Gå til innhold

Å jobbe redusert i småbarnstiden...


Felidays

Anbefalte innlegg

Hei. 

Hvor mye har dere redusert, hvordan fordeles timer gjennom uken, og for hvor lenge har dere jobbet redusert/ planer dere å jobbe redusert? 

Her var mannen på 60% i ett år og nå er det min tur snart, men er usikkert hvor mye jeg skal gå ned etter sommeren/ hvor mange barnehagendager jeg skal søke om for yngste fra august av. Tre unger mellom 1-7, ingen familie i nærheten. 

Økonomin her er ok med minimum 60% men jeg har lyst å høre fra andre hvordan de bestemmte hvor mye de gikk ned. Og for hvor lenge. Og hvor det hjelper i hverdagen. 

 

Jeg liker jobben min veldig, og er redd  jeg slipper for mange spennende oppgaver hvis jeg jobber redusert i 2 år. Noen erfaringer med det? 

Så vil gjerne høre fra flere :)

 

Skriver med mobil, så beklager skrivefeil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber 80% bare for å rekke jobb, åpningstider i barnehagen og det er ingen tid til overs. Jeg pendler og ting tar tid med offentlig transport. Vil egentlig gå ned litt til i %, men tror ikke det lønner seg noe særlig.

 

Jeg kommer en time seinere på jobb hver dag, og går en time tidligere fra jobb.

Endret av Wonders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber 60 %, 3-5 vakter i uka. Fra førstemann var 1,5 til siste blir 7-8 år.

Anonymkode: 04f4a...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber 80% og har gjort det i snart 20 år, jeg har barn med stor aldersforskjell. Vil jeg øke til full stilling, må jeg finne ny jobb, og det er helt uaktuelt nå. 

Arbeidstiden er tilpasset skoletiden, og de 20% brukes stort sett til leksehjelp og laging av middag. 

Anonymkode: 50936...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet 80 % med fri hver onsdag. Syntes barnet klarte seg greit med lange dager i barnehagen så lenge det bare var to dager i strekk. 

Lettere å ha fulle dager på jobb også. Man får liksom gjort mer når man er der full dag. 

Anonymkode: 58716...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet redusert en periode, hvor jeg gikk en time tidligere hver dag. Det var veldig bra for oss som familie, både fordi barna ble mindre slitne av kortere ettermiddag i bhg, jeg kunne lage middag uten sultne barn som maste om mat, og middagen stod klar når mannen kom hjem. Følte vi fikk mye mer ettermiddag og mindre sure miner når vi kunne spise middag tidligere. Det ble vanskelig etter at jeg skiftet jobb (hadde ikke noe med vanskelig å sjef å gjøre). Har veldig lyst til å gjøre det samme etter neste permisjon, hvor vi da har tre barn, hvorav to i bhg og en på skole.

En periode tidligere jobbet jeg med forskøvet arbeidstid, sånn at jeg var hjemme med barnet hver onsdag på dagen og så jobbet jeg kveld. Det var også bra for barnet med en pause midt i uka, men jeg syns det er å foretrekke med kortere dager, for familien som helhet. Og så var det litt slitsomt å jobbe på kveldstid som gravid den gangen, husker jeg, men da jobbet jeg altså ikke redusert.

Men min erfaring med å jobbe redusert er at man blir pålagt de samme arbeidsoppgavene, man må bare jobbe fortere. Men jeg var ny i en jobb, da, så det hadde kanskje vært lettere å si fraat og få justert dette om jeg hadde vært ansatt lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nettopp redusert stillingen til 80% med fri onsdager. Savnet mitt var å få være hjemme alene og få tatt unna diverse saker og ting, og gjøre de andre dagene enklere. Har tre barn på 14, 4 og 2, og en samboer som driver eget selskap og er mye bortreist, så det meste i Familien AS faller på meg. De to minste har rota en del med legging og soving, så gull verdt å få mulighet til å hente seg inn igjen en dag i uka. 

Har en fleksibel jobb med noe kveldsmøter, så jobber stort sett fra 9-16 de andre dagene. Har ikke bestemt meg for når jeg går opp igjen i full stilling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lærer. Jobber 80%, får en dag "fri" i uka. Bruker den dagen på å ta igjen det jeg ikke rekker av arbeidsoppgaver ellers, dernest på å ordne hus og hjem. Er jeg ferdig med det i tide, kan jeg hente barna tidlig eller rett og slett bare være litt i fred. Har en mann som jobber mye kvelder og helger, så hverdagen er mitt ansvar. Kudos til de som klarer å jobbe 100% og holde familieskuta flytende med tid til mer enn å bare overleve... Jeg holdt på å gå skikkelig på trynet med konstant savn etter tid med barna, jobbing hele døgnet og rotete, stygt og møkkete hjem. Heldigvis skjønte sjefen hvor jeg var på vei, og anbefalte litt reduksjon i prosent. Nå har alle det bedre.

 

Men vet noen hvilket utslag en slik permisjon får for pensjonen? 

Anonymkode: 7e295...6f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jobber mannen litt redusert, og har i tillegg en litt mer fleksibel jobb enn meg. Det gjør at 6-åringen kan ha halv SFO-plass, og 3-åringen slipper å ha veldig lange dager i barnehagen (men han har fortsatt helt normale dager på 7-8 timer). Vi har hatt det sånn siden yngste ble født, og jeg synes det er veldig greit. Jeg har ikke mulighet til å gå ned i stilling selv, og ønsker det heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er lærer. Jobber 80%, får en dag "fri" i uka. Bruker den dagen på å ta igjen det jeg ikke rekker av arbeidsoppgaver ellers, dernest på å ordne hus og hjem. Er jeg ferdig med det i tide, kan jeg hente barna tidlig eller rett og slett bare være litt i fred. Har en mann som jobber mye kvelder og helger, så hverdagen er mitt ansvar. Kudos til de som klarer å jobbe 100% og holde familieskuta flytende med tid til mer enn å bare overleve... Jeg holdt på å gå skikkelig på trynet med konstant savn etter tid med barna, jobbing hele døgnet og rotete, stygt og møkkete hjem. Heldigvis skjønte sjefen hvor jeg var på vei, og anbefalte litt reduksjon i prosent. Nå har alle det bedre.

 

Men vet noen hvilket utslag en slik permisjon får for pensjonen

Anonymkode: 7e295...6f6

Jeg tror du kan jobbe redusert i to år uten å miste pensjonspoeng, dersom du har omsorg for barn. Utover to år gir lavere pensjon.

Mannen din må overføre sparing til deg for å veie opp for pensjonen du mister.

Anonymkode: 19bab...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har skjønt får man pensjon ut i fra at man tjener ca 421 000. 

Anonymkode: 7287e...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 80%. Har da litt kortere dager. Det gir oss litt fleksibilitet på morgenen og litt roligere ettermiddager. Eldstemann er med på mane aktiviteter og er ikke gammel nok til å dra alene, så vi er avhengige av at en av oss følger, og vil gjerne gjøre unna middag før den tid. Nå kan jeg hente på skole og i bhg og allikevel være hjemme rundt 15.30. Jeg har en jobb som ikke kan gjøres hjemmefra, så det er litt vanskelig å skulle overholde korte dager, med stortsett går det greit. Skulle egentlig gjerne jobbet enda mer redusert, men økonomisk ville det vært litt vanskelig for oss akkurat nå. 

Anonymkode: ce6bd...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte deg tidligere itråsen.  Jobber 80% og sparer litt i pensjonsfond hver mnd.

Anonymkode: ce6bd...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg fortsatt i permisjon med nr 3, men ingen av oss jobber redusert, men begge har fleksitid og får lov å jobbe inn flekstimer som går i minus ved å ta skrivearbeid på kveldstid etter barna har lagt. Derfor leverer en av oss 0830 og den andre henter 1430. Da får barna 6 timer i barnehagen. Hadde nok vært bedre at en av oss jobbet redusert enn å måtte jobbe inn disse timene på kveldstid, men det har vi ikke råd til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2018 den 0.29, AnonymBruker skrev:

Er lærer. Jobber 80%, får en dag "fri" i uka. Bruker den dagen på å ta igjen det jeg ikke rekker av arbeidsoppgaver ellers, dernest på å ordne hus og hjem. Er jeg ferdig med det i tide, kan jeg hente barna tidlig eller rett og slett bare være litt i fred. Har en mann som jobber mye kvelder og helger, så hverdagen er mitt ansvar. Kudos til de som klarer å jobbe 100% og holde familieskuta flytende med tid til mer enn å bare overleve... Jeg holdt på å gå skikkelig på trynet med konstant savn etter tid med barna, jobbing hele døgnet og rotete, stygt og møkkete hjem. Heldigvis skjønte sjefen hvor jeg var på vei, og anbefalte litt reduksjon i prosent. Nå har alle det bedre.

 

Men vet noen hvilket utslag en slik permisjon får for pensjonen? 

Anonymkode: 7e295...6f6

Er i helt lik situasjon. Jobber som lærer også. Skal begynne å jobbe 100% til høsten. Man får mindre pensjon de årene man jobber redusert ja, men vet ikke hva det blir i kroner. Det har ikke vært verdt uansett de kronene. Da kan man heller spare opp noe seinere. Her er det også møkkete. Kjøpte Irobot og er fornøyd med det. Resten av huset får bare være rotete. Lykkelige barn og mor er det viktigste!

 

vi må uansett jobbe til vi nesten blir 100...

Anonymkode: d72ca...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...