AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #1 Skrevet 11. mars 2018 Jeg var i selskap i helgen. Masse god mat ( og noe mindre god) jeg vet det er noe jeg ikke kan spise . Får kramper i magen. Løs mage og veldig oppblåst. Prøve å unngå det jeg vet jeg reagere på men sikkert fått i meg noe . For bestemor blir skuffet viss jeg ikke spiser . For nå i dag er jeg helt utslått. ( jeg er ikke hangover) hva kan jeg gjøre for å lindre . Lei av å sitte på do og nå svir det å. Anonymkode: 2a621...16c
Kim91 Skrevet 11. mars 2018 #2 Skrevet 11. mars 2018 Nå vet jeg ikke hva du reagerer på, mem Ta seg en tur til legen, slik at du kan bli utredet for f.eks cøliaki 😊
skruf Skrevet 11. mars 2018 #3 Skrevet 11. mars 2018 Hvis du har samarin eller nyco så kan det lette litt på den stinne følelsen. Likedan et glass kaldt vann med eplesidereddik i hvis du har det. Det kan godt være at det er noen matvarer du reagerer på, men det kan også komme av at du spiste større mengde mat enn hva du gjør til vanlig. I tillegg var det kanskje brukt mye fløte, rømme og meierismør i maten, mange reagerer hvis måltidet er feitere enn det man spiser til vanlig. Bestemødre og mat asså....kjent sak! Nettopp presset i meg porsjon nr 2 for å gjøre bestemor fornøyd, hun presser på og sier jeg må ta litt til. Insisterer på at jeg er stappmett, og da kommer det med ei molefonken mine fra bestemor «likte du ikke maten??»....spiser porsjon nr 3.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #4 Skrevet 11. mars 2018 Du må lære deg å si nei takk. Magen er kritisk for at du skal fungere ordentlig, å spise mat som gjør deg dårlig ødelegger hvor bra du klarer å ta til deg næring, og det øker risikoen for tarmkreft. Vanskelig å si fra til andre, men dette er viktig og det handler om helsen din Om du ikke har vært utredet hos lege kan det være en ide btw Anonymkode: f766e...00a
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #5 Skrevet 11. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg var i selskap i helgen. Masse god mat ( og noe mindre god) jeg vet det er noe jeg ikke kan spise . Får kramper i magen. Løs mage og veldig oppblåst. Prøve å unngå det jeg vet jeg reagere på men sikkert fått i meg noe . For bestemor blir skuffet viss jeg ikke spiser . For nå i dag er jeg helt utslått. ( jeg er ikke hangover) hva kan jeg gjøre for å lindre . Lei av å sitte på do og nå svir det å. Anonymkode: 2a621...16c Du må bare la være å spise. Bestemor tåler å bli skuffet: hun er ei voksen dame og har ikke det minste vondt av det. Du derimot kan ha ordentlig vondt av å spise noe du ikke tåler. Ikke bare her og nå, men på sikt. For å lindre så anbefales at du spiser «rent» noen dager. Dersom du ikke reagerer på noe av innholdet så er havregrøt på tom mage, dampede grønnsaker (unngå kål, løk, paprika og rotfrukter) og hvit ris ting som ofte funker. Unngå laktose når du er dårlig i magen, men laktosefri yoghurt uten kunstig søtning bør gå ok. Anonymkode: 962f3...8f6 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå