Gå til innhold

Bivirkninger av hormonspiral?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Satte inn den nye hormonspiralen Kyleena for ca. tre uker siden. Kjenner igjen noen bivirkninger fra sist jeg satte inn spiral (Mirena), bl.a. ømme bryster og ryggsmerter, økt appetitt. 

Men nå har jeg plutselig begynt å verke i kroppen. Nesten litt feberfølelses-aktig, men uten feber. Mistenkte mild senebetennelse i den ene armen, men nå har det andre begynt å verke også, samt den ene ankelen. Og ryggen verker som sagt, samt en slags generell verking. Jeg vil ikke si at det gjør vondt, men det er et definitivt ubehag. Jeg liker f.eks. veldig godt å strikke (derfor jeg tenkte senebetennelse), men orker ikke dette nå pga. verkingen.

Begynte også på allergimedisin for en ukes tid siden, men kan ikke tenke meg at den har noe med dette å gjøre... Noen som har noen erfaringer?

Anonymkode: 7041e...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Kjenner ikke til Kyleena, man har brukt Mirena i mange år. Merket ikke noe smerter i kroppen etter innsetting a la det du nevner. Vet ikke forskjellen på disse to typene, men kanskje du burde bytte til merket du hadde før? Evnt fjerne den om et par måneder og se om smertene forsvinner? Har bare opplevd vanlige bivirkninger som hovne og ømme bryst, økt apetitt og tungsinn. Hvis hormonspiral har så lite hormoner og bare virker lokalt, hvorfor bivirkninger som hodepine, ømme bryst, depresjon osv.... noen som vet? 

Anonymkode: a9c39...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke svare på hvorfor siden legen min mente at det ikke var mulig, men jeg brukte mirena i to måneder og i den perioden følte jeg voldsomme humørsvingninger, plutselig likegyldighet og tegn til depresjon samt hjertebank. Jeg måtte ta den ut for det orket jeg ikke.

Min anbefaling er å ta spiralen ut og sjekke innholdet av hormonet for det kan være det er det du ikke tåler. Jeg går på cerazette nå og den fungerer fint (annet hormon enn mirena).  

Anonymkode: 9710e...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste at alle hormonspiraler har stoffet levonorgestrel, jeg antar du ikke tåler dette og bør finne prevensjon som ikke inneholder det. Derfor nytter det ikke å bytte hormonspiral. 

Anonymkode: 9710e...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...