Suppetryne Skrevet 10. mars 2018 #1 Skrevet 10. mars 2018 Ja, som sagt. Hvorfor er det sånn at de som har tatt en slankeoperasjon klarer å holde vekta etter stor vektnedgang imens andre går opp i vekt igjen? De sier jo på samme måte at også de slankeopererte må passe seg selv etter operasjonen da det er mulig å falle tilbake. Jeg gikk ned 35 kilo iløpet av 10 måneder for noen år siden, over halvparten av dette er jo tilbake igjen... Ja, jeg har på mange måter falt litt tilbake, og lurer på om sjansen hadde vært mindre om jeg opererte meg også? Har bmi på 39 så jeg har absolutt et seriøst problem.. er i slutten av 20 årene.
Uni Skrevet 10. mars 2018 #2 Skrevet 10. mars 2018 Antar du snakker om den type slankeoperasjon hvor man fjerner rundt 90% av magesekken, husker ikke i farta hva det kalles. Greia der er iaf at man blir langt raskere mett enn tidligere, siden magesekkens volum blir drastisk redusert. Likevel er det fullt mulig å spise magesekken tilbake til normal størrelse dersom man ikke bryr seg. Jeg kjenner to halvsøstre som begge sleit med betydelig i overvekt i mange år. Begge fikk den operasjonen, den ene la også til seg mosjon og bedre diett, mens den andre fortsatte akkurat som før. Resultatet ble at den ene raskt gikk ned i vekt og ser helt "vanlig" ut idag, mens den andre er like stor som før operasjon.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #3 Skrevet 11. mars 2018 Ved gastric sleeve endres hormonbalansen. Anonymkode: ed45f...803
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #4 Skrevet 11. mars 2018 Ved å kutte vekk en del av magesekken endres hormonproduksjonen som påvirker sultfølelsen i kroppen, dette i kombinasjon med mindre magevolum og mindre plass til mat (og mindre tarm til opptak for de som tar gbp) er grunnen til vektnedgang. Den eneste grunnen til å holde vekten bedre er at det ikke er plass til å spise så mye. Men du må likevel passe på det du spiser, jeg har møtt flere som har gått ned 30-50 kg, for så å legge på seg alt sammen igjen ila noen år. Kroppen vil alltid jobbe for å komme tilbake til maxvekt, fordi den føler seg i sultmodus nå vekten er lavere. Så har du først mistet mange kilo, uansett metode, er det deg mot kroppen resten av livet for å holde vekten. Anonymkode: ce202...8d1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #5 Skrevet 11. mars 2018 Vet ikke helt om at jeg er enig med deg i din observasjon. Jeg opplever at de jeg vet av som har tatt operasjonen spretter opp igjen. Men at de som faktisk har jobbet for hvert et gram er flinkere til å holde vekta nede. Anonymkode: 8ba5d...a4e
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #6 Skrevet 11. mars 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Vet ikke helt om at jeg er enig med deg i din observasjon. Jeg opplever at de jeg vet av som har tatt operasjonen spretter opp igjen. Men at de som faktisk har jobbet for hvert et gram er flinkere til å holde vekta nede. Anonymkode: 8ba5d...a4e Jeg har sett det samme. Et med i en klubb for folk som har gått ned mere enn 50kg. Og de som har operert sliter mere når de har nådd målvekten. Tror det har med psyken å gjøre, og at de har gått ned så fort at det har ikke rukket å bli en livsstilsendring. Så da når de når målet og hverdagen setter inn så går de tilbake til gamle vaner. Anonymkode: 8e6dd...383 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå