Gå til innhold

For jenter, godtar dere lavere utdannet mann?

Preferanse over utdannings nivå på partner eller ektemann  

78 stemmer

1. 1. Partner eller ektemann

• høyre enn deg selv
      6
    • samme som deg selv
      18
    • lavere enn deg selv
      3
    • har ingen betydning
      39
    • er mann eller gutt
      12
  2. 2. partner eller kone for gutter

• høyre enn deg selv
      4
    • samme som deg selv
      4
    • lavere enn deg selv
      1
    • har ingen betydning
      14
    • er kvinne eller jente
      55

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg leser tit og ofte at det er få menn for kvinner å velge imellom, disse artiklene er ofte høyt udannet kvinner som ikke finner menn som er "gode", utdannet eller unngår dem. I år så er det 176 000 jenter og kvinner på uni og 110 000 gutter og menn på uni. Om jenter og kvinner generelt ikke ønsker å gifte seg med menn som er lavere utdannet enn seg selv, hvor skal de finne partner hen?

Jeg meg selv er gift med en partner som er litt mindre utdannet enn meg selv, og er ganske fornøyd.    

Endret av ElinX0Xpoliti
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man må svare på begge spørsmålene så pollen din er litt vanskelig å svare på.

Men har en mann med lavere utdannelse selv.

Anonymkode: f6ddc...3f1

• Liker 2
Skrevet

Har ingen betydning, men dette kan gå begge veier. Enkelte menn er fortsatt slik at de må tjene mer og føle seg smartere enn dama.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvem hadde ikke syntes livet hadde vært flott og glætt med en milliardær til partner så man kunne ha yatch og privatfly og au pair og kokk osv? Det hadde uten tvil vært det beste  - men det er overhodet ikke noe jeg sikter etter eller har som hverken krav eller preferanse at mannen skal være høyere utdannet eller tjene mer enn meg.

Så lenge han er snill og har gode verdier, og er god i senga, så spiller det ingen rolle hva for en utdannelse eller inntekt han har, så lenge han har omtrent en gjennomsnittslønn, sånn at vi med to gjennomsnittslønner kan få råd til hus, oppdra barn og tilby barnet ukentlige hobby og sportsaktiviteter, og en ferie en gang i blandt. Altså ting som er så å si helt basic :)

Eller jo, eneste måten en utdannelse på partner spiller noen rolle på er om han er politi eller utdannet i forsvaret, da er han ikke aktuell for meg! Jeg liker ikke mennesker med verdier om at krig er ok å bidra i og som jobber innenfor sektorer jeg syntes er med på å direkte ødelegge liv. Selvom politiet redder mange, så er det mye i loven jeg ikke støtter, og politiet har også direkte ødelagt mange liv og familier, så de vil jeg ikke ha i nærheten av meg.

Anonymkode: 46e73...0e9

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Man må svare på begge spørsmålene så pollen din er litt vanskelig å svare på.

Men har en mann med lavere utdannelse selv.

Anonymkode: f6ddc...3f1

Derfor det siste valget om man er kvinne eller mann. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er k26år utdannet sivilingeniør med en master innen Organisk kjemk. Tok en ekstra mastergrad i Biologisk kjemk. Ønsker meg nesten en med fagbrev enn noe annet 😍

Men sån generelt har det lite betydning 👍🏻Det eneste kravet mitt er at han har jobb (eller i det minste at han driver dagen med jobbsøking). 

Anonymkode: 014a9...778

• Liker 2
Gjest GiftMann38
Skrevet (endret)

Min kone har en doktorgrad, mens jeg bare har en skarve master. Til gjengjeld tjener jeg en god del mer enn henne så det går vel litt opp i opp.

For min del ønsket jeg en kone med høy utdanning, men om det var master eller doktorgrad hadde ikke så mye å si. 

Endret av GiftMann38
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste kravet mitt er at han har jobb (eller i det minste at han driver dagen med jobbsøking). 

Så det er ett fett hvordan han ser ut? 

Anonymkode: 0ba81...984

Skrevet

Jeg i eldste laget til å være "jente" , men med årene er jeg kommet til at jeg foretrekker en med noenlunde samme utdanning som meg selv. Inntekten er det ikke så farlig med. Enten jeg er singel eller i forhold så betaler jeg for meg selv, men det er noe med at like barn kanskje leker best. Og ja, jeg har vært i forhold med menn med klart mindre utdannelse enn meg selv. Det var ikke utdannelse eller mangel på det som gjorde at forholdene røk, men tror kanskje det ville vært lettere å få dem til å vare om vi hadde vært på samme nivå. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg foretrekker menn som har minst like høy utdannelse som meg selv. Jeg finner dem mest stimulerende å være sammen med og de pleier å ha lettere for å godta ambisiøse kjærester enn lavt utdannede menn har. Menn er ofte mer konkurranseinnstilte enn kvinner og takler dårlig at vi står over dem på noen måte. Derfor funker det bedre med en som selv har lang utdannelse. Jeg hadde ikke orket å leve med en som hele tiden måtte hevde seg for å ta igjen for utdanningsgapet mellom oss. 

