Gå til innhold

Hvordan kutte ned pengebruk på mat?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er student som har mistet deltidsjobben min. I går fikk jeg lånet mitt, men etter jeg betalte regningene mine ( telefon, husleie og kredittkort jeg brukte det til en handletur og en ny genser), så hadde jeg 1500 kroner igjen som skal vare til neste måned. Hvordan kan jeg kutte ned på mat slik at jeg ikke må handle på kredittkort i slutten av måneden? 

Jeg innser at jeg ikke kan gå ut å kjøpe nye klær på det jeg får fra lånekassen, men jeg liker å spise ordentlig mat. Nudler og ketchup er ikke noe jeg vil ha. 

Jeg skal kutte ut Pepsi Max fordi det ville sikkert ta 1/3 av ukebudsjettet mitt fremover! :(  Jeg har en uåpnet pose med soyakjøtt da som jeg kan bruke til spagetti eller noe. Jeg har og en Toropose med gryterett som bare trenger kjøttdeig. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lag store porsjoner som du kan fryse ned og ha over mange dager. F.eks chili con carne

Anonymkode: bb2d6...79e

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lag store porsjoner som du kan fryse ned og ha over mange dager. F.eks chili con carne

Anonymkode: bb2d6...79e

Det liker jeg. Jeg har en god oppskrift. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp en saltet eller røkt svineknoke, har du kokt kraft på det før? Hvis ikke, kan jeg forklare det steg for steg. Har du en stor gryte? Eller mulighet for å låne? 4-5 liter er bra. En svineknoke kan du få rimelig på tilbud, men selv om det ikke er på tilbud kan det for en hundrelapp bli MANGE middager. Du trenger svineknoke, sånne billige lapskaus/suppeblandinger av grønnsaker, dette kan du få gjerne 8 liter suppekraft av, og til det trenger du en 4 poser grønnsaksblanding  

Anonymkode: 77ccb...3de

• Liker 2
Skrevet

Lag ting fra bunnen. Slik som lapskaus kan du lage veldig billig, diverse typer pasta også siden feks spaghetti er veldig billig i seg selv. Wok kan også være billig hvis du bruker mye billige grønnsaker for å "spe" det litt ut. Prøv også å se etter varer som er nedsatt i pris. Pannekaker kan også lages billig forresten.

Det er skikkelig surt å miste deltidsjobben som student, men det går nok bra :)

• Liker 3
Skrevet

Kanskje kjøp deg en sodastream hvis du savner sprudlevann? Jeg synes det hjelper på Pepsi-savnet.

Lag matplan, sjekk reklameaviser eller appen "Mattilbud". Sjekk alltid datovarekorga på butikken :) Jeg spiser en del egg, synes det gir mye metthet for pengene.

AnonymBruker
Skrevet

Drikk kun vann. 

Linser og kikerter fra innvandrerbutikk gir super og mettende mat. En favoritt hos meg er å steke litt løk og kuttede gulrøtter, så koke dette sammen med grønne linser (og helst litt kyllingkraft eller buljong, men ikke en nødvendighet). Da har du middag eller lunsj for 5 kroner porsjonen. Dette holder seg i kjøleskapet i 3-4 dager. 

Av kikerter lager jeg hummus (olje+salt holder fint om man ikke har hvitløk og spisskummin), som jeg har på hjemmebakte knekkebrød. 

Hjemmebakte knekkebrød - på sikt er det et supert sparetips, men er dyrt å kjøpe ingrediensene (som holder til mange runder med knekkebrød). Men hva med eltefritt brød? Da trenger du hvetemel, litt grovmel, litt tørrgjær og litt salt. Hvis jeg skal gjette koster det under 5 kr brødet. 

"upopulære" kutt av kjøtt, som allerede nevnt. Både svin og okse tåler varmebehandling over tid, og gir mørt og godt kjøtt, uansett stykke og pris. 

Hjemmelaget potetmos er også mettende og godt, når man kjøper poteter i løsvekt. 

Anonymkode: 3104e...cec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor du i byen? Har du bil/venner med bil eller venner på bygda?

Ingenting slår en god fiskemiddag en har fisket selv. Best å fiske fra båt men har et par plasser på land det er bra og.

Poteter og grønnsaker er sunt. Bare tull i media om at poteter er fyfy.

Bake brød selv og fryse ned. Evnt rundstykker med havregryn. Sunt og godt!

Liker du øl så kan du brygge det selv også :-)

Anonymkode: b73d7...52d

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bor du i byen? Har du bil/venner med bil eller venner på bygda?

Ingenting slår en god fiskemiddag en har fisket selv. Best å fiske fra båt men har et par plasser på land det er bra og.

Poteter og grønnsaker er sunt. Bare tull i media om at poteter er fyfy.

Bake brød selv og fryse ned. Evnt rundstykker med havregryn. Sunt og godt!

Liker du øl så kan du brygge det selv også :-)

Anonymkode: b73d7...52d

Ja, bor i byen. Er ikke så veldig glad i fisk. Jeg liker ovnsbak laks, men det er blitt så dyrt. Og så liker jeg Kapteinens Fylte rødspette eller noe, som også er dyrt (og ikke særlig sundt).

Vokste opp med fjorden så jeg pleide å fiske en del makrell og sånn før i tiden, men er ikke så veldig keen på det.

Min far har fryseren full av hjortekjøtt da, så jeg kan be om litt i helgen. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv student og klarer å leve på rundt 1000 kr i måneden, men jeg spiser hverken kjøtt eller fisk så sparer noe der. Likevel er det flere butikker som har halv pris på varer så går ut på dato :)

- Havregrøt med kanel og frosne bær (firstprice), kan også brukes som lunsj 

- Husmann knekkebrød med hummus (hjemmelaget av kikerter, spisskummen, olje, og litt sitronsaft) 

- Chili sin carne som du lager stor porsjon av og fryser ned. Du kan ha ris ved siden av, ellers seller rema 1000 tortilla chips for 7 kr som er gode å ha til

- Minestronesuppe 

- Sjekk mattilbud appen og kjøpt egg når det er på tilbud

- Kjøp nudler på innvandrerbutikker, bruk kraft som du kjøper på butikken (eller posene dersom du er lat), kok egg, frosne edamame bønner, vårløk, gulrotstenger, mais, og annet du pleier å ha i ramen 

- Kjøpt grønnsaker i løsvekt, ikke strømper eller poser. Frosne grønnsaker kan også være veldig billig, spesielt firstprice 

- Rema 1000 har 8pk vårruller for 39 kr, gode med ris og wok for 19 kr 

- Planlegg alle kjøp på forhånd og unngå spontankjøp 

- Dersom du "må" ha noe godt på lager så er saltstenger og mariekjeks perfekt 

- Det er ikke lett å kutte ut kjøtt, men det der mye billigere. Du kan f.eks. heller ha kjøttmiddager i helgene dersom du ønsker å kose deg litt ekstra. Bønner, linser, og kikerter er kjempebillig. Det er også massevis av vegetar gryteretter som du kan lage og fryse ned og suppelere med ris eller poteter. 

Anonymkode: 8244a...c07

• Liker 2
Skrevet

Du er ikke glad i fisk, men liker du fiskekaker kan du hakke fisken (google hellstrøm). Og server med grønnsaker, gjerne frosne, men liker kun de som er litt dyrere og varmdampet. Fres litt løk eller lag en type fiskekakesmørbrød med tilbehør, en salat passer og litt chreme fraiche. Gjerne også tyttebær og syltet agurk.

Kjøp inn basisvarer. Det koster, men lønner seg på sikt.

Du kan også lage såkalt lettvindt lapskaus basert på kjøttdeig, ev. også pølser og en blanding mellom litt frossenpakke lapskausblanding og det du har av grønnsaker.

Fisk i form f.eks.

Blomkålsuppe.

Tomatsuppe med kokte egg. Omelett. Vegetarpizza. Grønnertesuppe med litt stekt bacon.

Dette er rimelige og enkle retter. Og litt økonomisk, men basisvarer er det første du må få i hus. Det lønner seg å bake brød, hjembakt brød metter bedre også. Knekkebrød og havregryn er kjekt å ha. Det samme med tørkede gule erter. Det er ikke vanskelig å lage en ertesuppe, legg ertene i vann kvelden før, så mye du mener er nok, Skyll av ertene i et dørslag neste dag. Sett vann på koking sammen med ertene og en hakket løk. Litt buljong hvis man ikke har fond /kraft. Etter 1,5 time eller to kan du tilsette grønnsaker og kjøtt (vilt passer fint).

Tror du i lengda vil tape på å ikke åpne kortet for å handle inn basisvarene. Jeg ville ringt mine foreldre og spurt om et lite lån.

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Drikk kun vann. 

Linser og kikerter fra innvandrerbutikk gir super og mettende mat. En favoritt hos meg er å steke litt løk og kuttede gulrøtter, så koke dette sammen med grønne linser (og helst litt kyllingkraft eller buljong, men ikke en nødvendighet). Da har du middag eller lunsj for 5 kroner porsjonen. Dette holder seg i kjøleskapet i 3-4 dager. 

Av kikerter lager jeg hummus (olje+salt holder fint om man ikke har hvitløk og spisskummin), som jeg har på hjemmebakte knekkebrød. 

Hjemmebakte knekkebrød - på sikt er det et supert sparetips, men er dyrt å kjøpe ingrediensene (som holder til mange runder med knekkebrød). Men hva med eltefritt brød? Da trenger du hvetemel, litt grovmel, litt tørrgjær og litt salt. Hvis jeg skal gjette koster det under 5 kr brødet. 

"upopulære" kutt av kjøtt, som allerede nevnt. Både svin og okse tåler varmebehandling over tid, og gir mørt og godt kjøtt, uansett stykke og pris. 

Hjemmelaget potetmos er også mettende og godt, når man kjøper poteter i løsvekt. 

Anonymkode: 3104e...cec

Ikke meningen å kuppe tråden her, men er linser, kikerter, og bønner veldig sunt?

Anonymkode: 9db8b...a42

AnonymBruker
Skrevet

Dumpster-diving! Man kan finne alt mulig, sist fant jeg grønnsaker, frukt, bakervarer, knekkebrød, ris, pasta, kjøtt (som gikk til hunden da jeg ikke tar sjansen). Helt sinnsyke mengder man kan finne, fant også øko-gulrøtter og øko-appelsiner. Mengden av epler er uendelig.

Anonymkode: 6b6af...a95

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meningen å kuppe tråden her, men er linser, kikerter, og bønner veldig sunt?

Anonymkode: 9db8b...a42

Ja, det er veldig sunne proteinkilder som også inneholder masse annet godt. De er veldig universale ingredienser som kan brukes til veldig mye forskjellig. Selges både som hermetikk og i tørrvare, hermetikk er bitte litt dyrere, men krever mindre tid og planlegging. Dersom man ønsker å begynne å bruke disse ingrediensene anbefaler jeg å kjøpe inn hermetiske bønner og kikerter, men tørket linser (trenger kun å koke i 10 min) 

Anonymkode: 8244a...c07

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...