Gjest Anonymous Skrevet 15. februar 2005 #1 Skrevet 15. februar 2005 Hva kan man forvente at samfunnet( barnevern) skal bidra med i tid? En jente i fam ble gravid.Uten å gå inn i saken, så ble det fam skrekk at hun ble gravid. Det var så håpløst at det ble foreslått abort fra dag 1. Hun så ikke lengre en et nurk som sov hele dagen. Enden på det ble opplæringsleilighet og bla,bla,bla Så over til egen bolig som hun klarte til tider 50 % Stadig hjelpetiltak i huset.Vi viste at det ville bli bv som "bodde" med fam i lang tid- Saken endte med at jenta hennes ble flyttet i fosterhem. Hun så ikke hennes behov,kun sine egne. Hun fikk kun en times besøk en gang pr.14 dag til hun hadde strukturert seg og etablert seg. Etablering for henne er en ny samboer,blir det slutt så er det ny. Hun evner ikke å forstå at dette ikke hjelper hennes sak. Piken har ikke et hjem hos mor. Piken har det bra hos fosterforeldre. Så blir hun gravid igjen.Å, hun gleder seg stort. Fam har sagt at det blir ny runde med opplæringsleilighet og bv. Vi vet det ikke vil gå bra. En sa det rett ut at det er bedre du tar abort! Skal hun klare det, så må hun ha veileder boende hos seg. Stadig møter med bv osv. Hva med barna? Skal de vokse opp med bv rundt seg? Bv setter ikke inn så mye som vil gå på år. Det blir fosterhjem. Når er nok nok. Noen bør gi klar beskjed og jeg gjorde det.
Gjest ~Bridezillah-killah~ Skrevet 15. februar 2005 #2 Skrevet 15. februar 2005 Det er mulig jeg er evneveik, men jeg skjønner ikke hva du mener og hvor du vil.
Gjest Gjesta Skrevet 15. februar 2005 #3 Skrevet 15. februar 2005 Nå er jeg sikkert bitte litt trøtt men altså...............HÆ?????
Gjest mlle Camille Skrevet 15. februar 2005 #4 Skrevet 15. februar 2005 Det er mulig jeg er evneveik, men jeg skjønner ikke hva du mener og hvor du vil. Nå er jeg sikkert bitte litt trøtt men altså...............HÆ????? lurte på om det bare var jeg som ikke skjønte noe.
Gjest Anonymous Skrevet 15. februar 2005 #5 Skrevet 15. februar 2005 Jeg synes _ikke_ dette er et egna sted for ansatte i barnevernet å tømme seg for frustrasjoner, uansett hvor generelle ordvendinger som brukes.
mari Skrevet 16. februar 2005 #6 Skrevet 16. februar 2005 Jeg synes _ikke_ dette er et egna sted for ansatte i barnevernet å tømme seg for frustrasjoner' date=' uansett hvor generelle ordvendinger som brukes.[/quote'] Hun sier vel ikke at hun jobber i bv?
Gjest Fimlene Skrevet 16. februar 2005 #7 Skrevet 16. februar 2005 Forstår at du opplevde et dilemma, og at du måtte si i fra. Det er av og til det beste selv om dette var et vanskelig tema. Synes også det er vanskelig å kommentere saken fordi det er litt springende informasjon. Forstår det slik at du setter barnet i fokus og det er jo bra. Virker ikke som denne jenta er moden nok til å ta seg av barn og da er det vel greit å be henne om å la vær å sette dem til verden slik jeg forstår det. Det er lov å si i fra alt for få gjør det. Men det er en kunst å si i fra på rett måte fordi vi er så forskjellige og ser ting så ulikt og i en krisesituasjon er også våre muligheter til å ta imot kritikk dårlig pga av våre forsvarsmekanismer blant annet. Tror jeg ville fulgt opp og forklart mer til jenta hva jeg mente. At hun kanskje kan bruke mer tid på å bli moden selv før hun får så stort ansvar som et barn er. Tror jeg ikke gir deg flere råd i fare for at jeg misforsto innegget ditt for det var vanskelig å forstå. Lykke til :rosasmil:
Gjest Anonymous Skrevet 16. februar 2005 #8 Skrevet 16. februar 2005 Nei, jeg er ikke i bv.,men i fam med vedkommende. Nå kan man si hva man vil om bv. DE GJØR OFTE EN GOD JOBB OGSÅ. Poenget mitt var om hvor mye ressurser som skal settes inn. hva med barna? Det er ikke en normalsituasjon å vokse opp med bv rundt seg. Hun drar med barnet med på sos.kont/b.kontor. Det er en normalsituasjon å ha tilhold på slike plasser. Nå er barnet i fosterhjem,men dette var normalsituasjon. dager tilbringtes på div kafeer/kjøpesentre, Penger var bare noe som kom/gikk. Strøm stenges og utkastelse av bolig pga av manglende bet. Så går det noen år og man blir gravid igjen. (abort i mellomtiden) Så da kommer det man snakker mye om her inne. Bv stoler ikke på meg? tror ikke eg klarer det? pga et barn i fosterhem, så forfølger de meg. Vi andre et hva som ligger bak. Fortvilt for en fam å se på dette. man mister delvis kontakt med barna. Vi vet hun vil "mestre neste barn opptil 1 år, så er det stopp.
Gjest fimlene Skrevet 16. februar 2005 #10 Skrevet 16. februar 2005 forsto ikke de siste to avsnittene. stoler ikke barnevernet på deg. enig med deg i at dette ikke høres ut som et godt hjem å vokse opp i. usikkert og man er dårlig forbilde når man trekker barna rundt slik og strømmen blir stengt av. synes du skal fortsette å bry deg og hvis hun ikke hører på deg kan det være andre i familien hun heller bør prate med. det er jo ikke alle som prater like godt sammen. du bør kanskje skrive litt mer om dette først for det høres ut som du er litt lite konkret med hensyn til hva du egentlig mener. det er bra å bry seg på den rette måten. tfordringa er å finne ut hva som er rett i forhold til denne jenta som høres ekstremt umoden ut er det en mulighet for at du ikke forstår situasjonen, og at en samtale med jenta der du er åpen for at du kan ta feil om henne kan hjelpe stå på
Gjest Anonymous Skrevet 16. februar 2005 #11 Skrevet 16. februar 2005 Poenget er at enkelte skal på død og liv ha barn. selv om de ikke er moden. De vet at de må ha støtte til barnt er voksen nok til å klare seg selv. Når man må ha undervisning til å rydde hemme. Ha klare oppgaver om dagen osv. En hjemmekonsulent fra komunen. Alt skal jo prøves før bv.tar andre virkemidler i bruk. Ungen i bh fra åpning til stenging.Hvor mange personer skal væe i jobb pga en person? Spør du meg så burde bv sagt ifra: Blir du gravid en gang til så kommer barnet i fosterhjem fra fødsel av.
Gjest fimlene Skrevet 16. februar 2005 #12 Skrevet 16. februar 2005 synes det virker fornuftig det du sier. enig at det er enormt irriterende å være vitne til at barn går til grunne mens barnevernet prøver ut ulike metoder. mange i bv har lien erfaring med når de må gripe inn fordi det ikke nytter med flere tiltak. men de har et lovverk å forholde seg til og så er det jo en viss sjans for at jenta kan forbedre seg og dermed bli en god mor i fremtiden. de må vel kanskje la denne tvilen komme henne til gode. går ut i fra at det er lovverket som gjør at bv ikke griper inn på den måten duviser til. skjønner at det virker lite effektivt måten de jobber på, men de bryter inn på et område som vel er regnet for privat innenfor lovverket og man må ha bevis og det kan man jo ikke ha så lenge barnet er ufødt. hvis jenta forbedrer seg så er det vel også best at hun får ha kontakt med sitt barn. har hørt om et ekstremt tilfelle hvor moren hadde 3 barn og hadde så store problemer at barnevernet truet henne med å ta barnet hvis hun fikk flere. det var jo rykter da. og hun var ekstrem og dopet blant annet ungene. huff skjønner at du er irritert for de stakkars barna lider jo mens mødrene får prøve og feile
Gjest Gjesta Skrevet 17. februar 2005 #13 Skrevet 17. februar 2005 Til trådstarter: Den som er uten skyld kan kaste den første stenen...... Regner med at livet ditt har vært fantastisk fra dag 1, og at du aldri har tatt et valg du angrer på. Jeg regner med at du alltid klarer deg uten hjelp fra andre og at du fullt ut tar voksne og riktige avgjørelser i store saker i livet ditt. Og videre antar jeg at du med hånden på hjertet garanterer at du aldri vil gjøre noen som helst feil i forhold til dine egne barn.. Hvis ikke.... Se til helve** å labbli å blande deg sånn inn i hennes liv. Som du sier selv er du ikke proff, og hun har som du sier proffe folk som er der for å hjelpe henne. Så hva med å være litt medmenneskelig i stedet for å slenge dritt her inne?? :evil: Sorry, men du virkelig provoserer meg her.
Gjest Anonymous Skrevet 17. februar 2005 #14 Skrevet 17. februar 2005 Til trådstarter: Den som er uten skyld kan kaste den første stenen...... Regner med at livet ditt har vært fantastisk fra dag 1, og at du aldri har tatt et valg du angrer på. Jeg regner med at du alltid klarer deg uten hjelp fra andre og at du fullt ut tar voksne og riktige avgjørelser i store saker i livet ditt. Og videre antar jeg at du med hånden på hjertet garanterer at du aldri vil gjøre noen som helst feil i forhold til dine egne barn.. Hvis ikke.... Se til helve** å labbli å blande deg sånn inn i hennes liv. Som du sier selv er du ikke proff, og hun har som du sier proffe folk som er der for å hjelpe henne. Så hva med å være litt medmenneskelig i stedet for å slenge dritt her inne?? :evil: Sorry, men du virkelig provoserer meg her. Det var da voldsomt1 Tydelig at solen ikke skinner jos deg i dag. Jeg spurte enkelt om noe. Du er veldig stygg med skrivingen din. Jeg har ikke blandet meg inn i hennes liv. Det er bare fortvilt å se på. Vi har avlastet og avlastet,men det hjelper ikke. Vi som kjenner henne vet at det er best om barnet kommer vekk. Når et menneske ikke ser barnets behov,ikke blir stimulert, ja alt det et barn skal...... Nei, livet mitt har ikke bare vert fantastisk. Jeg gjorde mine feil med mine barn. Dette er noe annet,men jeg er ikke skyldig DEG noen forklaring. Du er den jeg har fått det mest usympatiske svar på noen gang her inne. Du må være utrolig umoden som kommer med noe slikt. Du har lest to ord og glefser ut av deg. Ha en fortsatt hyggelig dag da.
Gjest Anonymous Skrevet 17. februar 2005 #15 Skrevet 17. februar 2005 Til trådstarter: Den som er uten skyld kan kaste den første stenen...... Regner med at livet ditt har vært fantastisk fra dag 1, og at du aldri har tatt et valg du angrer på. Jeg regner med at du alltid klarer deg uten hjelp fra andre og at du fullt ut tar voksne og riktige avgjørelser i store saker i livet ditt. Og videre antar jeg at du med hånden på hjertet garanterer at du aldri vil gjøre noen som helst feil i forhold til dine egne barn.. Hvis ikke.... Se til helve** å labbli å blande deg sånn inn i hennes liv. Som du sier selv er du ikke proff, og hun har som du sier proffe folk som er der for å hjelpe henne. Så hva med å være litt medmenneskelig i stedet for å slenge dritt her inne?? :evil: Sorry, men du virkelig provoserer meg her. Det var da voldsomt1 Tydelig at solen ikke skinner jos deg i dag. Jeg spurte enkelt om noe. Du er veldig stygg med skrivingen din. Jeg har ikke blandet meg inn i hennes liv. Det er bare fortvilt å se på. Vi har avlastet og avlastet,men det hjelper ikke. Vi som kjenner henne vet at det er best om barnet kommer vekk. Når et menneske ikke ser barnets behov,ikke blir stimulert, ja alt det et barn skal...... Nei, livet mitt har ikke bare vert fantastisk. Jeg gjorde mine feil med mine barn. Dette er noe annet,men jeg er ikke skyldig DEG noen forklaring. Du er den jeg har fått det mest usympatiske svar på noen gang her inne. Du må være utrolig umoden som kommer med noe slikt. Du har lest to ord og glefser ut av deg. Ha en fortsatt hyggelig dag da.
Gjest Gjesta Skrevet 17. februar 2005 #16 Skrevet 17. februar 2005 Ha en fortsatt hyggelig dag da. I like måte
Gjest Bellatrix Skrevet 17. februar 2005 #17 Skrevet 17. februar 2005 Trådstarter; det er bra du bryr deg, men man kan da virkleig ikke tvinge folk til å ta abort fordi de lever et ustrukturert liv. Er det du mener? Kjempebra at bv er inne i saken. Håper både mor og barn får det bra.
Gjest Anonymous Skrevet 17. februar 2005 #18 Skrevet 17. februar 2005 Det finnes så mange grunner til at BV er inne i bildet. Foreldre ber om hjelp og det er virkelig voksent og sterkt gjort at man innser sine begrensninger. De skal forebygge og hjelpe og det er nå slik at barn har det best hos sin familie så langt det går,så derfor blir det masse hjelpetiltak. Vi kan ikke bare gi opp mennesker,de kan forandre seg,lære ting og årene går og man blir mer umoden,kanskje de med hjelpebehov virkelig prøver og da skal de ikke dømmes nord og ned fordi det en gang i tiden ikke gikk så bra. Hilsen ei som selv mistet omsorgen for mange år siden,fikk ungen tilbake,giftet seg og fikk flere barn. Det er lov å feile,innrømme det,reise seg og be om hjelp. det er ingen skam.
Gjest Anonymous Skrevet 17. februar 2005 #19 Skrevet 17. februar 2005 nei, jeg vil ikke tvinge noen,men spør. Hva skal det offentlige gjøre? Hun vil antagelig ikke få beholde barnet mer enn noen mnd. Hun har ikke kapasitet. hvor mange barn skal hun sette til verden? Er det ikke på tide at noen sier i fra? Eller skal det være slik at bv skal bo hjemme hos henne for å sette det på spissen? Hun har ingen tanker om at hun ikke greier det. Jeg setter ord på det, noe som det ser ut for at bv ikke gjør. Jeg har lest hva bv har skrevet til fylkesnemnda. det er begredelig lesning. Hun evner ikke tanker om barn,hus,hjem,penger.Har ikke sosiale antenner. Du må fortelle henne alt hva hun skal gjøre. Som nært fam er dtte fortvilt. Unger blir sendt i fosterhjem osv.Mister nesten all kontakt med faam. Det er ikke håp om at hun skal bli bedre. I dag er hun 30 år.
Gjest Anonymous Skrevet 17. februar 2005 #20 Skrevet 17. februar 2005 nei, jeg vil ikke tvinge noen,men spør. Hva skal det offentlige gjøre? Hun vil antagelig ikke få beholde barnet mer enn noen mnd. Hun har ikke kapasitet. hvor mange barn skal hun sette til verden? Er det ikke på tide at noen sier i fra? Eller skal det være slik at bv skal bo hjemme hos henne for å sette det på spissen? Hun har ingen tanker om at hun ikke greier det. Jeg setter ord på det, noe som det ser ut for at bv ikke gjør. Jeg har lest hva bv har skrevet til fylkesnemnda. det er begredelig lesning. Hun evner ikke tanker om barn,hus,hjem,penger.Har ikke sosiale antenner. Du må fortelle henne alt hva hun skal gjøre. Som nært fam er dtte fortvilt. Unger blir sendt i fosterhjem osv.Mister nesten all kontakt med faam. Det er ikke håp om at hun skal bli bedre. I dag er hun 30 år. Hva barnevernet skal gjøre?? De skal hjelpe der det hjelpes kan,ingen trenger lik hjelp ,for alle er på forskjellige ståsted i livet og med forskjellig bagasje. Så det er helt individuelt hva man skal gjøre i de ulike situasjonene. Jeg er så glad de var der for meg og at ingen gav meg opp da jeg sleit som mest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå