AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #1 Del Skrevet 17. mars 2018 Jeg kunne godt tenke meg å studere historie. Akkurat nå studerer jeg nordisk språk og litteratur, første året i en bachelor.. Men merker at motivasjonen er på bunn, og at dette studiet nok ikke er for meg likevel. Da jeg skulle søke stod det mellom historie eller nordisk, så ble det altså nordisk. Tenkte da å videreutdanne meg slik at jeg kan undervise i norsk. Men vet ikke helt om det er det jeg vil lengre. Det jeg er litt usikker på er hva jeg kan bruke en bachelor i historie til, rent jobbmessig. Noen her som har en slik utdanning, eller som kjenner noen med slik utdanning, som vil si hva de jobber med? Om det er relevant til utdanningen? Måtte du/de bygge mye på utdanningen (årsenheter, master, osv) for å få jobb? Var det vanskelig å få jobb? Dette vil da bli andre gangen jeg bytter studie.. Så nå føler jeg det er viktig at det blir riktig. Jeg syns historie er kjempespennende, men så var det dette med jobbmuligheter. Andre ting jeg har tenkt på er psykologi eller religion og samfunn. Men jeg vet ikke hva som lønner seg mest.. Også er jeg litt usikker på om jeg har karakterene til å komme inn på de aktuelle alternativene. Kanskje jeg må ta opp fag først for å forbedre noen karakterer.. Noen som har noen innspill til meg? Hilsen en litt rådvill student som vil sette stooor pris på noen tanker og råd Anonymkode: 21cc7...87a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #2 Del Skrevet 17. mars 2018 Kjenner flere som har master i historie og ingen har relevant jobb. De jobber med IT, markedsføring, saksbehandling... Hva tenker du at du kan jobbe med med en bachelor i historie da? Anonymkode: 945ed...1e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #3 Del Skrevet 17. mars 2018 Ta PPU og bli lærer (adjunkt). Ta også et annet fag, så kan du undervise i flere fag. Anonymkode: 85664...f5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #4 Del Skrevet 17. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjenner flere som har master i historie og ingen har relevant jobb. De jobber med IT, markedsføring, saksbehandling... Hva tenker du at du kan jobbe med med en bachelor i historie da? Anonymkode: 945ed...1e3 Det er akkurat det som er problemet. Jeg vet ikke hva jeg kan bruke det til.. Har tenkt litt på undervisning da. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ta PPU og bli lærer (adjunkt). Ta også et annet fag, så kan du undervise i flere fag. Anonymkode: 85664...f5d Kanskje det. Det er en mulighet. Skal ta det med i vurdering TS Anonymkode: 21cc7...87a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #5 Del Skrevet 17. mars 2018 Med historie har du mange muligheter, selv om du ikke får relevant jobb er historikere ettertrakta på så mange områder da de er så allsidige. Arkiv arbeid, journalistikk, undervisning, kommunikasjon (rådgiving osv), kulturforvaltning. Anonymkode: 268c9...3e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjøksuppe Skrevet 17. mars 2018 #6 Del Skrevet 17. mars 2018 Det er nå krav om master for å ta PPU, så adjunkt den veien er ikke lenger mulig. Du kan jo ta lærerutdanning 5-10 for eksempel, da kan du velge fag som er spennende og det er gode jobbmuligheter i andre enden. Arbeid i ulike religiøse virksomheter eller interkulturelt kan jo være noe om du studerer religion. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #7 Del Skrevet 17. mars 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med historie har du mange muligheter, selv om du ikke får relevant jobb er historikere ettertrakta på så mange områder da de er så allsidige. Arkiv arbeid, journalistikk, undervisning, kommunikasjon (rådgiving osv), kulturforvaltning. Anonymkode: 268c9...3e7 Det var godt å lese. Det er veldig fint om utdanningen min kan åpne opp for jobbmuligheter på flere områder. Det er vel kanskje det som har gjort at jeg har mistet motivasjonen i mitt nåværende studie, jeg føler jeg blir ganske fastlåst i hva jeg kan gjøre med utdanningen når jeg er ferdig. 8 minutter siden, Gjøksuppe skrev: Det er nå krav om master for å ta PPU, så adjunkt den veien er ikke lenger mulig. Du kan jo ta lærerutdanning 5-10 for eksempel, da kan du velge fag som er spennende og det er gode jobbmuligheter i andre enden. Arbeid i ulike religiøse virksomheter eller interkulturelt kan jo være noe om du studerer religion. Det tenkte jeg på da jeg gikk ut av videregående. Problemet er at jeg ikke har god nok mattekarakter, så jeg kommer dessverre ikke inn. Kravet er 4 i matte, og jeg har 2... Stor kontrast fra f.eks. norsk og historie, der jeg fikk 5. Så jeg har liksom sikta meg inn på de mulighetene jeg har med de karakterene jeg allerede har, heller enn å slite meg gjennom matematikken på nytt. Men det er absolutt ikke uaktuelt å forsøke. Takk for innspill! TS Anonymkode: 21cc7...87a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #8 