Gå til innhold

Tenåringer på fest, anmeldelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

20-25 tenåringer på samme fest, alder 16-20. Et kjærestepar og en tredjepart innelåst på et bad. Tredjeparten husker ingenting, får beskjed av fjerdepart mandagen etterpå. Føler seg brukt. Paret sier alt var samtykkende og at tredjeparten ikke var veldig full.

Tredjeparten vil anmelde. Paret står sammen og truer med å anmelde tilbake.

Hva nå?

Anonymkode: f023c...75f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når noen truer med å "anmelde tilbake", har de i 99.99% av tilfellene en særdeles dårlig sak.

Anonymkode: d0429...2a5

• Liker 7
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

20-25 tenåringer på samme fest, alder 16-20. Et kjærestepar og en tredjepart innelåst på et bad. Tredjeparten husker ingenting, får beskjed av fjerdepart mandagen etterpå. Føler seg brukt. Paret sier alt var samtykkende og at tredjeparten ikke var veldig full.

Hva nå?

Hva skjedde egentlig på badet? Hva tenker kjæresteparet å anmelde tredjeparten for? At hen lot seg innelåse på et bad sammen med dem? Knallsterk sak, i så fall......

AnonymBruker
Skrevet

Skal vi se, en som ikke husker noe som helst blir fortalt av en som ikke var tilstede at noe har skjedd og vil anmelde for dette. hva skal hun anmelde når hun ikke husker noen ting? Det som en utenfor døren tror har skjedd? Nei dette høres ut som en sak som blir henlagt med en gang, men det er jo lov å prøve seg. Paret kan naturligvis motanmelde for falsk anmeldelse, og ettersom de faktisk husker kvelden er det jo større sjanse for å nå frem. Et tips til neste gang er å be ungdommen din roe ned alkoholbruken. 

Anonymkode: b6b6e...e4d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal vi se, en som ikke husker noe som helst blir fortalt av en som ikke var tilstede at noe har skjedd og vil anmelde for dette. hva skal hun anmelde når hun ikke husker noen ting? Det som en utenfor døren tror har skjedd? Nei dette høres ut som en sak som blir henlagt med en gang, men det er jo lov å prøve seg. Paret kan naturligvis motanmelde for falsk anmeldelse, og ettersom de faktisk husker kvelden er det jo større sjanse for å nå frem. Et tips til neste gang er å be ungdommen din roe ned alkoholbruken. 

Heldigvis var ungdommen min ikke til stede i det hele tatt, fordi hen velger bort festing og var hjemme ;) men som sosialt sentrum blir hen raskt involvert.

Et kjærestepar (han kjent for fyll og mye rart deretter, hun med ymse diagnoser og atferdsproblemer) havnet på et bad sammen med en tredjepart. Tredjeparten har null historikk fra festing, har kjæreste, og husker lite. Ble gjort oppmerksom på hendelsene fordi jenta i paret sladret til kjæresten, som ikke var til stede.

Uttalelse fra gutten i paret som deltok:

«Hvis hun anmelder kommer jeg til å gjøre alt jeg kan for å ødelegge henne! Jeg vil på politiskolen så jeg kan ikke ha anmeldelse for seksuelle forbrytelser på meg. Om hun anmelder skal hun få merke det!»

Selvsagt blir dette henlagt, hvis det blir anmeldt. 

Kan vi bare være enige om å oppdra unger, og spesielt gutter, til å tenke seg litt om? Om de ikke har empati eller sjelsevner nok til å forstå hva som ikke er greit, så kan vi vel gjøre dem oppmerksomme på de kjipe konsekvensene for dem selv av en anmeldelse osv?

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva nå?

Motanmeldelse er fjernet som mulighet når noen anmelder ovrgrep eller voldshandlinger. Så det argumentet fungerer ikke. 

Den brukte må komme seg til voldtektsmottak omgående. Kjær og andre saker skal ikke fhernes, og personen skal ikke dusje. 

Anonymkode: 7c8bb...0de

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis var ungdommen min ikke til stede i det hele tatt, fordi hen velger bort festing og var hjemme ;) men som sosialt sentrum blir hen raskt involvert.

Et kjærestepar (han kjent for fyll og mye rart deretter, hun med ymse diagnoser og atferdsproblemer) havnet på et bad sammen med en tredjepart. Tredjeparten har null historikk fra festing, har kjæreste, og husker lite. Ble gjort oppmerksom på hendelsene fordi jenta i paret sladret til kjæresten, som ikke var til stede.

«Hvis hun anmelder kommer jeg til å gjøre alt jeg kan for å ødelegge henne! Jeg vil på politiskolen så jeg kan ikke ha anmeldelse for seksuelle forbrytelser på meg. Om hun anmelder skal hun få merke det!»

Kan vi bare være enige om å oppdra unger, og spesielt gutter, til å tenke seg litt om? Om de ikke har empati eller sjelsevner nok til å forstå hva som ikke er greit, så kan vi vel gjøre dem oppmerksomme på de kjipe konsekvensene for dem selv av en anmeldelse osv?

Å sitte på nett, en lørdagsnatt og utbrodere denne typen sak, uten å vise deg voksen  ok til å gripe fatt i tingene ved å oppsøke foreldrene til den skadelidte eller på annegn måt hjelpe er særdeles ufint og lite seriøst over for den det gjelder. Hva ville du satt pris på at ditt barns venn sine foreldre hadde gjortmom ditt barn var trdjepartem eller fjerdeparten her? Ja, for jeg går ut i fra at du ikke dikter opp en historie med så alvorlig innhold? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å sitte på nett, en lørdagsnatt og utbrodere denne typen sak, uten å vise deg voksen  ok til å gripe fatt i tingene ved å oppsøke foreldrene til den skadelidte eller på annegn måt hjelpe er særdeles ufint og lite seriøst over for den det gjelder. Hva ville du satt pris på at ditt barns venn sine foreldre hadde gjortmom ditt barn var trdjepartem eller fjerdeparten her? Ja, for jeg går ut i fra at du ikke dikter opp en historie med så alvorlig innhold? 

Du vet ingenting om hva jeg har gjort i denne saken, men takk for engasjementet! Kanskje offeret/ofrene har foreldre som er særdeles ressurssvake, slik at forsøk på kommunikasjon faller på stengrunn? Kanskje skolen ikke viser evne til handling når involverte parter skaper situasjoner på skolen? Vi har åpent hus for alle ungdommene rundt våre barn, og har selv hentet ungdommer hjemme etter voldelige episoder med steforeldre så de kan bo hos oss. Igjen, takk for engasjementet, men hold deg gjerne utenfor rene spekulasjoner. (Saken er for øvrig langt i fra utbrodert - den er til de grader sensurert ;) )

AnonymBruker
Skrevet

Tredjeparten mener h*n ble voldtatt? I så fall, anmeld det. Han fyren kommer ikke inn på politihøgskolen hvis han har en anmeldelse mot seg, så det er i alle fall straff nok for han om ikke loven kan straffe han.

Anonymkode: c5966...160

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Motanmeldelse er fjernet som mulighet når noen anmelder ovrgrep eller voldshandlinger. Så det argumentet fungerer ikke. 

Den brukte må komme seg til voldtektsmottak omgående. Kjær og andre saker skal ikke fhernes, og personen skal ikke dusje. 

Tull og tøys, mener du deg falsk anmeldt kan du motanmelde for falsk anmeldelse, sjekk straffeloven. Det har skjedd flere ganger at menn anklagd for voldtekt har anmeldt det angivelige offeret for falsk forklaring, og disse kvinnene har også blitt dømt når det er beviser nok. Eksempler https://www.tv2.no/a/9480767/ og https://www.dagbladet.no/nyheter/16-aring-siktet-for-falsk-voldtektsanmeldelse/67637438 og https://www.nettavisen.no/nyheter/kvinne-dmt-for-falsk-voldtektanklage/8510925.html

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tredjeparten mener h*n ble voldtatt? I så fall, anmeld det. Han fyren kommer ikke inn på politihøgskolen hvis han har en anmeldelse mot seg, så det er i alle fall straff nok for han om ikke loven kan straffe han.

Anonymkode: c5966...160

Selvfølgelig kommer han inn på politihøyskolen med en anmeldelse som ikke har ført til dom. Hvem som helst kan anmelde, det betyr ikke at det er hold i anmeldelsen eller at vedkommende er skyldig. Nettopp fordi folk anmeldeer som hevn slik du forslår. 

Ts, du vet jo ikke en dritt om hva som har skjedd, du har hørt fra en som har hørt fra en som har hørt fra en som har hørt fra en som var der. Skikkelig pålitelig info altså.

AnonymBruker
Skrevet

Det er straffbart å gi bevisst uriktig informasjon om man anmelder noe. Men det er det politiet som tar seg av i så fall

Vis meg gjerne straffebudet hvor det står at det er straffbart å anmelde noen. 

Hint: det finnes ikke.

Eksempel. Dame anmelder mann for voldtekt. Bevisene holder ikke og saken henlegges. Det er ikke dermed gitt at mannen kan anmelde kvinnen.. en henleggelse er IKKE et bevis på at hun har løyet. Det skal mye mer til. 

Men, om kvinnen gir informasjon som er feil. Feks hun hevder at voldtekten skjedde for 2 timer siden i en annen landsdel og hun umulig kan ha vært det (setter det på spissen nå) kan det være nok til at politiet anmelder henne for uriktig forklaring. Men dette er det altså politiet som gjør, ikke mannen. 

Anonymkode: ed482...5f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker det beste er å oppdra foreldre som holder seg for gode til å blande seg inn i en hendelse de har hørt via-via-via. 

Kanskje barna våre ikke blir dramaqueens da. 

Anonymkode: ed482...5f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...