Gå til innhold

Gjester til kaffen i konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Er det vanlig å be gjester til kaffen (altså etter middagen) i en konfirmasjon? 

For meg,og der jeg kommer fra, er det i det hele tatt et ganske uvant konsept. Det føles som å ha et sett med annenrangs gjester.

Hva er vanlig/høflig/greit/ugreit? Fyr løs😉

Anonymkode: 20cdb...b46

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å si det sånn: om jeg ble bedt til kun kaffe i konfirmasjon, ville jeg takket nei. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

HI her igjen. Jeg lurer også på om dette er vanlig på bygda, men ikke i byen? 

Skrevet

Generelt det å be folk til kun kaffe; enten det er konfirmasjon eller bryllup, er ufattelig frekt.

• Liker 12
Skrevet
28 minutter siden, Amawhatsnot skrev:

For å si det sånn: om jeg ble bedt til kun kaffe i konfirmasjon, ville jeg takket nei. 

Dette.

Skrevet

Jeg ville aldri invitert til dette selv da jeg ville ha følt meg frekk, men tar for gitt at de som gjør det gjør det i god tro.

Nå syns ikke jeg noe særlig om sånne dager uansett, men om man blir invitert som kaffegjest så må man jo bruke endel tid, penger og ork til å finne noe å ha på seg, fikse gave etc. Er ikke verdt det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri orket gå i hverken konfirmasjon eller bryllup hvis jeg var bedding kun til kaffe 

Anonymkode: d46ee...659

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde aldri orket gå i hverken konfirmasjon eller bryllup hvis jeg var bedding kun til kaffe 

Anonymkode: d46ee...659

Bryllup kanskje, spørs hvor bra festen var forespeilt å ville være. Men ikke i en konfirmasjon. Å pynte meg ekstra og fikse fin gave og sånt kun for å komme på kaffe i en konfirmasjon hadde jeg ikke giddet. 

Anonymkode: f6ecf...c0a

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

For meg,og der jeg kommer fra, er det i det hele tatt et ganske uvant konsept. Det føles som å ha et sett med annenrangs gjester.

Enten er man bedt, eller ikke. Ferdig snakka!

Anonymkode: 72de3...ea9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eh. Har aldri hørt om kaffegjester i noen annen setting enn bryllup på bygda. 

Anonymkode: 27ca4...7d2

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tja. Eg vurderer å be min tante og onkel som bur like ved oss til kaker og kaffi på konfirmasjonsdagen. Det er ikkje aktuelt å invitere dei til middag, det hadde blitt rart i forhold til alle dei andre tantene og onklene. Men dei er jo så nær at det nesten berre blir som å stikke innom i forbifarta.

Endret av Fjaselina
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri noen sinne hørt om kaffegjester i konfirmasjon. Aldri. Konfirmasjon er ikke så voldsomt gøy i utgangspunktet, hvorfor skulle man gidde å iføre seg bunad for en times tid med kaffe og kake? 

Anonymkode: ae645...815

• Liker 5
Skrevet

Ikke til kaffe og kaker, syns det er litt pinete. Men restefest for naboer og venner dagen etter er helt ok☺

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer litt an på. Dersom man konfirmeres borgerlig er det som regel kun nærmeste familie som får plass i lokalet under seremonien, da går det greit å invitere resten til festen etterpå. Altså ikke bare kaffen ;) 

Anonymkode: 981c7...4ba

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Hvis jeg hadde begrenset økonomi men mange jeg ønsket å be, hadde jeg gjort noe tilsvarende.

Anonymkode: 0252c...d1c

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg hadde begrenset økonomi men mange jeg ønsket å be, hadde jeg gjort noe tilsvarende.

I en konfirmasjon? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Fjaselina skrev:

Tja. Eg vurderer å be min tante og onkel som bur like ved oss til kaker og kaffi på konfirmasjonsdagen. Det er ikkje aktuelt å invitere dei til middag, det hadde blitt rart i forhold til alle dei andre tantene og onklene. Men dei er jo så nær at det nesten berre blir som å stikke innom i forbifarta.

Hvorfor hadde det blitt rart? Er de ikke likt av de andre onklene og tantene? Hadde for min del blitt rarere om alle onkler og tanter unntatt to ble bedt.

Anonymkode: ef3fd...093

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du forventet (dyr) gave da? 

Skrevet

Jeg og noen venninner var kaffegjester i konfirmasjonen til ei annen venninne. 

Hun hadde slekt til middagen, og slekt og venninner til kaffe + kaker. 

Dette var ikke noe vi tenkte over da, men da var vi også 16 år. 

Hadde jeg derimot vært voksen og kaffegjest, ville jeg følt meg ekstremt annenrangs  og sittet med følelsen at jeg kun hadde vært bra nok for at konfirmanten kunne loppe ut flest mulig gaver.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Såkalte kaffegjester uansett er utrolig frekt.Da jeg fortalte det til slekt fra annet land syns de det var uhørt.Er det en typisk norsk skikk? Enten ber man gjester og behandler dem med samme respekt og gjestfrihet,eller så lar man vær å be folk.Stygg skikk.

Anonymkode: e01b9...1f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...