Gå til innhold

For jenter, godtar dere lavere utdannet mann?

Preferanse over utdannings nivå på partner eller ektemann  

78 stemmer

1. 1. Partner eller ektemann

• høyre enn deg selv
      6
    • samme som deg selv
      18
    • lavere enn deg selv
      3
    • har ingen betydning
      39
    • er mann eller gutt
      12
  2. 2. partner eller kone for gutter

• høyre enn deg selv
      4
    • samme som deg selv
      4
    • lavere enn deg selv
      1
    • har ingen betydning
      14
    • er kvinne eller jente
      55

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke at noen setter utdanningsnivå som kriterie.

Mange av de smarteste og mest suksessfulle menneskene jeg kjenner har begrenset med utdanning.

Jeg selv var knallflink på skolen og hadde karaktertersnitt 5,7 på vgs. Har dog ikke mer enn en bachelor.

Etter bachelor startet jeg firma.

I dag er jeg snart 30, og driver firmaet jeg selv startet. Tjener godt over en million i året og har skapt flere arbeidsplasser.

La oss si at en kvinne med mastergrad har bestemt seg for at hun ikke ønsker noen med lavere utdanningsnivå. Og så utelukker hun meg fordi jeg ikke har master? 

Ikke at det angår meg så mye, jeg har hatt kjæreste i mange år. Synes bare utdanningsnivå var en merkelig kriterie å velge partner ut i fra.

Anonymkode: f3806...a14

Det er vel mer at man er på samme nivå, ikke penger som noen her alltid tror. Jeg selv foretrekker menn med høyere utdannelse. Skulle jeg finne en mann med lavere utdannelse enn meg men innehar de kvalitetene jeg leter etter avviser jeg han ikke, men det er lettere å finne de mannfolka blandt de høyere utdannede. Det går forresten fint an å date en mann med bachelor selv om jeg har mastergrad. Akkurat det henger jeg meg ikke opp i :P Det handler altså ikke om penger, men at like barn leker best.

Anonymkode: f25c0...d6f

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne/jente og går litt begge veier. Jeg bryr meg egentlig veldig mye om utdannelse fordi det er en erfaring man har med seg videre i livet samt at man lærer mye innenfor et spesifikt område, men dersom jeg møtes drømmemannen så har det jo selvsagt tilnærmet null betydning så lenge han har noe

Jeg er 23 og har to bachelorer samt holder på med en master, kjæresten holder "bare" på med en bachelor og planlegger ikke en master. Han er likevel ambiøs og har mål i livet og det er det som teller. 

Anonymkode: 3c40c...01d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei utdanning betyr ikke noe, så lenge han har jobb/er student eller gjør noe aktivt for å oppnå sine mål i livet :) Har studert med så mange slasker som såvidt kommer seg gjennom pga. null innsats så har vel funnet ut at det å ha en bachelor eller master ikke er noen garanti for å være oppegående.

Anonymkode: b4b81...1e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne og har 8 år mer utdannelse enn mannen. 

Har alltid tjent mest. 

Spiller ingen jævla rolle. Han er min sjelevenn, og det vil han alltid være uansett. 

Anonymkode: bfe70...590

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme som meg eller høyere. Det er et must!

Anonymkode: db47c...b3d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Det er vel mer at man er på samme nivå, ikke penger som noen her alltid tror. Jeg selv foretrekker menn med høyere utdannelse. Skulle jeg finne en mann med lavere utdannelse enn meg men innehar de kvalitetene jeg leter etter avviser jeg han ikke, men det er lettere å finne de mannfolka blandt de høyere utdannede. Det går forresten fint an å date en mann med bachelor selv om jeg har mastergrad. Akkurat det henger jeg meg ikke opp i :P Det handler altså ikke om penger, men at like barn leker best.

Penger er i grunn ikke mitt hovedpoeng heller. 

Poengene mine er:
- For mange dyktige mennesker skyter karrieren fart såpass tidlig, at man nedprioriterer videre utdanning fordi man følger et spennende karrierespor (verken Mark Zuckerberg, Steve Jobs eller Bill Gates rakk å fullføre utdannelsen sin, for å dra det til det ytterste).
- Man kan lære vel så mye av å jobbe som av å ta utdanning.

Jeg har vært med og startet opp to selskaper. Dette har jeg lært mye mer av enn jeg noengang gjorde på studiene. 
Med toppkarakterer hele veien, kunne jeg lett tatt en master dersom det var prioritert. Men jeg mener jeg har lært mer ved å velge dette bort til fordel for å starte firmaene.

Nå har jeg noe utdannelse. Men jeg kjenner også mennesker uten høyere utdannelse, som er knallsmarte, interessante og har bygget en solid karriere. De har bare "utdannet seg" i arbeidslivet i stedet for på skolebenken. Og etter mitt skjønn, kan disse fint være på samme nivå eller over mennesker med master.

Med det som bakgrunn, synes jeg det blir rart å si at "noen er på samme nivå" fordi de har samme skolemessige utdannelse. Man må se på helheten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 12.3.2018 at 7:38 PM, ElinX0Xpoliti said:

Jeg meg selv er gift med en partner som er litt mindre utdannet enn meg selv, og er ganske fornøyd.    

OK.

Anonymkode: bea9b...dfa

AnonymBruker
Skrevet

Vet om et par hvor dama er lege og mannen bussjåfør. Ser ut til at de trives godt sammen.

Anonymkode: d5862...f8e

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poengene mine er:
- For mange dyktige mennesker skyter karrieren fart såpass tidlig, at man nedprioriterer videre utdanning fordi man følger et spennende karrierespor (verken Mark Zuckerberg, Steve Jobs eller Bill Gates rakk å fullføre utdannelsen sin, for å dra det til det ytterste).
- Man kan lære vel så mye av å jobbe som av å ta utdanning.

Jeg har vært med og startet opp to selskaper. Dette har jeg lært mye mer av enn jeg noengang gjorde på studiene. 
Med toppkarakterer hele veien, kunne jeg lett tatt en master dersom det var prioritert. Men jeg mener jeg har lært mer ved å velge dette bort til fordel for å starte firmaene.

Nå har jeg noe utdannelse. Men jeg kjenner også mennesker uten høyere utdannelse, som er knallsmarte, interessante og har bygget en solid karriere. De har bare "utdannet seg" i arbeidslivet i stedet for på skolebenken. Og etter mitt skjønn, kan disse fint være på samme nivå eller over mennesker med master.

Med det som bakgrunn, synes jeg det blir rart å si at "noen er på samme nivå" fordi de har samme skolemessige utdannelse. Man må se på helheten. 

Jeg ser helheten og det er derfor jeg sier "på samme nivå". Min erfaring er at menn med høyere utdannelse oftere har kvalitetene jeg leter etter enn menn med lav eller ingen utdannelse. 70% av dem jeg har datet og vært sammen med har hatt lav eller ingen utdanning. Jeg har lært av erfaring og vi matcher rett og slett bare ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Tror det handler mest om å ha noe til felles. Er selv kvinne med høy utdanning innen realfag og tror ikke jeg ville blitt sammen med en mann med feks master i sosiologi eller andre retninger innen humaniora. Ønsker noen med nogenlunde samme bakgrunn og erfaring.

Anonymkode: fae42...02b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poengene mine er:
- For mange dyktige mennesker skyter karrieren fart såpass tidlig, at man nedprioriterer videre utdanning fordi man følger et spennende karrierespor (verken Mark Zuckerberg, Steve Jobs eller Bill Gates rakk å fullføre utdannelsen sin, for å dra det til det ytterste)

Ja, det var virkelig å dra det til det ytterste. Jeg tror ikke dette gjelder for mange dyktige mennesker. Heller et mindretall.

