Gå til innhold

Snart to år etter slankeoperasjon

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble operert med gastric sleeve på Aker for snart to år siden. Har gått ned ca 60% av oervekten, men føler at jeg burde gått ned mer. Har vært utsatt for mye stress disse to årene, og ikke hatt muligheten til å prioritere meg sel. Jeg Har ikke vært fysisk aktiv, har ikke spist den maten jeg burde - men istedet tydd til kjappe løsninger/ annen mat for familiens skyld. Har heller ikke vært noe flink til å få i meg nok drikke. Vitaminer har jeg først begynt  å ta regelmessig det siste halve året. Har bare vært til en oppfølging hos ernæringsfysiolog etter operasjonen, det er fordi jeg ikke har hatt tid til å prioritere dette. Kunne - burde - skulle - ja jeg vet! 

Jeg er fullstendig klar over hvor jeg har feilet, men synes det er vanskelig å gjøre noe med det, da det er så mange saker omkring meg som har måttet blitt prioritert. Og det er ikke bare å begynne å trene heller - for det første har jeg ikke mulighet til å komme meg ut på kveldstid, for det andre så har jeg fobi mot treningssentere, og for det tredje så jobber jeg 100% hver dag. 

Jeg er svært svimmel, har høyt blodtrykk, ofte hjertebank, og generelt trøtt og sliten. Har først tenkt at det skyldes stress i forbindelse med jobb og livssituasjon, men har nå i det senere tenkt at jeg skyldes sykdom - enten noe med hjertet, eller som en følge av dårlgi livsstil etter operasjonen. 

Tenkte tidligere i dag at det jeg hadde trengt, var en 100% sykemelding fra jobb i kanskje seks måneder, der jeg kunne fokusere på kosthold og trening, for å opprette gode vaner og ha tid til å fokusere på de gode vanene, og la det bli en livsstil. 

Trenger oppmuntringer og gode råd fra noen som har vært i lignende situasjoner. Og skulle gjerne hatt en kostplan. Livet var deilig den gangen jeg gikk på lavkarbo, men det er vel ikke bare å begynne på dette etter en gastric sleeve. Gruer meg veldig til at jeg skal på oppfølging hos ernæringsfysiolog på Aker om noen måneder. Jeg liker ikke sånne små, perfekte damer med full kontroll  - de får meg bare til å føle meg enda mer mislykket og dum. 

Anonymkode: 71a21...576

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke det er greit å ta sykemelding for å fokusere på kosthold og trening. Du burde heller ha fokus på å få inn mer hverdagsaktivitet (bruk en skritteller og få opp pulsen noen ganger i løpet av dagen) og gradvis endre til sunnere kosthold. Det er ikke en heltidsjobb. Ta et skritt av gangen, og få deg et kritisk overblikk over hverdagen og hvordan du kan sette av tid til dette.

Det er jo også nettopp sånne ting en ernæringsfysiolog skal hjelpe deg med?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke i din situasjon, men basert på hva du skriver er det åpenbart hva du har gjort feil: du har ikke prioritert deg selv!

Du vil ikke komme noen som helst vei før du lager deg selv til en prioritet! Og da mener jeg ikke bare ting som har med vektnedgang å gjøre, du må lære deg å prioritere både ting som er gøy for deg og ting som er bra for deg. Kroppen din gir deg en veldig tydelig beskjed om det samme.

Ta grep og bare gjennomfør det. For folk som er vant til å prioritere alt annet først kan det være en kamp å sette seg selv først, og du skal _ikke_ forsøke å få en sykemelding for dette. Grunnen til at du vil ha sykemelding er at du ikke ser hvordan du skal få prioritert dette oppå alt annet du må gjøre. Men vet du hva, andre må finne seg i å ikke bli prioritert hos deg hele tiden. Deleger oppgaver, be unger sykle til trening selv, meld deg av verv, etc etc. Du skal se du får mer energi av det og alt blir mer lystbetont. Lykke til!

Anonymkode: 3d558...cae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok gastric sleeve selv for to år siden, og gikk ned alt av overvekt, men har lagt på meg 5 kilo det siste halve året. Og grunnen er jo at man ikke flink nok til å følge opp over tid. Merker at jeg er litt tilbake til 2 måltider om dagen, og merker også at jeg klarer større måltider. Jeg slurver ofte med spising, drikker for mye drikke med kalorier, og ja....generelt burde jeg gå tilbake til det kostholdet og de mengdene jeg klarte like etter operasjonen.

Minimagetesten er populær. Har du hørt om den? Den skal jeg prøve ut nå. Søk på den på google.

Hvor gammel er du? Selv er jeg i overgangsalderen, og jeg tror det er derfor jeg opplever hjertebank. For det gjør jeg også. Du bør også dra til legen for blodprøver. Kanskje ligger du lavt på B12, som mange av oss må få tilsatt etter operasjon. Eller har andre vitaminmangler. Vær også obs på at det er lurt å ta kalsium for å motvirke benskjørhet.

Det er forresten veldig mange som har gjennomgått slankeoperasjon, som går på lavkarbo. Mange tåler ikke lengre endel matvarer, så lavkarbo er en løsning som funker for de fleste. Særlig de som opplever veldig svingende blodsukker. Det holder blodsukkeret lavt over tid, uten de store "fjell og daler" som man opplever med f.eks hvitt brød, sjokolade og ja, du vet.

Trening utgjør noen få prosent av vektnedgang. Kosthold innvirker mye mer! Så om du bare vil gå ned i vekt, vil du gjøre det fint uten å trene. Men trening har jo andre helsemessige fordeler som kosthold ikke kan gi. Bare det å gå seg en tur på 30 min på kvelden utgjør mye mer enn du tror. Gjør du det jevnlig, har du allerede skaffet deg en helsemessig fordel, uten at det utgjør så mye på vekta.

Ønsker deg lykke til, og håper at du får til dette 

Anonymkode: 74b77...c9c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke trene, du trenger ikke en gang spise bra. Spiser du mindre enn du gjør nå vil du gå ned i vekt uansett. Du skydler på manglende trening og dårlig kosthold, men faktum er at du spiser for mye. Spiller ingen rolle hvor sunt kostholdet ditt er om du får i deg 3500 kalorier hver dag

Når det gjelder å være sliten er det noen som utvikler helseproblemer etter en slik operasjon, så det kan være det. 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er forresten veldig mange som har gjennomgått slankeoperasjon, som går på lavkarbo. Mange tåler ikke lengre endel matvarer, så lavkarbo er en løsning som funker for de fleste. Særlig de som opplever veldig svingende blodsukker. Det holder blodsukkeret lavt over tid, uten de store "fjell og daler" som man opplever med f.eks hvitt brød, sjokolade og ja, du vet.

Om du spiser sunt fungerer høykarbo velddig bra for å stabilisere blodsukker. Man ser for eks at mennesker med diabetes 2 kan kutte ned på diabetesmedisinene sine etter noen uker på høykarbo vegansk kosthold. 

Lavkarbo derimot, gir økt sannsynlighet for hjertesykdommer og diabetes. Kanskje unntaket gjelder om man spiser lavkarbo vegansk, det vet jeg ikke. Men lavkarbo med dyrefett, egg, melkeprodukter osv gir drastisk økt sjanse for en rekke sykdommer og må være den største helsebløffen på lenge

Anonymkode: fe678...33b

AnonymBruker
Skrevet

Du har mange unnskyldninger får å ikke gjøre noe....

Anonymkode: e5dda...1c5

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke trene, du trenger ikke en gang spise bra. Spiser du mindre enn du gjør nå vil du gå ned i vekt uansett. Du skydler på manglende trening og dårlig kosthold, men faktum er at du spiser for mye. Spiller ingen rolle hvor sunt kostholdet ditt er om du får i deg 3500 kalorier hver dag

Når det gjelder å være sliten er det noen som utvikler helseproblemer etter en slik operasjon, så det kan være det. 

Om du spiser sunt fungerer høykarbo velddig bra for å stabilisere blodsukker. Man ser for eks at mennesker med diabetes 2 kan kutte ned på diabetesmedisinene sine etter noen uker på høykarbo vegansk kosthold. 

Lavkarbo derimot, gir økt sannsynlighet for hjertesykdommer og diabetes. Kanskje unntaket gjelder om man spiser lavkarbo vegansk, det vet jeg ikke. Men lavkarbo med dyrefett, egg, melkeprodukter osv gir drastisk økt sjanse for en rekke sykdommer og må være den største helsebløffen på lenge

Really? Har du en kilde på dette? Er jo allmenn kunnskap at mat med lav GI gir mindre svingninger i blodsukker enn det med høy GI.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

6 mnd fri for å fokusere helt og holdent på helse? Det er det flere som kunne tenkt seg skal jeg si deg! Da hadde vi blitt mange sykmeldte om legene ga sykmelding på slikt grunnlag. Og hva så når du må tilbake i jobb igjen? Hvordan blir det da? Lettvinte løsninger og dårlige valg igjen?

Klarer du ikke omstillingen med livet slik det er, klarer du det heller ikke med "fri".

Anonymkode: f0fc4...faa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel de færreste som vil gå over til et vegansk kosthold. Men det går fint å gå på lavkarbo, og la være å bruke så mye fett.

Jeg er enig i at alt det fettet som lavkarbo ofte reklamerer med er helsefarlig.

AnonymBruker
Skrevet

Herregud.. var vel akkurat disse unnskyldningene som gjorde deg feit in the first place 

Anonymkode: d6ed3...0ae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har du mulighet for å legge inn trening og fysisk aktivitet i hverdagsrutinene dine? Gå/sykle/jogge til og fra jobb. Hvis du får til dette, så er mye gjort. Da slipper du å "planlegge" inn treningsøkter, og senere bortprioritere de når dagen kommer. Bruk søndagen til søndagstur med hele familien, det vokste i hvert fall jeg opp med. Kanskje du har en venninne du kan få med på en treningsaktivitet en dag i uken, det trenger jo ikke være inne på et treningssenter. En fjelltur, svømming... eller hva du måtte foretrekke. Hvis du sliter med å komme deg ut på kveldstid, så kan jo en treningssykkel eller tredemølle være en investering for helsen.

Anonymkode: 2d8ab...bdc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...