Gå til innhold

Hvordan finne ut om barnet er begavet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er tante til en jente som er tre år. Vi er veldig mye sammen og jeg legger merke til en del ting som jeg stusser litt over. Jeg jobber forøvrig selv i barnehage og er daglig med treåringer. 

Hun kan alle bokstavene og tall fra 1-20 på norsk og engelsk, både remse opp og kjenne igjen. Alle bokstaver på norsk og engelsk, samme som tall. Alt av dyr på norsk og engelsk. Kan skrive flere ord. Har ufattelig god hukommelse og kan leke «kim`s lek» med opptil 8-10 ting, og klarer å se om man omrokkerer og fjerner 2-3 ting. Pulser puslespill for flere år utover sin alder.Kan fint over, under, høyre, venstre både på kroppen sin og plassere andre ting om man spør om det. Husker og kan synge hele sanger etter å bare hørt de ett par ganger. Tegner kompliserte tegninger og har et ekstremt utviklet språk og stiller mye spørsmål. Mye annet som jeg ikke kommer på i forbifarten.

Er det noen som kan fortelle meg om dette er innafor normalen, eller noe de bør sjekke opp? Har prøvd å hinte til søsteren min, men er veldig usikker på hva man kan gjøre med det? Har ikke vært borti akkurat dette i min jobb som assistent i barnehage

Anonymkode: fdf30...112

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, funginger skrev:

Hva så om hun er "begavet" nå? 

Har lest mye om barn som sliter på skolen om de ikke blir «plukket» opp tidlig, derfor jeg lurer..

Anonymkode: fdf30...112

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer viktig å støtte henne videre med det hun viser interesse for, enn å finne ut om hun er spesielt begavet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har lest mye om barn som sliter på skolen om de ikke blir «plukket» opp tidlig, derfor jeg lurer..

Anonymkode: fdf30...112

Barnet behøver ikke å havne i kategorien begavet, det er viktug å stimulere evnene uansett. Det er altså ikke verdifult i så måte å finne ut om hun er begavet eller ikke, men passe på at barnet lører og vokser i forhold til de forutsetningene de har. 

Anonymkode: 65077...634

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, absinthia skrev:

Det er mer viktig å støtte henne videre med det hun viser interesse for, enn å finne ut om hun er spesielt begavet. 

Det synes ikke jeg, klart man skal støtte det barn viser interesse for, men man har også ansvar for å følge barnets utvikling, de er det vesentlig å finne ut hvor barnet er på de ulike områdene.

Er jo slik man virkelig kan støtte, ville kartlagt.

Anonymkode: 2000c...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det synes ikke jeg, klart man skal støtte det barn viser interesse for, men man har også ansvar for å følge barnets utvikling, de er det vesentlig å finne ut hvor barnet er på de ulike områdene.

Er jo slik man virkelig kan støtte, ville kartlagt.

Anonymkode: 2000c...1be

Akkurat det samme jeg tenkte. Vil dog ikke starte opp noe med søsteren min før jeg vet om jenta er utover normalen? Jeg er riktignok borti mange barn, men normalen er ganske stor.

Anonymkode: fdf30...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere som har insistert på testing mtp evnesterke barn. Ofte er bakgrunnen at de er urolige på skolen. Foreldrene mener ungene er smarte og kjeder seg. 

Ingen, faktisk ingen, har nevnt det etter at testen er utført. Lurer på hvorfor... 

Jenta høres absolutt intelligent ut, men jeg ville sett det ann i noen år til. Mitt eldste barn kunne også mye tidlig, men glemte det igjen før h*n kunne gjøre nytte av kunnskapen. 

Jeg opplever skolen i dag som flink til å se ann barnas potensial, og tilpasse undervisningen :) 

Anonymkode: 9f9a2...876

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner flere som har insistert på testing mtp evnesterke barn. Ofte er bakgrunnen at de er urolige på skolen. Foreldrene mener ungene er smarte og kjeder seg. 

Ingen, faktisk ingen, har nevnt det etter at testen er utført. Lurer på hvorfor... 

Jenta høres absolutt intelligent ut, men jeg ville sett det ann i noen år til. Mitt eldste barn kunne også mye tidlig, men glemte det igjen før h*n kunne gjøre nytte av kunnskapen. 

Jeg opplever skolen i dag som flink til å se ann barnas potensial, og tilpasse undervisningen :) 

Anonymkode: 9f9a2...876

Takk for et konstruktivt svar! Får heller se det an, og hvis det er tilfelle at jenta er beveget blir vel dette plukket opp etterhvert :)

Anonymkode: fdf30...112

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til  en skole hvor de har fokus på begavede barn etter å ha fått inn en elev som var utredet, og viste seg å være svært understimulert i skolen. De opplever at svært få barnehager og skoler tar dette på alvor. Man får beskjed om at ungene er urolige og lite konsentrerte, men de viser ikke forståelse for at barnet egentlig kjeder seg. Skolen har tatt inn flere begavede barn etterhvert (de har hørt om skolen gjennom mensa og godt rykte), i tillegg til at de har kartlagt og henvist  til PPT. Nå er 10% av elevene i denne kategorien, noe som er særs sjeldent. Jeg har snakket mye med en av lærerne om dette. De er fortvilet over at ikke flere begavede blir plukket opp tidligere, og at så få lærere vet hva de skal se etter.