Del Skrevet 17. mars 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kunne godt tenke meg å studere historie. Akkurat nå studerer jeg nordisk språk og litteratur, første året i en bachelor.. Men merker at motivasjonen er på bunn, og at dette studiet nok ikke er for meg likevel. Da jeg skulle søke stod det mellom historie eller nordisk, så ble det altså nordisk. Tenkte da å videreutdanne meg slik at jeg kan undervise i norsk. Men vet ikke helt om det er det jeg vil lengre. Det jeg er litt usikker på er hva jeg kan bruke en bachelor i historie til, rent jobbmessig. Noen her som har en slik utdanning, eller som kjenner noen med slik utdanning, som vil si hva de jobber med? Om det er relevant til utdanningen? Måtte du/de bygge mye på utdanningen (årsenheter, master, osv) for å få jobb? Var det vanskelig å få jobb? Dette vil da bli andre gangen jeg bytter studie.. Så nå føler jeg det er viktig at det blir riktig. Jeg syns historie er kjempespennende, men så var det dette med jobbmuligheter. Andre ting jeg har tenkt på er psykologi eller religion og samfunn. Men jeg vet ikke hva som lønner seg mest.. Også er jeg litt usikker på om jeg har karakterene til å komme inn på de aktuelle alternativene. Kanskje jeg må ta opp fag først for å forbedre noen karakterer.. Noen som har noen innspill til meg? Hilsen en litt rådvill student som vil sette stooor pris på noen tanker og råd Anonymkode: 21cc7...87a Anbefaler deg å trykke innpå disse linkene og sjekke ut «møt tidligere studenter» om du ikke allerede har vært der inne. Jeg har lagt ved link for både bachelor og master. Bachelor: https://www.ntnu.no/studier/bhist/jobb Master: https://www.ntnu.no/studier/mhist/jobb Det ser ut som at de fleste jobber som lærere. Anonymkode: 96a8c...fd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #9 Del Skrevet 17. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Med historie har du mange muligheter, selv om du ikke får relevant jobb er historikere ettertrakta på så mange områder da de er så allsidige. Arkiv arbeid, journalistikk, undervisning, kommunikasjon (rådgiving osv), kulturforvaltning. Anonymkode: 268c9...3e7 Det er da relevant? Man må ikke bli forsker for at det skal kunne kalles en relevant jobb. Jeg har master i historie, jobber i forlag. Vil absolutt si det er relevant, jeg hadde jo ikke fått den jobben uten den utdannelsen jeg har. Hvis du uansett tenker å bli lærer er jo historie veldig nyttig. Hvis du har både historie og et språkfag (fullfører nordisk'en) vil du jo stå sterkt som lærer. Anonymkode: fdd22...eb0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #10 Del Skrevet 18. mars 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Anbefaler deg å trykke innpå disse linkene og sjekke ut «møt tidligere studenter» om du ikke allerede har vært der inne. Jeg har lagt ved link for både bachelor og master. Bachelor: https://www.ntnu.no/studier/bhist/jobb Master: https://www.ntnu.no/studier/mhist/jobb Det ser ut som at de fleste jobber som lærere. Anonymkode: 96a8c...fd6 Takk for linker Lurt å kikke på disse ja, det hadde jeg ikke tenkt på. 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er da relevant? Man må ikke bli forsker for at det skal kunne kalles en relevant jobb. Jeg har master i historie, jobber i forlag. Vil absolutt si det er relevant, jeg hadde jo ikke fått den jobben uten den utdannelsen jeg har. Hvis du uansett tenker å bli lærer er jo historie veldig nyttig. Hvis du har både historie og et språkfag (fullfører nordisk'en) vil du jo stå sterkt som lærer. Anonymkode: fdd22...eb0 Ja nå høres historie bare bedre og bedre ut jeg skal tenke litt mer på det, hva som kanskje er best løsning for meg, så får jeg se om jeg søker på historie til høsten eller om jeg går for å fullføre nordisk-studiet. Takk for innspill! TS Anonymkode: 21cc7...87a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #11 Del Skrevet 18. mars 2018 Du må jo tenke på hva du har lyst til å jobbe med og så velge studium ut i fra det og ikke studere noe bare fordi det høres morsomt ut å studere. Anonymkode: fefad...b49 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #12 Del Skrevet 18. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du må jo tenke på hva du har lyst til å jobbe med og så velge studium ut i fra det og ikke studere noe bare fordi det høres morsomt ut å studere. Anonymkode: fefad...b49 Selvsagt gjør jeg det, det er litt av grunnen til at jeg spør. Da kan jeg vurdere om det jeg kan bruke utdannelsen til er noe jeg egentlig kan tenke meg å jobbe med. Så langt virker det som at historie er ganske allsidig, at det åpner en del dører i arbeidsmarkedet. Det er viktigere å tenke mer på hva som er interessant å jobbe med, enn på hva som er interessant å studere. Det har du helt rett i. Men det er litt greit å se om det finnes noe som oppfyller begge deler Anonymkode: 21cc7...87a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå