Gå til innhold

Spiser du fremdeles glutenfritt

Spiser du fremdeles glutenfritt?  

56 stemmer

1. 1. Har du spist glutenfritt over lengre periode i løpet av de siste 15 årene?

• Ja
      23
    • Nei
      33
  2. 2. Har du fortsatt å spise glutenfritt?

• Jeg har aldri spist glutenfritt
      31
    • Ja, jeg har cøliaki, eller annen glutenintoleranse, og må spise glutenfritt resten av livet
      16
    • Ja, jeg har ikke cøliaki, men synes det kostholdet er bedre for meg
      5
    • Nei, jeg fikk ingen positiv helseeffekt av et slikt kosthold
      2
    • Nei, jeg ville bare prøve det for å se hvordan det virket for min kropp
      2
    • Nei, jeg synes det var for dyrt og komplisert
      0

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg googlet noen glutenfri oppskrifter i går, og i den forbindelse kom jeg over noen gamle tråder fra KG om glutenfritt kosthold.  Mange av dem var jeg delaktig i også.

Så begynte jeg å tenke tilbake.
Det er nå snart 15 år siden «trenden» med glutenfri kost ble ansett for å være en "motediett" for de som ikke hadde påvist cøliaki.

Jeg var en av de som hardnakket nektet på at dette var en motediett, og at det ikke fantes en stor gruppe mennesker som frivillig begrenset kostholdet så drastisk uten å ha en medisinsk grunn til det.
I etterpåklokskapens navn ser jeg at det var langt flere enn jeg trodde som kastet seg på trenden uten å ha en medisinsk grunn til det.
Dette er folk som etter en tid begynte å spise gluten igjen fordi det ble så «dyrt og komplisert, og ikke hadde en merkbar gunstig effekt på helsen».

Jeg ble litt nysgjerrig, og tenkte jeg skulle spørre her, hvor mange er det som beholdt det glutenfri kostholdet de gikk på mens det var såkalt «mote»?

Anonymkode: a6e4e...f25

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg todde det fortsatt var på moten å ete glutenfritt. Jeg begynte å ete glutenfritt pga diagnostisert cøliaki for kun et halvt år siden, så jeg vet ikke helt om jeg er i målgruppn for undersøkelsen når det kun er snakk om et halvt år.

Anonymkode: ade7e...5c4

AnonymBruker
Skrevet

Har ibs og er en rekke matvarer jeg reagerer på, hvetemel er en av de. Har flere ganger prøvd å spise hvete igjen (elsker brødvarer og øl), men hver gang ender det med en betydelig forverring av mageproblemene mine som varer minst en uke

Var ikke klar over at det var en motediett da jeg utviklet mageproblemer. Det var en venn av meg med ibs som sa han merket bedring, så jeg tenkte prøve. 

Så en dokumentar på nrk.no om ibs og fekal transplantasjon (donering av avføring fra friske som de putter inn i magesyke mennesker). Der var en mann som hadde begynt å reagere på en rekke matvarer, gått ned 40kg i vekt og som hadde etterhvert fått en lang liste av nei-mat. Han tok fekal transplantasjon og kunne begynne spise hvete og all nei maten helt uten mageproblemer

For meg virker det ganske opplagt at mageproblemer kan forårsake denne type intoleranser, og jeg håper fekal tranplantasjon vil være en vanlig behandling mot ibs en dag

Anonymkode: 2cf23...9e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg todde det fortsatt var på moten å ete glutenfritt. Jeg begynte å ete glutenfritt pga diagnostisert cøliaki for kun et halvt år siden, så jeg vet ikke helt om jeg er i målgruppn for undersøkelsen når det kun er snakk om et halvt år.

Anonymkode: ade7e...5c4

Så klart er du i målgruppen!  Du har jo spist glutenfritt over en lengre tid i løpet av de siste 15 årene.  :)

Det er litt glidende overganger, og blant de "moteriktige" virker det som om glutenfritt kosthold er i ferd med å fades ut til fordel for vegansk kosthold. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg spiser glutenfritt stort sett. Årsaken er IBS hvor lav FODMAP er til stor hjelp. Da må jeg blant annet ligge mest mulig unna glutenholdige matvarer. Det er ikke på grunn av glutenet, men at det også er høyt på fodmap, mens erstatningsalternativer er vanligvis lavt på fodmap - sånn tilfeldigvis! 

Anonymkode: eece6...e82

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde det først ble på moten i 2009-2010. Jeg har Cøliaki, men før da var det ingen som hadde hørt om gluten og som forsto hva jeg mente når jeg forsøkte å forklare hva jeg ikke kan spise. 

Anonymkode: 9a13c...982

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hatt cøliaki, allergi, IBS eller noe annet snusk - men syns kroppen har det bedre med et noenlunde glutenfritt kosthold. Mindre oppblåst, mer energi, holder meg lenger mett, jevnere og mer regelmessig avføring og masse mer. 

Anonymkode: f1481...ab7

• Liker 2
Skrevet

Jeg har hatt IBS, heldigvis kvitt plagene de siste årene. Forsøkte glutenfritt en periode (før low fodmap var en greie) for å se om det ville hjelpe på plagene, men merket egentlig ingen bedring, kun samvittigheten som føltes litt bedre tror jeg. Det var ihvertfall ikke verdt alt styret eller all den gode maten jeg gikk glipp av. Bedringen jeg merket kom da jeg sluttet å stresse med kostplanlegging og lærte meg å spise jevnere og mer variert gjennom døgnet og uken.

Synes egentlig magen fungerer bedre med litt gluten/hvete en gang i mellom, men magen protesterer jo hvis jeg skulle finne på å spise 5 ostehorn på rappen eller noe i den duren (men det gjør vel selv de friskeste magene og😂). 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tålte gluten (men ikke hvete) frem til 2016, så da sluttet jeg å spise det. For meg har det aldri vært "mote", jeg går etter hva kroppen min tåler. Gluten kan skape problemer for noen selv om de ikke har en diagnose mens andre fint kan spise det.

Anonymkode: bcaa6...0ff

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg googlet noen glutenfri oppskrifter i går, og i den forbindelse kom jeg over noen gamle tråder fra KG om glutenfritt kosthold.  Mange av dem var jeg delaktig i også.

Så begynte jeg å tenke tilbake.
Det er nå snart 15 år siden «trenden» med glutenfri kost ble ansett for å være en "motediett" for de som ikke hadde påvist cøliaki.

Jeg var en av de som hardnakket nektet på at dette var en motediett, og at det ikke fantes en stor gruppe mennesker som frivillig begrenset kostholdet så drastisk uten å ha en medisinsk grunn til det.
I etterpåklokskapens navn ser jeg at det var langt flere enn jeg trodde som kastet seg på trenden uten å ha en medisinsk grunn til det.
Dette er folk som etter en tid begynte å spise gluten igjen fordi det ble så «dyrt og komplisert, og ikke hadde en merkbar gunstig effekt på helsen».

Jeg ble litt nysgjerrig, og tenkte jeg skulle spørre her, hvor mange er det som beholdt det glutenfri kostholdet de gikk på mens det var såkalt «mote»?

Operert i tarmen og problemet er fjernet, det var ikke gluten jeg reagerte på til tross for at jeg trodde det. 

Glutenholdig mat har langt flere kalorier enn vanlig mel, og mindre av viktige vitaminer. Dette resulterte i mangelsykdommer. 

Anonymkode: 11a3c...58e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tålte gluten (men ikke hvete) frem til 2016, så da sluttet jeg å spise det. For meg har det aldri vært "mote", jeg går etter hva kroppen min tåler. Gluten kan skape problemer for noen selv om de ikke har en diagnose mens andre fint kan spise det.

Og ja, jeg blir bedre på glutenfritt, men har også kuttet ut alle tilsetningsstoffer, raffinert sukker, melkeprodukter, egg, svinekjøtt, mais og soya.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Av de 11 som har spist glutenfritt, er det bare 2 som ikke har fortsatt med det, og det var utelukkende fordi de ikke opplevde glutenfri kost som en helsemessig fordel for egen del.

Så langt tyder svarene på at det ikke er en særlig stor andel som spiste glutenfritt fordi det var "mote", men at de spiste det av helsemessige årsaker. :)

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde det først ble på moten i 2009-2010. Jeg har Cøliaki, men før da var det ingen som hadde hørt om gluten og som forsto hva jeg mente når jeg forsøkte å forklare hva jeg ikke kan spise. 

Anonymkode: 9a13c...982

Det var vel på det tidspunktet at kunnskapen om glutenfri mat hadde nådd de fleste, men det startet en god del år tidligere enn det.

Da jeg startet med glutenfri kost i 1997 var det minimalt med glutenfri alternativer å få tak i, men det var ikke så mange årene senere at utvalget begynte å bli bedre på grunn av økt etterspørsel.
Jeg husker spesielt rundt 2005, da det kom en hardnakket myte om at speltmel var glutenfritt, og kunne tåles av cøliakere.  Den myten var så standhaftig at helsemyndighetene i Danmark måtte gå ut for å avkrefte myten.
Det var på denne tiden at glutenfri kost begynte å få rotfeste hos de som hadde IBS og IBD, men som ikke hadde påvist cøliaki.  (Jeg har både IBD og cøliaki, og fikk med meg mange diskusjoner om temaet)

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Takk for svar alle sammen.

Av de 11 som har spist glutenfritt, er det bare 2 som ikke har fortsatt med det, og det var utelukkende fordi de ikke opplevde glutenfri kost som en helsemessig fordel for egen del.

Så langt tyder svarene på at det ikke er en særlig stor andel som spiste glutenfritt fordi det var "mote", men at de spiste det av helsemessige årsaker. :)

Jeg tenker at når et eller flere "symptomer" begynner spre seg i befolkningen, så er det som regel mer sannsynlig at vi faktisk har en sykdom eller plage som sprer seg av en eller annen grunn, ikke at placeboeffekten setter seg i flere titusen mennesker. Jeg tror nok også at mennesker med IBS har økt, noe som betyr at mennesker som reagerer negativt på hvete har økt (+ andre matvarer)

Synes også det er noe spesielt at folk kan være med på at noen mennesker blir dårlige i magen av løk, chilli eller brokkoli, men med en gang hvete blir nevnt så er de hypokondere. 

Skrevet

Gluten er et protein, det er ikke styggedommen sjøl.  IBS og cøliaki, hold deg unna.  Oss andre tåler fint å spise en bolle!  Dere kaster penger ut av vinduet.  Du reagerer mest sannsynligvis mye mer på fruktaner i melet enn av proteinet. 

https://brodogkorn.no/fakta/gluten/

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at når et eller flere "symptomer" begynner spre seg i befolkningen, så er det som regel mer sannsynlig at vi faktisk har en sykdom eller plage som sprer seg av en eller annen grunn, ikke at placeboeffekten setter seg i flere titusen mennesker. Jeg tror nok også at mennesker med IBS har økt, noe som betyr at mennesker som reagerer negativt på hvete har økt (+ andre matvarer)

Synes også det er noe spesielt at folk kan være med på at noen mennesker blir dårlige i magen av løk, chilli eller brokkoli, men med en gang hvete blir nevnt så er de hypokondere. 

Jeg er ikke uenig med deg, som du ser i startinnlegget mitt var jeg veldig bastant på at jeg trodde de som spiste glutenfritt gjorde det fordi det var helsemessig positivt for dem på den ene eller andre måten.
Likevel har jeg fått nyansert synet litt når en del i etterkant har innrømmet at de spiste glutenfritt fordi de trodde det var sunnere, ikke fordi de hadde helseplager som kanskje kunne bli lindret ved et slikt kosthold.

Jeg tror fremdeles dette gjelder et veldig lite mindretall, men at de finnes vet jeg med sikkerhet.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Peonjenta skrev:

Gluten er et protein, det er ikke styggedommen sjøl.  IBS og cøliaki, hold deg unna.  Oss andre tåler fint å spise en bolle!  Dere kaster penger ut av vinduet.  Du reagerer mest sannsynligvis mye mer på fruktaner i melet enn av proteinet. 

Men hva hjelper det om man reagerer på fruktan eller gluten? De fleste meltyper med gluten er også høye på fruktaner, og de fleste glutenfrie produkter er lave om de ikke er tilsatt fra andre kilder. Ergo må man jo spise glutenfritt om det så er gluten eller noe annet man reagerer på. 

Jeg synes ikke det er gøy å spise glutenfritt og alltid måtte lage to versjoner av maten. Får jo ikke støtte, så blir vedlig dyrt å lage glutenfri pasta til alle for eksmeple. Men jeg kan ikke spise hvetemel etc. uansett hva det er kroppen min ikke liker med det. Jeg blir så og si sengeliggende i en uke. Store smerter i magen, ekstremt kvalm, dårlig mage, utslitt så jeg bare sovner. Altså jeg sovnet i gangen en gang, satte meg ned for å ta på skoene, så plutselig våknet jeg to timer senere (Har prøvd å teste og blindtestet innimellom med hvetemel for å se om jeg faktisk reagerer på det). Trøttheten og kvalmen er det som kommer først, og etter et par dager er magen ødelagt og jeg er "død" i en uke. 

Anonymkode: 9df28...ac6

AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er ikke uenig med deg, som du ser i startinnlegget mitt var jeg veldig bastant på at jeg trodde de som spiste glutenfritt gjorde det fordi det var helsemessig positivt for dem på den ene eller andre måten.
Likevel har jeg fått nyansert synet litt når en del i etterkant har innrømmet at de spiste glutenfritt fordi de trodde det var sunnere, ikke fordi de hadde helseplager som kanskje kunne bli lindret ved et slikt kosthold.

Jeg tror fremdeles dette gjelder et veldig lite mindretall, men at de finnes vet jeg med sikkerhet.

Trodde ikke du mente at de var alle hypokondere, var mer ment som en tillegsskommentar. Men selvsagt er det alltid noen gærne innenfor alle områder. Du har gærne ateitser, religiøse, kreftsyke, mødre, fedre, allergikere og du har selvsagt mennesker som er hypokondere innenfor alle områder

AnonymBruker
Skrevet
På 15.3.2018 den 22.49, Peonjenta skrev:

Gluten er et protein, det er ikke styggedommen sjøl.  IBS og cøliaki, hold deg unna.  Oss andre tåler fint å spise en bolle!  Dere kaster penger ut av vinduet.  Du reagerer mest sannsynligvis mye mer på fruktaner i melet enn av proteinet

Jeg lurte lenge på om jeg skulle svare på dette siden det var utenfor temaet, men jeg valgte å gjøre det likevel.

Jeg er enig med deg i at gluten ikke er styggedommen selv, og at det er stor mulighet for at mange reagerer mer på fruktanene i melet enn på glutenet, men hva hjelper det?
Det er såpass mye fruktaner i bygg, rug og hvete at de fleste som reagerer på fruktaner må kutte ut disse kornsortene uansett.

Skal man spise mat lav på fruktaner må man spise glutenfritt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ei venninne av meg pådro seg glutenallergi fordi hun trodde glutenfritt var sunt. Hun angrer bittert. Er toskeskap å kutte ut ting man tolererer.

Anonymkode: 2cab9...343

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Ei venninne av meg pådro seg glutenallergi fordi hun trodde glutenfritt var sunt. Hun angrer bittert. Er toskeskap å kutte ut ting man tolererer.

Anonymkode: 2cab9...343

wat? Det er ikke sånn det fungerer

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...