et til dagen kan faktisk spirast om att og plantast. Gulrøter, løk, purre, poteter, tomatar og chili er berre nokre av alternativa. "https://gronarekvardag.no/2016/05/25/fra-soppel-til-mat-spiring-av-matavfall/

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

" Mykje av maten vi et til dagen kan faktisk spirast om att og plantast. Gulrøter, løk, purre, poteter, tomatar og chili er berre nokre av alternativa. "https://gronarekvardag.no/2016/05/25/fra-soppel-til-mat-spiring-av-matavfall/

Tenker jeg planter løk til våren, kanskje sammen med chili. Kommer sikkert til å gå galt, men må jo teste det ut.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fra samme link @HalldirV2 (Nei, jeg har ikke prøvd selv)

"Løk.Visste du at spire av gul løk, rød løk og kvitløk kan etast? Det smakar ganske likt vårløk, og dersom du lar spirene vekse så vil det komme ein liten blome med masse frø. Løk kan plantast rett i potter, men kvitløken deler du opp slik at du plantar eit og eit fedd.  er også mulig å sette løken i vatn slik at røtene får vatn. Sjølv om det ikkje er noko røter når du byrjar, vil desse raskt vekse, og innan nokre dagar vil du sjå røtene og toppen av løken strekke seg. Purreløken kan behandlast på same måte. Kutt gjerne av 2/3 av toppen og sett botnen i vatn og la den slå røter. Plant den deretter botnen ut i jord. Hugs at plantane må ha dagslys. Du kan og sette purren i litt vatn og la den stå i kjøkkenvindauget, og forsyn deg med purreløk etter kvart, men purra vil etter kvart døy om den ikkje får jord. Den kan likevel halde det gåande ganske mange veker i vatn, om ein er flink å skifte vatnet dagleg. Løk er ein relativt enkel plante å eksperimentere med, og prøv deg litt fram. Involver gjerne vener, born eller naboar i prosjektet."

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

"Løk.Visste du at spire av gul løk, rød løk og kvitløk kan etast? Det smakar ganske likt vårløk, og dersom du lar spirene vekse så vil det komme ein liten blome med masse frø. Løk kan plantast rett i potter, men kvitløken deler du opp slik at du plantar eit og eit fedd.  er også mulig å sette løken i vatn slik at røtene får vatn. Sjølv om det ikkje er noko røter når du byrjar, vil desse raskt vekse, og innan nokre dagar vil du sjå røtene og toppen av løken strekke seg. Purreløken kan behandlast på same måte. Kutt gjerne av 2/3 av toppen og sett botnen i vatn og la den slå røter. Plant den deretter botnen ut i jord. Hugs at plantane må ha dagslys. Du kan og sette purren i litt vatn og la den stå i kjøkkenvindauget, og forsyn deg med purreløk etter kvart, men purra vil etter kvart døy om den ikkje får jord. Den kan likevel halde det gåande ganske mange veker i vatn, om ein er flink å skifte vatnet dagleg. Løk er ein relativt enkel plante å eksperimentere med, og prøv deg litt fram. Involver gjerne vener, born eller naboar i prosjektet."

Er det Ingrid Espelid? :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Dette er jo helt topp! takk.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Jolijojo skrev:

Er det Ingrid Espelid? :fnise:

Skulle tro det :P Skulle ønske hun var venninnen min, det hadde vært awsome.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, HalldirV2 said:

Tenker jeg planter løk til våren, kanskje sammen med chili. Kommer sikkert til å gå galt, men må jo teste det ut.

Jeg har planta minipaprika på kjøkkenet. Er på vei til å bli en ganske stor plante. Den har hatt blomster også, men ikke en eneste paprika :(

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Særlig! 

Det var faktisk jeg som laget den løknappetråden :sjenert:

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Jolijojo skrev:

Jeg har planta minipaprika på kjøkkenet. Er på vei til å bli en ganske stor plante. Den har hatt blomster også, men ikke en eneste paprika :(

Ikke gi opp, en dag kommern! Paprika er forresten også et must. Kan brukes i så mye :D 

• Liker 1
Skrevet

Dirty you!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, HalldirV2 skrev:

Dirty you!

Hva er dirty med skrelling av løk? :phaedra:

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du er min helt(inne)! Digger sånn humor! :hoppendeglad:

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Får jo skitt under neglene da, litt som å skrelle poteter. Ikke den mest prestisjefulle jobben på kjøkkenet :P

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Var vel ikke skrelling men generell napping han tenkte på :hoho:

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Jolijojo skrev:

Løkhumor :mynona:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Med løken skulle man visst plante den skalken av løken som har røtter fra før. " Løken kuttet jeg bare av enden, der man ser det har vært røtter. Satt den i litt jord og dekket så over med et tynt lag jord + vannet godt. Løken skal egentlig ligge å tørke et par dager før den kommer i jorden, men da tror jeg denne løken hadde vært helt ferdig, den så litt sliten ut nå så jeg er spent på om det kommer noe opp. Når det kommer opp grønne blader, skal man dele bladene fra hverandre, dele roten og plante de bitene med blader hver for seg. Etterhvert vil det komme nye løker i jorden " Flere tips i linken http://husetijondalen.blogg.no/1431437870_ikka_kast_grnnsakene_.html

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Jolijojo skrev:

Takk :blomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...