AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #1 Skrevet 14. mars 2018 Jeg tenker ofte på ubehagelige ting. Når jeg er ute og kjører bil kan jeg se for meg at jeg kjører av veien og ned i elva, inn i fjellveggen, inn i møtende trafikk, at jeg kjører på noen, osv. Når jeg er på kjøkkenet og lager mat kan jeg se for meg at jeg tar kokkekniven og stikker den i meg selv eller andre. Når jeg holder babyer ser jeg for meg at jeg mister dem i bakken. Jeg omgås folk som eier skytevåpen og ser ofte for meg at jeg kommer borti et våpen og skyter noen. Det er veldig slitsomt å bruke så mye energi på å tenke på disse grusomme tingene. Jeg tror ikke jeg ville ha gjort noen av disse tingene med vilje, jeg blir kvalm av å tenke disse tankene og visualisere konsekvensene. Det er som om hjernen min hele tiden må minne meg om hva som kan gå galt akkurat nå. Er dette normalt? Alle har det vel ikke slik? Anonymkode: 69b81...26b 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #2 Skrevet 14. mars 2018 Jeg også Jeg kaller det for tvangstanker, men vet ikke om det er det. Jeg tenker ikke sånn hele tiden, men av og til. Har funnet ut at det beste er å akseptere tanken når den kommer og så igjen fokusere på det jeg holder på med, for om du tenker at du skal få tanken til å forsvinne så forsvinner den absolutt ikke. Det blir det samme som om jeg sier til deg at du ikke skal tenke på en elefant, så vil elefant være det du tenker på. Anbefaler deg å bruke appen headspace fordi du da lettere lærer deg å akseptere følelser som kommer, og du bruker samme teknikk med tankene. Anonymkode: 07ceb...af7 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #3 Skrevet 14. mars 2018 Jeg har det slik jeg også, men tenker mindre og mindre på sånne ting fordi jeg prøver å holde meg til realiteten. Enten kan jeg tenke på at jeg nesten hadde en front mot front kollisjon med den traileren som kom litt for fort rundt svingen, eller så ksn jeg tenke "jævla idiot, lær deg å kjøre bil på smale OI EN SVANE SÅ FIN" liksom. Enten kan jeg kjøre langs en fjord og forestille meg å kjøre i den, eller hvor vakkert landskapet rundt meg nå er. Jeg får det kanskje til å høres lett ut, men jeg har hatt slike tanker i mange år og det har vært ordentlig vondt og jeg blir helt utslitt, er en form for angst tror jeg. Anonymkode: 496c3...278 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #4 Skrevet 14. mars 2018 Tvangstanker - helt vanlige tanker som alle har men de fleste ikke legger merke til, og så er det sånne som oss som legger altfor godt merke til de og får angst av de. Psykolog kan hjelpe med dette, Headspace som en annen her nevner er også fin Anonymkode: 65851...ed9 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #5 Skrevet 14. mars 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker ofte på ubehagelige ting. Når jeg er ute og kjører bil kan jeg se for meg at jeg kjører av veien og ned i elva, inn i fjellveggen, inn i møtende trafikk, at jeg kjører på noen, osv. Når jeg er på kjøkkenet og lager mat kan jeg se for meg at jeg tar kokkekniven og stikker den i meg selv eller andre. Når jeg holder babyer ser jeg for meg at jeg mister dem i bakken. Jeg omgås folk som eier skytevåpen og ser ofte for meg at jeg kommer borti et våpen og skyter noen. Det er veldig slitsomt å bruke så mye energi på å tenke på disse grusomme tingene. Jeg tror ikke jeg ville ha gjort noen av disse tingene med vilje, jeg blir kvalm av å tenke disse tankene og visualisere konsekvensene. Det er som om hjernen min hele tiden må minne meg om hva som kan gå galt akkurat nå. Er dette normalt? Alle har det vel ikke slik? Anonymkode: 69b81...26b Det er HELT normalt. Men det viktige, Ts, er dette: det er ikke farlig, ekkelt eller «dårlig» å tenke på at noe kan gå galt. Og detøker selvsagt ikke risikoen for at noe skal gå galt. Så dette er det folk flest gjør: de lar seg selv tenke ekle tanker. Neste gang du tenker «nå kunne jeg kjørt av veien her i svingen og bilen ville havnet ned i bekken der og frontruten ville knust og jeg ville vært fast i bilvraket og druknet i iskaldt bekkevann» så la deg selv tenke det. Funder på om du ville berget deg ut. Tenk på brannfolka som ville rykt ut. En tanke på at «noe går galt» er like ufarlig, normal og udramatisk som en tanke på at «kanskje jeg kunne malt stueveggen knall lilla?» Derfor skal du behandle alle tanker likt. Tanker er ufarlige, og grunnen til at du «hele tiden» tenker tanker du definerer som gale tanker er nettopp det at du lar den være farlig og ulovlig. Gi den lov til å ta sin plass og du vil tenke dem mye sjeldnere. Anonymkode: c5b34...adf 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #6 Skrevet 15. mars 2018 Takk for svar! Skjønner at jeg ikke er alene om å få disse tankene. Har vært redd for at om jeg lar dem komme og tenker dem fullt ut så blir det bare flere av dem. Men det er kanskje motsatt. Skal sjekke ut Headspace, takk for tips! Anonymkode: 69b81...26b
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #7 Skrevet 15. mars 2018 Uff, ja jeg har det også sånn. Hater det. Når barna mine var mindre så tenkte jeg ofte på å stikke en nål inn i øynene på dem. Og jeg fikk fysisk vondt når jeg tenkte det og klemte dem og nesten gråt. (de forsto jo ingenting stakkars), men enda så tenkte jeg det igjen neste gang. Takk og lov så er det over. Ellers kanskje det kommer tilbake nå siden jeg begynte å tenke på det nå, håper ikke det. Eller så tenker jeg mye på å kjøre ut med bilen eller treffe andre biler, så langt at innimellom så stikker det i kroppen. Men jeg ville aldri ha gjort det. Den appen var interessant, ante ikke at det fantes sånne apper. Anonymkode: d68a1...232 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå