Gå til innhold

Gjester til kaffen i konfirmasjon?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Såkalte kaffegjester uansett er utrolig frekt.Da jeg fortalte det til slekt fra annet land syns de det var uhørt.Er det en typisk norsk skikk? Enten ber man gjester og behandler dem med samme respekt og gjestfrihet,eller så lar man vær å be folk.Stygg skikk.

Anonymkode: e01b9...1f0

Spesielt drøyt og latterlig i konfirmasjon der det ikke er noen fest etterpå, ikke så mye som en liten likør til kaffen og hele kaffe&kakeseansen tar maks en time før folk drar hjem. Men uskikk er det uansett. 

Anonymkode: ae645...815

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du forventet (dyr) gave da? 

Nå er ikke jeg i denne settingen. Men hvis jeg skulle invitert, hadde mange å be og begrenset økonomi, så måtte jeg ha kommet opp med en løsning som passet lommeboka. Da kunne dette ha vært en mulighet. Hva gaver angår er jeg svært lite opptatt av at de skal være dyre. Koselig med konfirmasjon, men alt dette med at det må være stort og dyrt, alt snobberiet rundt det, synes jeg bare er kvalmt. Så nei, jeg hadde ikke (under noen omstendigheter) forventet dyre gaver.

Anonymkode: 0252c...d1c

AnonymBruker
Skrevet

Kaffegjester = gavetigging. Uansett setting.

Anonymkode: a911f...b03

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor hadde det blitt rart? Er de ikke likt av de andre onklene og tantene? Hadde for min del blitt rarere om alle onkler og tanter unntatt to ble bedt.

Anonymkode: ef3fd...093

Ingen andre av våre tanter og onkler blir bedt. Det er for mange av dei😂 Vi inviterer konfirmantens søskenbarn,tanter og onkler og besteforeldre. Vi passerer 30 då, og det er nok. Det er ikkje aktuelt å ta med 25 ekstra....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Kommer litt an på. Dersom man konfirmeres borgerlig er det som regel kun nærmeste familie som får plass i lokalet under seremonien, da går det greit å invitere resten til festen etterpå. Altså ikke bare kaffen ;) 

Anonymkode: 981c7...4ba

Der jeg kommer fra, er det bare plass til nærmeste familie i kirken også. 20-30 konfirmanter i en liten bygdekirke, da blir det trangt om plassen om alle skal ha med seg hele storfamilien. Jeg har aldri vært med i kirka under konfirmasjon, annet enn til mine søsken (og min egen :P). Og så er jeg litt usikker på om jeg noensinne har vært i en konfirmasjon som har vært en fest, selv om det er hyggelig å samle storfamilien :laugh: 

Jeg ville nok ikke satt pris på å bli invitert som kaffegjest, er ingen tradisjon for det i min familie. Og her gir man gave/penger til alle konfirmanteri familien/nabolaget, uavhengig om man er invitert som gjest eller ikke. 

Anonymkode: d8a03...846

Skrevet

Alle som inviteres formelt inviteres også til middagen. Det er kjipt å ikke spandere det måltidet. MEN her som vi bor, i en bygd, så er det ikke uvanlig å invitere kjente og venner av barnet munnlig og uformelt til å komme innom på slutten av dagen, få seg en kopp kaffe/brus  og et kakestykke. Det gjør vi til hverandre, og tar gjerne et tak med oppvasken også. 

• Liker 1
Skrevet

Der jeg vokste opp, skikkelig på bygda, var det vanlig at de som bodde i samme grend kom til kaffe og kaker. Familie og faddere til middag og resten av grendelaget til kaffe og kaker. Det var også et par nabokoner som hjalp til under middagen. Gaver fikk man uansett fra alle naboene. Det var også vanlig med etterlag dagen etter for å spise opp kakene (snakker sunnmørsk kalebord her..).

Men her jeg bor nå så er det ikke vanlig med kaffegjester i konfirmasjoner. Da eldste vår ble konfirmert så inviterte vi min og faren sine tanter og onkler (er ikke så mange av de) til middag. Derimot så fikk hun invitere vennegjengen sin til kaker (bestevenninna kom til middag), de som ikke ble konfirmert på samme dag) 

Skrevet
8 timer siden, Fjaselina skrev:

Tja. Eg vurderer å be min tante og onkel som bur like ved oss til kaker og kaffi på konfirmasjonsdagen. Det er ikkje aktuelt å invitere dei til middag, det hadde blitt rart i forhold til alle dei andre tantene og onklene. Men dei er jo så nær at det nesten berre blir som å stikke innom i forbifarta.

Her synes jeg det blir rart å invitere de kun på kaffe og kaker i konfirmasjonen, når de bor nærme.

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kaffegjester = gavetigging. Uansett setting.

Anonymkode: a911f...b03

Der tar du sørgelig feil.

Anonymkode: 0252c...d1c

AnonymBruker
Skrevet

Her er det vanlig at naboer, venner og bekjente stikker innom med en oppmerksomhet til konfirmanten utpå dagen. De inviteres da gjern iin ttl kaffe og kaker. Men de får ingen formell invitasjon, det er litt på eget initiativ. 

Anonymkode: e3401...bb7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er oppvokst på bygda, og i min konfirmasjon var det invitert kaffegjester: mine foreldres tanter og onkler, personer jeg var oppvokst med og kjente godt. Dette er nesten 30 år siden. I bryllupet mitt for 20 år siden var det også invitert kaffegjester. 

Ser selv her på bygda at skikken med å invitere kaffegjester er utdødd nå. 

Anonymkode: 6cf01...2bd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har konfirmant i år, det ville ikke falt meg inn i halvsøvne å invitere noen til bare kaffe. Hadde jeg ikke hatt råd til å invitere folk til middag, så hadde jeg heller krympet gjestelisten. 

Jeg vet noen har resteselskap dagen etterpå, det synes jeg er en bedre løsning enn kaffegjester i alle fall.

Anonymkode: 195e5...07b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kaffegjester er en uting! Det er frekt og respektløst. Be de du har økonomi til. Og med tanke på at konfirmasjonen er i barnets 15.leveår har man nesten 15 år til å spare penger til dagen. Så økonomi er ingen unnskyldning for å ha annenrangs gjester. Kaffegjester er gavetigging og ikke noe annet. 

Har selv vært kaffegjest, og følte jeg måtte gå for høflighets skyld. Har aldri følt meg så annenrangs i mitt liv! For det første måtte jeg sette av dagen, fikk ikke gjort så mye nyttig på formiddagen iom at jeg måtte rekke kaffen. Dusje, sminke meg, på med bunaden og kjøre i 40 minutter før jeg var framme. Så fikk jeg servert noen kakestykker og litt sur kaffe før det bar hjem igjen. Ikke ble vi tatt imot ved døra heller. Måtte "lete etter" konfirmanten for å gratulere, og følte jeg "forstyrret" samtalen da jeg kom med gave og gratulasjon. For konfirmanten var beslaglagt av krem-gjestene. 

Brukte 50kr på gratulasjonskort, i tillegg gav jeg 500kr i gave. Ville ikke virke "kjip og gjerrig" i tilfelle de leste opp kortene og fortale om gaven i selskapet. 

Så bottom line er; jeg ødela en hel søndag, kunne ikke ta med bikkja på fjellet, pga konfirmasjonen. Jeg kledte på meg min fineste stas, kjørte til sammen halvannen time tur/retur, brukte minst 100kr i drivstoff, brukte 550 på gave, for en times "kaffeslabberas". 

Verdt det? Overhodet ikke. Men for konfirmanten og familien var det nok innbringende. De sparte penger på maten, og gav oss de samme kakene som middagsgjestene også spiste av. Vi var vel rundt 18-20 kaffegjester. På oss hadde de null utgifter. Mens jeg anslår at konfirmanten sikkert fikk inn flere tusen "ekstra" som følge av oss.

Noen som fortsatt lurer på om jeg er for eller imot kaffegjester??

Anonymkode: 622a3...60c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Kaffegjester er en uting! Det er frekt og respektløst. Be de du har økonomi til. Og med tanke på at konfirmasjonen er i barnets 15.leveår har man nesten 15 år til å spare penger til dagen. Så økonomi er ingen unnskyldning for å ha annenrangs gjester. Kaffegjester er gavetigging og ikke noe annet. 

Har selv vært kaffegjest, og følte jeg måtte gå for høflighets skyld. Har aldri følt meg så annenrangs i mitt liv! For det første måtte jeg sette av dagen, fikk ikke gjort så mye nyttig på formiddagen iom at jeg måtte rekke kaffen. Dusje, sminke meg, på med bunaden og kjøre i 40 minutter før jeg var framme. Så fikk jeg servert noen kakestykker og litt sur kaffe før det bar hjem igjen. Ikke ble vi tatt imot ved døra heller. Måtte "lete etter" konfirmanten for å gratulere, og følte jeg "forstyrret" samtalen da jeg kom med gave og gratulasjon. For konfirmanten var beslaglagt av krem-gjestene. 

Brukte 50kr på gratulasjonskort, i tillegg gav jeg 500kr i gave. Ville ikke virke "kjip og gjerrig" i tilfelle de leste opp kortene og fortale om gaven i selskapet. 

Så bottom line er; jeg ødela en hel søndag, kunne ikke ta med bikkja på fjellet, pga konfirmasjonen. Jeg kledte på meg min fineste stas, kjørte til sammen halvannen time tur/retur, brukte minst 100kr i drivstoff, brukte 550 på gave, for en times "kaffeslabberas". 

Verdt det? Overhodet ikke. Men for konfirmanten og familien var det nok innbringende. De sparte penger på maten, og gav oss de samme kakene som middagsgjestene også spiste av. Vi var vel rundt 18-20 kaffegjester. På oss hadde de null utgifter. Mens jeg anslår at konfirmanten sikkert fikk inn flere tusen "ekstra" som følge av oss.

Noen som fortsatt lurer på om jeg er for eller imot kaffegjester??

Fy søren så kynisk, ekkel og utakknemlig du er! Regner med du fremdeles gir deg ut for å være en hyggelig slektning eller venn av familien som hadde konfirmasjon? Smilte falskt, skrøt av den sure kaffien og kaken, og klemte konfirmanten? Og det er vel neppe første gang du forteller verden om dette dritarrangementet. Du er av den typen folk jeg håper jeg skal klare å gjennomskue og få ut av livet mitt. Takk heller nei enn å gjennomføre slike martyrfakter og være rævhøl etterpå.

Anonymkode: cfe46...4c8

• Liker 1
Skrevet

I min familie så var det vanlig at nærmeste familie pluss faddere ble bedt i konfirmasjonen. Altså besteforeldre, onkler og tanter, ikke kusiner og fettere. Bare søsken til konfirmanten var den yngre garde.
Jeg var  konfirmant for 50 år siden og da husker jeg at det var naboer på kaffe og kakerester mandag formiddag hjemme hos oss. Naboer som hadde gitt en hilsen. Den gangen var det også vanlig at de fleste damer fremdeles ikke jobbet fulltid.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Er det vanlig å be gjester til kaffen (altså etter middagen) i en konfirmasjon? 

For meg,og der jeg kommer fra, er det i det hele tatt et ganske uvant konsept. Det føles som å ha et sett med annenrangs gjester.

Hva er vanlig/høflig/greit/ugreit? Fyr løs😉

Anonymkode: 20cdb...b46

Det blir på en måte annenrangs gjester. Jeg synes det er ugreit. Hadde takket nei til å komme om jeg bare fikk komme til kaffen. Skal man invitere folk, så inviterer man sånn at alle kan delta fra start til slutt. Tenk litt på at de mest sannsynlig tar med seg gave til konfirmanten, og har reiseveis osv. De bruker tid og penger. De fortjener å bli med på hele festen altså.. :)

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fy søren så kynisk, ekkel og utakknemlig du er! Regner med du fremdeles gir deg ut for å være en hyggelig slektning eller venn av familien som hadde konfirmasjon? Smilte falskt, skrøt av den sure kaffien og kaken, og klemte konfirmanten? Og det er vel neppe første gang du forteller verden om dette dritarrangementet. Du er av den typen folk jeg håper jeg skal klare å gjennomskue og få ut av livet mitt. Takk heller nei enn å gjennomføre slike martyrfakter og være rævhøl etterpå.

