Gå til innhold

"Dumme" gaver


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 16.3.2018 den 17.47, Snuppah00 skrev:

Jeg er ikke noe glad i å få sånn gavesett fra Apoteket, Cubus osv. Dårlige produkter som ikke passer til min hud. Ender med at jeg gir de bort eller så blir det stående bakerst i skapet.

Liker ikke å få klær, da ofte ikke faller i smak (fikk en gang en fæl oransje genser av svigermor og var 2 str for stor) og feil størrelse 

Har også fått mye kremer og kosmetikk som ikke blir brukt. I noen tilfeller er det produkter jeg ikke bruker, i andre tilfeller får jeg så mye av f.eks bodylotion at jeg ikke rekker å bruke det før det er for gammelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egentlig burde man trappe litt ned på gavene. De fleste har det de trenger. Det er ofte vanskelig å finne ut hva man skal gi. Og man ender ofte opp med å bruke penger på å gi bort ting som ikke blir brukt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli

Jeg mener hundre prosent at man ikke burde gi gaver i Norge. Jeg får helt vondt i hjertet av all tid som blir brukt i førjulstida på å løpe rundt som hodeløse høns på kjøpesentre for å kjøpe ræl til folk som ikke vil ha det. Det gjelder ikke bare for meg, men for alle jeg kjenner og ser. Jeg kjenner INGEN som ønsker seg noe og jeg har ikke ønsket meg noe på 25 år selv.

Gaver er en uting. Jeg skulle ønske vi slapp det styret der i et land der så mange har så mye. Jeg vet ikke om noen som blir glad for gaver, hvert år synes jeg at jeg hører mest om hvor mye folk gruer seg til å bruke tusenvis av kroner på ting de vet er overflødige og få gaver de må fylle den overfylte boden med.

Julen hadde vært reddet for min del om man bare ga gaver til barna. Ferdig.

Det sagt så gir jeg gaver. Til folk som av samvittighet ikke klarer å la være å gi gaver. De vet det er teit, men de føler de MÅ gi noe. Så jeg får heldigvis te, sjokolade, opplevelser, dyr vin man aldri tar seg råd til å kjøpe selv, ting som kan brukes. Det er ikke alt som faller i smak, men men... Jeg prøver også selv å gi gaver som kan brukes opp og som ikke blir liggende. Men jeg skulle som sagt bare vært foruten hele greia.

Har opplevd en ganske komisk jul der alle hadde kjøpt samme type generiske julegave til hverandre. La oss si at vi alle ga vin til hverandre. Det ble litt latter av det da gavene var åpnet for det hele så ganske dumt ut da alle satt med hver sine flasker og tittet på hverandre. Men ingen ville møte opp tomhendt "fordi". Folk klarer ikke la det gå.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk et par vinglass i bryllupet vårt fra min daværende venninne. Jeg har aldri likt vin.

Den gangen hadde jeg omtrent aldri smakt alkohol heller (kommer fra en familie som er avholds).

Verste presangen jeg har fått ever. 

Man bør virkelig sette bruke minst to minutt på å tenke på hva mottager faktisk liker. Ikke på hva du selv synes er fint.

Anonymkode: b7147...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi fikk et par vinglass i bryllupet vårt fra min daværende venninne. Jeg har aldri likt vin.

Den gangen hadde jeg omtrent aldri smakt alkohol heller (kommer fra en familie som er avholds).

Verste presangen jeg har fått ever. 

Man bør virkelig sette bruke minst to minutt på å tenke på hva mottager faktisk liker. Ikke på hva du selv synes er fint.

Anonymkode: b7147...9b6

Det er jo fint å dekke bordet med vinglass om så man kun har brus i dem..

Anonymkode: d1c9f...bde

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener også at julegaver til voksne er tull. De fleste har råd til å kjøpe det man ønsker og trenger. Hva om alle bare brukte de pengene de ville brukt på gaver til andre på noe de ønsket seg selv? Eventuelt gav en sum til en veldedig organisasjon! Håper at kulturen endrer seg de neste årene. Vi har det for godt! 

Anonymkode: 4cc8b...48b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi fikk et par vinglass i bryllupet vårt fra min daværende venninne. Jeg har aldri likt vin.

Den gangen hadde jeg omtrent aldri smakt alkohol heller (kommer fra en familie som er avholds).

Verste presangen jeg har fått ever. 

Man bør virkelig sette bruke minst to minutt på å tenke på hva mottager faktisk liker. Ikke på hva du selv synes er fint.

Anonymkode: b7147...9b6

Litt rart å gi vinglass til noen som drikker lite/ikke vin, men tenker også at selv om man ikke drikker selv er det jo greit å ha i hus, eller? :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en gang en dobbeldyne fra en nær slektning. Jeg brukte den noe da, men foretrakk egentlig enkeltdynen jeg også hadde. Etter jeg fikk samboer har vi forsøkt dobbeldyne, men fant fort ut at vi foretrekker hver sin enkel. 

Dette er nok sikkert 10 år siden, og har siden den gang fått minst 15 dobbeldynetrekk. Bor i et lite hus og har begrenset lagringsplass. Så sist hadde jeg opprydding og ga bort 4 stk med plasten fortsatt på. Mange av de andre har også fått nye hjem under tidligere oppryddinger. Har fått nesten 2 stk i året siden jeg fikk dobbeldyne, til jul og bursdag. 

Jeg har bare ikke plass!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, loveli skrev:

Jeg mener hundre prosent at man ikke burde gi gaver i Norge. Jeg får helt vondt i hjertet av all tid som blir brukt i førjulstida på å løpe rundt som hodeløse høns på kjøpesentre for å kjøpe ræl til folk som ikke vil ha det. Det gjelder ikke bare for meg, men for alle jeg kjenner og ser. Jeg kjenner INGEN som ønsker seg noe og jeg har ikke ønsket meg noe på 25 år selv.

Gaver er en uting. Jeg skulle ønske vi slapp det styret der i et land der så mange har så mye. Jeg vet ikke om noen som blir glad for gaver, hvert år synes jeg at jeg hører mest om hvor mye folk gruer seg til å bruke tusenvis av kroner på ting de vet er overflødige og få gaver de må fylle den overfylte boden med.

Julen hadde vært reddet for min del om man bare ga gaver til barna. Ferdig.

Det sagt så gir jeg gaver. Til folk som av samvittighet ikke klarer å la være å gi gaver. De vet det er teit, men de føler de MÅ gi noe. Så jeg får heldigvis te, sjokolade, opplevelser, dyr vin man aldri tar seg råd til å kjøpe selv, ting som kan brukes. Det er ikke alt som faller i smak, men men... Jeg prøver også selv å gi gaver som kan brukes opp og som ikke blir liggende. Men jeg skulle som sagt bare vært foruten hele greia.

Har opplevd en ganske komisk jul der alle hadde kjøpt samme type generiske julegave til hverandre. La oss si at vi alle ga vin til hverandre. Det ble litt latter av det da gavene var åpnet for det hele så ganske dumt ut da alle satt med hver sine flasker og tittet på hverandre. Men ingen ville møte opp tomhendt "fordi". Folk klarer ikke la det gå.

Du kan få mene det. ,jeg elsker å gi å få gaver 

Anonymkode: 4058d...115

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan få mene det. ,jeg elsker å gi å få gaver 

Anonymkode: 4058d...115

Men hvorfor?

Bryr du deg ikke om at sengetøyet matcher, om koppene på kjøkkenet ikke kan stables, at klær passer etc?

Eller får du virkelig glede av nips? Hva liker du å gi og få? Jeg skjønner det bare ikke. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, loveli skrev:

Men hvorfor?

Bryr du deg ikke om at sengetøyet matcher, om koppene på kjøkkenet ikke kan stables, at klær passer etc?

