AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #1 Skrevet 14. mars 2018 12 -årin sier at jeg er for streng. Jeg krever at han husker å ta med tingene sine fra skolen og gjøre lekser skikkelig, gjøre seg klar for trening og ta ansvar og huske alt på vei hjem fra treningen. Dagens eksempel. Han kommer hjem, småfrekk og klager på at han må gjøre leksen. Oppdager at han har glemt boken på skolen. Vi kjører til skolen og han henter den. Han gjør leksen og slurver og setter seg ned for å spille. Jeg sier st han må gjøre leksen skikkelig og så spille. Samtidig oppdager jeg at han har ikke penalet . Nei, han tror han har mistet det og husker ikke hvor han har glemt det. Dette er andre gang han mister penalet de siste 3-4 ukene. Har kjøpt nytt for ikke lenge siden. Da blir jeg irritert og sier at nå kjører vi på skolen igjen og leter etter det.vi fant det på skolen i ,,gjenglemt,, kurven. Man kan ikke miste ting hele tiden. Åh nei da kan han ikke spille og streame på youtube pga alt styret mitt. At jeg er så streng, masete og forferdelig mor. Hele fokuset er bare på spillet og hvor mye han skal spille. Jeg bare ga beskjed at i dag tar vi pause fra spilling og negynner på nytt i morgen der manskal ha fokus på de viktige tingene og resten går til spillingen. Anonymkode: 8f46b...188 1
skruf Skrevet 14. mars 2018 #2 Skrevet 14. mars 2018 (endret) Jeg synes ikke du er for streng (her ville jentungen pent fått gått eller syklet til skolen for å hente det hun hadde glemt igjen...30min å gå) Synes det er bra at du er konsekvent på at lekser går foran spilling. Ikke lekser, ikke spilling. Slurvete lekser=gjøre det om igjen. Ikke gi etter Men den glemsomheten og vimsinga hører nok alderen til også, 12 år og puberteten kicker inn. Hormoner inn, vett og forstand ut. Jeg er helt for at barn skal ta ansvar selv, men vi foreldre må ha et hovedloverblikk. Sjekk ukeplanen for hver uke, og følg med når de har prøver og innleveringer. I verste vimsealderen så kan det være greit å si f.eks «husk å ta med norskboka hjem, du må lese til prøven på onsdag» Edit: de fleste barn synes foreldrene sine er noen strenge kjipinger. Det gjelder seg lekser, innetider, kosthold, leggetid.. Men vi er jo strenge kjipinger fordi vi er innmari glade i disse småtrolla våre og vil deres beste Endret 14. mars 2018 av skruf 11
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #4 Skrevet 14. mars 2018 Du gjør HELT rett! Hilsen lærer Anonymkode: 91dcf...6bf 5
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #5 Skrevet 14. mars 2018 Høres ut som om guttungen er i ferd med å utvikle spilleavhengighet. På tide med en lengre, spillefri periode. Og deretter en avtale om null spilling dersom bøker, penal etc. er med hjem fra skolen, og leksene gjort skikkelig (ja, det betyr at dere foreldre må sjekke leksene når de er gjort). Anonymkode: 56c43...767 5
bortebra Skrevet 14. mars 2018 #6 Skrevet 14. mars 2018 Jeg reagerer mer på at du utleverer ungen til fremmede på nettet på denne måten, og med såpass mye aggresjon at jeg lurer på om han bare bruker feil ord, ikke mener streng, men hissig?
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #7 Skrevet 14. mars 2018 Takk for svarene. Ja det er alt for mye fokus på spilling og det skal vi redusere. Har til og med vært grei og kjørte ham til og fra skolen for å hente det han glemte. Alt som krever innsats er mas og kjedelig og han har tendens å være småfrekk når han må gjøre noe han ikke vil. Frekkheten alsepterer jeg ikke. ts Anonymkode: 8f46b...188 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #8 Skrevet 14. mars 2018 Gi beskjed om en fast mengde spilletid pr dag. Gi også klar beskjed om at for hver ting som er glemt mister han en viss tid av spilletiden (for eksempel en time spill pr dag, har han glemt en bok og et pennal mister han 10 minutter x 2.) Gi også eksempler på hva du ser på som frekk prat og frekk oppførsel, og at han mister tilsvarende tid når han er frekk. Blir det rabalder når du gjennomfører, fjern hele pc'en (eller hva han nå spiller på). Da får han ikke spille i det hele tatt. Ha det borte noen dager før du igjen innfører samme regler. Han kommer sannsynligvis til å miste all spilletiden noen ganger. Da vil konfliktnivået øke betydelig! Da må du stå på ditt og fjerne spillet (ikke bare be ham skru av, men fjerne pc/konsoll/strømkabel, hva som er enklest for deg...Gi også klar og tydelig beskjed om at du IKKE kjøper noe som helst nytt dersom han i frustrasjon smeller neven i pc'en.... Jeg har selv en 12-åring. Hun er riktignok jente, og hun er ikke frekk, men hun har en tendens til å somle fordi hun glemmer tiden fordi hun sitter med Netflix eller telefonen. En gang jeg skulle kjøre henne og tre venninner i svømmehallen dro jeg uten henne, og kjørte bare de tre andre. Det var ikke snakk om å komme for sent for å hente de andre fordi HUN ikke passet tiden. Det skal ikke gå ut over andre at man glor på en skjerm. Jentungen ble spak som aldri før. Jeg kjeftet ikke, ga bare beskjed om at jeg dro. Kjeftet heller ikke da jeg kom tilbake. Hun har til dags dato etter det ikke glemt et klokkeslett eller vært for treg til avtaler. Hun vet jeg gjennomfører. Vi hadde selvfølgelig en prat i ettertid om respekt for andres tid og å holde sin del av avtaler. Anonymkode: 1e9b9...1c8 7
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #9 Skrevet 14. mars 2018 Du er ikke streng. Jeg ber min snart 12årige datter gå tilbake på.skolen, for å hente leksebøkene. Datteren min er også frekk til tider. Og blir det mye krangling med lekser, så blir det ingen fritidsaktivitet eller internett. Anonymkode: a99ff...e1c
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #10 Skrevet 14. mars 2018 Hadde bedt han kjøpe nytt penal selv om han fortsetter å miste det. Så skal du se hvor sjeldent det skjer. Anonymkode: 4dc84...b75 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #11 Skrevet 14. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du gjør HELT rett! Hilsen lærer Anonymkode: 91dcf...6bf Dere lærere kunne kanskje lære litt av Ts ja. Anonymkode: b94b3...989
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #12 Skrevet 14. mars 2018 Jeg kjenner meg igjen. Min 11 åring er helt lik. Jeg har en avtale med læreren at jeg bare kan sende henne en sms om hva som er glemt og hva hun skal minne han på å ta med den dagen. Han er super distré og glemmer alt, absolutt alt. Har kjørt tilbake til skolen og lett etter alt tror jeg. Du er absolutt ikke for streng. Men det er klart at barnet synes det, når du "går i veien" for spillingen. Spilletider er nok lurt ja. Anonymkode: f1797...e9a
Sillyline Skrevet 14. mars 2018 #13 Skrevet 14. mars 2018 Grøss, nå fikk jeg flashbacks tilbake til skoletiden... Jeg var den som var glemsom og slurvete, og som heller kunne sette meg ned for å spille. Det var ufattelig vondt å bli irettesatt hele tiden, av veldig mange. Først i voksen alder fikk jeg diagnosen ADHD. Plutselig falt mange brikker på plass. Hvorfor jeg var som jeg var, både når det kom til glemsomhet og slurving, og higen etter å heller spille. All den kjeften og tilsnakket jeg fikk som barn har laget store arr. Det er ikke godt når andre blir irriterte så ofte. Til slutt blir det som at man bare gir opp, fordi man vet at noen blir oppgitt eller irritert uansett. Jeg har flere ganger tenkt på at dersom jeg hadde møtt noen av lærerne mine nå, i voksen alder, så hadde jeg stilt de til veggs og konfrontert de med hvordan de var mot meg i skoletiden. Slutt med det! Ikke bli irriterte eller oppgitte!! Oppmuntre heller til gode vaner, ikke fokusér på de dårlige. Nå kan det være utallige grunner til at barnet ditt er som det er, og det trenger absolutt ikke å være ADHD. Men det KAN være en eller annen diagnose inni bildet, og da gjør irritasjon det bare verre. 1
Gjest making.a.mess Skrevet 14. mars 2018 #14 Skrevet 14. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: 12 -årin sier at jeg er for streng. Jeg krever at han husker å ta med tingene sine fra skolen og gjøre lekser skikkelig, gjøre seg klar for trening og ta ansvar og huske alt på vei hjem fra treningen. Dagens eksempel. Han kommer hjem, småfrekk og klager på at han må gjøre leksen. Oppdager at han har glemt boken på skolen. Vi kjører til skolen og han henter den. Han gjør leksen og slurver og setter seg ned for å spille. Jeg sier st han må gjøre leksen skikkelig og så spille. Samtidig oppdager jeg at han har ikke penalet . Nei, han tror han har mistet det og husker ikke hvor han har glemt det. Dette er andre gang han mister penalet de siste 3-4 ukene. Har kjøpt nytt for ikke lenge siden. Da blir jeg irritert og sier at nå kjører vi på skolen igjen og leter etter det.vi fant det på skolen i ,,gjenglemt,, kurven. Man kan ikke miste ting hele tiden. Åh nei da kan han ikke spille og streame på youtube pga alt styret mitt. At jeg er så streng, masete og forferdelig mor. Hele fokuset er bare på spillet og hvor mye han skal spille. Jeg bare ga beskjed at i dag tar vi pause fra spilling og negynner på nytt i morgen der manskal ha fokus på de viktige tingene og resten går til spillingen. Anonymkode: 8f46b...188 Tenåringer har hodet under armen og armen i bind... og de syntes alltid man er for streng. Det er umulig å få de til å gjøre noe som helst om man ikke passer på som en smed. Du er ikke for streng. Jeg forventer: rydding av rom i ny og ne,skittentøy til vaskerommet, stå opp før lunsj på fridager, huske gymtøy, bøker og beskjeder fra skolen samt selvsagt lekser. Komme seg til skolen. Det er åpenbart aaaaaaltfor mye og blir et drama uten like om jeg må mase for å få det gjort. Ungdommene i dag er utsatt for så mye press må skjønne, så de trenger mye hvile... (og tid til netflix...)
Gjest making.a.mess Skrevet 14. mars 2018 #15 Skrevet 14. mars 2018 2 minutter siden, Sillyline skrev: Grøss, nå fikk jeg flashbacks tilbake til skoletiden... Jeg var den som var glemsom og slurvete, og som heller kunne sette meg ned for å spille. Det var ufattelig vondt å bli irettesatt hele tiden, av veldig mange. Først i voksen alder fikk jeg diagnosen ADHD. Plutselig falt mange brikker på plass. Hvorfor jeg var som jeg var, både når det kom til glemsomhet og slurving, og higen etter å heller spille. All den kjeften og tilsnakket jeg fikk som barn har laget store arr. Det er ikke godt når andre blir irriterte så ofte. Til slutt blir det som at man bare gir opp, fordi man vet at noen blir oppgitt eller irritert uansett. Jeg har flere ganger tenkt på at dersom jeg hadde møtt noen av lærerne mine nå, i voksen alder, så hadde jeg stilt de til veggs og konfrontert de med hvordan de var mot meg i skoletiden. Slutt med det! Ikke bli irriterte eller oppgitte!! Oppmuntre heller til gode vaner, ikke fokusér på de dårlige. Nå kan det være utallige grunner til at barnet ditt er som det er, og det trenger absolutt ikke å være ADHD. Men det KAN være en eller annen diagnose inni bildet, og da gjør irritasjon det bare verre. Jo det er nå så, men man kan ikke bruke det som hvilepute heller. Har man glemt noe så må man tilbake etter det. Eller bli påmint det noen ganger. Har adhd selv og ble aldri påmint noe. Hadde heller aldri med en bok og skolegangen ble deretter..
solmåneogstjerner Skrevet 14. mars 2018 #16 Skrevet 14. mars 2018 (endret) 2 timer siden, bortebra skrev: Jeg reagerer mer på at du utleverer ungen til fremmede på nettet på denne måten, og med såpass mye aggresjon at jeg lurer på om han bare bruker feil ord, ikke mener streng, men hissig? Utleverer? Hun sier jo ingenting som kan identifisere ham? Til ts: Jeg synes du er akkurat passe streng 😊 Endret 14. mars 2018 av solmåneogstjerner
Sillyline Skrevet 14. mars 2018 #17 Skrevet 14. mars 2018 12 minutter siden, Mrs.Purdey skrev: Jo det er nå så, men man kan ikke bruke det som hvilepute heller. Har man glemt noe så må man tilbake etter det. Eller bli påmint det noen ganger. Har adhd selv og ble aldri påmint noe. Hadde heller aldri med en bok og skolegangen ble deretter.. Nei, er ikke snakk om å bruke noe som hvilepute. Men det går fint an å løse ting uten irritasjon. Glemmer man ting, ja vel. Da går man tilbake og henter det, uten å gjøre en greie ut av det. Så kan man oppmuntre til å sjekke en gang ekstra neste gang. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #18 Skrevet 14. mars 2018 Her sluttet 12 åringen å glemme når han måtte GÅ tilbake skolen for og hente bøker osv. Anonymkode: a087a...269 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #19 Skrevet 15. mars 2018 Syns ikke du er for streng. Om man har glemt noe, må man ordne opp i det, det gjelder alle. Det er ingen unntak. Du gjør han en god tjeneste, som han ikke ser enda. Du hjelper han gjennom skolen og sørger for at han får gjort og lært det han skal. Jeg har et søsken som var et surrehode og en grinebiter av en annen verden da vi var yngre. Skolen var noe herk, og det var foreldre også! Det var mest skulking av skolen da, men jeg husker mamma faktisk droinn til byen, fant søskenet mitt, og leverte hn tilbake i klasserommet når lærerne ringte og ga beskjed. Og lignende. Det viste seg etterhvert at det var div psykiske og (usynlige) fysiske årsaker, men dess viktigere at foreldre fulgte med. Nå er vi voksne, og selvfølgelig med noe tilrettelegging og hjelp på veien er søskenet mitt i gang med en god utdannelse. Men det er jo fordi foreldra mine aldri har gitt opp, og de har stått på. Så er det kjipt å se folk jeg har vokst opp med, som nå går på nav og har fått sosial angst fordi foreldra bare lot de sitte inne og spille data hele dagen. Anonymkode: 92f2f...3a4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #20 Skrevet 15. mars 2018 Selvfølgelig synes han du er for streng. Han er 12 og vil gjøre som han vil. Men det er jo heldigvis ikke han dom bestemmer hvor streng du skal være Anonymkode: 1e02f...ac8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå