Gå til innhold

Bruke p piller

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man bruker p-piller, må man svelge tablettene eller har det noe å si om man suger eller tygger de?

Anonymkode: 8fe7b...451

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man bruker p-piller, må man svelge tablettene eller har det noe å si om man suger eller tygger de?

Det kommer kanskje an på typen, men jeg tygget Cerazette i mange år fordi jeg ikke klarte å svelge de (lol, jeg vet, klarer det faktisk nå da). For meg var det lett å vite at de virket, for jeg mistet mensen. Man kan også ta blodprøver etter en stund for å se om de faktisk virker om man ikke har f. eks. manglende mens å gå etter. Men ville dobbelsjekket med apoteket (ikke for det, de sa til meg at det ikke funket å tygge cerazette, men jeg gikk 8 år uten mens og ble aldri gravid... nå svelger jeg de og har fortsatt ikke fått mens eller blitt gravid).

Anonymkode: d67e9...ca8

AnonymBruker
Skrevet

Her er forøvrig en nyttig liste:
Knuse-delelisten-OUS.pdf

AnonymBruker
Skrevet

Ja det har mye å si. Greier man ikke svelge en pitteliten p-pille må man bruke andre alternativer som f.eks p-ring, p-sprøyte eller hormonspiral.

Anonymkode: 28dab...6ea

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja det har mye å si. Greier man ikke svelge en pitteliten p-pille må man bruke andre alternativer som f.eks p-ring, p-sprøyte eller hormonspiral.

Hvorfor i alle dager mener du det?

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager mener du det?

Fordi jeg på grunnlag av mine kunnskaper i farmakologi vet at medisiner som er ment for å taes peroralt og ikke kan deles, knuses eller tygges er laget på en sånn måte at den skal kunne taes opp av kroppen på riktig tidspunkt og at feil bruk av legemiddelet vil følge til feil konsentrasjon i blodet aka biotilgjengelighet. Ta deg et nettkurs i farmakokinetikk eller noe om du fortsatt lurer på hvorfor jeg i alle dager mener dette. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

P piller er så små at de klarer folk fint å svelge. Å knuse elelr tygge medisiner kan skade både munnslimhinnen, tennene og spiserøret. I tillegg kan medisinene få nedsatt virkning/effekt. 

Har du aversjon eller fobi mot å svelge p piller, så bør du velge annen prevensjon.

Anonymkode: 72f7b...689

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler å ta dette opp med legen for å få et 100 % sikkert svar.

I tillegg kan legen hjelpe deg med andre alternativer som kan passe bedre, hvis du av en eller annen grunn ikke kan/ønsker å svelge tablettene hele. :) 

Anonymkode: c4435...b45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg på grunnlag av mine kunnskaper i farmakologi vet at medisiner som er ment for å taes peroralt og ikke kan deles, knuses eller tygges er laget på en sånn måte at den skal kunne taes opp av kroppen på riktig tidspunkt og at feil bruk av legemiddelet vil følge til feil konsentrasjon i blodet aka biotilgjengelighet. Ta deg et nettkurs i farmakokinetikk eller noe om du fortsatt lurer på hvorfor jeg i alle dager mener dette. 

Altså, mitt første svar:
"Det kommer kanskje an på typen, men jeg tygget Cerazette i mange år fordi jeg ikke klarte å svelge de (lol, jeg vet, klarer det faktisk nå da). For meg var det lett å vite at de virket, for jeg mistet mensen. Man kan også ta blodprøver etter en stund for å se om de faktisk virker om man ikke har f. eks. manglende mens å gå etter. Men ville dobbelsjekket med apoteket (ikke for det, de sa til meg at det ikke funket å tygge cerazette, men jeg gikk 8 år uten mens og ble aldri gravid... nå svelger jeg de og har fortsatt ikke fått mens eller blitt gravid)."

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, mitt første svar:
"Det kommer kanskje an på typen, men jeg tygget Cerazette i mange år fordi jeg ikke klarte å svelge de (lol, jeg vet, klarer det faktisk nå da). For meg var det lett å vite at de virket, for jeg mistet mensen. Man kan også ta blodprøver etter en stund for å se om de faktisk virker om man ikke har f. eks. manglende mens å gå etter. Men ville dobbelsjekket med apoteket (ikke for det, de sa til meg at det ikke funket å tygge cerazette, men jeg gikk 8 år uten mens og ble aldri gravid... nå svelger jeg de og har fortsatt ikke fått mens eller blitt gravid)."

Det kalles flaks og det sier en del om deg at du inntar et legemiddel feil til tross for at du blir advart om det. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kalles flaks og det sier en del om deg at du inntar et legemiddel feil til tross for at du blir advart om det. 

Hva mener du skulle skjedd? Etset vekk spiserøret av en cerazette? Herlighet. 
Og legen sa for øvrig at det gikk helt fint. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Dette skal stå i pakningsvedlegget. Les det

Anonymkode: 95715...ca5

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? "... det sier en del om deg...", er ikke det å dra det litt vel langt? 

Anonymkode: a7ab1...e72

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...