Gjest Lexie Grey Skrevet 15. mars 2018 #1 Skrevet 15. mars 2018 Jeg har brukt p-piller i ca. 4 år, hovedsakelig for å dempe menssmerter og pga dårlig hud. De siste par årene har jeg slitt veldig med humørsvingninger og er til tider veldig nedstemt og fryktelig irritabel. Jeg har en mistanke om at dette kan skyldes pillene, og nå begynner det faktisk å bli uutholdelig. Jeg er derfor inne på tanken om å gå over til kobberspiral siden det er hormonfritt. Men først vil jeg gjerne stille noen spørsmål til dere som har kobberspiral: -Fikk du økte menssmerter dersom du byttet fra et hormonelt prevensjonsmiddel? -Merket du forskjell på humøret/ svingninger? -Ble mensen veldig uregelmessig?
Atea Skrevet 15. mars 2018 #2 Skrevet 15. mars 2018 Nei, men litt lenger blødning bare, og det kjentes som en bagatell. Ja, merket at jeg ble mer stabil i humøret. Mensen ble ikke uregelmessig.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #3 Skrevet 15. mars 2018 Ikke noe mer smerter. En del blødninger av og på i starten som stabiliserte seg ett va 6 mnd. Deretter regelmessige blødninger med 28 dagers mellomrom. Ang. Humøret er jeg usikker på da jeg har slitt litt med angst, stress og depresjon som også har spilt inn på humøret. Men alt i alt er jeg veldig fornøyd med kobberspiralen. Hatt det i 6 år nå. Anonymkode: 693e8...039
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #5 Skrevet 27. mars 2018 Jeg er veldig fornøyd med min kobberspiral. Har faktisk fått mindre blødning og har ingen smerter. Mensen er helt regelmessig. Jeg var et hormonelt monster på p-piller, så det var en lettelse å føle seg "normal" igjen når jeg satt inn kobberspiralen. Eneste minuset jeg kommer på er at jeg har en god del utflod rundt eggløsning. Anonymkode: c2646...8e5
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #6 Skrevet 27. mars 2018 Jeg har det ikke nå, men hadde det i 1,5 år. Jeg fikk regelmessige blødninger, men de varte lenger og ble så kraftige, at jeg måtte ta den ut. Var så ille, att nattbind var blødd igjennom på 30 min og mensen varte ca 8 dager. Var jo så sliten, at jeg orket ikke noe den uken, og uken etterpå. Før så hadde jeg mensen i 4 dager og blødde lite. Anonymkode: e9771...1df
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #7 Skrevet 27. mars 2018 Når man går på hormonprevensjon har man ikke menstruasjon, man har en kunstig mellomblødning, og jeg synes derfor ikke den kan sammenlignes. På kobberspiral har jeg noe kraftigere menstruasjon enn når jeg går uten prevensjon, men ikke noe som plager meg. Det kan være litt irriterende de første 2-6 syklusene etter innsetting, men så stabiliserer det seg og jeg har 4+ år helt uten problemer. Blør i ca 5 dager, og kan bruke truseinnlegg mesteparten av perioden, og bruker bare bind om natta de 2-3 nettene i midten. Jeg ble helt ødelagt psykisk av hormonprevensjon, og er langt mer stabil nå. Jeg hadde nærmest bipolare symptomer på enkelte p-pillemerker, og dette er helt borte. Jeg har også høy sexlyst, denne var omtrent fraværende på hormoner. Har også regelmessig menstruasjon så lenge jeg er frisk. Jeg oppdaget at jeg hadde stoffskifteproblemer da jeg sluttet på hormoner, fordi p-pillene hadde "dekket over" at syklusen min var helt på bærtur i mange år. Etter at jeg ble frisk har den vært regelmessig, jeg bruker en app for tracke den, og den kan forutsi med ca 36 timers slingringsmonn når den kommer, og jeg kjenner også at det kniper litt i eggstokkene 1-2 dager i forkant. Anonymkode: ae023...8c3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #8 Skrevet 27. mars 2018 Økte blødninger og ustabilitet i starten. Stabilt nå. 100% fornøyd. Anonymkode: 4d8dc...903
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå