Gjest Turi Skrevet 17. februar 2005 #21 Skrevet 17. februar 2005 nei, jeg vil ikke tvinge noen,men spør. Hva skal det offentlige gjøre? Hun vil antagelig ikke få beholde barnet mer enn noen mnd. Hun har ikke kapasitet. hvor mange barn skal hun sette til verden? Er det ikke på tide at noen sier i fra? Heldigvis bestemmer ikke det offentlige hvem som skal få barn, hvor mange barn vi skal få osv. Det har vært ganger jeg har tenkt at man burde avkreve et sertifikat fra folk før de får lov til å få barn, men det er i frustrasjon, som du opplever nå. Ellers syns jeg du er veldig bastant i dine uttalelser om denne kvinnen. Jeg sier ikke at hun er en egnet forelder, det har jeg ikke noe grunnlag for. MEN Dersom hun har prøvd en gang. Trukket erfaringer. Og nå mener hun er klar for å prøve igjen. Så tror jeg ikke du, som ufaglært og et menneske som tydeligvis ikke har gjensidig respekt med denne kvinnen, "sier fra" hva du mener. Er hun så umoden som du mener vil det snarere ha motsatt effekt. Hvorfor ikke forsøke å hjelpe med det praktiske istedet, siden du mener hun ikke får det til? Eller hvorfor ikke rett og slett holde seg i din egen verden og la henne være i sin?
Gjest Anonymous Skrevet 17. februar 2005 #22 Skrevet 17. februar 2005 Som fam med henne så har vi bidratt i alle år. Vi skjønte at her måtte det mye hjelp til når hun ble gravid. Det er satt inn støtte på alle kanter. Hun fungerer ikke noe bedre etter jenten kom i fosterhjem. arbeid og struktur i hverdagen som er normalt for andre, det når ikke inn til henne. Mitt ønske er at hun skal se lyset og forstå. Nå fikk hun ny leilighet av komunen for 15 mnd siden. Det ble gitt hjelp til alt der også. Hun fikk innredet et rom som skulle være jentas da hun kom på besøk osv. bv kom etter avtale på besøk med jenten. Ingen ting var gjort der. Å? var det i dag? osv...slik går det. Etter 5 mnd med ubet husleie ble hun oppsagt. Strøm stengt. Så leide hun privat til en pris yrkesaktive ikke engang tenker på. Så fikk hun hjelp til deler av husleie. Resten ble ikke bet, så da har hun bodd rundt omkring i koffert. Huseier pakket og kjørte boet hennes på lager. Hun vil ikke få det ut før hun har betalt gjelden sin. Så fikk hun det for seg at hun skulle på skole. det var hennes måte å få penger på. Vi viste at hun oppholdt seg på skolen helt til hun fikk utbetalt lån/stipend. Hun har ikke midler til å betale tilbake noe av det. Lån/stipend gikk til fjas. Hun har div mobilregninger til 150.000 som er gått til innkasso. Hun har lite samvær med jenten sin. så ble det ordnet at hun skulle få komme på grillparty nå i høst. En flott dag og ungen gledet seg. de hadde fått trommet sammen resten av fam også. Hun dukket ikke opp.Etter tre dager ringer hun bv og sier hun hadde glemt og hun var så trett. Hun hadde vert ute kvelden før. a jeg er ufaglært, at je er bastant i mine uttalelser? a, er nok det siden jeg kjenner henne. Hva skal gjøres? Nei, det vet jeg ikke,men at hun er klar igjen? Ja helt klart hun er det. Hun har ikke planlagt noe i forb med nytt barn. sist jeg traff henne så fortalte hun at komunen måtte skaffe henne en leilighet. hennes mor er fortvilt. Hun sier at hun ikke er som andre. hun hverken vil eller kan forstå. Mor har bedt bv gripe inn. Ser det er en som synes jeg bryr meg veldig med dette. kall det hva du vil,men jeg spør. Hva kan man gjøre+ Antagelig ingenting. så, hva er best. ta barnet ved fødsel, antagelig ikke lov? Hva er best for barnet?
Gjest Bellatrix Skrevet 17. februar 2005 #23 Skrevet 17. februar 2005 Hva er best for barnet? Ta ting etterhvert som de kommer vil jeg tro?
Gjest SumoBryter Skrevet 17. februar 2005 #24 Skrevet 17. februar 2005 Vi kan ikke passe pa alt og alle. Noen ganger ma man finne pa andre losninger enn a passe pa at ubehagelige ting ikke skjer, sann er verden og det er jeg glad for. Litt tragisk om reglene rundt oss blir sa stramme at vi ikke kan bevege oss og puste fritt til slutt. Til alle dere i det store big brother huset som heter Norge.
Gjest Gjesta Skrevet 17. februar 2005 #25 Skrevet 17. februar 2005 Hvorfor må hun se ditt lys? Hvordan kan du si at det er det eneste som er riktig for henne? Kanskje hun ser sitt eget lys?
Gjest Valhalla Skrevet 17. februar 2005 #26 Skrevet 17. februar 2005 Du kan jo fortelle barnet om en 20 år at du rådet moren til å drepe h*n så kan du se om h*n er enig i at din løsning hadde vært best.
Gjest Gjesta Skrevet 17. februar 2005 #27 Skrevet 17. februar 2005 Du kan jo fortelle barnet om en 20 år at du rådet moren til å drepe h*n så kan du se om h*n er enig i at din løsning hadde vært best. *Blir så irritert på folk som setter seg til doms over andres avgjørelser......*
mari Skrevet 18. februar 2005 #28 Skrevet 18. februar 2005 Jeg er virkelig overakset over svarene her. Hvis det denne gjesten forteller stemmer så er sannsynligvis det barnet hun har allerede så psykisk ødelagt at hun kommer til å slite med det resten av livet. Og dere velger å dømme en person som spør om hva hun skal gjøre for å hjelpe denne familien. Trodde faktisk at de fleste her inne brydde seg om barna fremfor foreldrene, men jeg tok tydeligvis feil. Tror ikke, hvis det stemmer det som skrives, at denne damen bør få flere barn, og det at barnevernet har tatt det første barnet, er vel et bevis på det. Vet at i flere land så tar de barna som blir født med en gang. Sier ikke at det er riktig, hverken i dette tilfelle, eller i andre, men det burde ikke utelukkes med den begrunnelsen at det alltid er best å være hos mor, for noen ganger vet ikke mor hvordan man skal ta seg av et barn. Det er nå en gang slik at det er veldig mye lettere å lage barn enn å ta vare på de. Et barn blir ikke spurt om å komme til verden, hvis en person tar abort vil heller ikke det barnet bli født, og vil da heller ikke ta skade av at noen mente at det var riktig. Hvis barnet blir født er det ingen grunn til å fortelle det at noen ønsket at hun skulle vært abortert. tanke gangen hos noen mennesker forundrer meg...
Gjest Madam Felle Skrevet 18. februar 2005 #29 Skrevet 18. februar 2005 kanskje noen burde lære henne om prevensjon også, for det har de tydeligvis glemt på veien. Hva med å sette en p-sprøyte, for da slipper hun å tenke på det selv.
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2005 #30 Skrevet 18. februar 2005 kanskje noen burde lære henne om prevensjon også' date=' for det har de tydeligvis glemt på veien. Hva med å sette en p-sprøyte, for da slipper hun å tenke på det selv.[/quote'] prevensjon? ja, det er en del av historien. Jeg vet ikke hvor mange aborter hun har tatt,jeg vet om tre. Hun ble spurt om hun brukte p-piller(mor spurte) nei,hun hadde ikke råd var svaret. Hun fikk penger til å hente på apotek,men hun "glemte" å hente de. Så ble hun gravid igjen. Som motstander av abort, så synes jeg det er ille. men av og til må man se at det kan være en løsning. Nå fikk jeg vite av hennes mor igår at barnet skal i fosterhjem da det er født. Vi kan jo tenke oss hvordan det blir. Antagelig vil hun ikke få noe kontakt der, fosterhemmet blir langvarig osv... At hun blir gravid igjen? Ikke tvil. Hun går i sitt 31 år og når skal en da forvente at hun vil se lyset?
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2005 #31 Skrevet 18. februar 2005 Hvorfor må hun se ditt lys? Hvordan kan du si at det er det eneste som er riktig for henne? Kanskje hun ser sitt eget lys? Det er ikke mitt lys hun skal se! At mitt lys er det riktige? nei, jeg tror ikke det,men det er ikke det jeg spør om heller.
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2005 #32 Skrevet 18. februar 2005 *Blir så irritert på folk som setter seg til doms over andres avgjørelser......* Dette sier jo alt om deg som person
Gjest Valhalla Skrevet 18. februar 2005 #33 Skrevet 18. februar 2005 Dette sier jo alt om deg som person Sier det alt? Det eneste det forteller meg er at hun har respekt for liv.
Gjest Valhalla Skrevet 18. februar 2005 #34 Skrevet 18. februar 2005 Et barn blir ikke spurt om å komme til verden' date=' hvis en person tar abort vil heller ikke det barnet bli født, og vil da heller ikke ta skade av at noen mente at det var riktig. Hvis barnet blir født er det ingen grunn til å fortelle det at noen ønsket at hun skulle vært abortert. tanke gangen hos noen mennesker forundrer meg...[/quote'] Ja tankegangen til noen mennesker forundrer meg. Er det bedre å bli tatt livet av enn å havne i fosterhjem? Man avslutter et liv som kan få over hundre års opplevelser og et flott liv. Dette eksempelet viser også svakheten ved abortloven, en person kan ta livet av flere mennesker fordi hun "ikke har råd til" prevensjon. Det er fælt, men det er fint at hun nå velger å bringe et nytt liv til verden. Et menneske som vil vokse opp, forelske seg og få egne barn, det er flott.
mari Skrevet 18. februar 2005 #35 Skrevet 18. februar 2005 Mitt svar var til et utspill du hadde om at man skulle fortelle barnet om tyve år at det var ønsket abortert. jeg sier ikke at det er bedre å ta abort enn å havne i et fosterhjem, men det å si at hun ikke burde få et barn til og hun allikevel velger det, og det å fortelle det til et barn senere er to vidt forskjellige ting. Abort skal ikke brukes som prevensjon (som denne damen til tider tydligvis har gjordt), men et barn ber ikke om å komme til verden, og vet ikke noe om at det kunne vært født, eller hvordan livet er, fordi det ikke har opplevd det! Det er flott å få barn, hvis man klarer å ta seg av barnet Jeg ville ikke ønsket for noe barn å bli satt til verden og så bli til en kaste ball mellom institusjoner. Det er ikke retferdig overfor barnet!
Gjest Valhalla Skrevet 18. februar 2005 #36 Skrevet 18. februar 2005 [Mitt svar var til et utspill du hadde om at man skulle fortelle barnet om tyve år at det var ønsket abortert. jeg sier ikke at det er bedre å ta abort enn å havne i et fosterhjem, men det å si at hun ikke burde få et barn til og hun allikevel velger det, og det å fortelle det til et barn senere er to vidt forskjellige ting. Jeg mente da ikke at hun skulle si det til barnet, det var for å understreke et poeng. Barnet vil være glad for å være i livet.
Gjest Valhalla Skrevet 18. februar 2005 #37 Skrevet 18. februar 2005 Hvis du mener at det å være "kasteball mellom ulike institusjoner" ikke er et liv verd å leve så foreslår jeg at vi sender en arme med abortleger ned til deler av Afrika. Det må da være bedre at vi tar livet av barna enn at de må møte livets utfordinger, eller?
mari Skrevet 18. februar 2005 #38 Skrevet 18. februar 2005 så du tror ikke at de foreldrene i afrika klarer å ta seg av barna sine? var ikke det en grov generalisering? Noe av det viktigste i et menneskes liv er å bli elsket! Tror de fleste barna i afrika er høyt elsket! Har man en mor som ikke stiller opp noen gang, selv når hun har mulighet til det, så tror jeg ikke barnet føler seg elsket. Hun får heller ikke den stabiliteten som man trenger i livet. Som jeg sier over, er man ikke født så vet man ikke hva livet er, og man kan heller ikke synes at livet er verdt å leve!
Gjest Valhalla Skrevet 18. februar 2005 #39 Skrevet 18. februar 2005 Med hvilken rett kan du vurdere et annet menneskets rett til liv? Et barn i deler av Afrika med konflikt og sult vil møte utfordringer langt hardere enn "kasteball mellom ulike institusjoner". Det blir en utfordring for barnet, men at h*n får mulighet til å ta utfordringen er det riktige uten at andre skal bestemme hva som er et verdig liv.
Gjest Turi Skrevet 18. februar 2005 #40 Skrevet 18. februar 2005 Nå diskuterer dere vel strengt tatt ting dere ikke har noe grunnlag for å ytre dere særlig om eller? Det finnes en god del mennesker som skulle ønske de aldri var blitt født. Noen av dem har "gode foreldre", noen ikke. Og det finnes sikkert en god del fostre, som er abortert bort, som kunne levd særs gode liv om de fikk lov. Poenget må vel være at vi utenfor ikke kan bestemme hvem som skal få barn og hvem som skal ta abort. Og det er bra. Det skaper bare mer frustrasjon hos hovedinnlegger når h*n mener at det er riktig å forsøke å dytte valg på denne kvinnen, som så tydelig gjør akkurat som hun selv vil allikevel, og som håper det skal gjøre nytte. Det finnes mange fosterbarn som lever gode og lykkelige liv, som blir elsket høyt og behandlet bra i fosterhjemmene sine. Barn som kommer i fosterhjem fra fødselen av, som i dette tilfellet, vil heller ikke bli involvert særlig med "institusjoner". Samtidig vil de kjenne mamma, og kan ende opp med kjærlighet fra flere voksne enn et barn i den tradisjonelle familiesituasjonen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå