Gå til innhold

Brystoperasjon?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en jente på 18 år, og har siden puppene mine begynte utviklingen sin hatt store komplekser for dem. De er svært ulike i både størrelse og fasong, og det fargede området rundt nippelen er digert, aldri sett noen med noe så stort som jeg, i forhold til størrelsen på resten av brystet. Jeg hater virkelig brystene mine, og vil helst la være å vise de frem til noen, vil helst ikke se dem selv en gang. Dette går ekstremt utover selvtilliten min, og jeg lurer egentlig på om dette er noe man kan få dekket operasjon på, da det påvirker meg sånn psykisk?

Anonymkode: 0c484...c87

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil du heller vise frem et par bryst med store og omfattende arr etter en operasjon? Det er nemlig alternativet. 

Begynn å akspetere kroppen din slik du er laget, kirurgi er ingen god løsning fordi det gir arr. Nrystene dine er i utvikling resten av livet og de skal forhåpentlivis en dag brukes til å gi et nytt lite menneske mat. Opererer du dem i ung alder kan du skade den muligheten både for deg selv og for dine fremtidige barn. 

Få fastlegen din til å vurdere brystene din. Da får du tilbakemelding på om kirurgi er noe som faller innenfor det offentlige helsevesenet og at du dermed har en medisinsk grunn for å vurdere operasjon.

Anonymkode: 726e6...75a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Brystvorte for faen! Mener deg deg gammel nok til å bli operert bør du klare å si hva det heter, nippel er en skrue. Og nei, misnøye med brystene får du ikke dekket operasjon for. De er heller ikke ferdig utvokst på mange år, ro ned. 

Anonymkode: 4f1b3...9f2

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil du heller vise frem et par bryst med store og omfattende arr etter en operasjon? Det er nemlig alternativet. 

Begynn å akspetere kroppen din slik du er laget, kirurgi er ingen god løsning fordi det gir arr. Nrystene dine er i utvikling resten av livet og de skal forhåpentlivis en dag brukes til å gi et nytt lite menneske mat. Opererer du dem i ung alder kan du skade den muligheten både for deg selv og for dine fremtidige barn. 

Få fastlegen din til å vurdere brystene din. Da får du tilbakemelding på om kirurgi er noe som faller innenfor det offentlige helsevesenet og at du dermed har en medisinsk grunn for å vurdere operasjon.

Takk for svar:)

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

For noe fjas. For det første så blekner arrene etter en tid.  Og arrene er aldeles ikke skjemmende.  Jeg fikk fikset brystene mine for få år siden. Og man kan ikke se at en kirurg har vært borti brystvortene engang.  Og arrene er under brystene, og lite synlig. 

Kirurgi ER en god løsning for mange, hvis det går ut over livskvaliteten.  Jeg fikk det i hvert fall enormt mye bedre, etter at jeg tok operasjon. Eneste jeg angrer på er at jeg ikke opererte meg mange år tidligere. 

Og forresten.  Mange fastleger har ikke snøring ang hvem som får dekket brystoperasjon eller ikke. Min fastlege sa det var bortkastet å sende en henvisning til sykehuset. For jeg ville aldri få det dekket, pga hun mente brystene var "greie nok". Vel, det var de ikke. Og jeg fikk innvilget operasjon etter første konsultasjon på sykehuset. 

• Liker 3
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg gikk gjennom brystoperasjon av nettopp den grunnen du skildrer. Smertehelvette og risikoen var absolutt verdt det!

De som ikke vet hvordan det følels, kan la være å kommentere. I det minste la vær å kommenter nedlatende, er ikke dere voksne mennsker?? 

To små arr er i mitt tilfelle mye bedre enn slik de var. På vidregående klarte jeg ikke engang å dusje med andre tilstede etter gymmen, ei se brystene mine i speilet. 

Selvsagt, klarer man å akseptere brystene er jo det absolutt det beste, men det er ikke alltid det går.. mine bryster stoppet å utvikle seg når jeg var 14 år, så du kan si jeg var veldig klar da jeg gikk til min første konsultasjon. Å få dekt operasjonen var aldri noe tema, for jeg tok det forgitt at det ikke gikk. Dog sa kirurgen min i ettertid at dersom jeg hadde smurt meg med litt tolmodighet kunne jeg fått det dekt. Synd, selvsagt, men 33000kr er når jeg tenker på det nå en veldig liten sum for å få selvtilliten tilbake, samt som jeg ikke trenger å skamme meg over brystene lenger. 

Og nei, det går på ingen måte utover amming den dagen du skal stifte familie.

Dersom du har tolmodighet til prossessen en må gjennom for å få det dekt, gjør du det! Jeg fikk beskjed om at i mitt tillfelle kunne jeg få det dekt, da det gikk såpass utover livskvaliteten. 

Og ja, det er en risiko å gå gjennom en slik operasjon. Jeg har selv måttet gjenta operasjonen, da første ikke gikk som det skulle i ettertid. Likevel, jeg angrer ikke i det heletatt! 

AnonymBruker
Skrevet
På 14.3.2018 den 18.01, AnonymBruker skrev:

Jeg er en jente på 18 år, og har siden puppene mine begynte utviklingen sin hatt store komplekser for dem. De er svært ulike i både størrelse og fasong, og det fargede området rundt nippelen er digert, aldri sett noen med noe så stort som jeg, i forhold til størrelsen på resten av brystet. Jeg hater virkelig brystene mine, og vil helst la være å vise de frem til noen, vil helst ikke se dem selv en gang. Dette går ekstremt utover selvtilliten min, og jeg lurer egentlig på om dette er noe man kan få dekket operasjon på, da det påvirker meg sånn psykisk?

Anonymkode: 0c484...c87

Lær deg å leve med den kroppen du har fått tildelt. 

Bryst og andre organer vi har to av er aldri speilvendtbilder av hverandre gi er heller ikke symetriske med 100 % nøyaktighet. 

Å operere bryst på en 18. åring er galskap, det vil du forstå på sikt. 

Å få dekket brystoperasjoner er noe man gjør når man har et fysisk problem av noe størrelse. Når hovedproblemet sitter i selvtilliten så er det psykolog man får dekket. Kirurgi er da heller ikke løsningen. 

Gå og snakk med  fastlegen. 

Anonymkode: 45c5f...8ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei du får ikke dekt operasjon for dette. Brystoperasjon et blandt inngrepene med mest fare for komplikasjoner og du må jo skifte ut implantatene flere ganger gjennom livet og alltid ha 50.000 tilgjengelig til hvis du merker smerter, kapsling, lekkasje osv. Ting du kan dø av om du ikke får operert med en gang. 

Store areolaer, det fargede området rundt brystvorten er helt normalt. Jeg har også det. Det går an å gjøre kirurgi for å minske det men det skaper stygt arr i ring rundt hele og går ut på å bokstavelig talt bare skjære den mindre, ta den helt av kroppen og sy den fast igjen. Grøss! Man får også et loddrett arr fra brystvorten til undersiden av puppen. Og arr av å putte inn implantater er desverre alltid synlig og på mange desverre også veldig stygge. Å operere brystene dine er ingen løsning her, men å lære seg å akseptere dem og innse de er normale :)

Anonymkode: 840f5...3fc

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei du får ikke dekt operasjon for dette. Brystoperasjon et blandt inngrepene med mest fare for komplikasjoner og du må jo skifte ut implantatene flere ganger gjennom livet og alltid ha 50.000 tilgjengelig til hvis du merker smerter, kapsling, lekkasje osv. Ting du kan dø av om du ikke får operert med en gang. 

Store areolaer, det fargede området rundt brystvorten er helt normalt. Jeg har også det. Det går an å gjøre kirurgi for å minske det men det skaper stygt arr i ring rundt hele og går ut på å bokstavelig talt bare skjære den mindre, ta den helt av kroppen og sy den fast igjen. Grøss! Man får også et loddrett arr fra brystvorten til undersiden av puppen. Og arr av å putte inn implantater er desverre alltid synlig og på mange desverre også veldig stygge. Å operere brystene dine er ingen løsning her, men å lære seg å akseptere dem og innse de er normale :)

Anonymkode: 840f5...3fc

Her er det dessverre flere feil.

1. Gjennom psykolog er det mulig å få operasjonen dekt. 

2. Ja, det er en risiko, som ved all operasjon. Både under og tiden etter. Men nei, dagens implantater kommer med garanti, som varer livet ut. Dermed er implantatene i dag laget slik at man skal slippe å bytte de ut. 

3. Og når vi er inne på garanti. Dersom det til formodning skulle gå galt etter operasjonen, vil de fleste klinikker operere gratis 2. gangen dersom du opererte ved samme klinikk første gangen. Dette er alltid lurt å sjekke opp før en evt operasjon hos aktuell klinikk. 

Ellers er jeg enig i det du sier, spesielt mtp areoler. Å minske de er svært risikabelt, da vevet kan dø kort tid etterpå. To små nesten usynlige arr kan være et mindre probleme enn problemet i utgangspunktet, nemlig mangel på selvtillit og velvære. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Eireng skrev:

Her er det dessverre flere feil.

1. Gjennom psykolog er det mulig å få operasjonen dekt. 

2. Ja, det er en risiko, som ved all operasjon. Både under og tiden etter. Men nei, dagens implantater kommer med garanti, som varer livet ut. Dermed er implantatene i dag laget slik at man skal slippe å bytte de ut. 

3. Og når vi er inne på garanti. Dersom det til formodning skulle gå galt etter operasjonen, vil de fleste klinikker operere gratis 2. gangen dersom du opererte ved samme klinikk første gangen. Dette er alltid lurt å sjekke opp før en evt operasjon hos aktuell klinikk. 

Ellers er jeg enig i det du sier, spesielt mtp areoler. Å minske de er svært risikabelt, da vevet kan dø kort tid etterpå. To små nesten usynlige arr kan være et mindre probleme enn problemet i utgangspunktet, nemlig mangel på selvtillit og velvære. 

Ingen får noe som helst av skjønnhetsoperasjoner dekket av offentlige sykehus, les via vår alles skattebetaling, ved å bruke psykolog. 

Ingen brystinplantater kommer med garanti mot innkapsling eller avvisning av kroppen. Ingen klinikker opererer heller denne typen ting gratis. I tillegg så viser du til at ts får dekket for så å snakke om klinikker? Hva svarer du egentlig på og hva prater du om? Privat eller offentlig helsehjelp? 

Skal du kritisere andres svar, så bør du i det minste vise til både lovverket for påstandene dine og forskriften der påstanden din kommer klart og markert frem. 

Om noen i det private helsevesenet vil påta seg å operere ts er jeg sterkt tvilende til. I det offentlige vil hun, slik beskrivelsen hennes av problemet er, bli kontant avvist alt hos fastlegen. 

Anonymkode: 45c5f...8ef

• Liker 1
Skrevet

Tviler ikke på din kildevisning, men har sett det selv, så kan nesten ikke si meg enig. Erfaring virker sikkert tynt, men det er min erfaring rundt temaet. 

En konsultasjon på sykehuset, så time med psykolog. Osv osv, det var en lang prosess, for som du ytrer, det skal naturligvis ikke være lett å få dekt skjønnhetsoperasjoner. MEN, det gikk.. 

Nei, ingen implantater kommer med garanti mot kapsling osv, da det er umulig å forutsi. Var heller ikke det jeg sa. Garantien går ut på at dersom kapsling skulle oppstå, vil garantien feks omfatte en korreksjon, gratis. Garantien er relativ, og varierer ut fra hvilken type implantat man velger. Garantien kommer fra produsenten, men er også visse garantier hos private klinikker

Overnevnte, som gikk gjennom offentlig helsevesen, hadde ikke behov for korreksjon, så kan ikke si om hva slags garanti som gjelder her. Det kommer helt ann på produsenten. Gratis korreksjon skjer hos private klinikker. Fikk selv gratis operasjon for 5 uker siden. 

Fastleger har dessverre delte meninger om dette, og hva man kan få dekt og ikke. 

Dette kan derfor oppsummeres i en oppfordring til ts; 

prøv. Det skader ikke å prøve. Det er vanskelig å få det dekt, men slett ikke umulig. Dog, er det viktig å få en anelse om hva garanti en evt dekt operasjon innebærer. På en annen side, kontakt også private klinikker, og hør hva slags garantier de har, samt garanti fra produsenten på deres implantater. Skal vel mye til for å få det dekt hos private klinikker, men kan kanskje i det lange løp lønne seg, i tilfelle komplikasjoner oppstår. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...