Gå til innhold

Barna med de fire bokstavene...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil gjerne høre litt om andres situasjon rundt lyten, ADHD/ADD. F.eks hvor hardt rammet er barnet? Hva er mest utfordrende? Har du/dere avlastning? Hvilke fritidsaktiviteter går de på? Flere i familien med samme diagnose? Etc. Nevn gjerne alder på barnet.

Anonymkode: 53dc7...62c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Jeg har en sønn på 6 år som ble ferdigutredet for ADHD i november i fjor.
Han har alltid vært en svært aktiv, temperamentsfull og morsom skrue. Da han begynte på skolen forandret ganske mye seg og det gjorde han også. Han ble mer utagerende, slo veldig mye og var ufin på en verbal måte. Han har vært innunder PPT siden han var 3 år grunnet sosiale vansker og konsentrasjonsproblemer, men det ble ikke videre utredning da. Sommeren han skulle begynne på skolen begynte utredningen. Han har problemer med å sitte i ro på stolen sin, problemer med å komme inn i lek samt det å være i en lek som ikke er styrt av han, problemer med å holde fokus på ting som ikke interesserer han. Han har blitt mer fysisk og verbal på en negativ måte etter skolestart, svingete i humøret hvor periodene kan vare opp til 1-2 uker. Brudd i rutiner er en dårlig ting for han - nå etter vinterferien har vi fortsatt problemer.

Han er en veldig oppegående og smart gutt med et stort hjerte og mye empati. Han elsker å glede andre, og blir veldig fort glad (les: gjerne litt for glad mange ganger) Han er enten SKIKKELIG glad eller SKIKKELIG sint. 

Vi har lært mye med DUA og COS kurs, samt veiledning hjemme, og føler vi nå blir kjent med sønnen vår på nytt. 

Vår sønn går pr.d.d. ikke på noe fritidsaktivitet, men han har gått på fotball. Knakk foten i fjor, og skal snart starte oppigjen med fotballen så sant vi ser det fungerer. Lekser er ofte et mareritt, så dette er nødt til å fungere før noe fritidsaktivitet blir aktuelt. 

Når det kommer til andre i familien med diagnosen blir jeg selv pr. skrivende stund utredet for ADHD. Far har uten tvil diagnosen (han er dog u-utredet). Vi har også en jente på 2-3 år som er for tidlig å si noe om. 
Jeg kan også meddele at jeg tror både min far og søster har samme diagnosen. 

Om du lurer på noe mer kan du bare spørre. 

• Liker 1
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Er dette en veldig arvelig diagnose?

Skrevet (endret)

Har to barn med diagnosen

Gutt 18 er hardt rammet. Har tillegsdiagnosen Asperger syndrom i lettere grad. Fikk adhd diagnosen da han var 4 og AS da han var 9.

utfordring er å komme i gang med ting, tar lenger tid å lære ting og er ekstremt hyperaktiv

Han er ellers veldig skoleflink.

Veldig avhengig av rutiner, men blir bedre og bedre jo eldre han blir.

Han spiller i korps (3 stk)

Gutt 16 er moderat rammet. Fikk diagnosen da han var 9.

utfordringer: kjeder seg lett og finner på mye tull, total mangel på impulskontroll og et ekstremt sinne.

Ble dårlig behandlet av lærere på barneskolen og det hjalp ikke på oppførselen. Fikk mye hjelp av kontaktlærer og sosiallærer på ungdomsskolen og kom seg veldig.

Er ikke så mye sint lenger, fortsatt mangel på impulskontroll.

har spilt i korps, men sliter i store forsamlinger. Spiller nå gitar.

Avlastning fungerte dårlig for oss, da rutinebruddet skapte mye mer slit enn å ha de selv hele tiden.

Bare å spørre om du lurer på mer

glemte å si at far har vært utredet, men ikke fått diagnosen

Endret av Celtic Heart
Skrevet
19 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Er dette en veldig arvelig diagnose?

Jeg tror det er ganske genetisk, ja. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slenger meg på her da jeg også har en del ting jeg lurer på i forhold til diagnosen. 

Sønnen min er 7 år og er til utredning for ADHD nå. Han har vært innunder ppt siden han var 4 pga. Språkvansker og sosiale vansker. Mistanken om ADHD kom snikendes fra han var ca 4 år.

Han har alltid vært mer aktiv enn det andre på hans alder er, og har alltid hatt store problemer med å sitte stille med en aktivitet eller når det er forventet (med mindre det er noe som fenger interessen hans). 

De sosiale vanskene hans har av og til fått meg til å lure på om det kan være noe i autismespekteret. Jeg tror ikke det, men jeg blir ikke veldig overrasket om de i løp av utredningen ønsker å kartlegge det nærmere.

Han har problemer med å forstå andre, han mistolker ofte andres ansiktsuttrykk og forstår ikke når andre på hans alder blir lei av å høre om edderkopper (han har en sterk interesse for edderkopper og skriver blant annet faktabøker om ulike edderkopper). Han er også veldig avhengig av faste rutiner og lager sine egne "ritualer" av og til. I tillegg tar han ting veldig bokstavelig.

Det som taler imot autismespekteret er at han kan delta i rollelek, men det blir ofte veldig repitetiv lek hvor det samme skjer om igjenn og om igjenn.

På skolen er han veldig urolig og blir ofte utargerende, noe som har ført til at han har en assistent på seg 100%. Hjemme går det bedre da det er roligere omgivelser enn på skolen. Han sier selv han blir stresset når det er mye bråk og mange folk rundt ham.

Jeg lurer litt på hvordan deres barn beskeiver "problemene" sine? Sønnen min sier at han "ikke føler seg normal", at han "av og til mister hjernen og klarer ikke tenke" og at han føler hjernen sin er delt i to hvor den ene delen er vanlig og den andre er mørk og gjør at han gjør dumme ting, samt at han ikke klarer å styre når han bruker hvilken del.

Anonymkode: 836ce...c7c

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg slenger meg på her da jeg også har en del ting jeg lurer på i forhold til diagnosen. 

Sønnen min er 7 år og er til utredning for ADHD nå. Han har vært innunder ppt siden han var 4 pga. Språkvansker og sosiale vansker. Mistanken om ADHD kom snikendes fra han var ca 4 år.

Han har alltid vært mer aktiv enn det andre på hans alder er, og har alltid hatt store problemer med å sitte stille med en aktivitet eller når det er forventet (med mindre det er noe som fenger interessen hans). 

De sosiale vanskene hans har av og til fått meg til å lure på om det kan være noe i autismespekteret. Jeg tror ikke det, men jeg blir ikke veldig overrasket om de i løp av utredningen ønsker å kartlegge det nærmere.

Han har problemer med å forstå andre, han mistolker ofte andres ansiktsuttrykk og forstår ikke når andre på hans alder blir lei av å høre om edderkopper (han har en sterk interesse for edderkopper og skriver blant annet faktabøker om ulike edderkopper). Han er også veldig avhengig av faste rutiner og lager sine egne "ritualer" av og til. I tillegg tar han ting veldig bokstavelig.

Det som taler imot autismespekteret er at han kan delta i rollelek, men det blir ofte veldig repitetiv lek hvor det samme skjer om igjenn og om igjenn.

På skolen er han veldig urolig og blir ofte utargerende, noe som har ført til at han har en assistent på seg 100%. Hjemme går det bedre da det er roligere omgivelser enn på skolen. Han sier selv han blir stresset når det er mye bråk og mange folk rundt ham.

Jeg lurer litt på hvordan deres barn beskeiver "problemene" sine? Sønnen min sier at han "ikke føler seg normal", at han "av og til mister hjernen og klarer ikke tenke" og at han føler hjernen sin er delt i to hvor den ene delen er vanlig og den andre er mørk og gjør at han gjør dumme ting, samt at han ikke klarer å styre når han bruker hvilken del.

Jeg ser at du skriver at du ikke tror han har noen form for autisme, men det høres uansett veldig likt ut som sønnen til søsteren min, og han har det. 

Anonymkode: c0848...6f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at du skriver at du ikke tror han har noen form for autisme, men det høres uansett veldig likt ut som sønnen til søsteren min, og han har det. 

Anonymkode: c0848...6f5

Det kan godt være han har, jeg er bare litt usikker på dette med rollelek, pluss at noen av trekkene jeg har nevnt er ikke nødvendigvis noe som er veldig påfallende for alle.

I barnehagen mente de for eksempel at han var kjempeflink med rollelek og hadde en god fantasi, men når vi observerer eller leker med ham selv får vi fort øye på at det er det samme som gjentas og/eller at han leker ut ting han har sett på tv akuratt slik det var der. Dersom noen skal bli med i leken må de også bli med på det "manuset".

AnonymBruker
Skrevet

ADHD her!!! 18 år. 5,9 i snitt. Norgesmester i flere idretter i min klasse. Synes nesten synd på dere andre som ikke har diagnosen. Får man bare tilrettelagt utfordringene, er vi med ADHD i en egen klasse sammenlignet med resten av befolkningen. Kjell Inge Røkke er et premieeksempel på en suksess, men samtidig en dust og. Dere har ikke nubbesjans!!!!!!!

Anonymkode: 354c0...62e

AnonymBruker
Skrevet

Har inntrykk at det med ADHD også følger noen trekk som er litt narsissistiske. Dvs høye tanker om egne prestasjoner, manglende empati, selvopptatthet og egoisme. Med manglende empati mener jeg ikke at de ikke evner å sympatisere med dem som har det vondt, men jeg mener mangler evnen til å sette seg inn i og forstå hvordan mennesker som er annerledes enn dem selv tenker og føler. Slik at det følelsesmessige registeret blir begrenset til de følelsene og motivene som vedkommende selv har.  Er dette noe andre kjenner igjen??

En annen til jeg lurer på er om dere tror dette er medfødt eller kan ha kommet av vaksine, mat?

Anonymkode: c1ed1...c6d

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 16.3.2018 den 15.43, AnonymBruker skrev:

Det kan godt være han har, jeg er bare litt usikker på dette med rollelek, pluss at noen av trekkene jeg har nevnt er ikke nødvendigvis noe som er veldig påfallende for alle.

I barnehagen mente de for eksempel at han var kjempeflink med rollelek og hadde en god fantasi, men når vi observerer eller leker med ham selv får vi fort øye på at det er det samme som gjentas og/eller at han leker ut ting han har sett på tv akuratt slik det var der. Dersom noen skal bli med i leken må de også bli med på det "manuset".

De med autisme kan også leke rollelek, men gjerne tillært slik du forklarer. Høres mye ut som barnet mitt med autisme og adhd. Han leker også rollelek men mer begrenset til daglige ferdigheter/tillært :-)

Anonymkode: a5a02...d01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...