Anonymkode: 1c151...bed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skjønte også tidlig at vår ene sønn er begavet. Han lå alltid langt foran sine jevnaldrende på så godt som alle områder. Samtidig merket vi at han sosialt sett var helt på linje med dem, så av den grunn gjorde vi ingenting for å finne ut av det. Vi anså at det uansett var uaktuelt å la ham hoppe over trinn da han begynte på skolen. Vi har istedet stimulert ham ekstra hjemme og gitt ham utfordringer å strekke seg etter. Han har siden han var ganske liten hatt fritidsinteresser (piano, sjakk og flere)der han deltar og konkurrerer med mye eldre barn, og det har vært topp for ham. Da stortrives han virkelig og blir inspirert til å lære mer og komme videre. Smarte barn er ofte ganske "selvgående" når de får holde på med ting de finner spennende, så som forelder er det om og gjøre å hjelpe ungen å finne de rette tingene. Vår kar går nå første året på ungdomsskolen og synes mange av fagene er kjedelige(får seksere i alle fag uten å anstrenge seg), men han trives veldig godt på skolen likevel på grunn av det sosiale han har med sine jevnaldrende. Han er nemlig ganske barnslig og synes det er topp å være med andre som også er det. Han får oppgaver for elever på niende og tiende trinn når lærerne merker at det de driver med blir for lett for ham. Sånn har de gjort det siden han gikk 3.trinn, altså gitt ham ekstraoppgaver beregnet for elever ett eller to trinn over ham.

Med mindre det ser ut som jenta direkte vantrives pga kjedsomhet når hun begynner på skolen blir det neppe nødvendig å gjøre noe annet enn å stimulere litt ekstra. Bare kos deg med tanteungen, du. Det er kjempefint for begavede barn å ha mange rundt seg som kan gi dem ulike typer input! :)

Anonymkode: f9f73...d7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, absinthia said:

Det er mer viktig å støtte henne videre med det hun viser interesse for, enn å finne ut om hun er spesielt begavet. 

Høres fint ut på papiret, men studier viser at mennesker som er høyt begavet (IQ over 125) oftere faller utenfor samfunnet, utdanning og oftere ender opp med psykisk sykdom. 

Anonymkode: 35431...545

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste foreldrene trenger å passe på er at hun får tilpasset læring når hun begynner på skolen. De tar bare å prater med skolen før skolestart. Det er sjelden man får begynne ett år før. Selv om man er sterkt faglig så skal man også henge med sosialt.

Anonymkode: 75556...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres fint ut på papiret, men studier viser at mennesker som er høyt begavet (IQ over 125) oftere faller utenfor samfunnet, utdanning og oftere ender opp med psykisk sykdom. 

Anonymkode: 35431...545

Hvor har du det fra?

Min erfaring er at begavete barns største problem er ambisiøse foreldre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, T-Rex skrev:

Hvor har du det fra?

Min erfaring er at begavete barns største problem er ambisiøse foreldre.

Nå blander du skoleflinke barn med begavede. Se på denne linken for forskning mm 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste foreldrene trenger å passe på er at hun får tilpasset læring når hun begynner på skolen. De tar bare å prater med skolen før skolestart. Det er sjelden man får begynne ett år før. Selv om man er sterkt faglig så skal man også henge med sosialt.

Anonymkode: 75556...a2e

Begavede barn bør ha tilpasset opplæring lenge før skolen. Flere detter ut allerede i første klasse. Noen kan lese flytende når de er 2-3 år gamle.  Det er klart at de da ikke skal ha samme opplegg som andre 5-åringer når de begynner med bokstavne. 

Jeg er ellers enig i at å hoppe over klasseteinn ikke nødvendigvis er bra. Selv om man lærer raskt, så må man lære å anvende kunnskapen. Mange ligger også etter sosialt da dette er den eneste arenaen hvor de møter motstand. De gir fortere opp enn andre da de ikke er vant til å måtte øve på ting.

Anonymkode: 1c151...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste foreldrene trenger å passe på er at hun får tilpasset læring når hun begynner på skolen. De tar bare å prater med skolen før skolestart. Det er sjelden man får begynne ett år før. Selv om man er sterkt faglig så skal man også henge med sosialt.

Anonymkode: 75556...a2e

Er så enig i det du sier. Datteren vår var usedvanlig tidlig ute med å lære alt, men det jevnet seg faktisk ut på de fleste områder i 6-7 årsalderen. Nå er hun tenåring og vi er strålende fornøyd med å fått ei veltillpasset jente med masse venner i steden for et vidunderbarn :) 

Anonymkode: 63bc3...8ad

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er så enig i det du sier. Datteren vår var usedvanlig tidlig ute med å lære alt, men det jevnet seg faktisk ut på de fleste områder i 6-7 årsalderen. Nå er hun tenåring og vi er strålende fornøyd med å fått ei veltillpasset jente med masse venner i steden for et vidunderbarn :) 

Anonymkode: 63bc3...8ad

Er hun begavet da? Eller lå hun bare foran? Å være begavet vil si å ha særlig høy IQ. Dette testes hos mensa/PPT

Anonymkode: 1c151...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, T-Rex skrev:

Hvor har du det fra?

Min erfaring er at begavete barns største problem er ambisiøse foreldre.

Hvorfor svarer du i tråder hvor du ikke forstår spørsmålet? Vet du hva "begavede barn" er?

Anonymkode: 1c151...bed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...