Gå til innhold

Wake Up-Light.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om jeg skriver under riktig kategori, men tar sjangsen.

Er det noen som bruker Wake Up-Light, isåfall hvilken, og har den noe effekt?

https://www.elkjop.no/search?SearchTerm=Philips+Wake-up+light&search=&searchResultTab=

Jeg jobber om natten, men klarer ikke å snu døgnet når jeg har fri. Når jeg først har friperioder, så har jeg fri i 1 - 2 uker. Hadde vært kjekt å klare å snu døgnet da til "normal" døgnrytme. 

Erfaringer og tips tas imot :) 

Anonymkode: 810a7...735

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte denne i mørketiden (november). Er født og oppvokst i Nord-Norge, og mørketiden har blitt verre for hvert år. Er nå 33. 

Her jeg bor er sola under horisonten mellom 1.desember og 8.januar. Altså mange uker med mørke morgener.

Den var helt super! Anbefales virkelig! Fra å måtte dra meg opp hver morgen, sur og sint og uopplagt dagen lang, ble jeg verdens ivrigste a-menneske over natta. Helt suveren! Våknet og kom meg opp som ingenting, og sovnet i normal tid om kvelden. Tidligere år har jeg vært dautrøtt, måtte tvinge og true meg selv opp, dårlig humør og helt ødelagt i desember og januar. I tillegg var det vanskelig å sovne om kvelden, til tross for at jeg stod opp kl 6.00. 

I julen var første jul og romjul på sikkert 25 år at jeg beholdt døgnrytmen i juleferien. Vanligvis har jeg sovet til 14-15 i juleferien når det har vært som mørkest. Januar har vært tidenes jævligste måned. Men ikke denne vinteren. 

Å våkne opp til LYS var helt gull! Anbefaler den på det varmeste! Nå er det såpass lyst om morgenen at jeg ikke bruker lyset mer, bruker den kun som vekkerkrokke. Vil virkelig anbefale deg å prøve. 

Anonymkode: 85177...578

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt en slik, det samme har min mor. De har begge havnet på loftet etter ikke så alt for lang tid. Men det er jo verdt å prøve dersom du tror den kan funke for deg. 

Anonymkode: dc956...557

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har to varianter. Philips, som jeg er super fornøyd med og en annen, som jeg ikke husker navn på, med DAB. Philips er suverent best! Men jeg ser det skal være en versjon uten radio. Kjøp den. Ikke gidd å betale for FM radio når du bor i Norge. Om det er innsovningsfunksjo, så er det bare et pluss. Det er vekkerlyset som er genialt. Jeg bruker mobilen som alarm som går på 10 minutter etter at lampa er på max. De naturlige lydene funker ikke på meg. Den lampa som ikke er Philips er bare skrot. Om den står på DAB radio vekking og mister signal på DAB, så henger den seg og alt slutter å fungere. Må bruke svenskeknappen for å restarte den. 

Oppsummert: velg Philips med så få funksjoner som du kan klare deg med. Det er lyset som er bra!

Anonymkode: 4e3e3...971

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker en lyspære fra Philips Hue i taklampa på soverommet.  Den har jeg satt opp til å fade inn fra kl. 07:00. Når jeg våkner av vekkerklokka kl. 07:30 er det lyst i rommet, og jeg elsker det.  Mye lettere å våkne.  

Jeg bruker disse lyspærene andre steder i huset også.  I stua f.eks. slår lyset seg automatisk på om morgenen, og av om kvelden. 

Alt styres fra en app på telefonen.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om jeg skriver under riktig kategori, men tar sjangsen.

Er det noen som bruker Wake Up-Light, isåfall hvilken, og har den noe effekt?

https://www.elkjop.no/search?SearchTerm=Philips+Wake-up+light&search=&searchResultTab=

Jeg jobber om natten, men klarer ikke å snu døgnet når jeg har fri. Når jeg først har friperioder, så har jeg fri i 1 - 2 uker. Hadde vært kjekt å klare å snu døgnet da til "normal" døgnrytme. 

Erfaringer og tips tas imot :) 

Å nruke dagslyslampe om  morgene når du jobber skifte er mer til skade enn til nytte. Snakk med legen din og få henvisning til noen som kan forklare deg om dagslyslampe og hjelpe deg med døgnsnuing.

Anonymkode: 13b18...f5c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Kalevala skrev:

Jeg bruker en lyspære fra Philips Hue i taklampa på soverommet.  Den har jeg satt opp til å fade inn fra kl. 07:00. Når jeg våkner av vekkerklokka kl. 07:30 er det lyst i rommet, og jeg elsker det.  Mye lettere å våkne.  

Jeg bruker disse lyspærene andre steder i huset også.  I stua f.eks. slår lyset seg automatisk på om morgenen, og av om kvelden. 

Alt styres fra en app på telefonen.  

Hvis man skal forhåndsstille taklampen, så må man vel installere timer eller noe? Dette fungerer vel neppe med vanlig lysbryter? Leier bolig og kan ikke bare ta meg til rette mht det elektriske. Men godt tips til de som kan bruke dette :) 

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å nruke dagslyslampe om  morgene når du jobber skifte er mer til skade enn til nytte. Snakk med legen din og få henvisning til noen som kan forklare deg om dagslyslampe og hjelpe deg med døgnsnuing.

Det er jo nettopp etter et legebesøk jeg spør. Jeg fikk beskjed om at siden jeg har kronisk søvnforstyrrelse så må jeg bare snu døgnet på egenhånd, og at det kommer til å være noen tunge dager mens det står på. Jeg kan ikke få piller som kan hjelpe meg da dette er noe jeg ev må bruke over tid og ikke en kort periode.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har to varianter. Philips, som jeg er super fornøyd med og en annen, som jeg ikke husker navn på, med DAB. Philips er suverent best! Men jeg ser det skal være en versjon uten radio. Kjøp den. Ikke gidd å betale for FM radio når du bor i Norge. Om det er innsovningsfunksjo, så er det bare et pluss. Det er vekkerlyset som er genialt. Jeg bruker mobilen som alarm som går på 10 minutter etter at lampa er på max. De naturlige lydene funker ikke på meg. Den lampa som ikke er Philips er bare skrot. Om den står på DAB radio vekking og mister signal på DAB, så henger den seg og alt slutter å fungere. Må bruke svenskeknappen for å restarte den. 

Oppsummert: velg Philips med så få funksjoner som du kan klare deg med. Det er lyset som er bra!

Anonymkode: 4e3e3...971

Takk for svar. Jeg har også fått forståelse for at den med Dab ikke er noe særlig, men at det er de fra Philips som er å anbefale i følge kundeomtaler. Flott å høre andres erfaringer og anbefalinger :) 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man skal forhåndsstille taklampen, så må man vel installere timer eller noe? Dette fungerer vel neppe med vanlig lysbryter? Leier bolig og kan ikke bare ta meg til rette mht det elektriske. Men godt tips til de som kan bruke dette :) 

Det er jo nettopp etter et legebesøk jeg spør. Jeg fikk beskjed om at siden jeg har kronisk søvnforstyrrelse så må jeg bare snu døgnet på egenhånd, og at det kommer til å være noen tunge dager mens det står på. Jeg kan ikke få piller som kan hjelpe meg da dette er noe jeg ev må bruke over tid og ikke en kort periode.

Takk for svar. Jeg har også fått forståelse for at den med Dab ikke er noe særlig, men at det er de fra Philips som er å anbefale i følge kundeomtaler. Flott å høre andres erfaringer og anbefalinger :) 

Hvorfor blir du da ikke henvist til søvnsenter? 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor blir du da ikke henvist til søvnsenter? 

Hvordan kan jeg vite det? Resultatet fra legetimen har jeg nevnt. Noe mer vet jeg ikke.

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man skal forhåndsstille taklampen, så må man vel installere timer eller noe? Dette fungerer vel neppe med vanlig lysbryter? Leier bolig og kan ikke bare ta meg til rette mht det elektriske.

Det er en lyspære, som settes inn i den taklampen som allerede er der.  Eller leselampen eller hvilken som helst eksisterende lampe.  Du kommuniserer direkte med lyspæra via en liten dings som er koblet til Wifi-anlegget i leiligheten. 

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte mener du at det er mer til skade enn nytte å bruke helselys når man jobber skift? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...