Skrevet

Gjør ikke noe om han er lavere utdannet enn meg. Forventer ikke at han er "evig student" - som enkelte kaller det - som meg. Er andre ting som avgjør hvor godt vi passer sammen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har ingen betydning for meg (kvinne).

Mannen min har mastergrad, men det betyr ingenting for meg. Han kunne ha fullført kun grunnskole, fordi jeg ble forelsket i mannen, og ikke utdanninga.

Høyeste utdanning for min del er VGS (lol)

Anonymkode: 8d941...560

• Liker 4
Skrevet

Har prøvd å svare, men er usikker. Det kan se ut til at jeg har gått mest etter menn som er utdannet ved universiteter, men ikke alltid.

AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke at noen setter utdanningsnivå som kriterie.

Mange av de smarteste og mest suksessfulle menneskene jeg kjenner har begrenset med utdanning.

Jeg selv var knallflink på skolen og hadde karaktertersnitt 5,7 på vgs. Har dog ikke mer enn en bachelor.

Etter bachelor startet jeg firma.

I dag er jeg snart 30, og driver firmaet jeg selv startet. Tjener godt over en million i året og har skapt flere arbeidsplasser.

La oss si at en kvinne med mastergrad har bestemt seg for at hun ikke ønsker noen med lavere utdanningsnivå. Og så utelukker hun meg fordi jeg ikke har master? 

Ikke at det angår meg så mye, jeg har hatt kjæreste i mange år. Synes bare utdanningsnivå var en merkelig kriterie å velge partner ut i fra.

Anonymkode: f3806...a14

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er ett fett hvordan han ser ut? 

Anonymkode: 0ba81...984

I forhold til utseene, ikke langt hår på hode (da hadde jeg heller valgt null hår på hode!) eller for langt skjegg (type julenisse skjegg). Noe skjegg er fint (om det ikke er hullete som noen menn har).

Men ellers... de må se snille ut. Hva betyr det kan du spørre...? Det er noe jeg dømmer der og da, kan ikke si hva som er feil ikke feil akkurat det. 

Men er ikke for opptatt av utsene. Er han litt rund, ok, er han tykk ok, har han stor nese ok... betyr ikke så fryktelig mye :) 

Alle har selvsagt en preferanse da: gi meg gjerne en rødhårt mann med noe skjedd, 170++ høy. Og like nerd som meg! Der har du ham 😍😍 Men det blir drømmemannen da (ikke noe tall dark and handsome som fungerer hos meg nei :fnise:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet i overskriften er et annet spørsmål enn det man skal svare på ved  stemme. I overkskriften står det hva man kan godta, imens du i HI spør hva man foretrekker. Det er to vidt forskjellige ting. Jeg vil gå ut med mastergrad og ønsker gjerne en mann med det samme, altså foretrekker jeg menn med det samme, men jeg godtar menn som har yrkesfaglig utdannelse, fagskole eller bachelorgrad. Så lenge mannen har ambisjoner og trives i jobben spiller det ingen rolle. Jeg har aldri vært sammen med en mann som har hatt mer utdanning enn det jeg har hatt. 

Anonymkode: c915e...f9e

• Liker 5
Skrevet

Nei. Bryr meg virkelig ikke.

Men ikke glem at mange menn vil og ha en partner som tjener mindre enn dem.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har master (kvinne), han har bachelor og kan ta master etterhvert om han vil. 

Jeg er glad han har høyere utdanning, men det er ikke det som gjorde at jeg falt for han eller velger å være med han :)

Anonymkode: 43855...c51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne og har doktorgrad, mannen har ikke det og det er helt greit.

Anonymkode: 0542b...330

• Liker 1
Gjest Frøkenskog
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er k26år utdannet sivilingeniør med en master innen Organisk kjemk. Tok en ekstra mastergrad i Biologisk kjemk. Ønsker meg nesten en med fagbrev enn noe annet 😍

Men sån generelt har det lite betydning 👍🏻Det eneste kravet mitt er at han har jobb (eller i det minste at han driver dagen med jobbsøking). 

Enig!! Jeg har høyere utdannelse, men mannen min er tømrer/snekker. Det er så fantastisk! 😊 handy med bein i nesa og pågangsmot😍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...