Gå til innhold

Bamsevask hjelp!

Anbefalte innlegg

Gjest Reddhare
Skrevet

Hei!

Jeg har spurt om dette andre steder og men det er greit med råd.

Vil gjerne spørre litt rundt dette temaet. Jeg må vel snart se å få gjort det jeg har utsatt og usatt så lenge. Det er altså bamsen til poden på 3,5 (4 om to måneder) som han har hatt siden han var 2,5, og den har vært med han vær dag siden. Det sier seg jo selv at den snart begynner å gå av seg selv. Men jeg har altså ikke turt å gjort noe med det før. Har også hørt at noen ikke vil ha igjen bamsen etter at den er vasket. Den er merket for maskinvask så det skule jo gå bra Men når og hvordan skal man gjøre det, er han i barnehagen er vi på jobb og i helgene er vi alle hjemme og jeg kan umulig tenke meg at det er en fordel at han er hjemme. Trenger da noe råd. Er det noen generelle tommelfingerregler og følge? Jeg vet ikke om dette har vært tatt opp her før? Er det noen erfaringer?

Jeg leser jo mye om dette med renslighet og vet at det er anbefalt og vaske leker og dukker og bamser innimelom pga. bakterier og at barn omtrent kan bli syke av det, men hvor stor risiko er det? Og en ting er og ha det rent men dette er jo ting som barn er veldig glad i, og viktige venner og veldig personifisert? Det er ikke lett og putte en god venn i vaskemaskinen, hva vis det skjer noe galt?

Det er en annen ting jeg leser og at bakterier og mikroorganismer ikke lever i leker som ikke brukes på et døgn og at vis en sirkulerer lekene så kan en være ganske sikker? Men en bamse som lekes med hver dag er det vel litt annerledes med, den er jo med hele tiden og i sengen og? Jeg vet at jeg skulle ha gjort det før man jeg har altså ikke fått det til, han er jo så glad i den.

Når det gjelder selve vasken, hvor mye bør man bruke av vaskepulver og skyllemiddel, og hvordan bør den vaskes, bør man eller ikke vaske noe med den finvask, ullvask? Og hvor mye bør den sentrifugeres hvis den bør det? Har også hørt at man bør bruke nett for og beskytte øyne er det noe i det? Har også hørt at man kan bruke et putetrekk vis man ikke har et nett, blir den ren gjennom et putetrekk? Har og lest i boken ”vask” men det som stod der var sparsommelig, det stod bare at man bør vaske dyrene sånn at de er rene og at de fleste som tåler og vaskes i maskin også tåler og tørketrommles, men de fleste er ikke alle, og er det en stor sjanse og ta vis det ikke står noe spesifisert på den? Det må ikke skje noe galt med den, det blir krise. Den må og helst bli tørr til kvelden. Den er ca 30 cm lang, viss det har noe og si? Hvor ofte bør man egentlig vaske slikt noe? Og bør man helst gjøre det når barnet er ute av huset? For meg virker det nesten logisk, hvordan forberede dem på noe slik? Det er og det at når han er hos andre utenom barnehagen har han den gjerne med seg. Noen tips om hvordan man får den til å bli igjen?

Uff dette ble mange spørsmål og jeg vet jeg er pinglete og dum, men det er vanskelig, jeg håper på svar om ikke alt for lenge.

Hilsen

Reddhare

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du sier til barnet ditt at bamsen er skitten og trenger en vask, så vil han sikkert godta det :) Han kan jo ta bamsen med seg i dusjen? Etterpå så setter du den i vaskemaskinen. Så lenge du virker positiv til det, så blir det sikkert ikke noe problem.

Vil anta at bamser vaskes som puter, med 1/3 mengde av vaskepulver. Og den tåler det helt sikkert, jeg har vasket mange bamser i mitt liv.

Gjest Anonymous
Skrevet

Man driver ike å orhandler med så små barn. her er det du som bestemmer. ikke vaska bamsen på de åra, ja da er det på tide.

Ungen sover vel om natten? putt i vaskemaskinen. rett i tørketrommel. Legg den i sengen til ungen så den er der om morgenen.

en hel avhandling om hvordan du skal få vasket en bamse? Nå er klokka kvelden, så gå i vaskemaskinen med den.

Gjest Reddhare igjen
Skrevet
Hvis du sier til barnet ditt at bamsen er skitten og trenger en vask, så vil han sikkert godta det :) Han kan jo ta bamsen med seg i dusjen? Etterpå så setter du den i vaskemaskinen. Så lenge du virker positiv til det, så blir det sikkert ikke noe problem.

Hei!

Nå er det jo det at det er forksjell på og bade og putte i vaskemaskina da :-?, hvordan vil han stille seg til det? Har du erfaringer?

Hilsen

Reddhare igjen

Gjest Anonymous
Skrevet
Man driver ike å orhandler med så små barn. her er det du som bestemmer. ikke vaska bamsen på de åra, ja da er det på tide.

Ungen sover vel om natten? putt i vaskemaskinen. rett i tørketrommel. Legg den i sengen til ungen så den er der om morgenen.

en hel avhandling om hvordan du skal få vasket en bamse? Nå er klokka kvelden, så gå i vaskemaskinen med den.

Hei!

Være oppe hele natten for å vaske og putte i tørketrommelen? Man skal også på jobb. Og jeg vet ikke om den tåler tørketrommelen, jeg må oppservere hele tiden så den ikke kryper eller skjer noe. Skal opp tidlig, men det er jo en løsning, får se hva jeg gjør. Mulig jeg kan få han bort så jeg gjør det.

Hilsen

Reddhare

Gjest Anonymous
Skrevet

Man kan vaske den for hånd også, men da blir den kanskje ikke like rein... Jeg var i hvert fall glad i mine bamser selv om de ble deformert i vaskemaskin en sjelden gang. Yndlingsbamsen min ville ikke vært den samme uten disse harde øktene - han ble både tynn og lang og mistet nesefargen sin, men søtere er han enn alle andre liknende bamser:)

Skrevet

Her i gården tåler kosedyr en omgang i vaskemaskinen... om de ikke gjør det, synd for dem...

Vi har pleid å vaske kosedyr sammen, putte i maskinen, hente ut og henge på snora til tørk. Har egentlig inntrykk av at kosedyr er overmerket, ennå er det ingen her som har tatt alvorlig skade av det. En fløyelskanin ble litt merkelig i pelsen etterpå, men jentene reagerte ikke på det.

Men det er ikke sånn at jeg river fra dem dyrene og stapper de i maskinen, vi har tatt en prat om at også dyrene må vaskes, og for å bli helt rene må de i en tur i vaskemaskinen. Har aldri vært noe problem!

Mens dyrene snurrer rundt og rundt med masse såpeskum, har vi vasket klærne (joda, en god del av bamsene her har hjemmestrikkede klær, ulempen med å ha en mor med strikkedilla....) i kjøkkenvasken....

Skrevet

Hei!

Nå er det jo det at det er forksjell på og bade og putte i vaskemaskina da :-?, hvordan vil han stille seg til det? Har du erfaringer?

Hilsen

Reddhare igjen

Hehe...bare fra den andre siden ;) (Dvs, moren min vasket kosedyrene mine.) Tror neppe det blir noe problem. Alle trenger et bad innimellom :) Hvis han er i barnehagen eller noe, så kan du jo vaske bamsen da?

Vet ikke om jeg ville tørketromlet bamser...

Gjest ~Bridezillah-killah~
Skrevet

Myke kosedyr har bare godt av en tur i tørketrommelen.

Og ingen barn tar skade av å oppleve at kosebamsen blir ren og fin. Jeg tror nok det er verst for pinglete foreldre.

Gjør deg bestemt og tydelig, Reddhare. La evt barnet få legge bamsen i vaskemaskina sjøl.

Min erfaring med bamsevask er som følger:

Det var litt skummelt å tenke tanken for ungene første gangen, men det ble nesten som en lek.

Ungene holdt stadig øye med vaskemaskina for å se hvordan det gikk. De konstaterte at det gikk bra, for bamsene klarte å holde øya oppe mens de bada, så da var det nok ikke vondt. Etter vask og sentrifugering er bamsene skikkelig pjuskete, så da er det rett i tørketrommelen for å fike på sveisen.

-Og etterpå: Fornøyde unger med velduftende og rene kosedyr.

Gjest Anonymous
Skrevet
:hoho: guud for et problem. Sover ungen kl 8 så er den i trommelen før 9. Tror du trenger hjelp til noer annet.
Gjest Anonymous
Skrevet
Myke kosedyr har bare godt av en tur i tørketrommelen.

Og ingen barn tar skade av å oppleve at kosebamsen blir ren og fin. Jeg tror nok det er verst for pinglete foreldre.

Gjør deg bestemt og tydelig, Reddhare. La evt barnet få legge bamsen i vaskemaskina sjøl.

Min erfaring med bamsevask er som følger:

Det var litt skummelt å tenke tanken for ungene første gangen, men det ble nesten som en lek.

Ungene holdt stadig øye med vaskemaskina for å se hvordan det gikk. De konstaterte at det gikk bra, for bamsene klarte å holde øya oppe mens de bada, så da var det nok ikke vondt. Etter vask og sentrifugering er bamsene skikkelig pjuskete, så da er det rett i tørketrommelen for å fike på sveisen.

-Og etterpå: Fornøyde unger med velduftende og rene kosedyr.

Hei

De turte og legge dem inn selv altså? Og hvordan reagerte de på sentrifugeringen? Og de krympet ikke i tørketrommelen? Er litt usikker på dette da det ikke er noe merke om det? Brukte du fnvask der da? I tørketrommelen altså? (40 grader).

Brukte du ikke nett eller trekk? Har hørt at noen sier at det kan vere lurt på grunn av øynene eller plast detaljer?

Hilsen

Reddhare

Gjest En annen gjest
Skrevet

Hmm bør nok passe tida hvis dere skal gjøre det mens han er ute. Jeg skulle passe sønnen til en veninde mens hun gjorde akkurat det, men vi greide selvfølgelig og komme hjem litt for tidlig og hun hadde kommet i gang litt for sent, og for å gjøre en lang histore kort så måtte han inn påbadet et æren og så bamsen kikke ut fra vaskemaskina, det ble hyling og bråk og vi måtte trøste å berolige ganske mye da, følte oss gasnke lumpne da ja. :-(

Høres ganske bra ut og la dem være med fra starten sånn at dem forstår så blir det ingen slem overraskelse etterpå.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vaskemaskin og tørketrommel er "karusell" for kosedyr det....

Ja, mine ble nok vasket før vi fikk trommel, og hang til tørk etter ørene da (må man, så må man, når bansen faller i spybøtta er det ikke noe valg...) Min kusine hadde en katt (bamsekatt altså) som måtte vaskes ganske mange ganger. Det var hennes aller kjæreste eiendel, den betydde uendelig mye. Den kom på besøk til oss og tok karusell i tørketrommelen. Det tålte den helt fint, ble myk og fin etterpå, krympa ikke. Første gangen syntes hun det var helt fælt, men det gikk jo bra.

Ikke gjør en større sak utav dette enn det er. Må bamsen vaskes, så må den vaskes. Jeg tror dog aldri mine bamser ble vasket annet enn når det var nødvendig. Altså, ikke av bruk, men da den falt i bøtta...

Skrevet

Husker godt mine små som stod og hyyylte og tittet inn i vaskemaskinen der bamsen danset dødsdansen sin......

Etterhvert så lærer en seg til måter å unngå sånt på. Som fex at ungen får bade i badekar med bamsen, og at man setter den på egen skylling i maskinen mens ungen spiser kveldsmat :wink:

Skrevet

Her i huset har bamsene blitt vasket når det var behov for det, uten en masse dilling. Og ungene godtok det uten protester. Du må for all del ikke la det skinne gjennom at du selv er redd for å vaske bamsen, Reddhare, da lager du deg selv et kjempeproblem!

Bamsene her har blitt vasket på 40 grader med litt vaskepulver og en dæsj skyllemiddel for duft og "balsameffekt". Etterpå har det vært rett i tørketrommel på vanlig progra. De fleste bamser er syntetiske, og de krymper minimalt. Uten tromling blir de noe pjuskete i pelsen noen dager før de går seg til.

Skrevet

Forklar gutten at bamsen må vaskes fordi den er så skitten.

Når den er ferdig vasket så henger du den til tørk.

Jeg ville aldri prøvd å tatt den i oppvaskemaskinen.

Jeg har vasket bamser på 30/40 grader på vanlig vaskeprogram.

Selv om det er du som bestemmer, så må man av og til forhandle med barna.

Man tar ikke bare tingene fra barna også begynner det spetakkelet og hele verden går under.

Man forklarer hva som skal skje og hvorfor.

Skrevet

Dersom pelsen er litt rar, så blås den tørr med svak varme på hårtørreren.

Skrevet

når ungen bader/dusjer så legger du bamsen i vasken og sier at den også skal bade. Bruk litt vaskepulver eller flytende vaskemiddel. syns sistnevnte er best. trykk og gni på bamsen en stund nede i vannet, og skyll godt, eventuellt spyl den i dusjen til slutt. Når ungen spiser kveldsmat eller middag sentrifugerer du bamsen i maskina,så mange omdreininger i minuttett som mulig på din maskin. Så føner du den tørr med hårføner under kveldstellet....dette kan du gjøre hvis du ikke kan være kvinne nok til å bare si at bamsen er skitten så den må i vaskemaskina.... jeg vasker lillejenta sin høyt elskede bamse i maskina(hun protesterer litt, men det går over) og så i tørketrommelen på litt redusert varme...det er jo det letteste. ikke la ungen din ta helt styring da!

Skrevet
Husker godt mine små som stod og hyyylte og tittet inn i vaskemaskinen der bamsen danset dødsdansen sin......

Etterhvert så lærer en seg til måter å unngå sånt på. Som fex at ungen får bade i badekar med bamsen, og at man setter den på egen skylling i maskinen mens ungen spiser kveldsmat :wink:

uff ikke greit og oppdage sånt når man ikke har vert forberedt på det på forhånd, men ser de ast det går bra blir de vel trygge på det etterpå, men det er jo så utrolig let ogvere etterpåklok og har man hatt foreldre som var flinketil og gjøre sånt uten at enviste det så er det vel lettere å gå i fella og ikke tenke på og skjule det slev, eller man var så liten første gangen at man ikke husker at man var redd bare at det var moro senere eller man hadde kanskje vaskemaskin som mann ikke så inni

til trådstarter

jeg syns forslaget om karusell var bra an man gjøre det moro kan det sikkert bli bra men man bør vel som det ble sakt overfor kanskje vere litt forsiktig med sentrifugeringen det er ikke sikkert de takler og se det likebra

hilsen

Skrevet
når ungen bader/dusjer så legger du bamsen i vasken og sier at den også skal bade. Bruk litt vaskepulver eller flytende vaskemiddel. syns sistnevnte er best. trykk og gni på bamsen en stund nede i vannet' date=' og skyll godt, eventuellt spyl den i dusjen til slutt. Når ungen spiser kveldsmat eller middag sentrifugerer du bamsen i maskina,så mange omdreininger i minuttett som mulig på din maskin. Så føner du den tørr med hårføner under kveldstellet....dette kan du gjøre hvis du ikke kan være kvinne nok til å bare si at bamsen er skitten så den må i vaskemaskina.... jeg vasker lillejenta sin høyt elskede bamse i maskina(hun protesterer litt, men det går over) og så i tørketrommelen på litt redusert varme...det er jo det letteste. ikke la ungen din ta helt styring da![/quote']

hei

og sette på topphastighet på sentrifugen er vel litt drøyt, jeg mener noen sier at man ikke bør ha på mer en 800 omdreininger husk at mange maskiner nå går på hele 1600 :o omdreininger i minuttet jeg tror ikke det er helt bra for en bamse, det er ikke alle klær heller som kan sentrifugeres så hardt her er det bare handklæer og undertøy som kjøres på det

hilsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...