Gå til innhold

Orkide knakk under transport hjem.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte en orkideplante i går, men den ene delen knakkrett over der den første klypa står. Vil den likevel kunne bli fin igjen? Det kommer nye skudd, så hele stilken er ikke ødelagt. Vanskelig å forklare.

Hvor ofte trenger den vann? Har hørt en gang i uka. Har vestvendt vindu så ikke mye sol her inne riktig enda. Vil den klare seg? Hvordan behandler man en orkide?

Anonymkode: 04320...6af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Orkideen er ganske hardfør. Den trenger vann ca en gang i uken, men ikke noe i veien med å gi den en dæsj oftere. Orkideer liker lys, men får dem til i alle vinduer her hjemme. Når blomsten/stilken dør, så klipper jeg den av og vanner på samme måte. Det kan ta uker/måneder med bare grønne blader, men de kommer alltid igjen. De fleste orkideene mine er 4 år og har blomstret mange ganger. Best med gjennomsiktig potte, slik at røttene også får litt lys, men de klarer seg også bra i tett potte. 

Hvis det er blomster under der planten er knukket, så klipper jeg av det blomsten er dårlig og lar resten stå. Går som oftest bra!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Mistymya said:

Orkideen er ganske hardfør. Den trenger vann ca en gang i uken, men ikke noe i veien med å gi den en dæsj oftere. Orkideer liker lys, men får dem til i alle vinduer her hjemme. Når blomsten/stilken dør, så klipper jeg den av og vanner på samme måte. Det kan ta uker/måneder med bare grønne blader, men de kommer alltid igjen. De fleste orkideene mine er 4 år og har blomstret mange ganger. Best med gjennomsiktig potte, slik at røttene også får litt lys, men de klarer seg også bra i tett potte. 

Hvis det er blomster under der planten er knukket, så klipper jeg av det blomsten er dårlig og lar resten stå. Går som oftest bra!

Takk for svar. Jeg har gjennomsiktig potte, men den står i potta jeg kjøpte den i, det vil si en liten tett plastpotte. Hvordan potter jeg den om? Blander steiner med jord og hvilken type jord? Den gjennomsiktige potta er ganske stor.

Skrevet

Og innimellom bør du ta planten ut av potten og skylle blader og røtter slik at alt blir vått. Orkideen skal ikke stå i mye vann. Da drukner den ;)

• Liker 1
Skrevet

Tar de aldri ut av plastpottene. Kjekke for å løfte ut når det er rotvanning :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vestvendt vindu er bra. Sørvendt vindu er dårligst, da kan de bli svidd. Vann en gang i uka. Orkideen skal ikke stå med vann i potta mer enn et døgn, da råtner den. Gi den derfor ikke for mye vann på en gang. Følg godt med på bladene. Er de slappe og begynner å få rynker gir du for lite vann. Det beste er å vanne en fast dag i uka. Planter elsker forutsigbarhet, da tør de å blomstre. 

Anonymkode: 43fa8...51a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg har gjennomsiktig potte, men den står i potta jeg kjøpte den i, det vil si en liten tett plastpotte. Hvordan potter jeg den om? Blander steiner med jord og hvilken type jord? Den gjennomsiktige potta er ganske stor.

Kjøp en pose orkidejord. Det er spesial bark'jord'. Du kan ta rota ut av plastpotta og sette planten i en større glasspotte/beholder. Fyll orkidejord i bunn og på sidene. Det er lettere å se tilsatt vannivå på denne måten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp en pose orkidejord. Det er spesial bark'jord'. Du kan ta rota ut av plastpotta og sette planten i en større glasspotte/beholder. Fyll orkidejord i bunn og på sidene. Det er lettere å se tilsatt vannivå på denne måten. 

Men desto vanskeligere å bli kvitt overskuddsvann, som gir større sjanse for at røttene råtner.

La den stå i plastpotta, TS. Det kan virke som du er nybegynner på orkideer, og da er det absolutt enklest å ha muligheten til å skylle gjennom potta og la det renne av når du vanner. 

Du sier forresten du har kjøpt en orkide, men du sier ikke hvilken type. Er det en phalaenopsis? I så fall er den veldig enkel å ha med å gjøre. Så lenge du passer på at røttene ikke står i vann, skyller gjennom med rent, friskt (men temperert) vann ca en gang i uka og ikke lar den stå i stekende sol på sommeren er det omtrent ikke mulig å ta livet av den. :) 

Anonymkode: 1dfe3...b56

• Liker 2
Skrevet

Tenk litt på hvordan disse vokser i naturen. De vokser i trær i skoger med mye regn og hvor det er ganske varmt. Dvs, vann rikelig, men pass på at vannet renner vekk så røttene ikke blir stående i vann. Lite direkte sol (ikke mye av at det i under trekronene). Spray gjerne vann på bladene når de vannes. Jeg setter mine i vaskekummen og har på masse vann og lar det renne av. Ca en gang hver uke.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Mistymya skrev:

Og innimellom bør du ta planten ut av potten og skylle blader og røtter slik at alt blir vått. Orkideen skal ikke stå i mye vann. Da drukner den ;)

Mener du egentlig potteskjuleren

Anonymkode: 76ccb...817

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener du egentlig potteskjuleren

Anonymkode: 76ccb...817

Det mener jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gir dere gjødsel til orkidéer? Jeg har flytende gjødsel og har ikke brukt den enda. Blande ut i vann og tømme i pyntepotta og la planten suge opp en stund og så renne av? Slik tenkte jeg å gjøre det, men vet ikke om det blir passe?

Anonymkode: 960cb...11d

AnonymBruker
Skrevet

Gjødsel er tull. Til en virkelig gammel orkide som aldri har blitt pottet om i ny orkidebark,  kanskje - men nye orkideer trenger ikke dette. Orkideer trenger ikke jord engang, vet du. 

Hvis du absolutt vil gjødsle etterhvert: fortynn gjødselet i vann og hell i potta. Fyller du på en cm vann så skal det være tilstrekkelig. 

Skrevet

Mine orkideer står i gjennomsiktige glasspotter for å få mest mulig lys til røttene. Fyller vann ca 1/4 opp i potta, og vanner igjen når det er tørt. Orkideene mine overlever i årevis og kommer med nye blomster og nye avleggere til stadighet.
Det stemmer altså ikke at de ikke tåler å stå med røttene i vann.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 10.3.2018 den 12.29, AnonymBruker skrev:

Men desto vanskeligere å bli kvitt overskuddsvann, som gir større sjanse for at røttene råtner.

La den stå i plastpotta, TS. Det kan virke som du er nybegynner på orkideer, og da er det absolutt enklest å ha muligheten til å skylle gjennom potta og la det renne av når du vanner. 

Du sier forresten du har kjøpt en orkide, men du sier ikke hvilken type. Er det en phalaenopsis? I så fall er den veldig enkel å ha med å gjøre. Så lenge du passer på at røttene ikke står i vann, skyller gjennom med rent, friskt (men temperert) vann ca en gang i uka og ikke lar den stå i stekende sol på sommeren er det omtrent ikke mulig å ta livet av den. :) 

Anonymkode: 1dfe3...b56

Helt enig med alt du skriver.

Vil bare tilføye at på sommerstid kan den trenge vann litt oftere en én gang i uken. 

Anonymkode: 2ac51...0e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...