Eller får du virkelig glede av nips? Hva liker du å gi og få? Jeg skjønner det bare ikke. 😛

Jeg er ikke den du siterte, men. I fjor til jul, fikk jeg blant annet laken, kjøkkenvekt og fenalår. Da kjøkkenvekten takket for seg i begynnelsen av desember, valgte jeg å fortelle det til moren min, i stedet for å kjøpe ny. Da jeg oppdaget hull i et laken, fortalte jeg det til broren min. Så da fikk jeg noe nyttig ut av at de gjerne vil gi. Og de fikk konkrete ønsker. For de vil gjerne gi meg noe. 

Jeg liker å gi dem gaver også. Broren min og svigerinna, har hatt litt knapt med dessertskåler. Så da ble det Rosendal til dem. Mamma bruker en lypsyl som ikke selges i bygda der hun bor. Foreldrene mine bruker litt spesialsåper fra apotek og sånne ting. Så de får forbruksvarer og snop de er glade i. 

Hvis man kjenner mottaker (og det gjør man  i min familie) er det null problem å kjøpe noe nyttig som faller i smak.

Og matchende sengetøy? For det første så ser jeg ikke sengetøyet når jeg sover, for det andre kjenner jeg ingen som er så bak mål at de kjøper ett sett til noen som bor to i samme seng.

Anonymkode: b75f5...ef7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi fikk et par vinglass i bryllupet vårt fra min daværende venninne. Jeg har aldri likt vin.

Den gangen hadde jeg omtrent aldri smakt alkohol heller (kommer fra en familie som er avholds).

Verste presangen jeg har fått ever. 

Man bør virkelig sette bruke minst to minutt på å tenke på hva mottager faktisk liker. Ikke på hva du selv synes er fint.

Anonymkode: b7147...9b6

Var de virkelig så stygge? 

Anonymkode: 90728...393

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tesss skrev:

Jeg fikk en gang en dobbeldyne fra en nær slektning. Jeg brukte den noe da, men foretrakk egentlig enkeltdynen jeg også hadde. Etter jeg fikk samboer har vi forsøkt dobbeldyne, men fant fort ut at vi foretrekker hver sin enkel. 

Dette er nok sikkert 10 år siden, og har siden den gang fått minst 15 dobbeldynetrekk. Bor i et lite hus og har begrenset lagringsplass. Så sist hadde jeg opprydding og ga bort 4 stk med plasten fortsatt på. Mange av de andre har også fått nye hjem under tidligere oppryddinger. Har fått nesten 2 stk i året siden jeg fikk dobbeldyne, til jul og bursdag. 

Jeg har bare ikke plass!!

Altså da burde du si fra til den/de som kjøper? At settet var fint men dere foretrekker enkeltdyne, og spørre om det er mulig å bytte? Så slipper du å få flere også.

Anonymkode: a1f30...9cf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 hours ago, Tesss said:

Litt rart å gi vinglass til noen som drikker lite/ikke vin, men tenker også at selv om man ikke drikker selv er det jo greit å ha i hus, eller? :)

Nei, det trenger det ikke være. Mange avholdsfolk liker pene glass selv om innholdet er alkoholfritt.

23 hours ago, AnonymBruker said:

Vi fikk et par vinglass i bryllupet vårt fra min daværende venninne. Jeg har aldri likt vin.

Den gangen hadde jeg omtrent aldri smakt alkohol heller (kommer fra en familie som er avholds).

Verste presangen jeg har fått ever. 

Man bør virkelig sette bruke minst to minutt på å tenke på hva mottager faktisk liker. Ikke på hva du selv synes er fint.

Anonymkode: b7147...9b6

Jeg kommer også fra en avholdsfamilie. Vi har alltid vinglass i familieselskaper, julaften, og lignende. Da jeg var barn var champagnebrus/mozell i vinglass veldig gøy!

Anonymkode: 0dcf0...999

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi fikk et par vinglass i bryllupet vårt fra min daværende venninne. Jeg har aldri likt vin.

Den gangen hadde jeg omtrent aldri smakt alkohol heller (kommer fra en familie som er avholds).

Verste presangen jeg har fått ever. 

Man bør virkelig sette bruke minst to minutt på å tenke på hva mottager faktisk liker. Ikke på hva du selv synes er fint.

Anonymkode: b7147...9b6

Veldig greit å eie noen vinglass selv om man ikke drikker vin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, loveli skrev:

Men hvorfor?

Bryr du deg ikke om at sengetøyet matcher, om koppene på kjøkkenet ikke kan stables, at klær passer etc?

Eller får du virkelig glede av nips? Hva liker du å gi og få? Jeg skjønner det bare ikke. 😛

nei overfladiske ting bryr jeg meg ikke om.

Anonymkode: 4058d...115

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest loveli
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke den du siterte, men. I fjor til jul, fikk jeg blant annet laken, kjøkkenvekt og fenalår. Da kjøkkenvekten takket for seg i begynnelsen av desember, valgte jeg å fortelle det til moren min, i stedet for å kjøpe ny. Da jeg oppdaget hull i et laken, fortalte jeg det til broren min. Så da fikk jeg noe nyttig ut av at de gjerne vil gi. Og de fikk konkrete ønsker. For de vil gjerne gi meg noe. 

Jeg liker å gi dem gaver også. Broren min og svigerinna, har hatt litt knapt med dessertskåler. Så da ble det Rosendal til dem. Mamma bruker en lypsyl som ikke selges i bygda der hun bor. Foreldrene mine bruker litt spesialsåper fra apotek og sånne ting. Så de får forbruksvarer og snop de er glade i. 

Hvis man kjenner mottaker (og det gjør man  i min familie) er det null problem å kjøpe noe nyttig som faller i smak.

Og matchende sengetøy? For det første så ser jeg ikke sengetøyet når jeg sover, for det andre kjenner jeg ingen som er så bak mål at de kjøper ett sett til noen som bor to i samme seng.

Anonymkode: b75f5...ef7

Dette er jeg helt med på, men slik jeg forsto tråden så handler den om gaver folk gir som man nettopp IKKE vet om mottaker ønsker seg. Hvor mye ræl folk får seg til å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.3.2018 den 12.19, AnonymBruker skrev:

Tegninger/malerier fra folk som har overdreven tro på sine egne kunstneriske ferdigheter.

Anonymkode: 0374e...206

Eller hva som helst egenprodusert fra folk som har overdreven tro på egne ferdigheter ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, loveli skrev:

Dette er jeg helt med på, men slik jeg forsto tråden så handler den om gaver folk gir som man nettopp IKKE vet om mottaker ønsker seg. Hvor mye ræl folk får seg til å kjøpe.

Men da er ikke problemet at man bytter gaver generelt, da er problemet at enkelte overhodet ikke eier gaveteft mens andre ikke evner å si hva de ønsker seg/trenger og/eller kjøper ting de 'gjerne skulle hatt' fremfor å notere det på 'nevne at jeg ønsker meg'.

 

Anonymkode: b75f5...ef7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men da er ikke problemet at man bytter gaver generelt, da er problemet at enkelte overhodet ikke eier gaveteft mens andre ikke evner å si hva de ønsker seg/trenger og/eller kjøper ting de 'gjerne skulle hatt' fremfor å notere det på 'nevne at jeg ønsker meg'.

 

Anonymkode: b75f5...ef7

Forts:

Jeg kjøper bevisst ikke alt jeg 'gjerne skulle hatt', spesielt ikke når det nærmer seg bursdag/jul, fordi jeg vet at jeg får spørsmål fra venner og familie om hva jeg ønsker meg - som den kjøkkenvekten som takket for seg oppunder jul. Selvsagt kunne jeg kjøpt ny selv, men da hadde jeg fått noe ræl fra foreldrene mine til jul fordi jeg ikke ønsket meg noe.

Anonymkode: b75f5...ef7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...