Gå til innhold

Mor nekter å samarbeide


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min man har en datter som går i 9.klasse på en ungdomsskole.Min mann og hans x er begge  lærer på samme ungdomsskole.Altså en annen ungdomsskole.

Min man kom på jobb på mandag på sin ungdomsskole. Der ser han datteren sin og spør hva hun gjør der.Jo hun har byttet skole .

Min man har ikke fått noe beskjed fra sin x kone om dette.Han tok kontakt med gamle skolen og lurte på hva som skjedde egentlig . De visste ikke at datteren hadde byttet skole.De trodde hun var syk. Ikke rektor på gamle skolen viste noe heller.

så da gikk han opp til rektor på sin skole og spurte hva som som foregikk . Og fikk da til svar at mor hadde søkt om flytting på barnet .sendt Mail til ressurs gruppa i kommunen.Min man tok en tlf til kommunene og spurte etter ressurs gruppen. Ingenting som heter det.Men fikk tilslutt tak i en person.Vedkommende synes IG det var rart at ingen var innformet .

I dette tilfelle her så informere ikke x kona. Hun nekter generelt å samarbeide hvis det ikke gagner henne.

Er det slik at man bare kan bytte skoe uten å informer den andre part ?

Anonymkode: f6eb9...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun har båret barnet, hennes barn, hun gjør det hun kan for sitt barn. Han får lære seg å samarbeide bedre med moren. 

Anonymkode: 1cfee...2f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet er ikke mor sin eiendel for det første .Barnet har en mor og en far .

og hvem har sagt at far ikke samarbeider her ? 

 

Anonymkode: f6eb9...dff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den med bostedskompetansen kan endre skole og barnehage til barnet uten den andres samtykke. Gjelder kun så lenge det ikke er snakk om religiøse skoler/bhg, da må man ha samtale fra den andre dersom vedkommende har foreldreansvaret. Dette står klart og tydelig i barneloven. 

Anonymkode: 740af...259

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker rart. Mannen din bør vel i første rekke kontakte mor og forhøre seg. Har han foreldreansvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ja. Om barnet er registrert der og det er moren som har hovedomsorgen så kan hun det. Om det er så hyggelig for samarbeidet er en annen sak, men lovlig så kan hun gjøre det og det er ingen som er forpliktet til å informere den andre av foreldrene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De har delt foreldreansvar. Barnet bor 50/50.

Far har sendt mld og prøvd å ringt til mor men hun svarer ikke.Det er helt normalt det hos oss.

Jeg synes bare hele prosessen virker rar .Trodde ikke man kunne gjøre slik ved delt foreldreansvar .

Anonymkode: f6eb9...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har delt foreldreansvar. Barnet bor 50/50.

Far har sendt mld og prøvd å ringt til mor men hun svarer ikke.Det er helt normalt det hos oss.

Jeg synes bare hele prosessen virker rar .Trodde ikke man kunne gjøre slik ved delt foreldreansvar .

Anonymkode: f6eb9...dff

50/50 samvær er ikke det samme som delt omsorg. 

Delt foreldreansvar betyr ikke så noe når det kommer til skolevalg, da er det den med bostedskompetansen (altså der barnet er registrert i folkeregistret) som betyr noe. Det er kun ved pass at begge må signere, og evt religiøse skoler/bhg.

Anonymkode: 740af...259

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok .Takk for svar .

jeg vet at 50/50 ikke har noe med foreldre ansvar . 

Men trodde kanskje at det måtte informeres .Vertfall i mitt hode det som er normalt da.

Anonymkode: f6eb9...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som jo også er veldig rart her er jo at det er et barn i ungdomsskolealder som ikke har snakket med faren sin. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne situasjonen høres veldig spesiell ut.  Dårlig forhold og dårlig samarbeid må det jo være. Det naturlige og vanlige ville vel vært at de to foreldrene og barnet snakket sammen om dette. Synd for datteren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dem 50/50 samvær eller delt bosted? Dersom det er 50/50 samvær og barnet har fast bosted hos mor så kan mor bytte skole på barnet uten fars samtykke. Har barnet delt bosted må begge parter være enige om hvilken skole barnet skal gå på. Men syns det er rart mor ikke har gitt noen form for beskjed.. 

Anonymkode: be6fd...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har 50/50 samvær og delt foreldrerett .

Mor samarbeider ikke på noen som helst måte uten at det er noe som går i hennes favør.

Så at mor ikke har informert om skolebytte kommer ikke som et sjokk på oss.

Dama er mildt sagt meget vanskelig på alle mulige plan

 

Anonymkode: f6eb9...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har 50/50 samvær og delt foreldrerett .

Mor samarbeider ikke på noen som helst måte uten at det er noe som går i hennes favør.

Så at mor ikke har informert om skolebytte kommer ikke som et sjokk på oss.

Dama er mildt sagt meget vanskelig på alle mulige plan

 

Anonymkode: f6eb9...dff

Da kan mor bytte skole på barnet uten at mor og far må være enige. Men hun må jo informere far om det.

Anonymkode: be6fd...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodig at ikke datteren har snakket om det  når hun har vært hos sin far.. å bytte skole er vel ikke noe en bare gjør på dagen vel? 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok .Takk for svar .

jeg vet at 50/50 ikke har noe med foreldre ansvar . 

Men trodde kanskje at det måtte informeres .Vertfall i mitt hode det som er normalt da.

Anonymkode: f6eb9...dff

Vel, nei. Det må ikke informeres om. Det er ingen som er pliktig til det, men det ligger en forventning til det i at man samarbeider og snakker med hverandre. Så det er ikke sunt for samarbeidet, det er jo ikke hyggelig og oppfordrer ikke til et godt samarbeid videre. Uansett, så jeg er enig med de som nevner at det er rart at en 14-åring ikke har nevnt det for faren selv når hun er der halvparten av tiden. Et skolebytte er ikke bare-bare og barn må gjerne forberedes litt før de bytter. 

Endret av SesameStreet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet har sagt det til far at hun vil bytte skole.Men ikke sagt at hun skal.Før hun plutselig hadde begynt på skolen.

Men jeg finner det rart at den ikke gammle skolen vet noen ting.De trodde jo barnet var sykt og derfor ikke kom på skolen som normalt på en mandag.

Far har vært litt imot det mtp at de begge jobbe på samme skole.

Men det bryr ikke mor seg noe om. 

Som sagt i en normal verden ville man ha gitt beskjed ha en dialog mellom mor og far. Konfliktnivået er skyhøyt. 

Anonymkode: f6eb9...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min man har en datter som går i 9.klasse på en ungdomsskole.Min mann og hans x er begge  lærer på samme ungdomsskole.Altså en annen ungdomsskole.

Min man kom på jobb på mandag på sin ungdomsskole. Der ser han datteren sin og spør hva hun gjør der.Jo hun har byttet skole .

Min man har ikke fått noe beskjed fra sin x kone om dette.Han tok kontakt med gamle skolen og lurte på hva som skjedde egentlig . De visste ikke at datteren hadde byttet skole.De trodde hun var syk. Ikke rektor på gamle skolen viste noe heller.

så da gikk han opp til rektor på sin skole og spurte hva som som foregikk . Og fikk da til svar at mor hadde søkt om flytting på barnet .sendt Mail til ressurs gruppa i kommunen.Min man tok en tlf til kommunene og spurte etter ressurs gruppen. Ingenting som heter det.Men fikk tilslutt tak i en person.Vedkommende synes IG det var rart at ingen var innformet .

I dette tilfelle her så informere ikke x kona. Hun nekter generelt å samarbeide hvis det ikke gagner henne.

Er det slik at man bare kan bytte skoe uten å informer den andre part ?

Anonymkode: f6eb9...dff

Barnelova 

§ 37.Avgjerder som kan takast av den som barnet bur fast saman med.

Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet.

0 Føyd til med lov 13 juni 1997 nr. 39 (ikr. 1 jan 1998), endra med lov 20 juni 2003 nr. 40 (ikr. 1 apr 2004 iflg. res. 20 juni 2003 nr. 728), endra paragrafnummeret frå § 35 b.

 

§ 47.Rett til opplysningar om barnet

Foreldre som har foreldreansvar, har rett til opplysningar om barnet når dei bed om det. Har den eine av foreldra foreldreansvaret aleine, skal denne gje den andre opplysningar om barnet når det blir bede om det. Den andre har også rett til å få opplysningar om barnet frå barnehage, skule, helse- og sosialvesen og politi, om ikkje teieplikta gjeld andsynes foreldra. Slike opplysningar kan nektast gjeve dersom det kan vere til skade for barnet.

Avslag på krav om opplysningar etter første stykket tredje punktum kan påklagast til fylkesmannen. Foreldre med foreldreansvar har tilsvarande klagerett. Reglane i forvaltningslova kapittel VI gjeld så langt dei høver, jamvel om avslaget er gjeve av private.

I særlege høve kan fylkesmannen avgjere at den som ikkje har foreldreansvaret, skal tape opplysningsretten etter paragrafen her.

0 Endra med lover 3 mars 1989 nr. 8, 20 juni 2003 nr. 40 (ikr. 1 apr 2004 iflg. res. 20 juni 2003 nr. 728), endra paragrafnummer frå § 50, 31 mars 2017 nr. 13 (ikr. 1 jan 2018 iflg. res. 15 sep 2017 nr. 1395).

Mor som bostedsforelder kan bestemme bosted. jF. B.L pargraf. 37 . Men har far foreldreansvar og avtale med skolen om opplysninger har skolen brutt denne opplysningsplikten jf samme lov pargr 47.

Har far avtale I samværsavtalen om at mor skal opplyse om skolesaker har hun brutt dette jf B.L 47.

Far kan klage inn brudd på opplysningsplikt til Fylkesmannen.

Men mors valg av skole kan han vel neppe stoppe hvis datter IKKE  ønsker bytte skole. Ønsker hun ikke bytte skole skal hun høres og vektlegges I ungdomsskole alder. Jf B.L paragr. 31.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...