Oisann, her traff jeg visst spikerhodet ser det ut som! :fnise:

Hvorfor legger du ord i munnen min og tillegner meg egenskaper jeg ikke har? Tror du jeg har så dårlige antenner at jeg har gått rundt og skrytt av dette til kreti og pleti? Nei, jeg var "the bigger person" som kom for å hedre konfirmanten. At jeg deler eksempelet på kg for å underbygge min mening om kaffegjester gjør meg ikke til det du beskriver meg som!

Jeg tipper jeg traff en netve hos deg. Har du konfirmant i år og ikke har spart en krone de siste 15 årene mrp eventuell konfirmasjon? Og nå er det 3 måneder til podens konf, og du har ikke "råd" til å invitere alle til middag?? Er det derfor du føler deg så truffet av mitt fullstendige anonyme innlegg? For noe må det jo være, folk reagerer ikke slik uten grunn :fnise:

Nek.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Oisann, her traff jeg visst spikerhodet ser det ut som! :fnise:

Hvorfor legger du ord i munnen min og tillegner meg egenskaper jeg ikke har? Tror du jeg har så dårlige antenner at jeg har gått rundt og skrytt av dette til kreti og pleti? Nei, jeg var "the bigger person" som kom for å hedre konfirmanten. At jeg deler eksempelet på kg for å underbygge min mening om kaffegjester gjør meg ikke til det du beskriver meg som!

Jeg tipper jeg traff en netve hos deg. Har du konfirmant i år og ikke har spart en krone de siste 15 årene mrp eventuell konfirmasjon? Og nå er det 3 måneder til podens konf, og du har ikke "råd" til å invitere alle til middag?? Er det derfor du føler deg så truffet av mitt fullstendige anonyme innlegg? For noe må det jo være, folk reagerer ikke slik uten grunn :fnise:

Nek.

Bigger person ja.... Og apropos tilegne - Nei, jeg har ikke konfirmasjon. Har hatt, da, et par stk, med 60 gjester til middag og åpent hus for dem som ellers vil innom. Jeg har selv stukket innom andres konfirmasjoner med en gave når de har valgt å utvide gjestelisten til at dem som ikke er nærmest også er velkommen til å stikke innom utover ettermiddagen. Er det for langt borte, så har jeg heller sendt gave og gratulasjon pr post. Nei, jeg selv har det bra, men synes innlegget ditt sa veldig mye om en temmelig uspiselig personlighet, Noe som dessverre blir mer og mer vanlig. Å la alt dreie seg om seg selv og sine offer. . Men det er vanlig blant dere å ikke se slikt selv. Hilsen "Neket"  :fnise:

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bigger person ja.... Og apropos tilegne - Nei, jeg har ikke konfirmasjon. Har hatt, da, et par stk, med 60 gjester til middag og åpent hus for dem som ellers vil innom. Jeg har selv stukket innom andres konfirmasjoner med en gave når de har valgt å utvide gjestelisten til at dem som ikke er nærmest også er velkommen til å stikke innom utover ettermiddagen. Er det for langt borte, så har jeg heller sendt gave og gratulasjon pr post. Nei, jeg selv har det bra, men synes innlegget ditt sa veldig mye om en temmelig uspiselig personlighet, Noe som dessverre blir mer og mer vanlig. Å la alt dreie seg om seg selv og sine offer. . Men det er vanlig blant dere å ikke se slikt selv. Hilsen "Neket"  :fnise:

Den som fremstår uspiselig, udannet og ekkel her er jo deg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Den som fremstår uspiselig, udannet og ekkel her er jo deg. 

Fordi..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...