Anonymkode: fae42...02b

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har ingen betydning. Jeg har selv bachelor, skal ta master og samboeren min har fagbrev. Ser ikke på han som mindre "smart" eller amasiøs av den grunn. Han har vært heldig og oppnådd den jobben han ønsket seg (en type stilling det som oftest kreves en høyere utdanning for å få).

Det viktige for meg er at vi har en del felles interesser, holdninger og verdier, men at vi også er litt forskjellige slik at vi kan utfordre hverandre litt der det trengs.

Endret av mammamora90
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke så nøye hvor god utdanning mannen har, så lenge han har master i sengeaktiviteter.

Oooooh yeah😎😎😎

Anonymkode: 25eab...578

• Liker 1
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Vet om et par hvor dama er lege og mannen bussjåfør. Ser ut til at de trives godt sammen.

Anonymkode: d5862...f8e

What, er det virkelig sant? Uvanlig å høre om par med så stor forskjell i utdanning og ambisjoner. 

AnonymBruker
Skrevet

Evne til å forstå er viktigst for meg, og det får man dessverre ikke automatisk med høyere utdanning. Dette ser jeg mange andre høyt intelligente merker også. Man kan ha mye spesialkunnskap, men få har evnen til å se denne kunnskapen i større sammenheng og se de bredere konsekvenser av kunnskapen de har

Jeg ser etter de eksepsjonelle, om de jobber som mekaniker eller fysiker spiller ingen rolle. Da jeg møtte min nåværende mann var jeg i høyere utdanning mens han var ufør. han er fortsatt smartere og mer kunnskapsrik enn de fleste jeg møter i jobben min

Anonymkode: e5723...623

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sammen med en mann som har lavere utdannelse enn meg (lærer). For meg har det ikke noen betydelse så lenge partner har en eller annen form for utdannelse da det (oftest) er sikrere mtp. framtiden. 

Anonymkode: 110da...af5

Skrevet (endret)

Kjenner til et gift par hvor dama er lege, mens mannen jobber på dolly dimples og i tillegg har noen vakter som postbud i ny og ne. De har et barn, og trives godt sammen.  

Endret av aell
skrivefeil
Skrevet

Spiller ingen rolle, så lenge vi klaffer er det samme for meg om han har mastergrader i huet og ræva, eller gikk rett på arbeidslivet etter videregående. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som forbinder høyere utdannelse med å være intelligent.

Vel, er du intelligent så tar du nok utdannelsen litt lettere mens de som er mindre intelligent må jobbe litt hardere. 

Joda, en kan få seg en kjekk jobb. Javel, hva mer skal det bety? For min del absolutt ingenting.

Har en ok utdannelse selv, men bruker jeg den? Nei. Jeg er vel en av få som er så heldig å ha gjort hobbyen min til mitt levebrød. Har brukt halve livet på å bli såpass «proff», men har jeg papirer på det? Nei.

Anonymkode: 533c1...3a6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror alt jeg hadde ikke hatt et bra liv hvis det var en med master som var dårlig i senga hahaha

Må ha passion... 

Men når det kommer til alt så tror jeg jeg har oftest gått for sjarmen og hvordan de har fått meg til å føle men selvfølgelig når jeg tenker meg om kunne jeg ikke tenkt meg å ha en som var veldig annerledes enn meg altså altfor konservative tanker for eksempel 

Bra at det er også en utdannelse det trenger men han kan være kunnskapsrik på livets erfaringer men skal ikke være en dust har møtt en sånn idiot som snakket som om han fremdeles var 25 år og drev med fullmoon party i Thailand liksom han hadde ikke noe høy utdannelse men hadde en periode en jobb der han tjente en million liksom men den perioden var over like fort... Tåler ikke folk som skal bare brag om seg selv 

Anonymkode: d8182...668

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...